Trainingsschema's vergelijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:03

Volgens mij valt dat wel mee hoor Arun.

Wie volgens schema van Tonkie traint gaat eigenlijk gelijk met jou op.
Echter hebben de meeste paarden al een basisconditie en waarom zou je dan eerst uren stappen ( ik bijv in een polder ) om conditie op te bouwen als ik de drafminuten kan uitbouwen per week.

Ik heb ook al eerder aangegeven, en zo ook Myrthe, dat je eerst de conditie dmv het aantal minuten draf gaat uitbouwen en dus geen specifieke km's. Met zoveel minuten draf bouw je uiteindelijk ook de km's uit natuurlijk.
Maar dat uiteindelijk bij een bep conditie en gehardheid je dus ook gaat merken dat je gem snelheid omhoog gaat.

Ik ben het wel met je eens dat je dat rustig op moet bouwen en zie dan ook genoeg paarden om mij heen in de wedstrijd overtempo lopen wat uiteindelijk altijd resulteert in blessure's.

Horsies5, dat kan nog wel zijn dat jouw paard dat een fijne snelheid vindt maar jij moet nadenken voor het paard en er zuinig mee op springen. Wat het paard zelf aanbiedt hoeft niet altijd het beste te zijn. Hij kan zich hierdoor ook onttrekken aan bepaalde dingen en juist ook een endurance paard moet in balans lopen.

Sonja, hij kan wel degelijk spierpijn hebben, zeker als je meerdere dgn veel van hm gevraagd hebt. Iig meer dan dat het lichaam gewend is.
Je hebt hm dus overprikkeld, wat op zich niet erg is,maar rust is dan wel gewenst om de schade te herstellen en zo dus sterker te worden.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:29

Wanneer die gaat harddraven.. dan is het minimaal boven de 25 km per uur hoor :Y)
die 16/17 is echt puur zijn arbeidsdraf/gewone draf.. zou dus wel goed kunnen maar kan zijn dat het niet verstandig is? Moet er misschien wel bij zeggen dat het een grote draver is (1.70)

Ik heb ook een keer een langere rit mee gereden alleen toen liep hij onder zijn tempo, ging hij ook sneller in tolt over.. en dan merk ik dat hij na een tijd gewoon de zin en motivatie kwijt raakt.. hij gaat dan struikelen en niet meer opletten..

Nog best lastig te vinden wat nou het beste tempo voor ons zal zijn :o

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 07:01

Mijn welshje van 1.25m draaft ook regelmatig rond de 15 a 16 km/u, neem aan dat dat voor een draver ook vrij normaal is.

Fijn dat het topic weer op gang gekomen is, ik zal later ook weer wat uitgebreider reageren :D

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:20

Attitude schreef:
Sonja, hij kan wel degelijk spierpijn hebben, zeker als je meerdere dgn veel van hm gevraagd hebt. Iig meer dan dat het lichaam gewend is.
Je hebt hm dus overprikkeld, wat op zich niet erg is,maar rust is dan wel gewenst om de schade te herstellen en zo dus sterker te worden.


Dank je, ik hóóp eigenlijk ook dat het spierpijn is, want dan is het 'niks ernstigs'. Vandaag haal ik hem uit de wei om een klein stukje te wandelen en te kijken hoe hij loopt. Daarna krijgt hij een paar dagen weiderust, komt goed uit met de voorspelde hitte :)

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:27

Hoe hard je kan draven hangt ook af van hoe je paard dat doet. Smijt 'ie z'n benen als een malle tegen de grond (BONK BONK BONK) of loopt 'ie normaal of zelfs bijna onhoorbaar? Wat doet 'ie met z'n rug? Loopt 'ie in balans, op 4 benen? Is 'ie nog stuurbaar?

Ik denk dat voor het ene paard de drafsnelheid veel lager ligt dan voor het andere paard - mits correct gereden. Uit elkaar gereden kan je op elke snelheid door het bos dweilen.

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:08

Ik denk ook dat het per paard erg verschilt... Ik zou voor een draver 16km/h helemaal niet raar vinden hoor. Vooral niet voor zo'n grote :) ik heb ook dravers gereden die als de brandweer gingen op hun "normale" tempo. Zachter laten lopen resulteerde idd in sukkeligheid.
Nu is dit ook een kwestie van balans trainen, maar ik hoefde op deze paarden niet als een malle te lichtrijden, ze liepen fijn en gecontroleerd in dit tempo.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:43

Wat een leuk topic, heb in het begin wel eens meegelezen maar was het een beetje vergeten.

Ik werk aardig op dezelfde manier als Myrthe. Wij rijden nu klasse II en Beer heeft intussen al een paar duizend basiskilometers. Klinkt echt raar als je dat zegt haha, zoveel hebben we al van Nederland gezien te paard. Ik ga regelmatig een weekendje weg met Beer naar de Veluwe, daar doe ik dan een bloktraining van rond de 75 km in 3 of 4 dagen. Rust is net zo belangrijk. Ik hou altijd aan: per 10 km een dag rust als we zo'n blok hebben gedaan. Heel soms wijk ik daar van af maar dan doe ik na een dag of 6 wat grondwerk of licht bakwerk. Voor en na de wedstrijd ook rust.

Wij rijden op veel ondergronden. Ik ga bijna wekelijks met de trailer ergens heen. Hier in de buurt heb je de Holterberg, de Lemelerberg en in Ommen heb je ook weer mooie routes. Stenen, heuvels, ruw terrein, zandpaden, landweggetjes, boomstronkpaden en mul zand, alles kan ik hier trainen, heel fijn! Meestal draven we alles. Soms ook wel stapritten maar dan vaak met mensen die nog niet zo getraind zijn. Zo combineer ik dat dan. Momenteel zijn we met galop bezig. De stukken aan het uitbouwen buiten en ook gerichter in de bak ermee bezig.

In de bak trainen we ook regelmatig, dressuurmatig loopt hij ook aardig fatsoenlijk en dat merk ik buiten dan weer. De galop krijgt meer kracht (die oefen ik ook aan de longe, 10193838 overgangen aan de hand is makkelijker dan met mij op zijn rug).

Ook zorg ik ervoor dat ik in alle weertypes rijd. Sneeuw, storm en brandende hitte. Morgen gaan we naar Uddel en dan zal het blijken wat we aan de tropen-training hebben gehad..het wordt 35 graden.. :')

Ik hou alles op mijn telefoon bij en schrijf in mijn agenda op welke dag we wat en hoeveel km hebben gedaan. Wellicht vind ik zo'n schema nog wel handiger. Misschien iets om op over te stappen! :)

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:51

Succes morgen in Uddel, dat wordt afzien vrijdag maar wel heel leuk. :))

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:38

Succes in Uddel Kristel! Zal wel bikkelen worden inderdaad :j
Hier kan ik helaas niet zo heel uiteenlopende ondergronden trainen, erg jammer! We wonen zo'n beetje in een polder (edam/volendam/purmerend :+ ) dus het is 1 en al asfalt en in sommige gevallen wat berm.

Op een half uurtje draven hebben we het Purmerbos, wat een ruiterpad heeft van welgeteld 7 km :+ Toch pak ik hem vaak even mee in de route (rij daarna dan weer verder door de polder) om dus zandpaden te trainen. Als het heel warm en droog is geweest, heb je er mooie droge, zware zandpaden. Als het nat is geweest heb je overal plassen waar je doorheen moet denderen. Ik ga er alleen niet heen wanneer het zo hard heeft geregend dat de paden ook daadwerkelijk zuigen. Dan rij ik er mooi voorbij.

Op 3 kwartier draven hebben wij het natuurgebied het Twiske. Dit heeft welgeteld 12,5km ruiterpad. Het is ook niet je-van-het, maar op zich een fijne route. Het is dezelfde route als naar het bos, maar dan voorbij het bos.
Ik pak ze wel eens beiden, dus dan eerst naar het bos, door het bos, doorrijden, door het Twiske, dan over de dijk terug naar huis. In het twiske hebben we koeien, schapen, vossen en nog meer wild. Dit is ook altijd een goede oefening :j Het twiske is voorzien van mulle zandpaden en grasdijkjes.
We moeten helaas een beetje creatief zijn :') We hebben niet alles zo even voor de hand liggen.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:32

Dank, ja het gaat voor mezelf vooral afzien worden haha! Beer doet het makkelijker dan ik denk ik..ga mezelf ook maar koelen. :P

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:30

Hahaha nieuw in de endurance: koelflessen voor de ruiter :+ geniaal. Denk wel dat het verstandig is om op zijn minst ook goed te blijven drinken. Flesje aan je zadel mee ofzo.. Anders komt je paard glansrijk over de finish en ben jij doodziek :')

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:41

Ja, die neem ik altijd mee. Ik heb bij de reformwinkel net een potje energiespul gehaald. Geeft een boost..knalgroen poeder, stinkt! :')

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:25

Succes Kristel! Dit word jullie eerste klasse 2 toch?

Interessant topic ik volg ook even!

Ik rij niet echt volgens een schema, ben druk met school ook en van alles dus ik kan niet altijd van tevoren plannen welke dagen ik kan rijden..
Probeer wel consequent te zijn maar ik zou nu niet zo een schema kunnen zeggen wat wij gebruiken :P
Smurf krijgt wel voldoende rust tussendoor, meestal rij ik zo'n 3x in de week ritten van 15- 30 km

Nu een vraag van mij aan jullie, hoe hebben jullie de galop uitgebouwd?
Smurf kan nu makkelijk zo'n 5-10 min achter elkaar galloperen. Nu zou ik dit graag uit willen bouwen maar hoe pak ik zoiets aan? Met hoeveel min steeds de duur langer maken? Of intervaltraining?
Ik ben een beetje huiverig nog daarvoor omdat de galop veel intensiever is en belastender voor de pezen. Maar dit is nu ons 3e seizoen dus nu zou ik toch wel willen proberen wat langere stukken galop mee te pakken. (of dat is iets voor volgend jaar )

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:27

Ik kan niet echt galop oefenen, ik ben afhankelijk van de bermen en die zijn hier maar op een paar plekken goed.. Zo je die galop ook enkel in de bak kunnen oefenen?

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:31

Ik wil wel in de bak weer gaan oefenen (staat smurf nu op een stal met een prachtige binnenbak maak ik er nog veel te weinig gebruik van...)
Maar in de bak zit je met de bochten. Rechtuit lijkt me makkelijker om langere stukken galop mee te pakken. In de bak zou ik dan oefenen met aanspringen in galop en veel overgangen maken.

Samantha

Berichten: 313
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:32

Ik lees ook mee. Ik heb geen eigen paard (komt er in de nabije toekomst wel) dus ik kan verder ook niks posten maar ik vind het interessant om alles te lezen.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:33

Dat klopt wel ja.. Maar dat is dan toch juist zwaarder? Dus als je dan op wedstrijd bent dan is het toch makkelijker omdat er geen bochten inzitten?

Ik pak de galop sowieso buiten mee maarja zoals ik zeg dus niet super veel door die rotbermen hier helaas. :(

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:37

Galop opbouwen doe je best op strand of zachte berm langs een kanaal mits ondergrond goed is. Alternatief bij gebrek is renbaan maar dat is best saai. Tempo niet te hoog handgalopje en met hartslagmeter rijden. Je start met je 10 minuten die je paard nu kan en dan stap je stuk. Je kan terug vertrekken als je hartslag voldoende gezakt is naar normale waarde die je paard in stap heeft. Zodra je ziet dat de tijd om de hartslag normaal te krijgen verkort kan je uw galoptijd optrekken. Terugval naar normale hartslag moet binnen enkel minuten gebeuren (ook weersomstandigheden in acht nemen).

1x per week galoptraining is meer dan voldoende in opbouwfaze ; éénmaal op niveau is af en toe piekherhaling voldoende (de zogenaamde trainingsprikkel)
Laatst bijgewerkt door arun op 31-07-13 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:40

Ik vergeet trouwens dat ik een groot akker heb waarop ik kan rijden dus ik kan wel galop trainen. :+ Slim ben ik toch. :')

Bedankt Arun dat klinkt duidelijk. :j

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:45

bedankt daar kan ik wat mee!
Bij gebrek aan renbaan strand en kanaal maar een mooi lang bospad opzoeken of een keer de trailer pakken..

Foasch

Berichten: 31
Geregistreerd: 30-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:48

Dit is mijn trainingsschema op het moment van de dierenarts,
ze komt net uit een blessure en zijn nog aan het opbouwen.

10 minuten stap
2 minuten draf
5 minuten stap
2 minuten draf
2-3 minuten galop
2 minuten draf
5 minuten stap
2 minuten draf
10 minuten stap

5 dagen per week, 2 dagen rust.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:52

Marley spreekt in de Her& Der over veel galopperen achter elkaar.
Ik vraag me dan af hoe je dat doet, want zelfs in het bos lukt dat niet,vanwege mederuiters/gebruikers / oversteken / etc.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:53

Strand dus. :+

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:55

Attitude schreef:
Marley spreekt in de Her& Der over veel galopperen achter elkaar.
Ik vraag me dan af hoe je dat doet, want zelfs in het bos lukt dat niet,vanwege mederuiters/gebruikers / oversteken / etc.


Bij ons in het bos lukt dat zeker niet, teveel hekken en te vaak een weg die overgestoken moet worden.
Maar op het strand kan dat wel. En op de veluwe moet dat ook wel lukken zou je denken...
Kootwijkerbroek kun je volgens mij ook behoorlijk het gas erop houden. Dus er zijn vast wel genoeg plekken waar dat wel (voor het grootste deel) lukt.

@arun
Hoe vaak zou je dat dan achter elkaar doen zo'n galopstuk? neem aan dat je daar ook rustig mee begint en naarmate dat beter gaat je dit vaker achter elkaar kunt doen?

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:58

Jolindaa schreef:
Succes in Uddel Kristel! Zal wel bikkelen worden inderdaad :j
Hier kan ik helaas niet zo heel uiteenlopende ondergronden trainen, erg jammer! We wonen zo'n beetje in een polder (edam/volendam/purmerend :+ ) dus het is 1 en al asfalt en in sommige gevallen wat berm.

Op een half uurtje draven hebben we het Purmerbos, wat een ruiterpad heeft van welgeteld 7 km :+ Toch pak ik hem vaak even mee in de route (rij daarna dan weer verder door de polder) om dus zandpaden te trainen. Als het heel warm en droog is geweest, heb je er mooie droge, zware zandpaden. Als het nat is geweest heb je overal plassen waar je doorheen moet denderen. Ik ga er alleen niet heen wanneer het zo hard heeft geregend dat de paden ook daadwerkelijk zuigen. Dan rij ik er mooi voorbij.

Op 3 kwartier draven hebben wij het natuurgebied het Twiske. Dit heeft welgeteld 12,5km ruiterpad. Het is ook niet je-van-het, maar op zich een fijne route. Het is dezelfde route als naar het bos, maar dan voorbij het bos.
Ik pak ze wel eens beiden, dus dan eerst naar het bos, door het bos, doorrijden, door het Twiske, dan over de dijk terug naar huis. In het twiske hebben we koeien, schapen, vossen en nog meer wild. Dit is ook altijd een goede oefening :j Het twiske is voorzien van mulle zandpaden en grasdijkjes.
We moeten helaas een beetje creatief zijn :') We hebben niet alles zo even voor de hand liggen.


Wij hebben helemaal geen ruiterpaden dus prijs je gelukkig alsjeblieft :D :j