Eindelijk weer in het zadel gezeten! Les op Joe!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Eindelijk weer in het zadel gezeten! Les op Joe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 18:31

Na ruim een half jaar niet meer gereden te hebben vond ik het toch wel tijd om weer eens op te stappen. Niet op een buitenrit en/of alleen maar in een gecontroleerde omgeving tijdens een les. Daarvoor moest ik wel op een voor mij onbekend paard stappen maar hij zou braaf zijn.

Ik vind het spannend om sinds mijn val weer te rijden omdat ik mijn eigen lijf niet meer vertrouw. Hij reageert niet zoals ik wil. Daarom kan ik redelijk snel vallen. Bij een verkeerde beweging van het paard kan ik er al naast hangen of eraf liggen. Spannend dus om op een paard te stappen dat ik niet ken.

Via Facebook zag ik dat MD Performance Horses lessen aanbiedt op een lespaard. Locatie is in Otterlo dus voor mij prima te doen. Contact opgenomen met Miene en een les gepland. Helaas ging de eerste les niet door vanwege privéproblemen aan haar kant maar gisteren was dan toch eindelijk mijn les. :) Mijn beste vriendin ging mee voor morele steun, gezelligheid en het feit dat ze dan op de knopjes van mijn camera kon klikken. :D

Ik mocht Joe (8 jarige Quarter) zelf uit de paddock halen en poetsen. Gelukkig viel er geen modderbende te poetsen omdat hij een mooie deken op had. Miene zadelde hem zelf op voor mij. Heel fijn want ik kan dat zadel helaas niet meer goed tillen. Hij was gelukkig niet zo heel groot dus via een krukje kon ik opstappen.

Ik had een uur les. Ik heb voornamelijk gestapt en een paar keer gedraafd. Het is een braaf paard maar hij gaat nieuwe ruiters wel testen. Door weg te vallen over de schouder bijvoorbeeld. Linksom is zijn moeilijke kant en dat was heel erg duidelijk. :') Ik wil hem eerst beter leren kennen en zijn tempo kunnen controleren voordat ik de galop probeer. Het is toch een reiner dus een pleasure galopje zal er niet inzitten denk ik. :=

Ik ben dat uur heel erg geconfronteerd met mijn tekortkomingen. Ik 'voel' dingen niet en dan is het lastig rijden. Mijn balans is prut en ik kon hem niet eens recht tussen mijn benen houden. Hij slingerde alle kanten op. Niet aan je binnenhand komen is dan erg lastig en omdat ik dan niet meer weet wat ik moet doen raak ik gefrustreerd en geef ik op. :o Tevens waren mijn cirkels niet rond (hij viel steeds naar binnen) en mijn vierkanten niet vierkant. :+ Ik heb ook geen conditie dus ben snel buiten adem. Hij versnelde zijn draf op de rechte lijnen waardoor ik een beetje in paniek raakte en weer ging stappen. En daar baal ik dan weer van, ik wil niet opgeven maar toch doe ik het. :

De les is vrij prijzig dus de bedoeling is 1x per maand les. Waar mogelijk ga ik vaker. 2e les is op 18 maart. :D

Rondstappen.
Afbeelding

Hier moest ik hem wat oppakken en been eraan houden zodat hij na zou geven.
Afbeelding

Paard recht proberen te houden want hij slingerde alle kanten op.
Afbeelding

Recht voor mij kijken.
Afbeelding

Paard recht proberen te houden op het vierkant.
Afbeelding

De cirkel in kijken.
Afbeelding

Stukje draf op de rechterhand. Je ziet het niet aan de foto maar hij ging best snel.
Afbeelding


Cirkel steeds kleiner rijden om vervolgens over te gaan in de spin.
Afbeelding

Spin rechtssom.
Afbeelding

Spin linksom.
Afbeelding

Weer stappen.
Afbeelding

Achterwaarts. Benen naar voren en hij ging al. Hand goed naar voren zodat hij ook naar achteren kan.
Afbeelding

Weer stappen.
Afbeelding

En even poseren. :D
Afbeelding

Bedankt voor het kijken en een reactie is altijd leuk. :))

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Eindelijk weer in het zadel gezeten! Les op Joe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:40

Wat goed dat je weer een les hebt gedaan! Maar wat is er gebeurd joh, die ene keer dat we les hadden bij Ed reed je zo met een ervaren paard weg, toen heb ik volgens mij nog iets gezegd als dat je echt wel wat meer zelfvertrouwen mocht hebben, je reed toen netjes :j

Joe ziet er uit als een leuk paard, altijd fijn als ze je tekortkomingen keihard aangeven :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Eindelijk weer in het zadel gezeten! Les op Joe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 18:43

Ik ben tijdens een buitenrit op mijn bijrijdpaard er 2x vanaf gevallen. Ik ben daar best van geschrokken. Mijn lichaam reageert niet goed meer. Ik heb 2 auto immuunziektes en één van de symptomen zijn spierproblemen. Ik kan onverwachte bewegingen niet meer goed en op tijd opvangen en op reageren. Een paard hoeft dus maar te struikelen en ik kan er al naast liggen.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Eindelijk weer in het zadel gezeten! Les op Joe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:44

Wat heftig! Jeetje, ik kan me voorstellen dat je daar enorm onzeker van wordt... des te knapper van je dat je er toch weer voor gaat :j

DemiSisa

Berichten: 1027
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:44

Ondanks je eigen onzekerheden, ziet het eruit als een fijne les. Lijkt me toch behoorlijk spannend, dat je je lijf door auto-immuunziektes niet meer helemaal kunt vertrouwen.. Onwijs knap dat je het dan toch maar gewoon even doet. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Eindelijk weer in het zadel gezeten! Les op Joe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 18:46

De les was heel confronterend. Ik wil alles te snel. Als dat niet lukt baal ik van mijzelf. Maar ik moet leren met kleine stapjes naar voren genoegen te nemen. Er gingen ook dingen wel goed. :j

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:46

Fijn om te lezen dat je er weer terug op bent gekropen! En die laarzen zijn zo gaaf, echt mooi.
Was dat van King dat je bent gevallen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Eindelijk weer in het zadel gezeten! Les op Joe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 18:48

Nee, van Kato. Hij staat ook in mijn profiel.

Ben ook erg blij met mijn laarzen, moet ze alleen nog meer inlopen. :')

DuoPenotti

Berichten: 29505
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Eindelijk weer in het zadel gezeten! Les op Joe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:49

Ik vind het heel dapper van je :j
En het ziet er super goed uit!!!
Op naar meer :D

DDD3
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:51

Wat goed dat je het toch weer probeerd. Ik ken je niet, maar lees net een stukje achtergrond/geschiedenis, maar ik denk dat je bij Miene en Joe een fijne plek hebt om te kijken hoe je jezelf weer kan ontwikkelen.

T is dat Otterlo net te ver is voor mij, anders had ik zeker nog bij Miene mn lessen gereden. Helaas lig ik nu ook helemaal uit de running, vanwege een lijf wat niet funtioneert.

Veel plezier met je volgende les, vergeet niet te genieten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Eindelijk weer in het zadel gezeten! Les op Joe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 18:53

Dank jullie wel allemaal. :D

Ik zou hem heel graag op een los teugeltje op één hand willen rondsturen maar dat gaat tijd kosten. Ik probeer geduld te hebben. _O-

@DDD3, jij kent Joe ook? Heb jij ook op hem gereden? Jammer dat je nu niet kan rijden. :(:) Komt dat wel weer goed?

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:55

Super stoer dat je weer in het zadel bent geklommen!! Foto's zien er netjes uit!
Niet te streng zijn voor jezelf mbt het opgeven tijdens het rijden, de eerste stap is gezet en daar mag je al trots op zijn!! De rest komt wel na meerdere ritten!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Eindelijk weer in het zadel gezeten! Les op Joe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 18:58

Dat geloof ik ook wel hoor. :j Wil niets overhaasten, het moet wel leuk blijven. Maar ik baal dat ik niet meer gedraafd heb. Hij ging alleen steeds versnellen en dan wordt mijn houding prut en stop ik met rijden. :o

DDD3
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:58

Heb mn laatste les bij Miene op Joe gereden. Leuke spiegel en hij confronteerd wel heel leerzaam en hij blijft super braaf, ook al was ik wbt nivo nog lang niet waar jij bent.

Ik heb geen idee, zit nog in de mallemolen. Een uur in de auto heen, een uur les en dan nog weer terug lukt domweg niet. Nu in Maart toch maar weer een lesje (half uurtje)Engels rijden op 5minuten afstand.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Eindelijk weer in het zadel gezeten! Les op Joe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 19:03

Oh, dat is idd wel lang. Het is voor mij 23 min dus prima. Maar wel fijn dat je toch wat kan rijden op 5 min. :D

Joe is idd een hele duidelijke spiegel. Hij laat je al je fouten zien.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:07

Ah wat naar dat je zo gevallen bent! Onzekerheid icm een lichaam dat niet mee wil zijn ook wel flinke obstakels om te overwinnen.

Respect dat je les bent gaan nemen, klinkt als een fijne plek waar je nu lest! Het gaat ongetwijfeld met wat tijd en geduld steeds beter worden, al ziet t er nu al helemaal niet verkeerd uit hoor! Leuk paard om te zien ook, aansprekend gezichtje

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Eindelijk weer in het zadel gezeten! Les op Joe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 19:10

Ik voel mij het veiligst in een afgesloten ruimte met iemand erbij. Ik weet niet of ik ooit nog naar buiten durf. :\

Maar ik zit er iig weer op. :j

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:15

'Als paardrijden makkelijk was geweest, dan had het wel voetbal geheten'. Aldus, de meest favoriete zin van mijn instructeur ;)

Mooie foto's, en heel fijn dat de les op je eigen tempo kon! Volgende keer gaat het vast weer een stuk beter voor je gevoel! Leuke foto's, en wat is het een leuk dier!

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Eindelijk weer in het zadel gezeten! Les op Joe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:18

Wat knap dat je weer opgestapt bent.
Hier altijd welkom voor een stapritje buiten.
Ik loop er naast al dan niet met een lijntje.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 19:19

tones schreef:
Wat knap dat je weer opgestapt bent.
Hier altijd welkom voor een stapritje buiten.
Ik loop er naast al dan niet met een lijntje.


Dat is lief. :*

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:22

Wow, jij stoere bikkel! Wat ontzettend goed van je!

Smaakt het naar meer?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Eindelijk weer in het zadel gezeten! Les op Joe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 19:31

Jazeker. 18 maart weer les. :D

Mandyy

Berichten: 30484
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:35

Super goed dat je er weer op zit! Op naar de volgende les! :D

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:38

Wat goed Marlies! Enneh, je mag best wat liever voor jezelf zijn hoor :(:) Je doet het maar mooi wél! En les ook nog, met zo te horen iemand die alles ziet. En dat ook zegt :D Mijn instructrice is ook zo. Heel fijn, heel leerzaam maar ook heel confronterend := Daar moet je ook wel voor open kunnen staan, zeker als je het vertrouwen kwijt bent. Ik vind je dus echt een topper!

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:39

Zo leuk te zien dat je weer aan het rijden bent! Ziet er goed uit, leuke combinatie. :)