Twee NK's in één weekend met AV Diva!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Twee NK's in één weekend met AV Diva!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 16:55

Een paar weken geleden reisden we af naar Someren voor het Arabisch Volbloeden NK sport, gevolgd door het DAWRA NK op zondag!

Mijn Straight Egyptian dame Diva (Divaali) was dit jaar 6 geworden, en dat betekende dat ze volgens de regels van overkoepelende organisatie ECAHO op het AVS NK op shank, op 1 hand gestart moest worden. Een mega uitdaging, want ze zocht altijd nog best veel steun op mijn handen, en pas 1,5 jaar onder het zadel, maar hee: proberen kan altijd! Van grenzen verleggen groei je immers weer.

Lang naartoe gewerkt samen met mijn super trainer Sporthorse Dynamics, en uiteindelijk besloten er voor te gaan. Uiteindelijk reed ik 1,5e week voor het NK mn eerste rondjes op shank, in de les, dus no pressure ofzo :')

Nou. En dan kom je dus voor de ervaring. Denk je ook maar effe de Ranch Riding mee te pakken want dat gaat best aardig...
Pak je de bronzen medaille *\o/*
Afbeelding
De kop was er af. Zoooo trots op mijn Diva. Het was een pittige proef met oa turn-galop er in, en ze dééd het allemaal gewoon <3

Next up was de Pleasure. Uiteindelijk hier voor mij stiekem de highlight van het weekend, want was voelde ze bizar steady en goed!! Alle overgangen rock solid...ik zat echt met een smile van oor tot oor....alleen verloren we het even helemaal bij een overgang walk-lope. Kan ze op zich, maar we verzandden heel even in een momentje dramatiek samen (spiegels.. soort zoekt soort, enzo... :+ ) en het kostte ruim een rondje om onszelf bij elkaar te rapen. Weg eremetaal natuurlijk, maar wat was ze góed verder zeg, zo intens trots!!
Afbeelding

Als laatste onderdeel van dit NK stond de Traditional Arabian Riding Western op de planning. Ik heb het kostuum vorig jaar zelf gemaakt, en keek hier weer reuze naar uit! Mocht gelukkig op snaffle. Helaas was de tank wel een beetje leeg na een lange dag in de hitte en had ze eigenlijk alles al gegeven. Op safe gereden, en dat leverde een mooie zilveren medaille op *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Op zondag stond het DAWRA NK op het programma. Altijd zo'n fijne sfeer onderling!

Meteen succes bij onze eerste start; we wisten onze titel Nederlands Kampioen In Hand Trail beginners te prolongeren *\o/* *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

...en uiteraard vergat ik bij het gordijn te gaan staan voor dé foto, deden we dat dus iets later even gauw tussendoor, en vond Diva er iets van :')
Afbeelding


In de Trail, vervolgens, kwam ik er achter dat je ook áchteruit een hek door kunt moeten. En Diva zou Diva niet zijn als ze niet vond dat we daar toch eerst eens heeeel uitgebreid over in gesprek moeten, want ehm, vraag je dit nu serieus van me dan? -:(-
Met een 5e plaats van de 9 waren we uiteindelijk de besten van alle hek-verknudderaars :D
Ook maakten we een mini traumaatje van vorig jaar goed, toen een mislukte galopbalk resulteerde in een ernstig schuivend (boomloos) zadel, en ik dus half aan haar buik hing. Liep gelukkig goed af, maar mentaal was het wel even een dingetje. Hard op geoefend, en weliswaar woest overheen gegaan, maar; wél er overheen dus. Met zadel en al :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onze volgende start was de Pleasure, en wat was ze weer fantastisch <3 In een mega groep van 11 deelnemers liet ze zich door niets van de wijs brengen, en pakten we zilver *\%/*
Afbeelding

Als laatste startten we de Ranch Riding nog. Inmiddels waren we beiden wel redelijk gesloopt, dus werd het beslist niet onze mooiste proef. Wél goed genoeg voor een mooie bronzen medaille! *\o/*
Afbeelding

Echt ontzettend trots op onze prestaties. Ik heb Diva vanaf dat ze 2,5 was en haar zelf beleerd. Eigenlijk zou ik met haar gaan fokken, maar door hoe ontzettend leuk ze onze in hand probeersels vond (en hoe goed we ook nog eens scoorden!) ben ik verder de sport in gerold met haar, en dat vinden wij veeeel leuker :D Ik was echt boshobbelaar, dus moet veel leren en we moeten er sowieso hard voor werken samen, maar we hebben er intens veel plezier in!
Afbeelding

En na zo'n prachtig weekend....is het extra goed relaxen samen <3
Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Twee NK's in één weekend met AV Diva!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:18

Nog gefeliciteerd met de behaalde resultaten!

Wat schrijf je leuk met respect voor je paard over jullie ervaringen.

Nog veel plezier en succes samen.

storrum

Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:31

Van harte gefeliciteerd en wat een prachtige outfit in de Traditional Arabian Riding Western Riding heb je aan, ziet er echt super mooi uit! :wow:

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Twee NK's in één weekend met AV Diva!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 20:09

Dankjulliewel *D

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Twee NK's in één weekend met AV Diva!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:13

Gefeliciteerd met jullie prachtige resultaten en wat een mooie outfit die je zelf gemaakt heb prachtig!

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:16

Gefeliciteerd met jullie resultaten en wat een prachtige AV heb je zeg <3

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Twee NK's in één weekend met AV Diva!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:37

Wat schrijf je leuk.
In alle outfits zien jullie er fantastisch uit.
Gefeliciteerd!

tienus63

Berichten: 12079
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Twee NK's in één weekend met AV Diva!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 21:13

De laatste foto zegt alles over jullie band.
Hartelijk gefeliciteerd!

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Twee NK's in één weekend met AV Diva!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 21:23

Wat gaaf zeg! Gefeliciteerd met jullie mooie prestaties *\o/*
En zoals hierboven al gezegd: het is goed te zien hoe sterk jullie band is <3

foxytoffee

Berichten: 127
Geregistreerd: 14-12-07

Re: Twee NK's in één weekend met AV Diva!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:56

Oooo Amy, elke foto weer een smile op mijn gezicht! Jullie zijn zó leuk samen.
En ik denk gewoon weer:
Het moest zo zijn. <3

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Twee NK's in één weekend met AV Diva!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:58

Wat een leuk fotoverslag! Mooie combinatie zijn jullie!

Bootsiebob

Berichten: 5545
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Twee NK's in één weekend met AV Diva!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:30

Wat leuk geschreven en wat zagen jullie er prachtig uit!
Heel verdiend in de prijzen gevallen :j

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 10:36

Dankjulliewel voor de leuke reacties en lieve complimenten weer! :#

Ben zo ontzettend gek met haar... Was echt liefde op het eerste gezicht. En die laatste foto, dat zijn natuurlijk ook gewoon de momentjes die eigenlijk het allermeeste waard zijn van al <3
Hoewel ik moet zeggen dat Diva's favoriete moment volgens mij les is _O- Als ze mn trainer hoort aankomen gaan haar ogen glimmen! Bos enzo is leuk, vrije dag is meh, maar extra hard werken, dát is het helemaal! :')

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Twee NK's in één weekend met AV Diva!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:56

Hartstikke knap allemaal!

Wat houdt zo'n proef traditioneel arabisch in?
En hoe ziet zo'n wedstrijd dag er nou uit?
Ik ben heel benieuwd naar het programma wat je op zo'n dag volgt, als je telkens een ander onderdeel rijdt.
Moet je dan ook telkens losrijden, hoe lang zit ertussen?

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 13:58

gerlindie schreef:
Hartstikke knap allemaal!

Wat houdt zo'n proef traditioneel arabisch in?
En hoe ziet zo'n wedstrijd dag er nou uit?
Ik ben heel benieuwd naar het programma wat je op zo'n dag volgt, als je telkens een ander onderdeel rijdt.
Moet je dan ook telkens losrijden, hoe lang zit ertussen?


Dank je!

Traditional Riding is een beetje gebaseerd op hoe er in de woestijn werd/wordt gereden: hollen of stilstaan. Vrij letterlijk :') Er wordt over de hoefslag gereden, en er worden stap, galop, en handgalop gevraagd. Kan dus best zijn dat je vanuit vol gas meteen naar ho moet, en dan móet je paard ook echt relaxed blijven staan. Ze moeten niet staan te tippen, maar echt relaxed en onder controle zijn (zoals ook bij het ras hoort én zoals je wil van een dier waarvan in de hete woestijn je leven afhankelijk is!).
Het kostuum telt voor 25% mee en moet ook aan bepaalde eisen voldoen; bijv een borsttuig is verplicht.

De dag is heel afhankelijk van de onderdelen natuurlijk, haha! Sommigen starten ook nog eens Hunter, = veelzijdheidszadel en bijpassende outfit, dan heb je helemaal een drukke ochtend :=
Ik was er in dit geval op vrijdag al, voor de warmte uit gereden. Dus kon zaterdagochtend redelijk rustig aan doen. De Ranch was wel het eerste onderdeel van die dag, dus had op vrijdagavond daar alles al voor klaar gelegd. En de outfit en hoofdstel voor de Pleasure lag als tweede op de stapel, haha! Je moet soms geluk hebben qua tijden, maar meestal wordt er wel zó ingepland dat er voor iedereen tijd is om om te kleden. Omdat ik een neuroot ben, heb ik tegenwoordig een 2e bitje, die hangt in mn Ranch hoofdstel. Scheelt weer stress met die omschroeven :') Als er heel veel tijd tussen onderdelen zit zet ik haar op stal/de trailer, kan ze even haar eigen ding doen.
Het kan dus echt wisselen. Op zaterdag had ik ruim een uur tussen Ranch en Pleasure, dat was fijn. Daarna 5 lange uren wachten, minder ideaal := . Op zondag liep het allemaal wat vlotter door, geloof ergens max 1,5u tussen gezeten ivm pauze.

Losrijden is heel wisselend. Vorig jaar kwamen we echt voor de kilometers, dus heb ik meer staan chillen in de losrijbaan. Nu voel ik een beetje aan wat nodig is. Diva vindt het sowieso fijn om te kijken wat er in de ring gebeurt, en gaat daar dan ook vaak even tukken :+ Kan niet overal, maar bij DAWRA en AVS sowieso wel.
Meestal begin ik met een minuut of wat loslopen voor de in hand Trail. Als ze dan goed voelt gaan we weer bij de ring kijken tot we naar binnen moeten.
Dan opzadelen, vaak beetje opschieten voor de start van de Trail. Dus niet gek veel tijd voor losrijden. Bij DAWRA en AVS mag dat dan wel weer in het pattern, dus kun je dingen oefenen. Ook hier sta ik dan vaak te chillen in een enge hoek of spannende brug oid. Meestal stap ik veel aan een lange teugel, effe checken of de knoppen het nog doen en ze nergens erg vast zit, en dan weer stappen.
Idem eigenlijk bij de Pleasure. Teugels om de knop en het zal wel. Vorige wedstrijd heb ik haar voor de Ranch Riding (laatste start van de dag) echt wakker gemaakt, de ring in geslenterd, en let's do it :+
Iedereen doet het weer anders denk ik. Voor mij is vooral de ontspanning en connectie van belang (warwick schiller, anyone? :D ), dus daar ben ik het meeste mee bezig. Verder zorg ik dat ze los is, uiteraard, maar trainen doen we thuis.

Oh en de prijsuitreiking is altijd direct na de klasse! Dus allemaal de baan weer in, netjes in de 'line up', en prijsuitreiking.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Twee NK's in één weekend met AV Diva!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 20:02

Wat hebben jullie het geweldig gedaan en wat een super gave foto's van jullie!!

Groetjes Barbara van Equine Lymfedrainage

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 13:58

Barb schreef:
Wat hebben jullie het geweldig gedaan en wat een super gave foto's van jullie!!

Groetjes Barbara van Equine Lymfedrainage


Dankjewel!! Je behandeling helpt nog steeds, echt zo benieuwd wat het van de winter gaat doen voor haar! *D

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: Twee NK's in één weekend met AV Diva!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:57

Fijne plaatjes om naar te kijken!
Alles ziet er erg harmonieus uit.