Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 15:09

Om te beginnen hoop ik dat het hier goed staat, ben niet zo thuis in bokt..

Afbeelding

The Mongol Derby 2015
Een filmpje zien van de Mongol Derby?:
https://youtu.be/PK3SpdIXvD4

--------------------------------------------------------------------------------------

Van 5 tot en met 15 augustus 2015 vindt de jaarlijkse editie van de Mongol Derby plaats.
Dit is één van de extreemste paardenraces ter wereld.
Het parcours is 1000 kilometer lang en is gebaseerd op de postroute van de beroemde Mongoolse leider Dzjengis Khan.

Ruiters die deelnemen aan de Mongol Derby volgen geen vooraf bepaalde route.
Ze moeten van wisselstation naar wisselstation navigeren met een GPS.
De ruiters moeten om de 40 kilometer van paard wisselen en slapen onder de sterren.
Wie de Mongol Derby wil uitrijden, moet beschikken over de nodige survivalvaardigheden en voldoende horsemanship.

Nadat Frederique Schut en Chris Berkers in 2011 en 2014 namens Nederland deelnamen aan de Mongol Derby, hebben we in 2015 wederom een Nederlandse deelneemster.
Catherine Gudde van 47 jaar, afkomstig uit Schipluiden, gaat dit jaar de uitdaging aan.

In EenVandaag een gesprek met Gudde.
Ook vertelt Frederique Schut over haar boek met verhalen over de editie van 2011.

--------------------------------------------------------------------------------------

Catherine is al jaren een vriendin van mij en staat ook bij mij op stal.

De uitzending terugkijken?:
http://buitenland.eenvandaag.nl/tv-item ... ngol_derby

In de uitzending zal uitgelegd worden wat er allemaal nodig is en zul je verschillende dingen zien.
Zo zijn er stukken gefilmd met haar sportcoach, in de stallen, in gesprek met Frederique en te paard (dit is gefilmd op mijn eigen paard Mea/Zip me a note).

Aanstaande vrijdag (31-7) vertrekt Catherine naar Mongolië, ik zal tot ze terug is haar facebook pagina up to date houden en ook hier updates plaatsen.
Catherine gaat mij benaderen als ze wat kan laten weten en zo zal ik hier in Nederland e.o. iedereen op de hoogte houden.

-------------------------------------------------------------------------------------

Nog een film zien van de Mongol Derby?:
https://www.youtube.com/watch?v=Y7nePo_stVo

-------------------------------------------------------------------------------------

Facebook pagina:
https://www.facebook.com/pages/The-Mong ... 0190070239

-------------------------------------------------------------------------------------

Adventurists Tracking System, om te kijken waar alle deelnemers zich bevinden:
http://tracking.theadventurists.com/#mo ... golderby15

--------------------------------------------------------------------------------------

En Twitter:
https://twitter.com/mongolderbylive

--------------------------------------------------------------------------------------

Hoop dat veel van jullie de uitzending nog even zullen kijken en haar avontuur mee lezen!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Hilli op 06-08-15 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: GPS-tracker link en Twitterpagina toegevoegd

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:12

Oh jeetje wat gaaf!

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:13

Jaaa *\o/*
Ooit hoop ik hier nog aan mee te doen, ik vind het zo gaaf! Heel veel succes aan Catherine nog ;)

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:13

Leuk! Zijn ze ook dit jaar weer bij te houden op de kaart?

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 15:17

Yessy schreef:
Leuk! Zijn ze ook dit jaar weer bij te houden op de kaart?



Wat leuk al zo snel reacties! Ik zal dr nog even succes wensen morgenochtend voor ze op t vliegtuig stapt. :)

Ja alle ruiters zijn inderdaad te volgen!
http://tracking.theadventurists.com/

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:19

Ik volg ook weer mee! Heb er vorig jaar ook van genoten I t te volgen en heb daarna ook het boek van frederique in een ruk uitgelezen

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:19

Wat ontzettend vet, dit is de eerste keer dat ik hier wat over hoor! Lijkt me echt een hele levenservaring om dit ooit eens te doen, wie weet binnen een paar jaartjes :')

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:41

Wat ontzettend gaaf!
Ik ga zeker volgen.
Alleen heb ik wel een serieuze vraag, hoe kan je hiermee meedoen?
Wand het lijkt mij heel bijzonder om mee te mogen doen.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 15:45

Kermis schreef:
Wat ontzettend gaaf!
Ik ga zeker volgen.
Alleen heb ik wel een serieuze vraag, hoe kan je hiermee meedoen?
Wand het lijkt mij heel bijzonder om mee te mogen doen.



Je wordt geselecteerd (door meerdere keren gescreend te worden, sportachtergrond, gezondheid, IQ), je mag maximaal 75 kg wegen als vrouw en maximaal 85 kg als man.

Daarnaast kost het inschrijfgeld €10.000,- en dat is dan zonder je trainingen, voorbereidingen en hetgeen wat je meeneemt (je mag maximaal 5 kg meenemen).

Leeftijd speelt geen rol, de jongste deelnemer is 19 en de oudste is 64.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:46

Oh leuk weer! Kunnen we weer stipjes volgen!

Ik vind het wel jammer dat er weinig beeldmateriaal van is. Het zou zo mooi zijn als hier een uitgebreide docu van gemaakt werd, waarin de deelnemers van dag tot dag gevolgd werden.

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:46

Ontzettend gaaf onwijs veel succes!

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:46

Bedankt voor de info. Dat word nog even sparen :')

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 15:48

Delphi schreef:
Oh leuk weer! Kunnen we weer stipjes volgen!

Ik vind het wel jammer dat er weinig beeldmateriaal van is. Het zou zo mooi zijn als hier een uitgebreide docu van gemaakt werd, waarin de deelnemers van dag tot dag gevolgd werden.



Ja dat is zeker jammer! Catherine gaat wel alles filmen met een camera op dr cap, dus dat beeldmateriaal komt zowiso nog :D.

Ballard_L

Berichten: 2496
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:50

Wauw wat lijkt het me toch vet om mee te doen, maar donders, wat een inschrijfgeld! :wow: Dan kijk ik wel lekker achter mijn laptopje mee :) ik volg in ieder geval!

__laura
Berichten: 671
Geregistreerd: 17-11-13
Woonplaats: Groningen

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:01

Wow gaaf! Ik volg mee. Het is wel super duur zeg. Is ook niks voor mij denk ik, ik houd het wel bij simpele ritjes door de nerderlandse bossen haha

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 16:05

__laura schreef:
ik houd het wel bij simpele ritjes door de nerderlandse bossen haha


Ben ik t mee eens haha... daarbij lijkt t me niet zo geweldig om op een vreemd 'zadelmak' paard te moeten stappen :Y)

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:08

Erg gaaf, een paar jaar geleden zijn 2 zuidafrikanen gefilmd door een ploeg, daar staat een docu van op YouTube.
Als je zoekt op mongol derby is er veel te vinden.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:12

Leuk dat we de belevenissen weer kunnen volgen! Heb dat vorig jaar ook met veel plezier en spanning gedaan. Via deze weg; heel veel succes Catherine! Dat zal een onvergetelijke ervaring worden :)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:12

Ik vond net nog een leuk filmpje van vorig jaar van Heather Russell. Volgens mij zie je op 4:07 Chris rijden (in het blauw) en op 4:40 Heather en Chris samen finishen. Tenminste volgens mij is het Chris :D

https://www.youtube.com/watch?v=82LaOxniAbo

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 16:13

Delphi schreef:
Ik vond net nog een leuk filmpje van vorig jaar van Heather Russell. Volgens mij zie je op 4:07 Chris rijden (in het blauw) en op 4:40 Heather en Chris samen finishen. Tenminste volgens mij is het Chris :D

https://www.youtube.com/watch?v=82LaOxniAbo



Vind dat zo'n superleuk filmpje! :D Heerlijk hoe alle paarden aan naam gekregen hebben.. :P
Laatst bijgewerkt door xxwienekexx op 30-07-15 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:14

brighteyes85 schreef:
Erg gaaf, een paar jaar geleden zijn 2 zuidafrikanen gefilmd door een ploeg, daar staat een docu van op YouTube.
Als je zoekt op mongol derby is er veel te vinden.


Die ga ik eens opzoeken! Ik vind veel filmpje van enkele minuten, maar geen docu's.

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:16

Delphi schreef:
Ik vond net nog een leuk filmpje van vorig jaar van Heather Russell. Volgens mij zie je op 4:07 Chris rijden (in het blauw) en op 4:40 Heather en Chris samen finishen. Tenminste volgens mij is het Chris :D

https://www.youtube.com/watch?v=82LaOxniAbo


Ja klopt. Dat ben ik :) Over filmpjes gesproken.. misschien moet ik ook maar eens iets met de beelden gaan doen ik daar gemaakt heb.

Die twee zuid Afrikanen waarover gesproken wordt hebben zelfs een tweede keer mee gedaan met de derby omdat ze niet voldoende filmbeelden hadden. Als het goed is komt dit jaar hun film uit: 'all the wild horses'.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:20

Ohhh dan heb ik het goed gezien dat jij dat was :) Ik weet van het stipjes volgen nog dat jij en Heather een behoorlijk stuk met elkaar op reden.

Ahhh daar heb ik iets over gelezen over die film. Gaaf dat hij als het goed is toch uit gaat komen!

Ohh ja Chris, dat zou gaaf zijn als je daar een mooi filmpje o.i.d. van zou maken!!

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 16:22

Zou inderdaad ontzettend gaaf zijn Chris!

Misschien heeft Frederique ook nog beelden liggen, zal eens een berichtje sturen. :)

Naborah

Berichten: 3552
Geregistreerd: 30-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:26

Mijn droom is al jaren om ooit mee te kunnen doen. Volg dit jaar dan ook weer trouw. Prachtig om de beelden te zien en vooral spannend, houd mijn hart vast als ik berichten over verwondingen en uitvallers voorbij zie komen. En uiteraard wie er uiteindelijk als eerste over de finish komt!