Twee keer zilver op het Nederlands Kampioenschap (dutch open WRAN)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Twee keer zilver op het Nederlands Kampioenschap (dutch open WRAN)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 00:59

Goedenavond bokkers!

30 juni hebben ik en mijn pony ons eerste Nederlandse kampioenschap ooit gelopen.
Hier hebben wij tweemaal een zilveren medaille en dus een tweede plaats gehaald.

Ik zal een korte uitleg geven van wat we doen. Tess is uiteraard te klein om onder het zadel mee te doen. Gelukkig zijn er twee onderdelen die wij wel kunnen starten.

De eerste is Showmanship at Halter. Hierin krijg je een korte pattern (proef) die je aan de hand moet afleggen. Het doel is om te leren je paard het best te kunnen showen in de Halter klassen (bekend bij de quarter en paint stamboeken). In onze pattern moesten we het volgende laten zien:
-walk
-jog
-stop vanuit jog
-twee keer een volledige turn (hierin laat je het pivotbeen staan)
-een jury inspectie, waarbij een jurylid een rondje om je paard heen loopt
-back up
De showmanship draait dus om hoe jij je paard presenteert, uiteraard dient je paard hiervoor gewillig mee te lopen, en voor de uitvoering van de manoeuvres wordt je beoordeeld (bijvoorbeeld of je paard netjes vierkant staat, en het pivotbeen in de turn laat staan).

Het tweede is de in hand trail.
Hier wordt een parcours neergelegd die een "trail" dus buitenrit moet nabootsen. We hebben bijvoorbeeld een vierkant om in stil te staan, een backup tussen balken, een hek die we moeten openen en sluiten, (draf) balken, pionnen om omheen te draven, en de sidepass over een balk (zijwaarts over de balk). Het doel is om aan te tonen dat je paard gewillig alle obstakels te lijf gaat en dit rustig en gecontroleerd doet.

We vertrokken woensdag middag om 14 uur richting Someren, met de vrachtwagen een rit van zo'n 2 uur. Gelukkig stond tess niet alleen, maar met de pony van een stalgenoot.
Dit was de eerste keer dat Tess voor een wedstrijd naar onbekend terrein ging, dus het was nog spannend hoe ze het zou vinden.

Afbeelding

Aangekomen mocht ze lekker in een grote stal staan, en een nachtje uitrusten. De volgende ochtend ging vroeg het alarm, want we waren de allereerste start om 09:00 uur. Dit betekende om 06:45 uur voeren, kijken of ze nog gewassen moest worden, en invlechten.

Daarna werd het tijd voor het warmlopen. Tess was ontzettend stoer, en deed alles wat er gevraagd werd. Dit gaf hoop voor de wedstrijd, omdat ze dan waarschijnlijk gehoorzaam de proef door zou komen.

Tess in de inrijbak:

Afbeelding

Eenmaal omgeroepen liep ik de ring in, en ik heb mijn hart nog nooit zo hard horen en voelen kloppen. Het voelde alsof we er nog helemaal niet klaar voor waren, nog geen jaar bezig met het western, en al een NK lopen.
Toen kwam het erop aan, knikken naar de jury en beginnen maar. Tess verbaasde me (en ook weer niet, want die pony is haar gewicht in goud waard), zo braaf en werkwillig. Ze deed bijna alles perfect, met een kleine verstijving bij de juryinspectie na. Dat is niet gek, vierkant staan als naast je een bom van zenuwen bezig is zal vast niet makkelijk zijn. Terug naar de eind pion en afknikken. Nadat ik klaar was moesten de andere deelnemers hun proef lopen, en kon ik kijken naar alle fantastische deelnames. Opeens de angst dat ik de backup was vergeten en niet geplaatst zou zijn. Mijn trainer had me gelukkig gerust gesteld dat ik wel degelijk mijn backup had gedaan en niet alweer off pattern was gelopen zoals een paar wedstrijden terug. Toen was het tijd voor de prijsuitreiking. Ik had nooit gedacht dat ik en tess zilver zouden winnen, en ik denk dat mijn gezicht boekdelen spreekt. Wat was ik trots op mijn kleine meisje.

Nog een korte disclaimer, van mijn trainer mocht ik niet glimlachen tijdens het lopen van mijn proef, omdat deze jury graag een serieus gezicht wilt zien, dat vond hij professioneler, van binnen straalde ik even hard als op de prijsuitreiking foto :o .

In stap weg na de eerste pion:

Afbeelding

Een turn na de jog:

Afbeelding

Juryinspectie:

Afbeelding

Weg wandelen na de juryinspectie:

Afbeelding

Vierkant staan om af te groeten:

Afbeelding

Prijsuitreiking van de showmanship, tess wou graag de lintjes opeten:

Afbeelding



Nog nagenietend van onze prestatie was het tijd om me om te kleden voor de in hand trail. Denkende dat ik het niet een tweede keer zou halen ging ik met meer rust de ring in, omdat we al zo'n goede proef hadden gelopen, dat ik dit nog zo zou kunnen verpesten en het alsnog geslaagd zou vinden.

We starten weer bij de pion, en vertrekken naar het vierkant. Voor het eerst met boompjes omringt moesten we daar 5 seconden in stilstaan. Het was nog even spannend of tess de boompjes zou willen eten, maar ze bleef gelukkig rustig staan. Uit het vierkant moesten we doorjoggen naar de backup. Die deed ze wat scheef maar wel netjes. Uit de backup door naar het hek, waar weer hele smakelijke boompjes stonden waar tess voor een tweede keer vanaf wist te blijven.
Toen we het hek hadden getrotseerd moesten we door naar de drafbalken, het grootste obstakel voor mij en tess. De balken liggen op afstand van de drafpas van de gemiddelde quarter, en tess moest dus aardig vaart maken om ze te redden. Vaak genoeg hebben we bijna onze nek gebroken op wedstrijd over de balken, maar deze dag heeft ze ze allemaal tik vrij overwonnen. Door naar het een na laatste gedeelte, de draf om de pionnen, voor tess appeltje eitje omdat ze zo klein is red ze dit makkelijk. Afsluitend met de sidepass, die deed ze ook weer voortreffelijk. Afgegroet naar de jury en weer wachten en anderen aanmoedigen. Na de laatste start is geweest kwam de prijsuitreiking. Ik heb een aantal hele goede deelnemers gezien, dus toen we voor de tweede keer een zilveren medaille had gewonnen kon ik het bijna niet geloven.

Het vierkant:

Afbeelding


Tussen de balken moeten we achteruit:

Afbeelding

Het hek:

Afbeelding

Afbeelding

De balken joggen:

Afbeelding

En tot slot de sidepass:

Afbeelding


Deze kleine pony heeft me in een jaar zo vaak versteld laten staan, maar nog nooit ben ik zo trots geweest. Een kleintje tegen allemaal grote paarden, en alsnog een tweede plaats.

Uiteraard heeft tess haar gewicht in koekjes en knuffels ontvangen na afloop. Als enige kleine pony op het hele NK heeft ze bewezen dat de maat van je paard niet uitmaakt, zolang er met plezier en motivatie getraind wordt.

De daaropvolgende dagen heeft tess vrij gehad terwijl ze in Someren verbleef zodat ik mijn stalgenoten kon helpen en aanmoedigen.

Na de terugreis op zondag was tess erg moe, dus ze heeft nu lekker een rustig weekje met alleen leuke dingen op de planning.

De aankomende tijd blijven tess en ik nog even buiten onze schoenen lopen, en hangen de lintjes en mijn medailles boven mijn bed :)

En tess met haar gewonnen lintjes <3

Afbeelding

Als jullie het hele verhaal hebben gelezen, bedankt :)

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Twee keer zilver op het Nederlands Kampioenschap (dutch open WRAN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 01:03

Wat knap gedaan zeg en wat zien jullie er beide prachtig uit! Ik heb 0 verstand van deze takt van de sport maar wat geweldig met zo'n klein ding! <3

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 01:08

Geweldig <3

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Twee keer zilver op het Nederlands Kampioenschap (dutch open WRAN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 04:56

Gefeliciteerd! Knappe prestatie.
Je hebt het verslag leuk en duidelijk geschreven.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Twee keer zilver op het Nederlands Kampioenschap (dutch open WRAN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 06:13

Jullie zijn echt geweldig bezig. Wat doet ze dat knap. Ik wist niet dat jullie nog maar een jaar western trainen, wat ontzettend goed zeg! (Eigenlijk had ze gewoon goud moeten krijgen voor de schattigheidsfactor, wat een dropje is ze.)

PS en geheel terzijde: dat je niet mag glimlachen, vind ik wel heel jammer. Ziet er zoveel leuker uit als het plezier van een combinatie mag afstralen. Snap dat je doet wat je trainer adviseert hoor, maar het is een beetje raar van de WRAN dat niet lachen als professioneel wordt gezien.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Twee keer zilver op het Nederlands Kampioenschap (dutch open WRAN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 06:38

Gefeliciteerd!!! Geweldig 2 x zilver...

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Twee keer zilver op het Nederlands Kampioenschap (dutch open WRAN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 06:58

Gefeliciteerd. Dat ziet er goed uit. Knappe combinatie

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5015
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Twee keer zilver op het Nederlands Kampioenschap (dutch open WRAN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 10:40

Omdat het daar beter past heb ik dit topic naar Western In The Picture verplaatst.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 10:58

Nyaleti schreef:
Wat knap gedaan zeg en wat zien jullie er beide prachtig uit! Ik heb 0 verstand van deze takt van de sport maar wat geweldig met zo'n klein ding! <3

Dankjewel!! :)


jumpyhorse schreef:
Geweldig <3

Dankje :o

senna21 schreef:
Gefeliciteerd! Knappe prestatie.
Je hebt het verslag leuk en duidelijk geschreven.

Bedankt! Ik heb mijn best gedaan om het zo overzichtelijk mogelijk op te schrijven. Fijn om te horen dat dat is gelukt :) .


miereneter schreef:
Jullie zijn echt geweldig bezig. Wat doet ze dat knap. Ik wist niet dat jullie nog maar een jaar western trainen, wat ontzettend goed zeg! (Eigenlijk had ze gewoon goud moeten krijgen voor de schattigheidsfactor, wat een dropje is ze.)

PS en geheel terzijde: dat je niet mag glimlachen, vind ik wel heel jammer. Ziet er zoveel leuker uit als het plezier van een combinatie mag afstralen. Snap dat je doet wat je trainer adviseert hoor, maar het is een beetje raar van de WRAN dat niet lachen als professioneel wordt gezien.

Dankjewel! Het voelt veel langer, maar als ik terug denk zijn we echt pas kort bezig eigenlijk :) . Ja de schattigheidsfactor is goed aanwezig bij haar haha, ze is ook nog eens een enorme knuffelkont <3

Bij andere jury's is dat anders hoor! Van wat ik heb begrepen is deze bewuste man erg serieus, en vooral omdat ik met een combinatie die niet standaard is ben gestart hebben we dit besluit genomen. Ik moet zeggen dat deze jury geen verkeerd persoon is, alleen streng op de bewegingen en uitstraling(hij ziet graag zelfverzekerde combinaties, dat was nog even moeilijk oefenen). Uiteindelijk was het erg positief dat hij onze jury was, aangezien we erg bewust over onze passen en houding zijn gaan denken in de manoeuvres.
Daardoor zijn we snel progressie gaan boeken. Ik wil deze jury zeker niet afvallen, het is een vriendelijke man, met zijn voorkeuren als het aankomt op showen :).


amen schreef:
Gefeliciteerd!!! Geweldig 2 x zilver...

Bedankt!!

janouk schreef:
Gefeliciteerd. Dat ziet er goed uit. Knappe combinatie

Dankjewel :)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Twee keer zilver op het Nederlands Kampioenschap (dutch open WRAN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:36

Zo leuk dat je dit doet met Tess. Het is gewoon een paint in kleiner formaat.

Mooi om te zien en te lezen hoe je met een combinatie die misschien niet helemaal gangbaar is mee kunt doen met een wedstrijd en ook gewoon punten scoort.

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 14:33

Wat een leuk verslag en wat een mooie prestatie! Gefeliciteerd *\o/*

Horse_Jo
Berichten: 203
Geregistreerd: 22-12-21

Re: Twee keer zilver op het Nederlands Kampioenschap (dutch open WRAN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 15:39

Gefeliciteerd! jullie doen het super samen.

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Twee keer zilver op het Nederlands Kampioenschap (dutch open WRAN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 16:05

Echt heel tof wat jullie samen bereikt hebben in een jaar!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 22:18

Maflinger_S schreef:
Zo leuk dat je dit doet met Tess. Het is gewoon een paint in kleiner formaat.

Mooi om te zien en te lezen hoe je met een combinatie die misschien niet helemaal gangbaar is mee kunt doen met een wedstrijd en ook gewoon punten scoort.

Zo ga ik haar vaker noemen! Bedankt :) . Ik vond het wel leuk om te schrijven hoe zo'n western wedstrijd gaat, in tessie haar topic hoorde ik toch wel redelijk wat animo voor de in hand klassen, dus om zo het beeld goed te kunnen schetsen voor de geïnteresseerden leek me erg leuk :D


lideli schreef:
Wat een leuk verslag en wat een mooie prestatie! Gefeliciteerd *\o/*

Dankjewel!!


Horse_Jo schreef:
Gefeliciteerd! jullie doen het super samen.

Bedankt :o


MJ_ schreef:
Echt heel tof wat jullie samen bereikt hebben in een jaar!

Dankjewel! Het voelt nog steeds onwerkelijk haha

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Twee keer zilver op het Nederlands Kampioenschap (dutch open WRAN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 22:30

Leuk verslag. En nogmaals gefeliciteerd.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Twee keer zilver op het Nederlands Kampioenschap (dutch open WRAN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:14

Heeee in uitgelicht *\o/* Gefeli! Ik ben trots op jullie. Je hebt er hard voor gewerkt. Dik verdiend!!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 22:13

floripori17 schreef:
Heeee in uitgelicht *\o/* Gefeli! Ik ben trots op jullie. Je hebt er hard voor gewerkt. Dik verdiend!!

Dankje!!! :o :o

WhiskeyBlues
Berichten: 47
Geregistreerd: 04-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:27

Gefeliciteerd! Wat een leuk team zijn jullie. Wat een focus!

Dat snoetje in het mandje van de lintjes... smelt <3

kanjerroos
Berichten: 219
Geregistreerd: 13-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:51

Knap wat jullie bereikt hebben samen in zo een korte tijd. Leuk om via deze weg een voor mij nieuwe takt van sport te zien en een beetje te mogen meeproeven

Wildgirl

Berichten: 11665
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Twee keer zilver op het Nederlands Kampioenschap (dutch open WRAN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 23:03

Geniaal! Ik zit hier met een grote glimlach! Ontzettend knap van jullie beiden en een aanwinst voor de westernsport!!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 08:22

WhiskeyBlues schreef:
Gefeliciteerd! Wat een leuk team zijn jullie. Wat een focus!

Dat snoetje in het mandje van de lintjes... smelt <3

Dankje :)

Ja zo is ze, alles is leuk. Ik vind haar zo schattig <3


kanjerroos schreef:
Knap wat jullie bereikt hebben samen in zo een korte tijd. Leuk om via deze weg een voor mij nieuwe takt van sport te zien en een beetje te mogen meeproeven

Bedankt! Het is een hele diverse tak, en ik vind het zo leuk dat ook kleine pony's mee kunnen doen!


Wildgirl schreef:
Geniaal! Ik zit hier met een grote glimlach! Ontzettend knap van jullie beiden en een aanwinst voor de westernsport!!

Dankjewel, wat een leuke reactie :D