Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Appaloosa Nike in Amerika aan het werk

 
Profiel   

Leuk dat je kijkt! In 2018 ben ik voor mijn opleiding naar Amerika verhuisd en kwam ik per toeval in de regio terecht waar het appaloosa ras ontstaan is. Zo'n 1.5 jaar geleden kwam ik via FB in gesprek met een plaatselijke appaloosa fokster. Ik zocht een bijrijdpaard en zij zocht iemand die haar wedstrijdpaard in conditie wilde houden, want door haar drukke baan en 20 paarden kwam ze niet altijd aan rijden toe. Daar had ik natuurlijk wel oren naar! Al snel mocht ik zelf ook een keer op wedstrijd met de merrie (wat een geluk!) en tijdens onze tweede wedstrijd wonnen we gelijk een eerste plaats!

[ img ]

Na een tijdje kocht de eigenaresse ze een 10 jarige merrie aan om nieuw bloed in haar programma te introduceren, en dit paard bleek ook ingereden te zijn. Ik mocht haar ook gaan rijden én uitbrengen op lokale wedstrijden! (buiten wedstrijden uiteraard, Corona safe). In het begin was het nog een beetje aftasten want Nike had een tijdje stil gestaan en ze kon nogal schrikkerig zijn. En ik ben van mezelf ook niet echt een held. Nu, een jaar later, weten we wat we aan elkaar hebben en vertrouwen we elkaar!

Omdat de afstanden hier zo groot zijn en we een uur moeten traileren naar onze instructeur lessen we helaas maar weinig. Voordat ik naar Amerika verhuisde had ik een basiskennis van het western rijden, en door veel te oefenen, mezelf te filmen, en veel op YouTube te kijken probeer ik steeds bij te leren. Tips zijn uiteraard welkom maar nou er rekening mee dat ik in de prairie woon waar sommige dingen nou eenmaal niet voor handen zijn ;) . De foto's staan niet op volgorde.

1. Truffles is er niet blij mee dat ze nu de aandacht moet delen.
[ img ]

2. Hier kun je goed zien hoe droog het dit jaar is. Onze velden zijn compleet verdord en de paarden hebben eigenlijk bijna geen gras kunnen eten dit jaar (het groene stuk achter de bosjes is alfalfa van de buren en op de heuvels daar achter zie je waar het tarwe geoogst is). We hebben dit jaar twee hittegolven van 40-45 graden gehad. Gras staat er niet meer tenzij je irrigeert en de hooi prijzen zijn momenteel verdubbeld. Er zullen dit najaar wel veel paarden te koop komen te staan want als je geen hooi kunt inkopen hebben je paarden letterlijk niks te eten. Wij voeren ze al weken hooi terwijl dat normaal pas in oktober hoeft.
[ img ]

3. Instappen met lange teugel. Waarom zou je op mij letten als je ook op de andere paarden kunt letten?
[ img ]

4. Ik rij niet met sporen want daar vind ik mezelf nog niet kundig genoeg voor.
[ img ]

5. Nike is jarenlang alleen maar gebruikt voorbuitenritten, dus ik ben continu bezig met verbinding maken en weer loslaten. Dit is haar favoriete houding, lekker makkelijk met het hoofd omhoog.
[ img ]

6. Stapje per stapje gaat het beter. Ik longeer haar sinds kort ook regelmatig met touwtjes (zo'n 10 minuten per keer) om haar te helpen de juiste houding te vinden en spieren op te bouwen. Ik kom er meestal drie keer per week waarvan ik 1 keer rij, 1 keer longeer, en 1 keer een klein stukje buiten rij.
[ img ]

7. Het kan niet altijd goed gaan natuurlijk. (Ze is in april gedekt en in mei drachtig bevonden. Volgens mij zit er inderdaad een veulen in. Binnenkort wordt ze weer gecontroleerd).
[ img ]

8. Ik ben blij dat ze tenminste goed haar best doet.
[ img ]

9. Stukje achteruit. Ze kent dit prima en ik trek echt niet, maar ik moest hier even contact maken.
[ img ]

10. Zo zag het er vorig jaar uit toen ik haar net reed (en het een stuk groener was).
[ img ]

11. Een van de hengsten houdt ons goed in de gaten.
[ img ]

Zoals je kunt zien hebben we beiden nog veel te leren, maar aangezien ik het grotendeels zelf moet ontdekken ben ik al best tevreden met hoe het gaat.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 23:43 



 
Profiel   

Ondanks dat ik rij technische niks toe te voegen heb vind ik het echt leuke foto's! Die van de hengst heef 't iets speciaals..!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:07 



 
Profiel   

Ik ben het helemaal met Benoite eens, western is voor mij onbekend gebied. Ondanks de droogte ziet het er uit als een prachtig stuk land en de paarden zijn ook echt mooi :j. Truffles vind ik trouwens een fantastische naam!

Niet direct gerelateerde vraag; is het daar altijd zo droog of wordt het elk jaar droger? Want dat pik ik een beetje op uit je beschrijving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:11 



 
Profiel   

Hoe ontzettend tof wat jij op het moment allemaal meemaakt en doet zeg, wauw! Qua rij technisch ben ik nooit zo'n fan op bokt (tsja fotos..) maar ik was wel nieuwsgierig waarom er niet gewoon een snaffle in hangt en je eerst lekker op twee handen gaat sleutelen? Naar mijn kennis is hoe je handhouding nu is met de shank niet helemaal 'zoals het hoort' en zou het in mijn gedachten een andere en misschien verkeerde druk op de shank geven. Maar gezien er nog niet heel veel 'op eigen benen' en 'verzameling' of hoe het ook allemaal mooi heet is, was ik wel nieuwsgierig hiernaar :D Kan natuurlijk dat het in Amerika volledig anders wordt gedaan. Dus het is zeker niet negatief bedoelt en puur uit nieuwsgierigheid wat jouw gedachten zijn en hoe het je geleerd wordt.

Het ziet er in ieder geval heel ontspannen uit en het lijkt me een leuk dier om te rijden :)

No worries, ik ben ook nog erg aan het werk met een juiste verzameling en op eigen benen, maar ik rijd daarom ook nog niet met een shank/op één hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 11:11 



 
Profiel   

xDenies schreef
Qua rij technisch ben ik nooit zo'n fan op bokt (tsja fotos..) maar ik was wel nieuwsgierig waarom er niet gewoon een snaffle in hangt en je eerst lekker op twee handen gaat sleutelen? Naar mijn kennis is hoe je handhouding nu is met de shank niet helemaal 'zoals het hoort' en zou het in mijn gedachten een andere en misschien verkeerde druk op de shank geven. Maar gezien er nog niet heel veel 'op eigen benen' en 'verzameling' of hoe het ook allemaal mooi heet is, was ik wel nieuwsgierig hiernaar :D Kan natuurlijk dat het in Amerika volledig anders wordt gedaan. Dus het is zeker niet negatief bedoelt en puur uit nieuwsgierigheid wat jouw gedachten zijn en hoe het je geleerd wordt.


Goeie vraag hoor! We rijden met een curb bit omdat dat door haar leeftijd verplicht is op de wedstrijd. Meestal rij ik gewoon in een trens (of in een touwhalster als ik iets nieuws wil testen), maar omdat ze ouder dan vijf is mogen we dat niet. Zo’n twee weken voor de wedstrijd wissel ik en probeer ik er het beste van te maken .

Typisch aan dit paard is dat ze me niet echt draagt maar vooruit stuwt. Volgens mij kan je dit ook zien aan het gebrek aan spieren op de achterhand. Wat ik typisch vind aan de manier waarop men hier naar paarden kijkt is dat het plaatje er mooi uit moet zien (en dat plaatje is meestal dus de hoofd houding) maar niemand geeft echt om de manier waarop je dat bereikt. Mensen met geld laten hun paard opleiden door een trainer en krijgen dan een soort robot met een correctie bit in de mond terug (De pleasure mensen dan). Ik weet natuurlijk niet alles, maar wat ik hier vaak hoor is dat de nadruk ligt op het hoofd van het paard. Mensen hebben het over ‘bridle your horse up’, ‘pick him up’, ‘shorten your reins’, ‘use spurs’ etc, maar echte kennis over het lichaam van het paard en het trainen van de geest is hier niet enorm veel aanwezig. In mijn geval zou men kijken naar de hoofdhouding van Nike, maar als ik dan vraag wat ik er aan kan doen zodat ze me meer leert dragen en meer op eigen benen loopt dan houdt het advies op. Er zijn echt wel instructeurs die het wel weten (zoals die van ons), maar veel dingen worden tijdens de les niet uitgesproken behandeld omdat er meestal geen vraag naar is. Mijn instructeur bijvoorbeeld probeert er wel naar toe te werken dat het paard op eigen benen loopt (al zal hij het niet zo benoemen want A) dat boeit mensen niet en B) die term is geen onderdeel van het jargon hier), maar omdat ik afhankelijk ben van de tijd van de eigenaar zit les er gewoonweg meestal niet in. Vandaar dat ik dan maar een topic open en hoop dat iemand advies heeft .

Je kan je afvragen waarom ik wedstrijden rij als het paard nog niet op de juiste manier loopt. Ze is al 12 en tot een jaar geleden werd ze altijd in een curb bit gereden, dus ze is er mee bekend. Daarnaast rijden we voornamelijk rail classes (waarin iedereen langs de bakrand rijdt en je de verschillende gangen moet laten zien) dus zo veel vraag ik niet van haar. Daarnaast doen we showmanship en trail in hand dus de meer technische dingen doen we niet onder het zadel. Na de wedstrijd wissel ik weer naar een trens. Sinds kort longer ik haar as en toe met touwtjes (zo’n tien minuten) om haar te leren los te laten (dat kon ze niet, hoofd naar beneden lukte tot voor kort alleen als je een signaal met de teugels gaf) en zonder gewicht van de ruiter haar spieren te trainen. Zodra ze loslaat bevestig ik dit met mijn clicker, en dit pakt ze heel goed op. Hopelijk kunnen we dit in de winter blijven oefenen en dan volgend jaar een compleet ander beeld laten zien. Ik zou graag willen dat ik een betere ruiter was en meer wist en kon, maar wederom ik maak er maar het beste van met de mogelijkheden die ik heb!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 18:11 



 
Profiel   

Wat een toffe paarden zeg :+:

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 19:49 



 
Profiel   

Ik heb zitten genieten van je foto's!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 20:06 



 
Profiel   

Leuke fotos en wat een mooie paarden zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 08:30 



 
Profiel   

juniper schreef
Goeie vraag hoor! We rijden met een curb bit omdat dat door haar leeftijd verplicht is op de wedstrijd. Meestal rij ik gewoon in een trens (of in een touwhalster als ik iets nieuws wil testen), maar omdat ze ouder dan vijf is mogen we dat niet. Zo’n twee weken voor de wedstrijd wissel ik en probeer ik er het beste van te maken .

Typisch aan dit paard is dat ze me niet echt draagt maar vooruit stuwt. Volgens mij kan je dit ook zien aan het gebrek aan spieren op de achterhand. Wat ik typisch vind aan de manier waarop men hier naar paarden kijkt is dat het plaatje er mooi uit moet zien (en dat plaatje is meestal dus de hoofd houding) maar niemand geeft echt om de manier waarop je dat bereikt. Mensen met geld laten hun paard opleiden door een trainer en krijgen dan een soort robot met een correctie bit in de mond terug (De pleasure mensen dan). Ik weet natuurlijk niet alles, maar wat ik hier vaak hoor is dat de nadruk ligt op het hoofd van het paard. Mensen hebben het over ‘bridle your horse up’, ‘pick him up’, ‘shorten your reins’, ‘use spurs’ etc, maar echte kennis over het lichaam van het paard en het trainen van de geest is hier niet enorm veel aanwezig. In mijn geval zou men kijken naar de hoofdhouding van Nike, maar als ik dan vraag wat ik er aan kan doen zodat ze me meer leert dragen en meer op eigen benen loopt dan houdt het advies op. Er zijn echt wel instructeurs die het wel weten (zoals die van ons), maar veel dingen worden tijdens de les niet uitgesproken behandeld omdat er meestal geen vraag naar is. Mijn instructeur bijvoorbeeld probeert er wel naar toe te werken dat het paard op eigen benen loopt (al zal hij het niet zo benoemen want A) dat boeit mensen niet en B) die term is geen onderdeel van het jargon hier), maar omdat ik afhankelijk ben van de tijd van de eigenaar zit les er gewoonweg meestal niet in. Vandaar dat ik dan maar een topic open en hoop dat iemand advies heeft .

Je kan je afvragen waarom ik wedstrijden rij als het paard nog niet op de juiste manier loopt. Ze is al 12 en tot een jaar geleden werd ze altijd in een curb bit gereden, dus ze is er mee bekend. Daarnaast rijden we voornamelijk rail classes (waarin iedereen langs de bakrand rijdt en je de verschillende gangen moet laten zien) dus zo veel vraag ik niet van haar. Daarnaast doen we showmanship en trail in hand dus de meer technische dingen doen we niet onder het zadel. Na de wedstrijd wissel ik weer naar een trens. Sinds kort longer ik haar as en toe met touwtjes (zo’n tien minuten) om haar te leren los te laten (dat kon ze niet, hoofd naar beneden lukte tot voor kort alleen als je een signaal met de teugels gaf) en zonder gewicht van de ruiter haar spieren te trainen. Zodra ze loslaat bevestig ik dit met mijn clicker, en dit pakt ze heel goed op. Hopelijk kunnen we dit in de winter blijven oefenen en dan volgend jaar een compleet ander beeld laten zien. Ik zou graag willen dat ik een betere ruiter was en meer wist en kon, maar wederom ik maak er maar het beste van met de mogelijkheden die ik heb!


Dankjewel voor je interessante uitleg! Er is dus behoorlijk wat verschil tussen westernsport hier en westernsport daar, grappig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 08:35 



 
Profiel   

Erg mooie foto's. Mooie paarden. Veel plezier met ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 09:48 



 
Profiel   

Wat een mooie paarden!

Ik heb geen verstand van western echt een engels ruiter hier dus daar kan ik niets overzeggen.
Maar je zegt les is niet mogelijk ivm afstand. Zou je ook niet een filmpje van rijden kunnen maken en dat kunnen opsturen naar je instructrice? Zodat ze wel mee kan kijken en je tips kan geven? Moet je nog wel veel zelf doen maar heb je wel wat hulp? OF zeg ik nu iets raars?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 09:56 



 
Profiel   

Wat een gave paarden :D

Truffles is ook echt een geweldige naam <3 leuk dat ze drachtig is :D blijf maar lekker posten die foto's :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 18:44 



 
Profiel   

maj0 schreef
Wat een mooie paarden!
Zou je ook niet een filmpje van rijden kunnen maken en dat kunnen opsturen naar je instructrice? Zodat ze wel mee kan kijken en je tips kan geven? Moet je nog wel veel zelf doen maar heb je wel wat hulp? OF zeg ik nu iets raars?


Dit heb ik inderdaad wel eens gedaan! Niet met onze instructeur hier want die is daar te oud voor, maar wel met een paar mensen van Bokt en daar buiten. Dit heeft al veel geholpen maar ik rij te onregelmatig (ik mag alleen rijden als de eigenaar thuis is) om daar echt iets vasts van te maken. Toevallig is een van mijn professoren op de uni ook instructrische dus binnenkort ga ik haar wat filmpjes laten zien. Na dit weekend gaat de trens er weer in en gaan we weer rustig oefenen op de oude manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 18:29 



 
Profiel   

Wat leuk dat je dit zo laat zien!
Maar mag ik een kritische kanttekening maken? Als het gaat om loslaten en het juiste gebruik van het lichaam, waarom longeer je dan met touwtjes? Het enige wat je dan doet is het hoofd naar beneden dwingen, maar dat doet niets voor het lichaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 09:14 



 
Profiel   

Achterom schreef
Wat leuk dat je dit zo laat zien!
Maar mag ik een kritische kanttekening maken? Als het gaat om loslaten en het juiste gebruik van het lichaam, waarom longeer je dan met touwtjes? Het enige wat je dan doet is het hoofd naar beneden dwingen, maar dat doet niets voor het lichaam.


Bedankt voor je reactie! Mijn kijk is dat ze hierdoor leert inzien wat de juiste lichaamshouding is en voor korte periodes zonder belasting van een ruiter die houding aanneemt, en zo de juiste spieren gaat ontwikkelen. Als ik haar met touwtjes longeer is het 10 minuten (na het warm lopen zonder touwtjes) in stap en draf. Daarnaast doe ik het met mijn clicker erbij. Zodra ze loslaat en er geen druk op de touwtjes staat klik ik, en dit had ze eigenlijk heel snel door. Er staat nagenoeg nooit druk op de touwtjes, en ze loopt ook niet op de voorhand te sloffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 17:06 



 
Profiel   

Ahh wat een knappe beestjes zeg!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 21:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen