Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 33 van de 34 [ 837 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Trainingsschema's vergelijken

 
Profiel   

Als na een flinke rit de benen oplopen is dat een teken van (te) zware belasting en dat de benen wat extra herstel nodig hebben. Dus pas weer echt gaan trainen als ze weer helemaal dun zijn. Licht bewegen en weidegang mag natuurlijk wel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-16 12:03 



 
Profiel   

Zinzi_jewel schreef
En wat doen jullie als je paard na een flinke rit wat opgezette benen heeft .
Wat vocht vast houd .
Ik heb gestapt aan de hand op t hard en traumeel gel gesmeerd .
En ze heeft in t land gelopen

Die van mij heeft last van opgelopen benen als hij 's ochtends uit stal komt na een flinke training de dag ervoor. Wat bij hem echt enorm helpt is het geven van kleefkruid :) Nu nog amper last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-16 15:12 



 
Profiel   

Dank je . Dan gaat ze deze week verder niet meer mee op een rit van 15/20 km .
Hooguit een kort rondje .
Ze wordt nu verzorgd door stalgenoten en gereden omdat ik met vakantie ben .
Maar door diverse dingen toch een aantal keer op stal geweest ben

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-16 15:19 



 
Profiel   

Toen ik mijn paard nog had reed ik 3x per week (1x dressurles, 1x korte buitenrit (max 15km) met wat meer tempo en 1x een langere duurrit (lengte en tempo afhankelijk van hoe ze getraind was), daarbij longeerde ik haar 1x per week met chambon. Deze trainingen probeerde ik zoveel mogelijk om de dag te doen zodat ze tussendoor rust had. Verder stond ze 24/7 op de wei en had ze 1 week per maand een rust(ige) week waarin ze 3 dagen aaneengesloten rust had en hooguit 2x gereden werd (max 15km en op een laag tempo).
Op een gegeven moment ben ik met blokweken gaan werken voor de opbouw naar een seizoen toe (Tonkie Collée haar methode). Meestal waren dit +- 4/5 blokweken. Naast die blokweken hield ik het schema wat ik hierboven heb beschreven aan. Ook had ze minimaal een maand (klasse 1) volledig rust in een jaar (later zelfs 2 maanden toen ze langere afstanden liep).
Zoals je kunt lezen deed ik dus helemaal niet zo veel en had ze veel rust tussendoor. Het is al eerder gezegd maar dit is echt heel belangrijk! Ondanks dat ik zo weinig deed deden we het goed (klasse 4 startgerechtigd). Door regelmatig wedstrijden te rijden (+- 1x per maand) en de blokweken goed te doen hoefde ik tussendoor eigenlijk niets meer te doen, alleen haar conditie bij te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-16 17:01 



 
Profiel   

Ik ben nu ook aan het trainen voor komend endurance seizoen.

Ben benieuwd naar de meningen van de ervaren mensen hier over hoe ik mijn schema opgebouwd heb, en of dit voldoende is voor een 25 km wedstrijd op 16 april in leersum, en daarna is het doel elke maand 1x starten. (alleen in mei niet, zit niets binnen een uur rijden)

Had ook blokken gemaakt, en mijn paard heeft al een prima conditie, rijd normaal gemiddeld 4x per week, waarvan 1 rit van 15/20 km, 1 of 2 korte van c.a 5/10 km, en 1 of 2x dressuur in de bak met soms een sprongetje erbij.

Hier het schema met opbouw, gezien ik normaal al c.a 30/35 km per week reed, een stapje terug gedaan in de km's en iets meer spelen met de snelheid. Die normaal rond de 9a11 km.u ligt.

deze week - 20 km
maandag - dressuur
dinsdag - 15 km 10 km.u
zaterdag - dresuur
zondag - 5 km 12 km.u

20 februari - 25 km

10 km - 10 km.u
10 km - 11 km.u
5 km - 12 km.u
1x dressuur

27 februari 30 km

15 km - 10 km/u
10 km - 12 km/u
5 km - 13 km/u
1x bak

6 maart - rust week,
rustig rondje 5 km (stapritje?)
2x licht dressuur werk (max 30 min)

13 maart - 35 km

20 km - 11 km/u
10 km - 12 km/u
5 km - 13 km/u
1x dressuur bak

20 maart - 40 km

20 km - 12 km/u
10 km - 13 km/u
10 km - 12 km/u
1x dressuur bak

27 maart - 45 km

25 km - 12 km.u
10 km - 13 km.u
10 km - 13 km.u
1x dressuur bak

3 april

25 km - 12/13 km.u
2x dressuur bak

10 april

5 km - 13 km.u (begin vd week)
2x licht dressuur werk (max 30 min)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-17 00:39 



 
Profiel   

Ik denk dat als je zo doorgaat zoals je nu rijdt, je het ook prima redt. Aangezien je aangeeft dat je nu ook al 1 keer per week 15-20 km rijdt. Bovendien is de afstand in Leersum 20 km, niet 25 km :) Of 30, kan ook natuurlijk. Maar als je voor de 20 zou gaan, en je rijdt deze afstand nu ook al vaker met 9-11 km/u gemiddeld, dan kan dat prima! Je zou je schema ook wel aan kunnen houden alsof je voor een 25 km traint, dan ben je na die 20 km zeker fit to continue :j

De eerste weken heb je ook een 5 km ritje in je schema toegevoegd zie ik. Naast dat ik dat niet echt van meerwaarde vind voor de training, moet je ook even kijken naar je gemiddelde snelheid. Is 5 km incl in- en uitstappen? Dan hou je een kleine 3 km over voor wat meer tempo en dan is 13 km/u gemiddeld wel hoog gegrepen. Ik zou de eerste weken gewoon een 20 km erin houden en van daaruit langzaam wat opbouwen in snelheid. Daar heb je meer aan dan een klein rondje heel hard rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-17 14:35 



 
Profiel   

Het kleine rondje is exclusief in en uit stappen. Dat doe ik in de rijbak, zodra ze dan warm is gaan we dat rondje maken. En zodra we terug zijn stap ik nog een ca 10 minuten uit.

Op de endurance site staat 16 april Leersum 25 km.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-17 14:40 



 
Profiel   

Vandaag t rondje gedaan van 5 km met 12km.u. Dat hield ze heel makkelijk vol. Tussendoor nog wat gestapt en verder veel draven en op een zandpad een stuk galop gedaan. Geen druppel zweet, dus misschien wel iets om idd aan te passen gezien het waarschijnlijk niet veel meerwaarde heeft

Wel handig die endomondo app.
Stap loopt ze 7,5 km.u
In draf 15 km.u
En galop 23 km.u
(gewoon normale snelheid voor haar, ze is een draver van 1.60)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-17 15:04 



 
Profiel   

1 opmerking, dressuur kun je ook gewoon buiten doen. Is ook aan te raden, aangezien heel veel paarden maar wat mogen aanrommelen als ze buiten rijden en dat aanrommelen verhoogd dan het risico op blessures. Ook buiten zal het paard netjes over alle 4 de benen moeten lopen om klappen op te kunnen vangen van b.v. een onregelmatig terrein en het tilt dan automatisch ook de benen beter op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-17 18:21 



 
Profiel   

Maar buiten kun je niet goed gymnastiseren, voltes rijden, balkjes lopen, cavalattie werk etc
Dat doe ik liever ik de bak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-17 18:25 



 
Profiel   

Daarnaast laat ik ze buiten natuurlijk ook niet zomaar wat lopen. Maar rijd haar netjes in een zo constant mogelijk tempo. Waarbij je uiteraard de dressuur basis ook in toepast. Alleen maar de straat(berm) op en niet gymnastiseren in de bak is juist niet goed naar mijn mening.

We hebben hier voor de routes en buitenrijden bijna alleen asfalt met een goed te rijden berm. En af en toe een zandpad of langs de beek heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-17 18:29 



 
Profiel   

mijn schema toch wat aangepast, ipv 1 lange (15+km) en 2 korte (5/10 km), nu 1 lange (15+km( en 1 middel (10/15 km)

dit is m nu, zijn al over de helft met opbouw, dus dit is voor de komende 4 weken tot aan Leersum.

week van 20 maart 40 km

15 km rit - 12 km.u
20 km rit - 11 km.u
1/2x bak (dressuur(les)/licht cavalettie/spring werk

week van 27 maart 45 km

25 km rit - 12 km.u
15 km rit - 13 km.u
1/2x bak (dressuur(les)/licht cavalettie/spring werk

week van 3 april

15 km rit - 13 km.u
2/3x bak (dressuur(les)/licht cavalettie/spring werk

week van 10 april wedstrijd week.

1x buitenrit
1/2x bak (dressuur)

nou hopen dat die wintervacht er echt af gaat (ze verhaart al wel) want met het warmere weer van gisteren had ze het erg warm (20 km, 10 km.u), en was ook duidelijk vermoeider na de rit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-17 00:15 



 
Profiel   

Ik ben ook aan het trainen voor Ommen, ik houd het bij op equilog.
Ik moet volgens mij meer trainen voor afstand en tempo, conditie heeft ze heel goed. Woensdag wou ik tussen de 9 km/u rijden. Dit is niet gelukt door het meetellen van in en uitstappen. Instappen tel ik volgende keer apart mee en uitstappen wel. Ik reed met hartslagmeter en die bleef redelijk tussen de 100 en de 103 en daalde redelijk snel naar 70, ik wilde meer draven en lette daarop dat de hartslag niet hoger ging dan de 110 (wat eerst normaal voor haar is ) Dat deed het niet en toch ging ik meer stappen
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-17 09:35 



 
Profiel   

Hoi,

Ik kom hier even binnen vallen. Ik zoek tips om de conditie van mijn paard op te krikken.

Even een klein stukje geschiedenis over mijn paard. Ik heb een tinker ruin van bijna 13. Vanaf zijn 8ste jaar ben ik voornamelijk bezig met buitenritten rijden. Ik zat toen aan ruim 18 km. Vorig jaar is hij ziek geworden. Verhoogde leverwaarde van 300 (normaal 30). Hierdoor zijn de spieren verdwenen. Zeker een half jaar uit running geweest.

Nu is hij gelukkig weer beter en zijn we weer bezig met opbouwen. We zitten sinds 4 maanden aan de 9 km in 1 uur. Alleen nu is het zo dat zijn conditie niet beter wordt.

Dit is het schema wat ik met hem doen.

2 dagen een buitenrit rijden (dressuur ook buiten)
1 dag vrij (soms alleen borstelen en soms een kleine wandeling aan de hand)

En zo steeds weer opnieuw, dus 2 op en 1 af.

Wat zouden jullie mij adviseren? Moet ik tijdelijk deze afstand aanhouden of niet?

Groetjes Maureen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-17 21:17 



 
Profiel   

Black_Moon schreef
Hoi,

Ik kom hier even binnen vallen. Ik zoek tips om de conditie van mijn paard op te krikken.

Even een klein stukje geschiedenis over mijn paard. Ik heb een tinker ruin van bijna 13. Vanaf zijn 8ste jaar ben ik voornamelijk bezig met buitenritten rijden. Ik zat toen aan ruim 18 km. Vorig jaar is hij ziek geworden. Verhoogde leverwaarde van 300 (normaal 30). Hierdoor zijn de spieren verdwenen. Zeker een half jaar uit running geweest.

Nu is hij gelukkig weer beter en zijn we weer bezig met opbouwen. We zitten sinds 4 maanden aan de 9 km in 1 uur. Alleen nu is het zo dat zijn conditie niet beter wordt.

Dit is het schema wat ik met hem doen.

2 dagen een buitenrit rijden (dressuur ook buiten)
1 dag vrij (soms alleen borstelen en soms een kleine wandeling aan de hand)

En zo steeds weer opnieuw, dus 2 op en 1 af.

Wat zouden jullie mij adviseren? Moet ik tijdelijk deze afstand aanhouden of niet?

Groetjes Maureen


Als je niet uitdaagt mbt de training, geef je ook geen prikkel en ben je aan het bijhouden ipv uitdagen. Ik zou dus niet blijven hangen, dan kom je ook niet verder

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-17 21:26 



 
Profiel   

Dus de kilometers meer uitbreiden? Wat zou je dan adviseren? Elke keer een kilometer meer of zo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-17 21:48 



 
Profiel   

Rij je dan elke training een uur? Want ik zou gewoon beginnen met de afstand te verhogen, zonder de snelheid te verhogen of zelfs de snelheid in eerste instantie een beetje omlaag te brengen. Probeer vooral te oefenen op het draven aan een stuk. En dan zou ik dat niet vaker dan 2x per week doen, met na een heftigere prikkel (die je nodig hebt om conditie te verbeteren) meer dan 1 dag pauze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-17 21:51 



 
Profiel   

Ik rij gemiddeld per keer rond de uur (ene keer meer, soms iets minder). Hij krijgt steeds na 2 dagen trainen 1 dag vrij. Ik ben wel nu sinds vorige week bezig meer te draven aan een stuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-17 21:57 



 
Profiel   

Misschien beter andersom, 1 training, 2 dagen vrij. 2 trainingen per week gelijk houden, 1 steeds uitbreiden (zeg 10 procent per keer). Lees maar even terug in het topic over herstel vermogen Etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-17 07:48 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad wat Raamzicht zegt, je trainingen gaan uitbreiden en dan na een zwaardere training 2 dagen vrij geven. Je moet wel een echte prikkel geven om conditie te verbeteren, maar je moet ook opletten voor overbelasting, je paard heeft lichamelijk gewoon wat tijd nodig om te herstellen na een zwaardere training, maar zonder die zwaardere training train je ook geen conditie.
Google anders eens op Tonkie Collee, die geeft daar clinics over en volgens mij is er op internet ook het een en ander geschreven ;).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-17 08:04 



 
Profiel   

Dank jullie voor de adviezen. Even over die 2 dagen rust. Mag hij alleen maar op de wei of mag ik er ook mee wandelen, want hij wordt snel dik. Zo dat er wel iets van beweging is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-17 10:38 



 
Profiel   

Mijn fjord ook snel dik. Heeft 1 dag echt vrij en dag erna wandelen of rustig ritje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-17 10:59 



 
Profiel   

Mijn fjord ook heel snel dik, maar nu zelfs met alleen 2 x p/w een buitenrit blijft ze keurig op gewicht. Ze staat niet op het gras, maar in een paddock paradijs met hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-17 12:16 



 
Profiel   

Ik gooi dit topic even omhoog.

Ik ben naast mijn fjord die top in conditie is ook in het bezit van een tinker van 5 jaar.
Haar conditie is slecht. Nu wil ik het graag opbouwen (zonder te rijden) ze is erg overbouwd dus laat haar liever nog even groeien. Eens in de zoveel tijd rijd ik ongeveer 20 min tot een half uur.

Hoe kan ik het beste opbouwen en dat wil ik vooral doen met wandelen of naast de fiets, longeren kan ook maar rechtsom is ze lastig wil ze niet.

Ik wil haar niet overbelasten en ben ik denk te voorzichtig ben met haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-17 09:51 



 
Profiel   

Als ze rechtsom niet wil, zou ik daar wel even naar laten kijken. Kan gewoon in de geoei zitten, maar kan ook een blokkade zijn. En die wil je wel weg hebben voor je gaat trainen.

Maar half uur wandelen aan de hand kan nooit kwaad om mee te beginnen. Naast de fiets kun je dat ook aangouden, maar ga je niet meteen half uur draven. Maar beginnen met stap en kleine stukjes draf en dan uitbouwen. Dat zou ik tenminste doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-17 10:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 33 van de 34 [ 837 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen