Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 34 [ 837 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 34  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Trainingsschema's vergelijken

 
Profiel   

Voor alle klassen, ruiters en soorten paarden!

Ik begrijp dat ieder paard zijn eigen aangepaste training krijgt, maar toch lijkt het me leuk om eens over onderstaande punten te lezen/schrijven en eventueel discussiëren, maar vooral ook om van elkaar te kunnen leren.

Dus; wat voor opbouw hanteer jij? Hoeveel trainingskilometers maak je voor een wedstrijd? Train je specifiek op bepaalde bodemsoorten? Voor welke klasse? Doe je als ruiter ook nog iets aan je conditie? Hoeveel vrij(dagen/weken?) krijgt je paard na een wedstrijd? Wat voor wedstrijdopbouw vind je prettig? Train je ook nog specifiek dressuurmatig in de bak? Hoe vaak, wanneer, met les? Loop je nog tegen bepaalde problemen aan?

Brand maar los! :Y) Ik zal later ook wat meer over mijn schema vertellen ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-13 15:52 



 
Profiel   

Ik heb geen schema, maar wil er wel graag één. Weet niet goed hoe snel.je meer kunt vragen, maar snap ook wel dat dat natuurlijk ook aan het paard zelf ligt.
Ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-13 18:18 



 
Profiel   

Nou,dit wordt een flink verhaal..

Ben in 2010 begonnen. Sinds afgelopen jaar voor het eerst volgens schema gaan trainen. Vorig jaar een mooi seizoen gedraaid met een keurige rit in Wanroij. Daarna winterrust voor een maand. Daarna zijn we heel kalm aan gaan opbouwen,vooral verschillende bodems. Per week ongeveer drie dagen trainen. In de winter soms even met de trailer op pad geweest. Ook meer de sneeuw rustig doorgereden,weinig dressuur in de bak. In februari zelf geopereerd,daarna ongeveer drie weken rust. In maart Ysselsteyn en Bierbeek gestart en uitgereden. Na iedere wedstrijd rust,afhankelijk van waar ze zelf aangeeft. Ysselsteyn ging erg goed,Bierbeek was qua hoogteverschillen erg wennen.

In april naar de Eiffel geweest voor een weekend (24-4),bijna 90 km gereden dat weekend. Daarna een week rust en rustig op gang houden daarna voor Ermelo, eerste klasse 2. Voorafgaand daaraan nog een weekend naar Drenthe geweest. Netjes uitgereden, daarna een week rust en wat stapwerk aan de hand. Sinds april gebruik ik haar ook weer voor lessen aan de longe,twee keer per week. Veel draf en wat galop,lichte ruiters. Na een zware longeles skip ik soms één van mijn eigen trainingen met haar.

Na Ermelo nog DFW gestart,half juni. Sinds die wedstrijd heeft ze even een wat mindere belasting,ze werkt zo'n drie tot vier uur per week. We starten nu weer op,de komende weken komt er qua trainingsafstand zo'n vijf procent bij per week. Van dertig km ongeveer naar 35,dit liep ze in maart ook. 20 juli gaan we een week naar de Eiffel,daarna krijgt ze weer een week rust. Half augustus KWB korte klasse 2, september Haarle klasse 2, oktober Wanroij klasse 2.

Dit jaar start ik wat meer,dus ben zelf een beetje aan het puzzelen met de rustdagen voor Alaska. Ze doet het er wel erg goed op,maar teveel is bij haar ook niet fijn/goed. Ik wil haar absoluut niet overbelasten,less is more!Ik probeer op alle mogelijke bodems te rijden gedurende het jaar en pak gerust voor een wedstrijd nog wat mee. Dressuur doen we buiten,de bak is te zwaar. Vroeger wel meer in de bak gedaan,maar ze reageert er beter op als ik het buiten doe. Grondwerk doen we zo nu en dan,wandelen aan de hand pakken we tegenwoordig ook vaker mee. Zelf wandel en step ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-13 01:26 



 
Profiel   

Ik heb hier nog niet veel toe te voegen, maar lees wel graag mee! Momenteel ben ik bezig met het opbouwen van een basisconditie. Pony (5 jr) loopt gemiddeld 2x per week 7 km = 14 km en dan nog een keer longeren en werken aan de hand. Eens in de per weken vervangen we 1x7 km door 1x14 km, totaal 21 km onder het zadel die week.

Op de routes van 7 km zijn we het draven aan het uitbouwen, de route van 14 km leggen we voornamelijk in stap af, met een drafje en galopje puur voor de afwisseling.

Volgend jaar zouden we heel graag een kennismakingsklasse starten als dat lukt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-13 07:47 



 
Profiel   

Ik zal ook onze opbouw uitwerken:

Eindig het seizoen met 6 a 8 weken "rust". Geen trainingen, hooguit wat stapritjes of bakwerk.

Daarna begin ik weer met opbouwen. Ik train in blokken van 3 weken waarna een week rust volgt.

In die blokken verhoog ik per week max met 10 km de weekafstand of juist alleen de gemiddelde snelheid. Ik begin weer braaf bij een blok

Bv:
week 1 10 km
week 2 20 km
week 3 30 km
week 4 rust

week 5 30 km tempo+
week 6 40 km
week 7 50 km
week 8 rust.

Dat loopt door totdat ik op het gewenste aantal week kilometers zit. Voor een klasse 3 is dat toch wel 100 km in 1 week. Voor een korte klasse 2 een km of 60 tot 80.
Die kilometers maak ik in 2 a 3 ritten. Ik probeer nog 1 dag in de week dressuurmatig aan het werk te gaan, al is dat niet mijn favoriet, wel belangrijk :o

De week voor de wedstrijd is een rustweek, de week erna minimaal ook, afhankelijk van de gelopen afstand nog wat langer. Judy heeft veel baat bij voldoende hersteltijd dus ik pak haar niet te snel weer op.

Tussen de wedstrijden plan ik niet echt meer blokken, maar gebruik ik ook wedstrijden als opbouw/training. Tussendoor dan nog wat onderhoud. Die balans vind ik het moeilijkst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-13 11:17 



 
Profiel   

Erg interessant om het zo eens op een rijtje te zien Myrthe, en handig! Bouw je bewust met 10 km per week op? Ergens dacht ik gelezen te hebben dat je maximaal met 10% mag opbouwen, wat zou neerkomen op: week 1 10 km, week 2 11 km... Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Geisli krijgt aankomende winter in ieder geval 2 maanden rust en daarna wil ik echt volgens een schema gaan rijden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-13 13:18 



 
Profiel   

Ik vind dat in je trainingsopbouw die 10% regel wel belangrijk is, zeker als je net begint met kilometers maken. Maar zeker tot een km of 80 in de week zijn kilometers die Judy "gewend" is te lopen(van vorig seizoen, waarbij ik ze rustiger opgebouwd heb!). De kans op blessures is daardoor niet zo groot. Gaat het richting de 100 wordt ik ook voorzichtiger hoor, of gaat het tempo weer omlaag!

Ik zou zeker in het begin echt maar een paar km per week erbij doen, ergens tussen de 1 en 5 km weekafstand per week erbij. Met 1 km gaat het heel langzaam, maar met meer dan 5 km vind ik de stap te groot.... Het schema van Desiree Hanen is daar wel een redelijke maatstaf voor, maar ik ben dus voor meer rustweken tussendoor ipv 12 weken achter elkaar door blijven opbouwen!

Zou bv wel 10, 12, 15 en zo verder aandurven. Steeds 2 a 3 km erbij... Naarmate je verder komt merk je vanzelf dat je meer kan opbouwen. Kan me voorstellen dat met een ouder paard dat al meer basiskilometers gelopen heeft(die van jou is nog jong toch Sonja?) dat je dat wel sneller kan opbouwen dan met een jong paard waarvoor het de eerste belasting is.

Volgens Tonkie Collee zou je paard 1000 rustige "basis" kilometers gelopen moeten hebben voordat je klaar bent voor een eerste klasse 1. Dat is puur basisafharding voor pezen en banden. Daar zijn dus juist al die rustige korte ritjes goed voor met de langzame opbouw :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-13 13:26 



 
Profiel   

Ja oke, er zit dus wel degelijk een verschil in een groener en een ervarener paard, ook qua opbouw :j. Die rustweken tussendoor vind ik wel een goede, meestal komt het per toeval wel zo uit dat eens in de paar weken wat rustiger is, maar daar moet ik dus ook bewust mee aan de slag.

Die van mij is inderdaad 5, dus nog piepjong, zeker voor deze sport. We gaan dus lekker door met de basistraining, ook zoals Tonkie beschrijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-13 13:32 



 
Profiel   

Ja zeker zit daar verschil tussen! Ik weet niet of je dat al doet, en of anderen dat doen, maar ik werk zelf met een excel schema waarin ik noteer hoeveel kilometers, welke snelheid en evt bijzonderheden ik per week gedaan heb. Dan weet je ook precies wanneer het tijd is voor je rustweek -en die kan je ook vast plannen als je zelf een drukke week hebt :D -

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-13 13:42 



 
Profiel   

Dat is een goede tip, ga ik eens beginnen! Alleen, als je om de 3 weken een rustweek doet, kun je die niet precies plannen met je eigen drukke weken toch? Dat moet dan maar net samenvallen lijkt me?

Nog een vraag over de wedstrijden in vergelijking met de trainingen: als jij in je training 80 km per week rijdt, verdeeld over 2 of 3 ritten, dan rijd je op een wedstrijd dus 80 km in één keer? Hoe komt het dat een paard die afstand dan in 1 keer kan afleggen, terwijl je die normaal verdeelt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-13 13:47 



 
Profiel   

Altijd interessant dit soort topics! Ik houd ongeveer het zelfde schema aan als Myrthe.

Dit jaar begonnen met in 8 weken de km opgebouwd naar 60 km.
Daarna de bloktrainingen opgepakt. Planning was om steeds, 2 week onderhoudsritjes en dressuurwerk, dan 1 week blokweek en dan weer een rustweek.
Eerste blokweek begonnen met 70 km in de Eifel. Weekje rust gehad.
Planning was iets gewijzigd vanwege school, dus toen 4 weken vooral bezig geweest met dressuurwerk (nooit meer dan 4x per week) nog een rit van 15 km en 20 km gemaakt. En 2 wedstrijden gereden als training.
En toen afgelopen week weer een blokweek gedaan. Heerlijk 85 km gemaakt in 6 dagen op heel laag tempo. Aan begin van de week een ritje van 10 en 15 km. En vrijdag 25 km route van Grolloo gereden en zaterdag de 35 km gereden.
Nu mag hij 9 dagen bij komen en daarna nog weekje Eifel waarna hij ook weer een week rust krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-13 17:30 



 
Profiel   

Hier niet veel toe te voegen omdat ik beginnend ben mbt de endurance. Rijd zelf al jaren tich kilometers maar niet in wedstrijdverband zeg maar. Ik ga dit topic eens volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-13 13:17 



 
Profiel   

Ik denk dat ik redelijk hetzelfde schema in de opbouw naar het wedstrijdseizoen hanteer als TS.
Die van Tonkie dus. Denk daarbij dan aan 3 trainingen in de week - soms afgewisseld met een keer longe of een keertje springen.

Tussen de wedstrijden door piek ik eigenlijk niet meer. Iig geen grote afstanden, heel soms tempo verhogen, maar dmv meer galop in de training of wat meer afwisseling. Voor en na de wedstrijd heeft ie een week vakantie. Dan wordt hij niet gereden. Hij loopt in een hit actief dus heeft beweging zat en vermaakt zich zelf wel.

Wij trainen voornamelijk asfalt en berm. Soms wat andere locaties - dan zand. Nu even niet vanwege vervoer.
Wil deze winter wat meer op andere locaties gaan trainen. Ben afgelopen winter 2 x bij Esther Groen wezen trainen.
1 x heuveltraining en 1 x groeptraining. Dit heeft wel z'n vruchten afgeworpen en krijg je weer iets mee waarmee je verder kunt.

Zelf zwem ik 2 x in de week, daarbij 3 x in de week trainen ( meer niet ).
Overigens heb ik een tijdje shred erbij gedaan, wat echt effectief was. Helaas met een toen naderend examen, een 40- urige werkweek en trainen niet vol kunnen houden.
En ben nu nog bezig om weer te gaan beginnen :P

Overigens rijden wij klasse 1 en hebben we in 5 wedstrijden 14 winstpunten behaald.


Laatst bijgewerkt door Attitude op 08-07-13 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-13 20:00 



 
Profiel   

MyrtheJ schreef
Ja zeker zit daar verschil tussen! Ik weet niet of je dat al doet, en of anderen dat doen, maar ik werk zelf met een excel schema waarin ik noteer hoeveel kilometers, welke snelheid en evt bijzonderheden ik per week gedaan heb. Dan weet je ook precies wanneer het tijd is voor je rustweek -en die kan je ook vast plannen als je zelf een drukke week hebt :D -



Ik plan idd ook, zeker naar een wedstrijdseizoen toe.
Hou tevens een boekje bij ( dankzij Ineke van EF ) waarin ik alle belangr dingen vermeld en de trainingen.
Heb ook altijd de Endomondo aan, dus kan daar ook altijd op terug zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-13 20:04 



 
Profiel   

Ik lees even mee. :) ben ook bezig met mijn trainingsschema.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-13 06:49 



 
Profiel   

Jammer dat het topic weer stil ligt. Nog mensen iets in te brengen? :)

Attitude heb jij eigenlijk al plannen voor de klasse 2 dit seizoen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-13 20:29 



 
Profiel   

Ik heb niet zozeer een schema in te brengen, maar ik wil wel wat delen :D ik rij momenteel klasse 1 met mijn verzorghaf en dat hebben we tot nu toe eigenlijk zonder echte, bewuste training gedaan. Gewoon op zijn basisconditie zeg maar. Gaat redelijk, nette waarden en rond de 10/11 km/u, 2/3 winstpunten. Soms (als we toch net een tandje opschakelen) te hoge HS aan het einde (en niet snel genoeg hersteld) en dan met niets naar huis.

Nu wil ik eigenlijk bewuster gaan trainen omdat de gemiddelde snelheid echt wel wat omhoog mag (moet? :p) We willen ook wel eens wat hoger in het klassement eindigen en de hoge HS die we soms hebben, geeft toch wel aan dat er meer training nodig is

Alleen, hoe pak ik dit aan?! Ik zie hier prachtige schema's maar daarop staan km's die ver boven ons bereik liggen. Wij rijden in een wedstrijd tot nu toe max 30 km..
En wat is goed om te oefenen tijdens het trainen? Een goed, stabiel draftempo? Of juist meer galop? Met de galop gaan we sowieso aan de slag, want daar is hij nog wat zwak in (en ik vind het erg spannend, dus dat moet geoefend worden) en we moeten tijdens wedstrijden echt meer galopperen (doen we nu amper). Maar hoe pak ik de galop aan? Korte stukken of juist lang?

Ik wil 3x pw rijden trouwens

Tips en trucs welkom :j Erg bedankt!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-13 22:26 



 
Profiel   

Wat handig is om mee te beginnen, of ja waar ik dan nu mee bezig ben omdat het me handig lijkt. Is om de komende tijd je dingen met het paard bij te houden in een excel bestand.

Dus de dag, datum en jaartal en wat je gedaan hebt, heb je gereden, wedstrijd, of gelongeerd of was hij vrij? Daarop aangeven wat je dan bereikt hebt, bijvoorbeeld met rijden je gemiddelde snelheid en de afstand, eventueel nog het bodemsoort erbij wat je getrained hebt of andere bijzonderheden.

Ook geef ik in het schema aan wanneer er een dierenarts, hoefsmid, tandarts oid geweest is.

Dit een aantal weken / maanden volhouden en vanuit daar kan je dan een eind komen met je schema. :)


Ik ben nu aan het opbouwen na een blessure, dit hou ik ook gewoon bij in het schema, heel handig. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-13 11:11 



 
Profiel   

Het bijhouden ga ik doen ja, dat is een goede tip :j Maar nu het doen nog :D Wat is handig om te doen, hoe ga ik deze training het handigst aanpakken? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-13 11:51 



 
Profiel   

Corelli, het schema van tonkie is daar heel geschikt voor en hoef je echt niet bizar verl km's voor te maken.
Ik hou overigens ook mn km's bij en bijzondere dingen ( training - hoe wat wanneer- voer- gemoedstoestand- smid, tandarts, da etc )

Myrthe, ik ga pas volgend jaar over. Heb nog geen idee hoe dat allemaal werkt.
Qua conditie van Attitude moet het goedkomen, nu ik nog :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-13 11:54 



 
Profiel   

Corelli schreef
Ik heb niet zozeer een schema in te brengen, maar ik wil wel wat delen :D ik rij momenteel klasse 1 met mijn verzorghaf en dat hebben we tot nu toe eigenlijk zonder echte, bewuste training gedaan. Gewoon op zijn basisconditie zeg maar. Gaat redelijk, nette waarden en rond de 10/11 km/u, 2/3 winstpunten. Soms (als we toch net een tandje opschakelen) te hoge HS aan het einde (en niet snel genoeg hersteld) en dan met niets naar huis.

Nu wil ik eigenlijk bewuster gaan trainen omdat de gemiddelde snelheid echt wel wat omhoog mag (moet? :p) We willen ook wel eens wat hoger in het klassement eindigen en de hoge HS die we soms hebben, geeft toch wel aan dat er meer training nodig is

Alleen, hoe pak ik dit aan?! Ik zie hier prachtige schema's maar daarop staan km's die ver boven ons bereik liggen. Wij rijden in een wedstrijd tot nu toe max 30 km..
En wat is goed om te oefenen tijdens het trainen? Een goed, stabiel draftempo? Of juist meer galop? Met de galop gaan we sowieso aan de slag, want daar is hij nog wat zwak in (en ik vind het erg spannend, dus dat moet geoefend worden) en we moeten tijdens wedstrijden echt meer galopperen (doen we nu amper). Maar hoe pak ik de galop aan? Korte stukken of juist lang?

Ik wil 3x pw rijden trouwens

Tips en trucs welkom :j Erg bedankt!!


Ik denk dat het zeer belangrijk is dat je paard uren lang een stabiel draftempo kan aanhouden, zeker als je met een haflinger rijdt. Het is nou eenmaal geen arabier die op hoog tempo een wedstrijd kan uitlopen. Dus ga je ook zeker niet focussen op het tempo. Want daar is het bij mij een beetje fout gegaan. Je veel vaak te veel en te snel en dat gaat niet werken met een haflinger. Dan is het vragen om blessures. Dus bouw het rustig op en geef je paard ook de tijd om te herstellen.
Wat ik zelf een fijn schema vind om beetje aan te houden is die van Tonkie.
3x pw loopscholing(ritten van 5-15 km of dressuurwerk) en 1x pw een lange rit (20-35 km), dit 3 weken lang en daarna 1 week rust om te herstellen. Probeer met de buitenritten zoveel mogelijk te draven.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-13 12:10 



 
Profiel   

Dat schema van Tonkie werkt idd goed, en ik merk dat de draf zich, naarmate je langer 1 draftempo kunt aanhouden, je gem snelheid ook omhoog gaat. Doordat ze zich stabiel gaan voelen in dat tempo gaan ze ook ruimer en meer ontspannen lopen.

Die van mij is altijd vreselijk heet aan het begin van een rit en maait er dan op los ' dressuurpaard ' :+ :D maar zodra hij eenmaal de rust heeft en ontspant in 1 tempo vliegt de gem snelheid omhoog. Ik hoef dan nieteens te galopperen in de wedstrijd.
Meestal doe ik dat wel 1 a 2 km voor de afwisseling maar dat zorgt er dus wel weer voor dat ik op 2 a 1,5 km voor de finish moet gaan stappen :j omdat ik te hard rij, niet omdat zn hartslag nog zoveel moet dalen.

Ik ben van mening dat basisconditie dus van groot belang is en dat je vanuit daar kan gaan uitbouwen. Tevens werkt niet altijd alles hetzelfde voor alle paarden en denk ik dat je dus veel hebt aan de tips van Mariekyy, die heeft het wiel immers al een keer uitgevonden en kan je denk ik een stuk beter helpen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-13 12:15 



 
Profiel   

Attitude schreef
Dat schema van Tonkie werkt idd goed, en ik merk dat de draf zich, naarmate je langer 1 draftempo kunt aanhouden, je gem snelheid ook omhoog gaat. Doordat ze zich stabiel gaan voelen in dat tempo gaan ze ook ruimer en meer ontspannen lopen.

Die van mij is altijd vreselijk heet aan het begin van een rit en maait er dan op los ' dressuurpaard ' :+ :D maar zodra hij eenmaal de rust heeft en ontspant in 1 tempo vliegt de gem snelheid omhoog. Ik hoef dan nieteens te galopperen in de wedstrijd.
Meestal doe ik dat wel 1 a 2 km voor de afwisseling maar dat zorgt er dus wel weer voor dat ik op 2 a 1,5 km voor de finish moet gaan stappen :j omdat ik te hard rij, niet omdat zn hartslag nog zoveel moet dalen.

Ik ben van mening dat basisconditie dus van groot belang is en dat je vanuit daar kan gaan uitbouwen. Tevens werkt niet altijd alles hetzelfde voor alle paarden en denk ik dat je dus veel hebt aan de tips van Mariekyy, die heeft het wiel immers al een keer uitgevonden en kan je denk ik een stuk beter helpen :j


Precies, hier ook de gemiddelde snelheid omhoog gegaan door het stabiele draftempo! Paard is ook minder snel moe en houdt het veel langer vol. En natuurlijk pak ik ook wel galop mee voor de afwisseling, maar dat is meer voor mezelf omdat ik last krijg van knieën en voeten. En idd 1 km voor de finish stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-13 12:23 



 
Profiel   

Bedankt voor alle goede tips, hier kan ik echt wat mee :j Het schema van Tonkie heb ik via Google gezocht, maar (nog) niet gevonden..


Wel kwam ik dit schema tegen, hoe vinden jullie deze? http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf
Ik vind het erg prettig dat er precies in staat hoeveel minuten ik wat moet doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-13 12:27 



 
Profiel   

MyrtheJ schreef
Dus; wat voor opbouw hanteer jij? Hoeveel trainingskilometers maak je voor een wedstrijd? Train je specifiek op bepaalde bodemsoorten? Voor welke klasse? Doe je als ruiter ook nog iets aan je conditie? Hoeveel vrij(dagen/weken?) krijgt je paard na een wedstrijd? Wat voor wedstrijdopbouw vind je prettig? Train je ook nog specifiek dressuurmatig in de bak? Hoe vaak, wanneer, met les? Loop je nog tegen bepaalde problemen aan?

Ik gebruik het schema van Tonkie en ik heb me dit jaar door Esther Groen van Green Distance laten adviseren over mijn trainings- en wedstrijdschema. Vanwege haar ervaring in de endurance was dat een nuttige aanvulling op de informatie van Tonkie.

Ik hanteer voor wedstrijdkilometers vs. trainingskilometers dat de trainingskilometers in het laatste blok minimaal 1,5 keer de wedstrijdkilometers zijn en die worden dan gereden op wedstrijdsnelheid. Voor een wedstrijd van 40 kilometer maak je dus 60 trainingskilometers in het laatste blok en op wedstrijdtempo. Het trainingsblok is minimaal 3 weken voor de datum van de wedstrijd, daarna train ik niet meer. Uiteraard rij ik nog wel.

Ik geef na een klasse 1 wedstrijd een week wei-vrij en na een klasse 2 twee weken. Hoogstens wandel ik wat in de laatste dagen van de vrije periode.

Qua wedstrijdopbouw: wedstrijden heel vroeg of heel laat in het seizoen liggen me niet zo, dus dan blijft grofweg de periode april-september over. Het seizoen kent voor mij één doel (bijv. een x aantal kilometers of een bepaalde snelheid) en daar werk ik naartoe. Aangezien ik geen eigen combinatie (trailer/auto dus) heb, train ik thuis en probeer ik daar de afwisseling te vinden. Wedstrijden die heel erg afwijken qua ondergrond rij ik niet, of ik beperk het aantal wedstrijdkilometers. Wel ben ik bijvoorbeeld afgelopen week naar de Veluwe geweest en is een training in de Ardennen ook altijd erg fijn - ook omdat je dan andere endurance-ruiters spreekt en je dus ook info uitwisselt over wedstrijden en trainingen. En ook erg belangrijk: het is heel erg gezellig :))

Ik probeer eens in de 2-3 weken een dressuurles te rijden en ik rij sowieso 1x/week in de bak om te oefenen met specifieke dingen uit de dressuurles. Andere dingen uit de les kun je ook prima buiten oefenen. Ik ben een goede dressuurmatige basis wel belangrijker gaan vinden dan een aantal jaar geleden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-13 12:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 34 [ 837 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 34  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen