Trainingsschema's vergelijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariekyy

Berichten: 1132
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:38

Corelli schreef:
Bedankt voor alle goede tips, hier kan ik echt wat mee :j Het schema van Tonkie heb ik via Google gezocht, maar (nog) niet gevonden..


Wel kwam ik dit schema tegen, hoe vinden jullie deze? http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf
Ik vind het erg prettig dat er precies in staat hoeveel minuten ik wat moet doen


http://tonkie.home.xs4all.nl/ dat is haar site. Nou vind ik de documenten op haar site niet heel duidelijk. Het beste is om naar een clinic te gaan. Daar heb ik toen heel veel aan gehad.

Het andere schema is idd handig, maar ik zelf vind dat daar te weinig rust in word geven. Kan het niet vaak genoeg zeggen, maar met een haflinger is het zo belangrijk dat ze genoeg tijd krijgen om te herstellen.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:39

Ook hier volgens de opbouw van Tonkie, al heb ik het rustiger opgebouwd qua uitbereiding.
Rij 1x per week een trainingsrit, stel hier per training een doel qua tempo en km's.
En probeer 2x per week in de bak dressuurmatig aan het werk te gaan.
Soms voeg ik er een staprit aan toe. Of longeren met drafbalkjes.

Wat betreft rustdagen, na 3 dagen ga ik wel wandelen of een stapritje maken(of met dit mooie weer zwemmen).
Paard is echt een werkpaard en wil bezig gehouden worden. Ze staat 24/7 buiten.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:53

Mariekyy: ok, dan ga ik op jouw ervaring af en dan wordt dat schema hem niet :n Ik zal eens op Tonkie's website kijken voor de documenten en evt een clinic :)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:54

Ethelate, en hoe is de conditie van jouw paard? Aangezien je 1x per week een trainingsrit rijdt? Ben ik erg benieuwd naar!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:08

Goede conditie, helemaal klaar voor een Klasse I.
In Tonkie's opbouw doe je 2x per week basis training en 1x per week een trainingsrit waarbij je 10min uitbereid.
Daarna krijgt ze de voorgeschreven 72 uur rust.
Meestal train ik zaterdags buiten en dinsdag en donderdag avond in de bak.
Nu heeft ze afgelopen donderdag & vrijdag in Loenen gelopen (34 en 20 km, wel veel rustiger tempo) dus rust.
Zondag en vandaag 1,5 km naar de zwemvijver stappen, voor een verfrissende duik en dan pak ik haar donderdag weer rustig op in de bak: een half uur in stap loswerken, 10 min in draf, voelen dat ze lekker los laat en buiten uitstappen.
En dan zaterdag een rustig ritje en dan pakken we daarna het schema weer op van dinsdag in de bak, enz.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:19

Klinkt goed! :j ik denk dat ik volgend jaar ook een dergelijk schema oppak. Onder basistraining versta je dressuurmatige training? Hebben jullie ook les?

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:23

Ik heb elke zondag les, hierin werken we aan het gymnastiseren :j Die moet dus wel in het toekomstig schema worden opgenomen :D

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:55

Ja basistraining is voor mij een uur in de bak aan de slag.
En 1x per 2 weken een half uur privé les.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:03

Oke! Denk dat je daarmee een van de dressuurgerichtere enduranceruiters bent... Wat, denk ik, zeker geen nadeel is.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:33

Ik zie dressuur als de basis. Weet dat veel endurance ruiters de 'dressuur' buiten mee pakken.
Mijn paard is in de bak veel fijner op te pakken, lekker niks in mijn hand en op zit rijden, buiten is ze soms te fanatiek.
Hier werk ik wel aan. Zeker aan de rust er in buiten, dat moet ook wel voor de wedstrijden.

Mariekyy

Berichten: 1132
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:54

Hier ook een enduranceruiter die veel dressuurgericht bezig is. Zeker na de blessure vorig jaar ben ik daar veel meer mee bezig gegaan.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 16:50

En ik ben een dressuur endurance ruiter die weinig dressuurmatig bezig is. Werk 1 a 2 keer in de week aan de kaptoom, aan de hand, afhankelijk van de andere trainingen en pak haar tussendoor nog wel eens aan de dubbele longe. Hiermee als doel gymnastiseren en rechtrichten.
Laatst bijgewerkt door MyrtheJ op 23-07-13 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:54

MyrtheJ schreef:
En ik ben een dressuurruiter die weinig dressuurmatig bezig is. Werk 1 a 2 keer in de week aan de kaptoom, aan de hand, afhankelijk van de andere trainingen en pak haar tussendoor nog wel eens aan de dubbele longe. Hiermee als doel gymnastiseren en rechtrichten.


Pardon :+

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 16:56

oliebol :7 }:0

endurance ruiter dus

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:10

Uhmmm kijk eens in mijn onderschrift :D

Ik train dressuurmatig ook buiten, dat wil zeggen - recht lopen, aan elkaar en soms wat inbuigen, pasje opzij voor mn been, dus echt aan mn hulpen. Je komt dus nogal wat foto's van mij tegen dat ie 'in de krul ' loopt, en dat zijn dan dus de momenten dat ik hm corrigeer en hij dus nageeft. Buiten dat loopt ie gewoon met het neusje eruit als ie fijn is en dat dus mag van mij.

Ik rij niet veel in de bak, heel soms maar train dus ook aan de longe ( dubbele longe ) en spring afentoe.
Daarbij moet ie in de bak echt rechtgericht zijn, snel kunnen schakelen, nageefelijk zijn en op het achterbeen lopen.
Lessen doe ik niet meer, heb zelf zat ervaring en als ik ga lessen dan wil ik ook echt aan de bak. Dat sloot op een gegeven moment echt niet meer aan. Bovendien is mijn groompie ook bijna altijd mee en ziet veel.

Trouwens, het schema van tonkie heeft niet voor mij heel goed gewerkt maar voor nog 2 andere paarden bij mij op stal :j ( een fries en tinker ) dus echt op alle paarden toepasbaar.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 04:05

Sonja89 schreef:
Oke! Denk dat je daarmee een van de dressuurgerichtere enduranceruiters bent... Wat, denk ik, zeker geen nadeel is.


Wat mij juist opvalt is dat er een hoop ruiters/amazones (op wedstrijden) zijn die hun dressuur alleen in de bak aanpakken, de wedstrijden rij je echter niet in de bak en daar maak je ook de meeste kilometers (+ je trainingskilometers) waardoor een paard dus veel meer kans loopt op blessures als deze uitelkaar loopt. Dressuur is ook voor endurance belangrijk en kom je helaas pas te laat achter wanneer je dit te weinig doet, aangezien het meeste rechtuit is en daardoor minder snel slijt dan wanneer je op dezelfde manier in een bak rondjes rijdt. Uiteindelijk kom je jezelf tegen en die kans is het grootste wanneer je een technisch parcours rijdt en je op de vetgate of nakeuring ineens afgekeurd wordt op locomotie. En dit zie je ook op het hoogste niveau terug komen bij somige waar de snelheid belangrijker wordt en het stukje dressuur overgeslagen wordt.

Zelf reed ik ook volgens systeem van tonkie 2-3x in de week 15 km (per keer) draven (na opbouwen) en 1 keer in de week een langere rit en deze bouw je op met maximaal 10%. Elke 4de week een week rust. Dressuurmatig rijden deed ik altijd buiten, voor mijn eigen paard had ik namelijk geen bak en de paarden die ik voor een vriendin reed hadden wel een bak maar die was veelte zwaar. Elke rit die ik reed moest het paard netjes over 4 benen lopen.

ssandyy

Berichten: 400
Geregistreerd: 11-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 06:47

Ik lees even mee :)

bella24

Berichten: 834
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:36

Ik heb ook altijd de uitgangspunten van Tonkie gebruikt. Via de link http://tonkie.home.xs4all.nl/ moet je even kijken bij 'documenten' en dan vooral deel 2 bekijken. Daar haal je veel info uit over de trainingsopbouw met een onervaren paard.

MyrtheJ schreef:
Ik zal ook onze opbouw uitwerken:

Eindig het seizoen met 6 a 8 weken "rust". Geen trainingen, hooguit wat stapritjes of bakwerk.

Daarna begin ik weer met opbouwen. Ik train in blokken van 3 weken waarna een week rust volgt.

In die blokken verhoog ik per week max met 10 km de weekafstand of juist alleen de gemiddelde snelheid. Ik begin weer braaf bij een blok

Bv:
week 1 10 km
week 2 20 km
week 3 30 km
week 4 rust

week 5 30 km tempo+
week 6 40 km
week 7 50 km
week 8 rust.

Dat loopt door totdat ik op het gewenste aantal week kilometers zit. Voor een klasse 3 is dat toch wel 100 km in 1 week. Voor een korte klasse 2 een km of 60 tot 80.
Die kilometers maak ik in 2 a 3 ritten. Ik probeer nog 1 dag in de week dressuurmatig aan het werk te gaan, al is dat niet mijn favoriet, wel belangrijk :o

De week voor de wedstrijd is een rustweek, de week erna minimaal ook, afhankelijk van de gelopen afstand nog wat langer. Judy heeft veel baat bij voldoende hersteltijd dus ik pak haar niet te snel weer op.

Tussen de wedstrijden plan ik niet echt meer blokken, maar gebruik ik ook wedstrijden als opbouw/training. Tussendoor dan nog wat onderhoud. Die balans vind ik het moeilijkst.


Ik wil hier wel even op reageren. Jouw pony is toch klasse II/III niveau? Dan vind ik het opvallend wat je in week 1 t/m 4 doet. Dat is toch geen trainingsprikkel voor jouw pony? Wij deden meestal na de rust weer even lekker met recreatieve ritten starten en dan toch al gelijk een week van 50km. Ik snap die opbouw van 10/20/30 niet voor jouw paard. Lijkt me niet zo zinvol?

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:41

Ze heeft er een tijd uit gelegen door een blessure, dus verstandig om het dan weer even rustig op te pakken.

bella24

Berichten: 834
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:23

Dat wist ik niet!

Ik zei het ook omdat ik van mijzelf destijds weet dat je op tijd wel de overgang moet gaan maken naar echte trainingsprikkels i.p.v. kilometers hobbelen. Dat is per paard verschillend maar voor een paard met genoeg kilometers in de benen moet het op een gegeven moment wel een prikkel zijn. Anders train je niet maar dan ben je gewoon beweging aan het geven.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 20:10

klopt, die 10 20 30 opbouw is na een periode van rust en blessures geweest. Wel vind ik het lastig waar weer te beginnen na de winterstop dit jaar: als we blessurevrij het jaar uit gaan, gevolgd door een week of 6 rust, kan ik me niet voorstellen om in week 1 bij 50 km te beginnen. Hoe sta jij daar in Match?

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:20

Het ligt er een beetje aan. Rij je in zo'n week een keer of 4, dan heb je al gauw weer 40 km aan je broek. Het maakt natuurlijk wel uit of je paard uit weirust of stalrust komt - in dat laatste geval bouw je wel langzamer op.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 20:22

Weiderust :j

bella24

Berichten: 834
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:13

Na die periode van rust na het wedstrijdseizoen pakte ik wel het rijden weer op. Dus je gaat niet direct uit weiderust trainen. Je bent eerst weer een maand of twee bezig met dressuurlesjes en tuttelritjes. Met die tuttelritjes zat ik spelenderwijs al op circa 20km per week. Op het moment dat je dan met bloktrainingen start dan vraag je voor klasse II en hoger dus wel wat meer. In mijn ogen was minder niet echt trainen.

Dat is ook wel het idee van bloktrainingen toch? Je stapelt trainingen (dus een pittige periode) en dan rust. Anders zou je het net zo goed over een langere periode uit kunnen smeren. Met een blok doe je juist kort en intensief. Graag reacties als jullie het er niet mee eens zijn hoor! Maar zo heb ik het begrepen.

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:52

Ik heb onbewust ook voor het grote deel het schema van Tonkie gevolgd en ook met goed gevolg.
Ik reed in het begin voornamelijk 11 km per training. Waar wij in het begin een gemiddelde hadden van 8,7 km/h op deze afstand, liep hij na verloop van tijd ( en dat ging vrij snel ) dezelfde afstand met een gemiddelde van 16,5km/h zonder galop. In een week reden we in het begin zo'n 40 km per week (2x 11 km en 1x 20 km).
Een keer in de week rijd ik een echte training, waarbij we momenteel op de 40km zitten. We rijden klasse 1, nu de derde wedstrijd in kootwijkerbroek in aantocht. We gaan daar de 31km rijden :j
Ik rijd met een 6 jarige arabisch volbloed ruin.

Onze laatste wedstrijd in Etten-Leur was niet zo'n succes. Daya schrok ergens van, vraag me niet waarvan, waardoor hij begon te steigeren en te springen na binnenkomst en daardoor was zijn hartslag 78 :+ Naderhand afgekeurd op locomotie: te korte voeten en daardoor liep hij wat kort. De eerste wedstrijd in KWB uitgelopen met 11,37km/h en goede waarden :)

Die blokweken had ik nog niet zo gedacht. Hield zelf meestal 4 dagen rust aan na een week of 2 trainen. Was allemaal nog niet zo precies. Ik kijk per dag naar hoe Daya het land uit komt. Van de week was hij nog niet helemaal fit en een beetje moe, toen heb ik het lekker gelaten. Hem lekker gepoetst en terug gezet. De dag erna konden we er weer vol goede moed tegenaan.

Het is ook geen exacte wetenschap he :') Was het maar zo simpel, haha.