Trainingsschema's vergelijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:24

Ik kom hier ook mee lezen!

Zijn nu druk aan het trainen voor de 26 km in Haarle. Paardje heeft net 2 week rust gehad ivm een luchtweginfectie, maar deze week gaan we er weer vol goede moed tegenaan!

Grolloo was onze eerste endurance wedstrijd en direct onze eerste 3 wp gehaald! Was ideaal, 10 minuten rijden van huis, dus Haarle wordt dan alweer heel anders, toch wat meer voorbereiding enzo..

Ik heb nog niet echt een trainingsschema, dus lees hier graag mee op tips op te doen!

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:14

Wil/kan iemand ook delen hoe hij/zij de opbouw naar klasse 2 heeft gemaakt?

Uiteraard ga ik van het najaar wat clinic's volgen maar ben altijd benieuwd naar de verhalen van anderen.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 19:16

Kan je laten zien wat je nu in een gemiddelde week of bv je laatste blok hebt getraind attitude? Dan kan ik wel kijken of ik je wat tips kan geven...

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:47

Ik heb tot en met KWB 1 bloktraining van Tonkie gevolgd.
Zaten dus eind maart op 120 minuten draf.

Maart hebben we 90 km's gemaakt ( uitgezonderd stap ) KWB 22 km
April 120 km's ( uitgezonderd stap ) Leersum 25 km
Mei 106 km's ( uitgezonderd stap ) Ermelo 20 km
Juni 100 km's ( uitgezonderd stap ) Renkum 30 km / Etten Leur 20 km.
Juli 45 km's ( met daarbij 2 weken vakantie en stap niet inbegrepen ) Enjoy the Ride 28 km
Augustus zitten we nu op 40 km. KWB 22 km.

Ik zie zelf een terugloop in km's.
Verklaarbaar is: In juni hebben we 2 wedstrijden gereden en daarbij dus ook 2 x een week rust erachteraan geplakt.
In juli: Vakantie van 2 weken.
In augustus ontbrak vooral de motivatie en hebben we wat meer andere dingen gedaan.
In principe start ik eind aug weer met bloktraining. Doordeweeks rij ik meestal 2 x 10 en dan in het weekend nog 1 x meer dan 15.
Ik zit dan op 35 km per week. Ik bouw op dit moment dus niet de km's uit , maar vaker de gem snelheid.

In juni bijvoorbeeld de snelheid wat opgevoerd in trainingen. Ik ben daarbij wel altijd afhankelijk van of de bermen wel zijn gemaaid. Anders kan er geen galop training plaats vinden.

Ik rij dus ( begin juni ) op dinsdag 10 km met av speed 12,6 ( alleen draf )
Op donderdag 10 km met av speed 13,9 ( draf en galop )
Op zaterdag 20 km met av speed 14,5 ( draf en meer galop )

Ter vergelijking, afgelopen dinsdag 9 km gereden met alleen draf, av speed 13,2.
Ik zie daarin dus langzaam een verhoging in snelheid.

KWB was zwaar, hadden een onzekere ruiter mee en hebben dus wat terug in tempo gedaan.
Tel daarbij het mulle zand op en ik voelde ( maar zie op de foto's ook ) dat hij best moe was.
Ik vraag me nu af of de vakantie hm wel goed gedaan heeft - terugval conditie samen met het warme weer?
Stond bij de finish en nakeuring rust. Een nette A. Vanochtend gechecked, locomotie goed, hartslag 28 en temp ook ok.
Verbeeld ik me iets of was het gewoon echt zwaar en maar goed dat ik rustig aan heb gedaan.

Gepland staat nu Ginkelse Heide 30 km en Wlbertoord lange klasse 1.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 22:41

Oke. Eerst weer terug naar de basis.... Eerst weer afstand gaan vergroten en dan pas snelheid verhogen (desnoods eerst snelheid weer om laag!). En in je laatste blok ongeveer 150-175% van je wedstrijdafstand trainen.

Je schrijft nu met je laatste blok op 40 km in een week te zitten.
Probeer je week afstand maar met 10-20% te verhogen in het begin, da's echt zat!

Zou nu voor dit jaar lekker blijven werken aan je klasse 1, weekafstanden rond de 40 km zijn dan prima, en dan wat spelen met je gemiddelde snelheid of wat galoptrainingen nog doen. Ik zou niet het hele jaar door zoveel km's blijven maken overigens, ik heb mijn laatste blok eind juli gereden; en train nu niet meer in blokken voor dit jaar. Hooguit nog wat korte snelle ritten en gebruik nu mijn opbouw in wedstrijden als prikkel. Zo beschrijft tonkie het volgens mij ook. Blokken is opbouw, maar je kan niet en presteren en opbouwen tegelijk. Rust is ook belangrijk! Gewoon terug naar 1 lange rit per week, 20 a 25 km :) en rest beetje rustiger aan doen.

Eind van het seizoen sowieso nu eerst rust geven(6-8 weken). Volgend seizoen je blokken weer gaan oppakken vanaf januari ofzo.

En dan weer naar je oude niveau van dit jaar terug trainen, die 40 km per week dus. Daar zit je al snel weer op en kun je ook sneller opbouwen doordat dat al "bekend" is.

Over 2 a 3 ritten in de week blijven rijden, 2x kort 1x lang. Maar dan je weekafstanden gaan vergroten.

Stel dat je een 40 of 50 km wil rijden volgend seizoen. Dan zou ik in 3 a 4 blokken van 3 weken (met daartussen steeds een week rust!) uitbouwen naar zo'n 70 a 80 km weekafstand, en het laatste blok max 2 a 3 weken voor je klasse 2 wedstrijd. Eerder in het seizoen wel nog een klasse 1 starten en ook alvast thuis oefenen met vetgate.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:31

Thanks :)
Ja dat vertelde Esther mij ook al, niet teveel doen tijdens de wedstrijden, alleen conditie behouden.
Gaan we dan ook doen tot einde wedstrijdseizoen.

Nogmaal dank :j

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:09

Super duidelijk Myrthe! Daya en ik gaan nog lang niet naar de klasse 2, maar het is zeker handig om even op te schrijven :j

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 17:37

Graag gedaan! Mochten andere mensen er nog aan of opmerkingen over hebben dan hoor ik dat graag hoor, maar het is wel hoe ik het denk ik zou doen. :)

eridinges

Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:42

Heel interessant topic dit!
Staan veel handige tips in die we kunnen gebruiken :D

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:31

Ik zou de afstanden van je trainingen verhogen. Zeker in de lage klasses af en toe eens een trainingsrit met afstand gelijk aan de wedstrijd afstand doen. Tempo is bijzaak maar het paard moet die afstand leren doen. Ritjes van 20km zijn goed voor stap (hier train je de duur van het werk mee, mentale training dus) of galoptrainingen.

risky
Berichten: 1507
Geregistreerd: 28-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:30

IK zou graag jullie mening willen horen over mijn "schema"

Mijn pony is nu 3,5 jaar, ik rij met hem - 1x per week een rit van ongeveer 8km in stap en draf
- 1x per week een stapritje van 4 a 5 km
- 1x per week longeren / in de bak laten rennen of helemaal niks

Bakwerk gaan we aan beginnen zodra het doordeweeks sneller donker word en we dus niet naar buiten kunnen. In September krijgt hij nog een paar weken vakantie.

Vinden jullie dit te zwaar? Ik vind het moeilijk beoordelen mijn vorige paarden waren allemaal al ouder en langer onder het zadel voor ik besmet werd met het endurance-virus

Mariekyy

Berichten: 1132
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:03

risky schreef:
IK zou graag jullie mening willen horen over mijn "schema"

Mijn pony is nu 3,5 jaar, ik rij met hem - 1x per week een rit van ongeveer 8km in stap en draf
- 1x per week een stapritje van 4 a 5 km
- 1x per week longeren / in de bak laten rennen of helemaal niks

Bakwerk gaan we aan beginnen zodra het doordeweeks sneller donker word en we dus niet naar buiten kunnen. In September krijgt hij nog een paar weken vakantie.

Vinden jullie dit te zwaar? Ik vind het moeilijk beoordelen mijn vorige paarden waren allemaal al ouder en langer onder het zadel voor ik besmet werd met het endurance-virus


Ik denk dat je op de goede weg zit. Belangrijk bij een jong paard is dat hij basis kilometers maakt op laag tempo, om zo de pezen/banden enz. af te harden.
Dit is wat Tonkie er over zegt:

Basiskm's vormen het eerste laagje dat je aanlegt in de ontwikkeling van paard naar atleet.

Het zijn totaal 1000 km die bij elkaar gesprokkeld worden met 3 keer per week een ritjes van 5 tot 15 km. Overwegend in draf en op een rechte lijn. Het paard moet daarbij correct lopen. Wanneer een paard dat niet volhoud, is de training voor die dag klaar.

Met een jong paard (die ik ook veel als handpaard meeneem) heb je ongeveer een jaar nodig voor die basiskm's. Met een volwassenpaard dat bv omgeschoold wordt naar endurance, duurt het een maand of 6.

Behalve een fundament voor alle latere km's biedt de periode waarin je aan die basiskm's werkt ook de mogelijkheid om te gymnastiseren, wennen aan elkaar, wennen aan verkeer, reizen, samen lopen met andere paarden en juist alleen op stap, tempocontrole, in ander terrein lopen, overnachten op een vreemde plek en obstakeltraining. Het is daardoor veel meer dan alleen maar km's maken.

Na de basiskm's begint de opbouw naar 3 uur draven. Dan is een paard klaar voor zijn eerste wedstrijd.

sandyjorgen

Berichten: 820
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: drunen

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 23:29

3 uur draven?
aan 1 stuk?

ik doe nu meestal blokken van een half uur (draf of draf en galop) en dan 5 minuten stappen om vervolgens weer aan het volgende blok te beginnen. dit doe ik ook op wedstrijd, tenzij paard eerder aangeeft dat ie wil stappen (maar dit doet ie eigenlijk nooit).

Ik rijd 4-5 keer in de week dressuur (uur op M/Z niveau) en probeer 1 keer per 2 weken naar het bos te gaan. voor ca 25 km. laatste tijd ook gewerkt aan rustig galoperen en de galoptijd uit te bouwen.
2 weken voor de wedstrijd probeer ik 2 keer naar t bos te gaan.
dag voor de wedstrijd alleen loswerken.
dag na de wedstrijd vrij en dag 2-3 na de wedstrijd loswerken, daarna weer over op dressuurtraining als ze goed voelt.

ik rij endurance wedstrijden en dressuurwedstrijden door elkaar. Endurance kalender is leidend ivm beperkt aantal wedstrijden.

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 05:05

Daya draaft makkelijk 3 uur achter elkaar hoor, Sandyjorgen :j op wedstrijd pak ik hier wat stap en galop bij voor de afwisseling, maar ook omdat ik thuis nagenoeg alleen berm en asfalt train en hij bijvoorbeeld hele mulle paden niet gewend is. Dan stap ik wat meer om tot rust te komen van bijvoorbeeld een erg zwaar deel. Zo heb ik in KWB na de dikke bart een flink stuk gestapt :j

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:47

En vaak stap je al even op een groompunt. De rest draaf je dan. Zelfs met mijn arabier deed ik dat. Pas in klasse III ben ik meer gaan galopperen en tegenwoordig galoppeer ik denk ik 60-85% van de wedstrijd, afhankelijk van het terrein. En dat dus op een 120 of 160km..

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:27

Daarnaast ook belangrijk te doen waar jij en je je paard je prettig bij voelt. Ik ben niet van blok- of intervaltraing, maar meer van alles rustig oppakken en steeds wat meer uitbreiden, eventueel een wedstrijd iets korter en tempo beetje opvoeren.
Ik ben meer van de duurtraining, maar ook zeker van rust tussendoor.
Voorbeeld:
Sera 2011 - 60km Bierbeek, 60km MLS, 80km Renkum (1e x klasse III), 80km Uddel, 95km Otterlo
Sera 2012 - 68km KWB, CEI * 90km Leerum, CEI * 100km Recht (B)

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:58

Heerlijk bijgelezen na een vakantie, weer nuttige info!

Ik ga in Otterlo op de 50 km starten. Het terrein is bekend, de massastarts gaan goed (op wat enthousiasme na) en Beer is fit. We hebben in Uddel de 60 km op 2 dagen gedaan en dat ging goed, zeker gezien de weersomstandigheden. Beer heeft nu 2 weken vrij gehad. Vanavond ga ik rek- en strekwerk in de bak doen, morgen een relaxed ritje van 20 km en woensdag wil ik een Holterberg-rit maken van ongeveer 30 km. Dus wat klimmen en wat ruwer terrein maar ook gewoon op tempo. Dan een dagje niks en vrijdag wat bakwerk en in het weekend nog een ritje, veel familieverplichtingen dus even zien hoe ik het ga inplannen.

Volgende week wil ik dan een 40km rit maken en dan eigenlijk tot 14 september wat onderhoudstraining, dus kortere rondjes met wat meer galop en dressuurwerk in de bak.

Heeft iemand nog aanvullende tips? Doel in Otterlo is wederom rustig en gezond uitrijden, binnen de tijd maar niet gehaast. Wij rijden echt nooit voor klassering.

sandyjorgen

Berichten: 820
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: drunen

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:44

Ik pak die blokken van een half uur omdat ik geen idee heb wanneer een paard kan verzuren. Heb ook geen idee hoe ik dat tijdens een rit zou moeten opmerken. Waarschijnlijk ben ik gewoon nog nooit in de buurt van de "grens" van mijn paard geweest. Hij loopt altijd vanzelf. Als "dressuurruiter" zijnde kun je je gewoon niet voorstellen dat een paard 3 uur achter elkaar kan draven galopperen, tenminste ik denk dan dat je daar toch moe van moet worden.....zit waarschijnlijk meer tussen mijn oren.

sandyjorgen

Berichten: 820
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:48

Djilna schreef:
En vaak stap je al even op een groompunt. De rest draaf je dan. Zelfs met mijn arabier deed ik dat. Pas in klasse III ben ik meer gaan galopperen en tegenwoordig galoppeer ik denk ik 60-85% van de wedstrijd, afhankelijk van het terrein. En dat dus op een 120 of 160km..

Zo had ik het nooit bekeken, bedankt voor de tip.

Waarom pas in klasse 3 meer galop? Vanwege snelheid? Of andere reden?

sandyjorgen

Berichten: 820
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:51

Karrimh schreef:
Daarnaast ook belangrijk te doen waar jij en je je paard je prettig bij voelt. Ik ben niet van blok- of intervaltraing, maar meer van alles rustig oppakken en steeds wat meer uitbreiden, eventueel een wedstrijd iets korter en tempo beetje opvoeren.
Ik ben meer van de duurtraining, maar ook zeker van rust tussendoor.
Voorbeeld:
Sera 2011 - 60km Bierbeek, 60km MLS, 80km Renkum (1e x klasse III), 80km Uddel, 95km Otterlo
Sera 2012 - 68km KWB, CEI * 90km Leerum, CEI * 100km Recht (B)


Waar je je goed bij voelt....is zeker waar, maar als het allemaal nog redelijk nieuw is is het lastig vergelijken wat het fijnste is.

Fijn topic, om inspiratie op te doen hier :)

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:47

sandyjorgen schreef:
3 uur draven?
aan 1 stuk?

ik doe nu meestal blokken van een half uur (draf of draf en galop) en dan 5 minuten stappen om vervolgens weer aan het volgende blok te beginnen. dit doe ik ook op wedstrijd, tenzij paard eerder aangeeft dat ie wil stappen (maar dit doet ie eigenlijk nooit).

Ik rijd 4-5 keer in de week dressuur (uur op M/Z niveau) en probeer 1 keer per 2 weken naar het bos te gaan. voor ca 25 km. laatste tijd ook gewerkt aan rustig galoperen en de galoptijd uit te bouwen.
2 weken voor de wedstrijd probeer ik 2 keer naar t bos te gaan.
dag voor de wedstrijd alleen loswerken.
dag na de wedstrijd vrij en dag 2-3 na de wedstrijd loswerken, daarna weer over op dressuurtraining als ze goed voelt.

ik rij endurance wedstrijden en dressuurwedstrijden door elkaar. Endurance kalender is leidend ivm beperkt aantal wedstrijden.


Uiteindelijk is lang draven minder vermoeiend voor het paard dan steeds overgangen te rijden en ben ik van mening, net als wat Myrthe al schreef dat je al wel eens in 1 week 1,5 keer de wedstrijdafstand gereden 'moet' hebben omdat ik van mening bent dat je paard op wedstrijd dan voor de leeuwen gegooid wordt. :o

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:16

Galop is, eens ze het kunnen, minder vermoeiend dan draven. Je merkt dit ook aan de hartslag die is lager in een handgalopje dan draf.

Met die 1.5 keer je wedstrijd afstand doen ben ik het niet eens. Je paard moet de afstand van de wedstrijd gedaan hebben in één keer tot 40km. Bij hogere afstanden moet je eerder rekening houden met de tijd die je paard moet werken tijdens de geplande wedstrijd. Als de rijtijd van je wedstrijd bijvoorbeeld rond 6u zal zijn dan doe je een rit van 6 uur of langer als training. Tempo mag best laag zijn, stap en beetje draf galop om niet in slaap te vallen. De geest van het paard moet ook getraind worden!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:23

Ik vraag me af hoe jullie dat doen. Als je bijvoorbeeld je wedstrijdafstand of langer rijdt. Hoe doen jullie dat dan met koelen of water aanbieden? :) ben ik wel benieuwd naar.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:29

Je bedoelt thuis?
Dan koel ik nooit, soms om te testen hoe snel de hartslag daalt wel, dan koelen we eens 300 mtr voor stal.
Maar normaliter nooit en dus alleen sponzen na arbeid.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:31

sandyjorgen schreef:
Ik pak die blokken van een half uur omdat ik geen idee heb wanneer een paard kan verzuren. Heb ook geen idee hoe ik dat tijdens een rit zou moeten opmerken. Waarschijnlijk ben ik gewoon nog nooit in de buurt van de "grens" van mijn paard geweest. Hij loopt altijd vanzelf. Als "dressuurruiter" zijnde kun je je gewoon niet voorstellen dat een paard 3 uur achter elkaar kan draven galopperen, tenminste ik denk dan dat je daar toch moe van moet worden.....zit waarschijnlijk meer tussen mijn oren.


Bij het schema van tonkie bouw je de weken op met 10% en na 3 weken 1 week rust.
1 x piek je dan op snelheid en 1 x een langere afstand dan de week ervoor.

Je kan natuurlijk niet ineens uren achter elkaar gaan draven.