Voorbereiding + de dag zelf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Voorbereiding + de dag zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 21:59

Hallo,

een stalgenoot van mij en ik hebben besloten dat wij graag willen kijken of endurance iets voor ons is. We hebben ons er eerst in verdiept. De DER site helemaal af gelezen, wat op google opgezocht, op bokt en we zijn ook naar een informatiemiddag gweest. Daarnaast gaan we a.s. zondag naar Kootwijkerbroek om te kijken hoe het er nou allemaal in het echt aan toe gaat.

Helaas zijn we op de informatiemiddag niet zoveel te weten gekomen als we hadden gehoopt, vandaar dit topic. Deze dag ging namelijk meer over de km's en klasse van deze persoon, terwijl wij toch echt meer geïnteresseerd zijn in de kennismaking en klasse I!

Ik heb meerdere vragen dus ik zal ze hier gewoon neer planten en hoop op zoveel mogelijk ervaringen.

We willen eerst een keer mee doen aan de kennismakingsklasse om te kijken of het wel echt iets voor ons is. Ik vraag me heel erg af hoelang we nou zo ongeveer bezig zijn. Neem 17 april in Kootwijk. Start is vanaf 10 uur klasse I (en kennismakings neem ik aan). minimaal 8 km per uur voor de kennismakings, minimaal 9 km per uur voor klasse I. Hoe hoog moet je gemiddelde dan liggen aangezien je rekening moet houden met de PA's en het drinken + koelen?

Ik zie dat de voorkeuring vanaf 08:45 is, de voorbespreking 9, 10 en 11 uur en de start vanaf 10 uur. Hoe gaat dit dan in zijn werking? Wat is slim om te doen? Hoe bepaal je de tijden als je er nog niet helemaal bekend in bent?
Stel je voor dat wij de voorbespreking om 10 uur zouden doen, hoelaat zouden we dan ongeveer de voorkeuring moeten doen? En hoelaat starten? Ik lees dat je de starttijd moet aanvragen na goedkeuring maar krijg je die dan toegewezen of kies je zelf een tijd uit? En hoe bepaal je die dan?

Stel je voor dat we rond 11 uur zouden vertrekken, 31 km, 8 km per uur, kom je op 4 uur uit + PA's en drinken + koelen = 5/6 uur? Komen we dus pas rond 16/17 weer aan als ik van voorgaande uit ga en dan.. de nakeuring? Paard nog in de paddock zetten (zelf maken ja!) en dan terug naar huis of hoe gaat dat (ervan uitgaande dag we niet blijven overnachten)?

Ik wil het liefst wedstrijden rijden die max een uur rijden zijn, met de trailer dus ietsje langer. Wil het niet te zwaar maken. Stalgenoot wil wel aan een enkele verdere wedstrijd mee doen, maar plakt er dan een weekend met man aan vast (daar dus ergens overnachten zodat er ook minder reistijd op de dag van de wedstrijd zelf is).

Over het koelen: we hebben de tip gekregen om van die melkkannetjes te sparen, hoeveel neem je er gem. mee om één paard te koelen met een klasse I wedstrijd? Op de informatiemiddag werd er gesproken over +- 60 liter per paard. Klopt dit volgens jullie?

Rijden er ook mensen in de klasse I met iets van jodphurs/stal-rijschoenen en met/zonder chaps? In de hogere klasse's zie ik echt speicale broeken (tenminste, dat lijkt zo op de foto's die ik heb bekeken).

Ennn.. zijn er mensen die hun klasse I met hoefschoenen rijden? Ik denk dat mijn paard het wel aan kan qua achterhoeven, let ook een beetje op de info die er gegeven wordt (veel/weinig asfalt/verharde weg). We zijn dat van thuis wel gewend aangezien we zo'n half uur over de weg moeten voordat wij bij een groot buitenrijdgebied komen. Zijn voorhoeven slijten echter sneller dan ze groeien en daar heb ik dan ook vandaag hoefschoenen voor besteld. Wil er, zolang het zonder kan, het liefst geen ijzers onder plaatsen.

Zijn er verder nog dingen waar we aan moeten denken?

't zijn veel vragen, maar wie zin heeft om er een paar (of allemaal) te beantwoorden, graag ;)!

Groetjes, Mariël
Laatst bijgewerkt door ladyjoy op 17-03-10 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

biancavos

Berichten: 1863
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:24

ladyjoy schreef:
We willen eerst een keer mee doen aan de kennismakingsklasse om te kijken of het wel echt iets voor ons is. Ik vraag me heel erg af hoelang we nou zo ongeveer bezig zijn. Neem 17 april in Kootwijk. Start is vanaf 10 uur klasse I (en kennismakings neem ik aan). minimaal 8 km per uur voor de kennismakings, minimaal 9 km per uur voor klasse I. Hoe hoog moet je gemiddelde dan liggen aangezien je rekening moet houden met de vetgates en het drinken + koelen?


je gemiddelde moet gewoon op minimaal 8 km/h liggen, je rijtijd loopt gewoon door tijdens het groomen, een vetgate heb je in de klasse 1 nog niet, wel een PA, je hebt hier maximaal 10 min de tijd om aan te bieden, maar ook hier loopt je rijtijd door.

Citaat:
Ik zie dat de voorkeuring vanaf 08:45 is, de voorbespreking 9, 10 en 11 uur en de start vanaf 10 uur. Hoe gaat dit dan in zijn werking? Wat is slim om te doen? Hoe bepaal je de tijden als je er nog niet helemaal bekend in bent?
Stel je voor dat wij de voorbespreking om 10 uur zouden doen, hoelaat zouden we dan ongeveer de voorkeuring moeten doen? En hoelaat starten? Ik lees dat je de starttijd moet aanvragen na goedkeuring maar krijg je die dan toegewezen of kies je zelf een tijd uit? En hoe bepaal je die dan?

Je kan zelf kiezen of je dan voor 10 uur wilt keuren of erna, als je ervoor wilt keuren zou ik er denk ik toch wel iets van 3 kwartier eerder zijn, als je erna keurt kan je wel gewoon rustig aan doen, je hebt dan geen tijdsdruk. Na het voorkeuren kan je dan richting de start gaan, je hebt dan meestal keuzen uit meerdere tijden, je moet dan even kijken hoeveel tijd je nodig hebt om op te zadelen en wat warm te stappen

Citaat:
Stel je voor dat we rond 11 uur zouden vertrekken, 31 km, 8 km per uur, kom je op 4 uur uit + vetgates en drinken + koelen = 5/6 uur? Komen we dus pas rond 16/17 weer aan als ik van voorgaande uit ga en dan.. de nakeuring? Paard nog in de paddock zetten (zelf maken ja!) en dan terug naar huis of hoe gaat dat (ervan uitgaande dag we niet blijven overnachten)?

Je hebt 'maar' 4 uur de tijd, tijdens de PA en het groomen loopt de rijtijd gewoon door

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:37

Hoi. Leuk dat jullie komen kijken in KWB. Wat betreft je vragen over hoe lang je rijd. In klasse 1 en de kennismakingsklasse heb je nog geen vetgate, alleen een P/A (Pols/Adem controle) waarbij de rijtijd doorloopt. Vetgates komen pas vanaf klasse 2. In KWB zijn 2 Klasse 1 afstanden: 26 km en 33 km. De kennismakingsklasse wordt alleen over de korte klasse 1 gereden, dus 26 km. Je minimumsnelheid moet 8 km/u zijn om goedgekeurd te worden. Dat betekent dat je over 2 km maximaal 3 uur 15 min. mag doen. En dat is inclusief de tijd die je pakt om te koelen, drinken, etc.
Stel dus je start om 10:00 dan moet je om 13:15 binnen zijn met een hartslag die onder de 60 slagen per minuut is. Heel handig is de endurance calculator van Blue Balance.
In het parcours staan om de 5 km paaltjes met de kilometeraanduiding. Je weet hoe laat je gestart bent, je kunt uitrekenen hoe lang je over 5 km mag doen, dus kun je op die manier vaststellen hoe snel je ongeveer rijdt.

Wat betreft je starttijd, dat verschilt per wedstrijd. KWB geeft je van tevoren een starttijd andere wedstrijden handteren het principe van starttijd aanvragen na goedkeuring. Hoeveel tijd je nodig hebt om startklaar te zijn, klok thuis een hoe lang je er over doet. Neem je tijd voor een wedstrijd ruimer, zodat je bij onvoorziene omstandigheden de tijd hebt om die rustig op te lossen.

Hoeveel koelwater je nodig hebt is afhankelijk van je paard en het weer. Koelen doe je om de hartslag naar beneden (< 60) te krijgen. Dus probeer het thuis uit. Rij een stevige rit, en ga meten hoe snel de hartslag van je paard onder die waarde is. Het ene paard zakt van zichzelf al gemakkelijk, het ander paard, en dan vaak de sobere rassen, hebben daar wat meer moeite mee -> meer koelwater nodig.
Melkkannetjes zijn handig maar je hoeft niet al je koelwater van tevoren in je koelflessen te doen, je kunt bijv. ook een paar grote jerrycans water meenemen en onderweg de lege koelflessen daaruit bijvullen.

Qua kleding, draag wat je lekker zit. Schoenen met en zonder chaps mag, schoenen moeten een hak van ik dacht 2 cm hebben, zo niet moet je met beugels met korf rijden. En je shirt moet "enig mouwtje" hebben :+ (maar da's voor de zomer).

Veel plezier zondag!

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:38

Hoi Mariel,

Jij was er ook in Nijkerk met je stalgenootje toch?
Idd helaas niet de info wat je verwacht van zo een dag.

Wat betreft je 1e vraag: de 8km/uur is incl je P/A +koelen, dus afhankelijk hoe lang je over je groompunten en P/A doet.
Ik trek per groompunt max 10min uit, even emmer water onder de neus, dan koelen hapje appel/wortel en zelf een slokje drinken.
Probeer het daar zo kort mogelijk te houden, je moet die rijtijd weer inhalen.
Op P/A kan je meer tijd nodig hebben om evt hartslag naar beneden te krijgen en je moet van je paard af. Ik kan die van mij direct aanbieden, maar ben al snel 20 min kwijt, dus kan ook maar zo 30min zijn als je niet direct kan aanbieden.
Ook stap je vaak laatste stuk (1-2km) voor P/A of finish dus ook hiermee moet je rekening houden.
Dus eigenlijk is het allemaal paard afhankelijk, ook hoe hard stap/draaft en evt galopeert hij/zij en hoelang houden jullie dat rempo vol.

Wat ik zelf in Kootwijk doe is eerst naar de voorbespreking (denk die van 9 uur), dan paard netjes maken, voorkeuren en dan starttijd aanvragen, zo probeer ik het altijd te plannen. In jou geval: hoe laat wil je starten? Niet voor 11-en kun je gewoon dezelfde volgorde aan houden, wil je voor 11, dan evt eerst voorkeuren, dan starttijd aanvragen en dan voorbespreking. Hou er dan wel rekening mee, wat doe je ondertussen met je paaard.

Met je berekening: die 4 uur is incl groompunten en P/A, dus 11 uur vertrekken, is 15uur aankomen. Dan na half uur nakeuren.

Koelen; erg afhankelijk van het weer, ik heb zelf 10 kannetjes en verder nog 20liter jerrycan en 20liter in emmers mee. Hier heb ik meestal genoeg aan, maar bij extreem warm weer red ik het net in de wedstrijd en voor de naverzoring moet ik dan bijhalen.
Ik rij zelf met chaps en rijschoenen (hak van min 1cm? bij open beugel, even in reglement nakijken), vind ik er fijn, maar ook hier verschillende meningen.

Hoefschoenen heb ik zelf geen ervaring mee, die van mij heeft ijzers voor en dit seizoen gaat hij zelfs rondom.

Ik zou zeggen tot zien in KWB, want ik kom daar vrijwilligen (controle post), als je me ziet mag je me gerust even aanschieten hoor!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Voorbereiding + de dag zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:55

op www.bluebalance.nl heb je een calculator. Daar kun je de afstand en je snelheid die je wilt rijden ed invullen en krijg je mooi overzichtje en zie je precies hoe laat je gefinished (dus met goede hartslag) moet zijn.

Water hangt af van het paard, buitentemperatuur, afstand enz enz. Wij hebben meestal zo'n 20 1,5 literflessen en in een ton ong 100L water mee.

Hoefschoenen heb ik het vorige paard mee gereden, kan prima als je er normaal ook mee traint.

Voorkeuren gewoon zo vroeg mogelijk doen, danloop je niet het risico dat er nog een meute voor je is en je je moet gaan haasten voor de start. Als je voor de voorbespreking keurt en hij wordt afgekeurd hoef je ook niet naar de voorbespreking en kun je direct naar huis.

Eigen schoeisel, gewoon wat je gewend bent en waar je lekker mee rijdt (hou wel rekening met een hak als je geen dichte beugels hebt met korf, zonder duidelijke hak (ala rijlaars) onder je schoen mag je niet starten).

En je rijtijden lopen idd door bij PA en groomen en stopt pas als je (naja je paard dan) bij de finish de juiste hartslag hebt binnen 10 minuten. Je mag daar max 2x aanbieden waarvan de 2e keer op 10 minuten (kost je wel 1 winstpunt als je bij de PA of Finish een recheck krijgt).

En wedstrijden vanaf Adam op 1 uur rijden max? Dan blijven er maar weinig over hoor. Gemiddelde wedstrijd zijn wij vanaf Rotterdam toch al zo'n 2-2,5uur onderweg enkele reis.
Maar dan heb je ook wat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:32

Voor het koelen kijken we altijd naar de hoeveelheid groompunten die wij geplant hebben. Drie flessen per groompunt. Twee voor elke p/a, vetgate of finish. (lopend groomen!) Is er op de vetgate/finish water via een kraan? Zo niet dan gaat er voor elke vetgate nog een jerrycan van 20 liter mee. + twee emmers.
Daarbij gaan er nog een stuk of vijf extra flessen mee voor het geval dat. Op die manier zouden mijn grooms bijvoorbeeld water voor een andere combinatie mee kunnen hebben als dat nodig blijkt te zijn. Verder gaat er een afsluitbare emmer met water mee en nog een jerrycan met drinkwater voor het paard. Is het echt warm weer? Dan gaat er nog een jerrycan mee.

Hoelaat je voorkeurt ect. is compleet afhankelijk van hoever je rijdt, wanneer je start ect. Komende zondag staren wij rond 13.00, wij zullen er tegen 11:00/11:30 zijn. Paard er uit, zorgen dat auto/trailer goed staat en dan wordt er een stukje met hem gewandelt. Dan zet ik hem vast, kan hij eten en borstelen we hem. Is alles goed? Dan lopen we langzaam richting de voorkeuring. Daar meld ik mij als ruiter ook aan en haal mijn hesje en kaart op.
Dan zijn we er ongeveer 15-20 minuten. Paard wordt voorgekeurd en mag daarna weer naar de trailer waar hij mag rond scharrelen. Eén groom gaat naar de voorbespreking. Is er tijd, dan ga ik zelf ook heen. Maar de groom onthoudt toch alles, daarom is hij ook degene die er altijd heen gaat. ;)
Tegen half één gaat het zadel er op, kwart voor één hoofdstel om en ga ik er op. Melden bij de start en stap daar nog even rond tot het mijn tijd is. Staat je starttijd nog niet vast en moet je die aanvragen dan vraag je die aan na het keuren. Meestal kan je in overleg een starttijd krijgen.

Je rijtijd is de tijd dat je onderweg bent. Groomen en p/a zitten hier dus bij in. Bij het groomen hoe je niet perse lang te wachten. Ik ga van te voren even stappen, bij een langere rit kijk ik of hij wil drinken. (bied eerst drinken aan voor we groomen) Dan pak ik een fles aan, giet die over zijn hals, eventueel giet groom er ook een over zijn hals. Kan groom mij tegemoed komen lopen? Dan pak ik in stap een fles aan en giet die alrijden over zijn nek, gooi fles neer en pak eventueel de volgende aan.
Bij de p/a, vetgate of finish mag het paard niet stil staan, uitgezonder voor plassen(mesten volgens mij ook?) en op of afstijgen. Behalve voor de fnish, waar je rijdend over heen moet komen, stap ik voor de andere keuringen af. Groom is mij tegemoed komen lopen en giet koelwater over zijn hals. Al lopend. Bij de p/a kun je gelijk aan bieden, wordt er een hartslag van 60 of lager geteld dan mag je gelijk door. Je kan gelijk aanbieden, maar je hebt 10 minuten waar binnen je hem moet aanbieden.
Als er water is kijk ik altijd even of hij wil drinken, maar bij een klasse I doet hij dat niet echt. Je hebt 10 minuten om je paard aan te bieden en de hartslag mag dus max. 60 zijn. Bij de finish geld het zelfde. Het is handig als je van te voren weet hoe hard je paard ongeveer loopt.

Na de finish ga ik terug naar de trailer. Als het weer het nodig maakt heeft een van mijn grooms bij de finish al een deken om gedaan. Soms wordt er al vast het zadel afgehaald terwijl we naar de trailer lopen. Bij de trailer wordt alles er afgehaald en krijgt hij een halster om. Meestal was ik hem even met water, zodat alle zweetplekken lekker schoon worden. Controleer op wondjes, krab de hoeven uit en vervolgens gaan we lekker rond wandelen (met deken meestal) is het druk dan gaan we een minuut of 8 van te voren richting de nakeuring en stappen we daar in de buurt wat rond. Keur hem na en daarna stappen we nog een rondje op weg naar de trailer. Daar krijgt hij eten, ruimen wij de spullen op en eten ook even wat. Als we lang moeten rijden blijven we helaas niet altijd tot de prijsuitreiking. 30-45 minuten na de nakeuring lopen we dan nog even een rondje en maken we hem klaar voor transport. En gaan we weer naar huis. (vergeet niet je hesje in te leveren!)

Zelf rij ik het liefst in mijn stud one broek en arriat schoenen. Waar je in rijdt is heel erg afhankelijk, zolang het zelf maar lekker zit. Test het thuis wel en rij nooit zomaar met iets nieuws tijdens de wedstrijd. Als blijkt dat de nieuwe schoenen na 20 km voor pijnlijke enkels zorgen of je nieuwe rijbroek voor schuurplekken kun je daar beter tijdens een training achter komen. :) Voor het paard geld dat imo ook altijd zo, nieuwe dekjes/hoofdstellen ect. testen we dan ook altijd eerst thuis.
Waar je verder mee/in rijdt is aan jezelf, zolang je de regels maar in acht neemt.

Verder heb ik zelf geen ervaring met hoefschoenen, dus daar kan ik je alleen maar het advies over geven om ook deze goed te testen voor je op wedstrijd gaat. Paard moet volgens mij wel zonder hoefschoenen worden gekeurd.

Zondag zijn wij er ook, we hebben een metallic paarse opel frontera met een reservenband hoes waar een fries en een bruin paard op staan. Als je nog vragen hebt kun je die altijd komen stellen. Maar verwacht dat vrijwel iedereen die er rond loopt bereid is je vragen te beantwoorden.

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Voorbereiding + de dag zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 11:55

Dames, super, al die uitgebreide antwoorden! Ik heb in dit topic nu al meer ogpestoken dan op die hele informatiemiddag..

Kan iemand me nog vertellen wat de voorbespreking inhoud.. dat wordt me niet echt duidelijk.

Dat van het schoeisel wist ik al, ik heb gewoon stal/rijschoenen waar ik thuis ook 4 uur mee rijd, dus die moeten het prima doen (hak is groot genoeg). Tshirt met mouw heb ik wel geleerd op de informatiedag maar op 17 april zal er sowieso nog wel meer overheen zitten :)

Hoeveel groompunten zitten er ongeveer in een klasse I wedstrijd? Of bepaal je die zelf? Gaat de groom daar met auto heen?
Ons is verteld dat een groom niet perse nodig is met een klasse I wedstrijd, maar wij hebben er wel één, voor met z'n tweeën dus. We kunnen met de kennismakingsrit wel gewoon kijken hoe dit loopt en of dit ook genoeg is voor de volgende keer lijkt mij.

Judith, jouw manier klinkt wel heel relaxed! Veel minder gehaast dan ik nu in mijn hoofd had. Maar dat zal ook wel door de ervaring komen en de goede planning! Ik heb nu in mijn hoofd: 5 uur op staan, 6 uur op stal zijn en 7 uur vertrekken zodat we rond half 9 op de plaats van bestemming zijn en paarden kunnen bijkomen van in de trailer staan..

Vippie; ik kwam op 5 wedstrijden en dat vind ik toch wel genoeg voor het eerste jaar! :) Rustig aan beginnen ;)

Nou we komen in ieder geval zondag kijken en daar zullen we ook al heel veel te weten komen wat erg handig is voor ons eerste eigen kennismakingsrit!

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Voorbereiding + de dag zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:18

Op de voorbespreking wordt de route nog even kort toegelicht: waar moet je opletten dat je niet de verkeerde kant op rijdt omdat verschillende klasses verschillende kanten op gaan, waar zitten er bijv. diepe plassen of gaten in het ruiterpad, waar moet je extra opletten bij een oversteek en allemaal van dat soort bijzonderheden.

Ook wordt bijv. nog even toegelicht waar je het beste kunt groomen, soms kan dat op bepaalde punten niet (gevaarlijke weg of bospad verboden voor auto's).

In een klasse I wedstrijd zitten meestal 2-3 groompunten. Die staan op de kaart aangegeven, soms kan je als groom nog een extra punt meepakken, maar of dat echt nodig is... Geeft vaak alleen maar stress bij je grooms (die moeten namelijk omrijden, want kunnen niet door het bos) en levert niet zoveel op.

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Voorbereiding + de dag zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 12:21

Thanks hill! :)

Fijn om te weten dat die dingen dus gewoon daar verteld worden en je natuurlijk ook nog info krijgt via de post!

Is het de bedoeling dat de groom dan ook bij de P/A is? En hoeveel kom je er daar van tegen (op de vliegende P/A's na)? Staat dat ook in het programma boekje wat je via de post krijgt?

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Voorbereiding + de dag zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:23

Het is niet verplicht dat je groom bij de P/A is, maar het is wel waanzinnig makkelijk. Dan kun je nog koelen voor je de P/A ingaat :j

Er is altijd maar 1 P/A. De afstand in het parcours wordt in het vraagprogramma en in het boekje bekend gemaakt.

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Voorbereiding + de dag zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 12:38

Oke dus je hebt de voorkeuring.. één P/A en de nakeuring als ik het goed begrijp?

Op die informatiemiddag werd ons dus ook over een vliegende P/A verteld. Maar die is dan alleen in hogere klasse's?

Het klinkt misschien dom (of niet, er bestaan geen domme vragen toch? :P), maar gallopeer je nou veel in de klasse I? En stappen? Is het voornamelijk draven wat je doet? Ik heb namelijk een trainingsschema bekeken waarvan ik heb gehoord dat hij goed en reeël is, maar daar staat ook voornamelijk draf in.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Voorbereiding + de dag zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:41

Er kán een vliegende controle gehouden worden, maar dat hoeft dus niet. In de wedstrijden waar ik bij ben geweest (groom of ruiter) heb ik dat nog niet zien gebeuren, maar het kán dus wel. In alle klasses.

Of je veel galoppeert hangt af van een hoop factoren: hoe liggen de paden, voorkeursgang van je paard, min/max snelheid, hartslag cq. herstelvermogen van je paard.

Het fijnst is natuurlijk afwisseling, zo belast je paard (en jij als ruiter ook) verschillende spieren.

bella24

Berichten: 834
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:44

De groom is juist heel handig bij de P/A vind ik. Je moet daar toch al rustig aan doen omdat de hartslag onder de 60 moet zijn. Dus je kunt daar ook iets meer tijd nemen voor drinken en eten (paard en ruiter). Ook is het handig als je groom daar een deken bij zich heeft in geval van nood. Als de hartslag niet wil dalen dan moet je in het ergste geval stoppen met de wedstrijd. Je paard moet dan met de trailer naar het hoofdterrein en zou dan flink af kunnen koelen. Zorg er wel voor dat je er geen uitgebreide picknick van maakt (mijn fout bij de allereerste wedstrijd :o ) want je verliest er kostbare rijtijd mee!

Hoefschoenen ga ik komend seizoen ook proberen en als ze goed passen zou dat moeten kunnen. Ik heb overigens ook klasse II op blote voeten gereden, ging ook prima.

Ik plan de dag altijd heel ruim in. Ik word gestressed als ik moet haasten en met mijn toch al wat nerveuze arabier is dat geen goede combinatie. Een voorbeeld:

Start = 11u.
09.00u Aankomst wedstrijdterrein, paard laten drinken en wat losstappen
09.15u Naar de voorkeuring
10.00u Naar de voorbespreking (duurt 15 minuutjes)
10.15u Zelf nog wat eten & drinken, controleren of ik alle spullen bij me heb (veterinaire kaart niet vergeten!)
10.30u Opzadelen en losrijden
10.50u Melden bij de vrijwilligers van de start
11.00u Starten

Heel veel succes bij je eerste wedstrijd! Het is enorm leuk :j

Oh ja, het is handig als je gewoon de hele dag tegen alle vrijwilligers en dierenartsen vertelt dat dit je eerste wedstrijd is. Dan nemen ze alle tijd om je rustig te vertellen wat de bedoeling is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:17

Welke gang je rijdt hangt van heel veel verschillende dingen af.

Ik gok dat ik 15 % stap, 30 % galopeer en 55% draf. Maar dat hangt heel erg van verschillede factoren af. Draf is voor mijn paard een fijne constante gang, maar galop tussen door is fijn voor de afwisseling en vind ik ook een fijne gang om te rijden.
I.v.m de maximum snelheid in klasse I gallopeer ik heel weinig, ik moet dan weer flink een poos stappen om te voorkomen dat ik snel rij. Lekker door draven met hier en daar een stukje galop en in totaal 2 km stappen werkt het beste voor ons.

Een vliegende controle kun je inderdaad tegen komen en het is goed om te weten welke regels daarbij horen. Ik weet één wedstrijd waarbij het de bedoeling was dat er een vliegende controle zou zijn geweest.

Klasse I rijden zonder grooms is prima te doen. Heb ook wel klasse I wedstrijden gereden waarbij de grooms alleen naar de p/a ging. Vind het altijd wel prettig om ze bij me te hebben en ze zullen zondag ook zeker wel van pas komen. Hoewel ze beide nu al roepen dat het heerlijk relaxd gaat worden, geen heen en weer geren, geen stapels spullen verslepen, niet teveel heen en weer rijden en geen dubbele groomteams. :)

ziamara

Berichten: 866
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:41

wat is de maximale snelheid dan met klasse I?

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:46

ziamara schreef:
wat is de maximale snelheid dan met klasse I?

13 km/h

ziamara

Berichten: 866
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:50

pfffff dat word dan nog lastig haha .. :\

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:00

ziamara schreef:
pfffff dat word dan nog lastig haha .. :\

Hoezo? Vergis je er niet in, in elk geval. En probeer thuis ook eens uit te zoeken hoe hard je nou precies rijdt, dat kan erg nuttig zijn.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Voorbereiding + de dag zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:44

Ladyjoy, wat voor infomiddag ben je dan geweest?

ziamara

Berichten: 866
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:30

@ hilli ja dat heb ik gedaan
22 km in 1uur 20.
maar dat is op bekend terein & heeft ze niet eerst een trailer reis achter de rug.

ik weet van zelf ook dat zij rustiger moet draven, maar dan komt ze juist in opstand & dat lijkt me meer energie vragen dan dat ze haar eigen tempo loopt?

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Voorbereiding + de dag zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 23:59

Heb je toen ook de hartslag gemeten ziamara? Misschien was deze toen wel veel te hoog.. Had je toen non stop gedraafd of..?

WolinLotte

Berichten: 4305
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Kranenburg, Duitsland

Re: Voorbereiding + de dag zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 00:01

Ik neem je topic nog eens even grondig door.. maar ik zie dat zondag een Endurance wedstrijd is in Kootwijkerbroek? Balen dat ik moet werken :\ , had het ook graag weer even van dichtbij willen gaan bekijken..

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Voorbereiding + de dag zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 00:02

Ik moet ook werken, maar om 15 uur. Dus moet 14 uur daar uiterlijk weg, is een uurtje rijden naar A'dam noord, als ik het goed heb.

Heb ik vast een kleine indruk, 4 uurtjes kijken :)

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 00:03

Hilli schreef:
Hoezo? Vergis je er niet in, in elk geval. En probeer thuis ook eens uit te zoeken hoe hard je nou precies rijdt, dat kan erg nuttig zijn.


Mijn stalgenoot gaat een GPA bestellen, als ik het goed heb. Dan kunnen we kijken hoe hard we gaan en hoeveel km's we hebben afgelegd :)

biancavos

Berichten: 1863
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 00:18