Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 170 van de 173 [ 4325 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beginnen met endurance

 
Profiel   

Met de juiste trailer & auto hoef je niet per se een BE te hebben Dilan! Ik heb zelf in mijn audi met een lichte alu trailer gereden, had de auto 100kg zwaarder geweest dan had 't niet gekund :D Was een klein beetje bang dat de auto het niet zou trekken (ha ha letterlijk :)) ) maar ging hartstikke goed en reed eigenlijk iets beter op 85/90 dan in de 80 dus zelfs op sommige stukken iets te hard gereden .. :o
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 21:32 



 
Profiel   

Met een aanhanger mag je 90 rijden toch? Alleen vrachtwagens mogen niet harder dan 80.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 21:57 



 
Profiel   

Nu wel, maar dat is pas een aantal jaar zo, daarvoor was 't wel 80 km/u.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 22:03 



 
Profiel   

Piekosjj schreef
Met de juiste trailer & auto hoef je niet per se een BE te hebben Dilan! Ik heb zelf in mijn audi met een lichte alu trailer gereden, had de auto 100kg zwaarder geweest dan had 't niet gekund :D Was een klein beetje bang dat de auto het niet zou trekken (ha ha letterlijk :)) ) maar ging hartstikke goed en reed eigenlijk iets beter op 85/90 dan in de 80 dus zelfs op sommige stukken iets te hard gereden .. :o

Lijkt me vooral heel lastig om met een trailer te rijden als je aan enkel vrij kleine auto's gewend bent :+

Weet dat een BE idd niet altijd nodig is, maar vergeet dus altijd hoe het precies zit :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 22:05 



 
Profiel   

Hoe dat in NL zit weet ik niet, in Zweden is het 80 :j
Dilan ik had nog nooit met een trailer gereden, een keertje een kort stukje in een giga auto en verder een keer met zo'n verhuis-aanhangwagen. Mijn auto had nog nooit iets getrokken (zelf trekhaak er op laten zetten bij aankoop) dus vond 't best wel heel spannend. Natuurlijk direct 400km enkele reis met een trailer en paard gaan rijden :+ Gelukkig de eerste 100km zonder paard dus toen kon ik even 'oefenen' en voelen hoe de auto het zou doen. Ook is mijn auto trouwens niet eens zo heel gek groot, 'gewoon' een sedan!

Qua regels zit het zo geloof ik, maar correct me if i'm wrong!
Je mag in totaal 3500 kg rijden, en dat is dus max beladen gewicht auto en max beladen gewicht van je trailer, dus daar hoef je niet je paard bij op te rekenen. Hier in Zweden kun je op de nationale transport site (waar je overschrijven enz op regelt) je kentekenplaten invoeren en dan krijg je direct te zien of je legaal rijd of niet, echt ideaal. Zal er vast in NL ook wel zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 22:41 



 
Profiel   

Ah oke. Wel super makkelijk dat je dat zo kan checken. Ga eens kijken of dat hier ook kan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 23:30 



 
Profiel   

Die check ken ik hier niet.

En de regels zijn wel iets gecompliceerder. Zo moet je trailer maximaal beladen lichter zijn dan je auto rijklaar. Juist hierdoor vallen veel combinaties ook af terwijl ze met e wel zouden mogen. Bij b wordt namelijk gekeken naar de gewichten op papier terwijl er bij e wordt gekeken naar daadwerkelijk gewicht in de praktijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 09:18 



 
Profiel   

Malenka schreef
Die check ken ik hier niet.

En de regels zijn wel iets gecompliceerder. Zo moet je trailer maximaal beladen lichter zijn dan je auto rijklaar. Juist hierdoor vallen veel combinaties ook af terwijl ze met e wel zouden mogen. Bij b wordt namelijk gekeken naar de gewichten op papier terwijl er bij e wordt gekeken naar daadwerkelijk gewicht in de praktijk.
Nee hoor de enige regel is dat het maximale gewicht van de combinatie niet hoger mag zijn dan 3500

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 09:27 



 
Profiel   

@ lideli: ga je dan K1 rijden of de kennismaking? Ik wou dit jaar de kennismaking ergens rijden maar ja, Corona hé... Dus ik ga denk ik gelijk K1 starten. Moet kunnen toch! Heb je een foto van je pony? Leuk altijd zo'n bonte!

@ Dilan: heel veel beterschap voor Titane! Soms kunnen ze van die dingen uithalen... Is het doenbaar, dat stappen aan de hand?
Welke regio in NL zit je, mss als ik eens die kant uitkom dat ik graag wat ervaren wijsheid heb aan de kant hoor :+

@ Malenka: je gaat je bezigheid wel hebben met Roos dan, spannend! Ga je zelf beleren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 10:14 



 
Profiel   

Ik zit in Zuid Holland :) maar zo heel veel wijsheid heb ik niet hoor :)) draai pas een ruim jaar mee in de endurance :+

Stappen aan de hand is nu redelijk te doen, al wil ie eigenlijk het liefst rennen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 11:03 



 
Profiel   

@memuska, waarschijnlijk klasse 1, als we dan eindelijk mogen kunnen we net zo goed gelijk officieel starten.
Wij zitten in Zeeland.

Natuurlijk heb ik een foto! :D Hij heet Archie

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 19:24 



 
Profiel   

Van schreef
Malenka schreef
Die check ken ik hier niet.

En de regels zijn wel iets gecompliceerder. Zo moet je trailer maximaal beladen lichter zijn dan je auto rijklaar. Juist hierdoor vallen veel combinaties ook af terwijl ze met e wel zouden mogen. Bij b wordt namelijk gekeken naar de gewichten op papier terwijl er bij e wordt gekeken naar daadwerkelijk gewicht in de praktijk.
Nee hoor de enige regel is dat het maximale gewicht van de combinatie niet hoger mag zijn dan 3500


Wanneer is dit veranderd dan?
Hier staat toch echt iets anders en dat is van vorig jaar.
https://www.anwb.nl/experts/auto/95/wan ... -te-rijden

EDIT: Oeps! Ik zie het nu. Fijn dat dit simpeler is geworden!


Laatst bijgewerkt door Malenka op 27-11-20 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 21:17 



 
Profiel   

Het antwoord van de ANWB-expert staat onderaan in een blauw vlak. De tekst erboven is de vraag van een ANWB-lid. Deze vraag bevat verkeerde informatie, zoals de ANWB-expert ook bevestigt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 21:21 



 
Profiel   

Je hebt helemaal gelijk! Ik zocht de info op die ik ken en heb niet verder gekeken... :o Ik vraag me af wanneer het veranderd is. Maar eigenlijk maakt dat ook niet uit. Dit biedt wel meer mogelijkheden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 21:35 



 
Profiel   

2013 is de huidige regelgeving ingegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 22:43 



 
Profiel   

Nu voel ik me oud. :o Dat ik al zo lang geen eigen vervoer meer heb en dus ook niet op de hoogte blijk te zijn. :=

@Memuska, het is wel het plan om Roos zelf te beleren. Maar het is me er een. Ze kan zo onverwacht uit de hoek komen. Van de week vond ze alles leuk en interessant, vooral mijn koptelefoon was heel erg in trek _O- en kroop zowat in me, vandaag stond ze met beide voorbenen in de voerbak en ging ze me zachtjes gedag hinniken toen ik kwam kijken of het goed ging, maar ze kan met wandelen ook zo haar achterhand naar me toe draaien. Misschien is ze er ook gewoon aan toe om wat te gaan doen. We zullen zien. Het wordt op zijn minst een interessant verhaal.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 23:11 



 
Profiel   

Heerlijk jong dier zo te horen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-20 12:22 



 
Profiel   

Malenka schreef
Met een aanhanger mag je 90 rijden toch? Alleen vrachtwagens mogen niet harder dan 80.


Vrachtwagens mogen 90. Daarom is dat met caravans/aanhangers ook aangepast van 80 naar 90 destijds ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 11:33 



 
Profiel   

Djilna schreef
Malenka schreef
Met een aanhanger mag je 90 rijden toch? Alleen vrachtwagens mogen niet harder dan 80.


Vrachtwagens mogen 90. Daarom is dat met caravans/aanhangers ook aangepast van 80 naar 90 destijds ;)

Op de Nederlandse snelweg mag een vrachtwagen maar 80 en geen 90.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 21:08 



 
Profiel   

Serieus? Dan rijden ze praktisch allemaal te hard. Ze rijden allemaal 90.
Dat was toen de reden dat je met aanhanger naar 90 mocht, om mee te kunnen met het vrachtverkeer.
Vaag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-20 11:42 



 
Profiel   

Toen de snelheid voor personenauto's terug naar 100 ging is dat, dacht ik, idd terug gezet naar 80, omdat het anders te lang duurt om een vrachtwagen in te halen met als gevolg nog meer files.

Echter....als de begrenzer op vrachtwagens nog steeds niet aangepast is naar 80, zal de gemiddelde vrachtwagenchauffeur gewoon 90 blijven rijden. Wat ik nog wel kan begrijpen ook met hun krappe schema's en lange dagen.

Ik meld me hier trouwens ook weer; rijd sinds kort weer een arabiertje bij waarmee ik mag starten in endurance. Zal nog wel even duren want er zit nog wat werk aan; erg sensibel dier. Nu sinds half oktober met hem bezig, maar na de eerste keer nog niet weer gereden; eerst vertrouwen kweken.
Als we dus starten volgend jaar, zal dat pas laat in het seizoen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-20 11:48 



 
Profiel   

Omdat er wat verwarring blijkt te zijn over de snelheid van een vrachtwagen en personenauto met aanhanger, wil ik toch graag even reageren.

Mijn man is vrachtwagenchauffeur en de maximumsnelheid voor hem is toch echt 80 km/u op de snelweg. De begrenzer van zijn vrachtwagen staat op ong. 83/84 km/u. Op mijn auto teller is dat ong. 87/88 km/u. Ook wordt bij een vrachtwagen de snelheidsmeter om de zoveel tijd opnieuw geijkt. (precieze gegevens zou ik aan mijn man moeten navragen).

In Nederland is de limiet voor vrachtwagens 80 km/u. Geen enkele vrachtauto in de Europese Unie zou tegenwoordig sneller moeten kunnen dan 90 km/u door de komst van de wettelijk verplichte snelheidsbegrenzer die op die limiet is ingesteld.

De reden dat er voor auto's met aanhangers een maximumsnelheid van 90 km/u is ingevoerd in Nederland is omdat de meeste vrachtwagens hun maximale snelheid op de snelweg willen rijden en daarbij in de praktijk vaak auto's met aanhangers gingen inhalen die op hun auto teller 80 km/u rijden. En dat zorgde nogal eens voor gevaarlijke situaties.

Er zit altijd wat afwijking in de teller van je auto, dat heeft te maken met de wettelijke afwijking die een teller mag hebben, welke banden je er op dat moment onder hebt zitten, slijtage etc.. De snelheidsmeter van je auto wordt nadat hij afgeleverd is normaal gesproken niet opnieuw geijkt, waardoor dat nogal eens wat kan afwijken.

Ter info, van de site van de rijksoverheid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 0per%20uur.

Maximumsnelheid auto’s met aanhangwagen
Heeft u een aanhangwagen of een caravan? Dan is de maximumsnelheid op de snelwegen 90 kilometer per uur als het gewicht van de aanhanger onder de 3500 kg blijft. Is het gewicht hoger dan 3500 kg, dan is de maximumsnelheid 80 kilometer per uur.

Maximumsnelheid auto met fietsendrager
Een fietsendrager is geen aanhangwagen. Voor personenauto’s met een fietsendrager gelden dezelfde maximumsnelheden als voor personenauto’s.

Maximumsnelheid vrachtverkeer
Voor het vrachtverkeer geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-20 13:45 



 
Profiel   

Die afwijking vd auto weet ik, daarom rij ik altijd iets harder dan ik volgens de km teller zou mogen. Volgens mijn GPS klopt het dan. Maar dan zie ik de meeste vrachtwagens dus wel rond die 90 zitten :')
Maar dat is dan dus iets harder dan ze mogen. Weet ik dat ook weer.

Maar goed, maakt uiteindelijk ook geen reet uit :+ Je mag met de trailer dus gewoon 90, tenzij zwaarder dan 3500kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-20 13:52 



 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :Y)

Komend najaar ga ik met een paard van iemand anders starten met endurance. Het betreft een fjorden kruising. De merrie krijgt eerst een veulen en na het afspenen ga ik haar rijden. Nu betreft het een zeer sportieve fjord, maar door het veulen moet ze natuurlijk weer rustig opgebouwd worden.

Mijn doel is met succes een rit klasse 2 uitrijden. Dit heeft als reden dat ik dan, als mijn hengst over een paar jaar gereden kan worden, met mijn Arabische hengst mee mag doen met wedstrijden endurance. En in de tussentijd (hij is nu een jaarling) kan ik zelf ervaring opdoen en km's maken.

Nu is mijn vraag als volgt: Hebben jullie nog goede tips voor schema's? Waar kan ik die vinden en waar moet ik vooral op letten? En zijn er nog bepaalde dingen die ik moet aanschaffen?

Ik hoor graag jullie tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 12:00 



 
Profiel   

Ik heb alleen klasse 1 gereden. Hier heb je eigenlijk vrij weinig voor nodig.

Goed passend tuig, een paard dat een rit van 25 km met gemiddelde snelheid van 9 kmh kan lopen zonder kapot te zijn en kleding die lekker zit bij lange buitenritten. :)

Qua trainingsschema, deed ik niet heel erg aan. Ben begonnen met 10 minuten draven, 5 minuten stappen en dat elke week met een paar minuten verlengd. Reed per rit minimaal 8 km, de ene keer op gemiddelde snelheid van 10 a 11 kmh, andere keer een rustiger temp. bouwde de afstand per week met ongeveer 2-3 km op, beginnend met 12 km. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 12:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 170 van de 173 [ 4325 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen