Met mijn jaarling op (western) wedstrijd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Met mijn jaarling op (western) wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 05:28

Vorige week was het eindelijk zo ver! De eerste wedstrijd van het seizoen, en uberhaupt de eerste wedstrijd van mijn (bijna) jaarling Tulip. In de Western sport is het vrij normaal om jonge paarden mee te nemen naar wedstrijden, en dan vooral voor de klasses Halter (een soort keuring waarin de bouw en gangen van het paard beoordeeld worden), Trail, en Lunge Line. Wij deden vorige week mee aan een Halter klasse. Ons doel was niet om te winnen, maar om Tulip bloot te stellen aan de ervaring, de voorbeiding, de zenuwen (van mij), en de geluiden en drukte om haar heen.

Een paar weken geleden hebben we haar al eens meegenomen naar de indoor arena waar de wedstrijd plaats zou vinden en dat vond ze een beetje spannend, maar niet zo dusdanig dat ze gekke dingen ging doen. Meestal vindt ze dingen een keer eng en daarna vindt ze het wel prima, en zo ook de binnenbak en de vreemde paarden.

Mijn vriend heeft foto's gemaakt met zijn analoge camera, en die had wat moeite met het licht in de binnenbak. Er zijn helaas geen foto's van het begin van mijn 'proef' waarin ik een halve volte van E naar B moest draven, maar wel foto's van het opstellen en het wachen voor/na de proef.

Even geruststellen voor onze klasse, denk dat er ongeveer 30 paarden in het afgezette deel van de bak aanwezig waren. In onze klasse deden 12 combinaties mee.
Afbeelding

Voor de klasse mijn leadrope opnieuw oprollen. Het tenu voor zo'n wedstrijd is een hoed (verplicht), een bloes (er zijn verschillende stijlen mogelijk, ik hou van strak, roze, en glitters), een nette broek in een bootcut model, en laarzen. Mijn broek komt van Old Navy ($45), de bloes heb ik bij een online rodeo winkel gevonden ($50). Sommige handgemaakte blouses en jasjes kunnen door de vele Swarovski kristallen enkele duizenden dollars kosten. Je kunt het zo duur maken als je zelt wilt.
Afbeelding

Hier hebben we net gedraafd zodat de jury haar gangen kon zien, en staan we opgesteld te wachten zodat de jury alle paarden individueel kan beoordelen. Het is de bedoeling dat het paard vierkant staat met het hoofd op schoft hoogte en de neus een beetje vooruit gestoken, en de oren vooruit.
Afbeelding

Controleren hoe ze er bij staat. Ik ben nog niet zo lang bezig met het trainen op vierkant staan en ik vond het ook niet zo belangrijk dat ze 'perfect' stond. Zo lang ze maar rustig en ontspannen was.
Afbeelding

Het halster is ook onderdeel van de optoming. In normale Halter klasses dragen de paarden een strak zittend zwart of bruin halster met veel zilver. Het halstertouw is van leer en heeft een soort hengstenketting die over of onder de neus gaat. Ik ben daar zelf niet zo'n fan van (zeker niet bij een jong paard) dus ik heb hem gewoon onder het halster vastgemaakt. Een eenvoudig merkloos halster als dit kost tweedehands $50, maar er zijn ook halsters van $1000 op de markt.
Afbeelding

Elastiekjes er uit halen na de proef.
Afbeelding

Zo saai, aldus Tulip.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben echt zo tevreden met haar gedrag en prestratie. Ze deed het zo braaf, zelfs het draven en het stilstaan was geen probleem. Hopelijk kunnen we deze zomer nog een paar wedstrijden mee pakken en dan kunnen we lekker blijven wennen en plezier hebben. Tulip vindt het allemaal wel prima, zolang het maar om haar draait.

Na de wedstrijd stond ze er snel weer zo bij.
Afbeelding

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Met mijn jaarling op (western) wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 07:50

Super leuk om te zien en wat goed om zo laagdrempelig alvast te beginnen!

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:00

ruitje schreef:
Super leuk om te zien en wat goed om zo laagdrempelig alvast te beginnen!

In ieder geval beter dan op de wei gooien, er drie jaar niet naar omkijken en dan hier klagen dat er zoveel mis kan gaan in de opfok.

"braaf paard" is toch meestal "veel gewend paard" en dit is daar een uitgelezen kans voor.
Leuk bezig, TS :j

Whizz
Berichten: 1045
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:01

Wat een leuk verslag! Een mooie manier om te wennen. Ik vind dat Tulip het knap gedaan heeft, en jij natuurlijk ook :))

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Met mijn jaarling op (western) wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 13:15

Wij gaan met onze mini's vanaf veulen ook al vaak op shows en keuringen ermee. Zolang ze in het hoofdje hier goed mee om kunnen is het echt een groot pluspunt!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Met mijn jaarling op (western) wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 13:27

Wat een schatje, ze is ook al mooi zeg!

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 13:59

Wat leuk dat het zo goed ging *\o/*
Je staat ook bij uitgelicht :D

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Met mijn jaarling op (western) wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 14:28

Hier idd het verschil tussen halterklasses en andersoortige keuringen..

Toen ik als western ruiter die ook halterklasses deed (met jonge dieren, merries, hengsten etc) voor t eerst een kwpn of tuigpaard keuring zag werd ik helemaal niet goed van de hysterie :')
Los en met veel herrie voor t showen en toestanden..
Ik was gewend dat alles gewoon rustig was en stil kon staan :')

Gaaf hoor TS, heerlijk dat ze zo lekker mak is :j

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 20:45

Bedankt voor de leuke reacties, allemaal!

ikke schreef:
"braaf paard" is toch meestal "veel gewend paard" en dit is daar een uitgelezen kans voor.
Leuk bezig, TS :j

Precies! Rustig aan af en toe een wedstrijdje of evenement mee pakken in de aankomende jaren.

Leedebee schreef:
Wat leuk dat het zo goed ging *\o/*
Je staat ook bij uitgelicht :D

Ja, leuk he! Ze was rustiger dan ik had verwacht. Tijdens de line up (12 combinaties dus het duurde toch wel 10 minuten voor we aan de beurt waren) duurde het af en toe te lang voor haar en begon ze te draaien, maar ik had er voor gezorgd dat ik de laatste combinatie was zodat ik wat ruimte had om even een rondje te lopen.

Luna2006 schreef:
Wij gaan met onze mini's vanaf veulen ook al vaak op shows en keuringen ermee. Zolang ze in het hoofdje hier goed mee om kunnen is het echt een groot pluspunt!

Inderdaad! Ze was er gelukkig niet zo van onder de indruk, maar ik merkte wel dat ze er na een uur wel klaar mee was. Gelukkig gingen we toen ook, en dan weet ik dat voor de volgende keer!

Cer schreef:
Hier idd het verschil tussen halterklasses en andersoortige keuringen..Toen ik als western ruiter die ook halterklasses deed (met jonge dieren, merries, hengsten etc) voor t eerst een kwpn of tuigpaard keuring zag werd ik helemaal niet goed van de hysterie :') Los en met veel herrie voor t showen en toestanden.. Ik was gewend dat alles gewoon rustig was en stil kon staan :')

Gaaf hoor TS, heerlijk dat ze zo lekker mak is :j


Dat is inderdaad een goed punt wat ik zelf nog niet vermeld had! De sfeer tijdens zo'n wedstrijd is heel rustig. Meestal zijn er meerdere bakken in gebruik; een buitenbak voor longeren (waar het er vaak wel wat wilder aan toe gaat), eentje voor warm rijden (waar het druk is), maar in de binnenbak moet het stil zijn. Ze hadden voor deze wedstrijd de halve binnenbak afgezet als wachtruimte (omdat er regen was voorspeld), en het achterste deel van de bak was in gebruik voor de keuring. Die rust heeft gelukkig ook invloed op de paarden!

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:18

Leuk om een keertje zo te volgen. Knap hoor. Hoe heb je het uiteindelijk gedaan?

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Met mijn jaarling op (western) wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 18:44

Participatie prijs :P. Dit was een onderdeel waarbij de scoring op volwassen paarden in 'show conditie' gericht is, dus daar kun je met een jaarling niet tegenop. De jury zei dat ze nog wat moest uitvullen, maar dat ze wel een goede bouw had.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Met mijn jaarling op (western) wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:53

Wel leuk dat ze het zo doen, het is zo goed voor de ervaring van zo'n jong ding.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:29

juniper schreef:
Participatie prijs :P. Dit was een onderdeel waarbij de scoring op volwassen paarden in 'show conditie' gericht is, dus daar kun je met een jaarling niet tegenop. De jury zei dat ze nog wat moest uitvullen, maar dat ze wel een goede bouw had.

Duh, voor een jaarling :)


Mer1980 schreef:
Wel leuk dat ze het zo doen, het is zo goed voor de ervaring van zo'n jong ding.

Dat. Zouden meer mogelijkheden voor moeten zijn. Krijg je als nitwit tenminste de kans om ervaring en ideeën op te doen }> en kan de dooddoener "opvoeden en beleren moet je aan mensen met ervaring overlaten" ook de prullenbak in :j

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 20:34

ikke schreef:
juniper schreef:
Participatie prijs :P. Dit was een onderdeel waarbij de scoring op volwassen paarden in 'show conditie' gericht is, dus daar kun je met een jaarling niet tegenop. De jury zei dat ze nog wat moest uitvullen, maar dat ze wel een goede bouw had.

Duh, voor een jaarling :)


Lol, tja...Zo'n Halter proef wordt gescored op een bepaald type paard (gespierd, want dat is het typische halter uiterlijk), en Tulip heeft die uberhaupt bouw niet. Ik denk dat ze daarmee wilde zeggen 'Ik kan je nu niet plaatsen, maar ze heeft een goede toekomst voor zich' ofzo.

Mer1980 schreef:
Wel leuk dat ze het zo doen, het is zo goed voor de ervaring van zo'n jong ding.

Dat. Zouden meer mogelijkheden voor moeten zijn. Krijg je als nitwit tenminste de kans om ervaring en ideeën op te doen }> en kan de dooddoener "opvoeden en beleren moet je aan mensen met ervaring overlaten" ook de prullenbak in :j[/quote]

Ja toch? Al is het maar om het voor de paarden minder stressvol te maken.