Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 171 van de 173 [ 4325 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 168, 169, 170, 171, 172, 173  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beginnen met endurance

 
Profiel   

Maar reed jij een warmbloed of volbloed Dilan? Ik zou dit voor een koudbloed echt vragen om problemen vinden. Ik rij met een Tinker die ook een veulen heeft gehad.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 12:40 



 
Profiel   

Caily schreef
Maar reed jij een warmbloed of volbloed Dilan? Ik zou dit voor een koudbloed echt vragen om problemen vinden. Ik rij met een Tinker die ook een veulen heeft gehad.

Ik reed met een draver. Maar met een koudbloed met goede conditie lijkt het me ook prima te doen in de klasse 1 als je rijdt om kilometers te maken.

Er vanuitgaande dat er geen tijdsdruk achter zit gezien haar jonge paard nog een jaarling is. Duurt nog zeker 3 jaar voor die mee mag draaien.

Zonder een fatsoenlijke conditie is het sowieso niet aan te raden, maar dat geldt voor ieder ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 13:01 



 
Profiel   

Zeker waar. Maar een koudbloed verlangt wel training op een andere manier. 5 minuten draven is voor een ongetrainde koudbloed echt heel lang. Met dravers/warmbloeden/volbloeden heb ik te weinig ervaring om een beeld te schetsen. Maar Tinkers en andere koudbloeden train ik al ruim 10 jaar. Ben nu net toevallig mijn eigen merrie weer aan het oppakken. Die doet 10min stap op 1 minuut draf, en dat is al echt de max. In haar koppie en qua conditie kan het wel. Maar qua pezen, spieren en gewrichten is het onverstandig meer te vragen met oog op blessures. Mijn andere Tinker zie je ook dat hij na een paar minuten draf tacktfouten gaat maken of struikelen als hij te weinig gereden wordt. Ook bij hem dus eerst een basis conditie leggen in stap. Bij de meeste paarden die ik train zie ik ook dat de hartslag niet binnen 5 minuten terug laag is in de eerste weken.

Ik heb mijn merrie ooit gestart toen ze 8 maanden mee ging de weg op (vanaf beleren) en dat was achteraf echt te vroeg. Ze had ruim 2 weken hersteltijd nodig. Terwijl een paardje met meer bloed een K0 fluitend gedaan zou hebben. Met andere individuen die ik train heb ik soortgelijke ervaringen. Het opbouwen met een koudbloed duurt gewoon langer en relatief meer conditie (stevigheid van de weke delen) ontwikkelen door veel stappen, anders rij je ze kapot.

Ooit is mij gezegd een paard 1000km te laten maken voor het starten. Relatief is 100km per maand voor een gemiddelde koudbloed meer dan genoeg, dus dan ben je een klein jaar bezig met de voorbereiding wil je op een duurzame en verantwoorde manier beginnen. Sneller kan heus ook, maar de kans dat het dan als je verder komt, letterlijk stuk loopt, is wel behoorlijk aanwezig.


Laatst bijgewerkt door Caily op 18-03-21 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 13:09 



 
Profiel   

Ik heb dan weer geen ervaring met koudbloeden. Tenminste, niet echt trainingsgericht. Maar ben wat betreft behoud van de pezen ook met volbloeden en warmbloeden voorzichtig. Misschien ben ik met mn draver in het begin te voorzichtig geweest (qua conditie liep ie met groot gemak), maar liever zo dan over zn grenzen heen.


Reed tijdens mn eerste wedstrijd samen met een man met een ijslander, een paar kilometer lang. Het was die dag echt ineens heel warm. Merkte wel dat de ijslander daar wat meer last van had dan mijn draver. Al heb ik die dag ook vrij rustig gereden hoor. Meneer zat nog in een vrij dikke vacht.


Voor klasse 2 heb ik helaas nooit hoeven trainen, dus ook geen idee hoe een schema hiervoor eruit ziet, omdat ik nu geen paard meer heb om mee te rijden. Hoop dat dat in de toekomst wel weer zo is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 13:14 



 
Profiel   

Wat jammer dat je geen paard hebt nu. Maar troost je, door corona wordt er zoveel geannuleerd dat ik dit jaar een starrkaart ook maar heb gelaten.

Die warmte herken ik ook wel, de allereerste keer dat ik startte was met een Tinkertje in juni, die hartslag bleef op 62 hangen, heel jammer. Men zei toen tegen mij, volgende keer (deels) scheren, dan komt het helemaal goed. Ik had daar nog nooit over nagedacht. Best dom, want met een hittegolf scheerde ik wel de borst eruit dat ze het in de wei gewoon luchtiger had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 13:18 



 
Profiel   

Startkaart had ik idd al stopgezet ivm blessure en annuleren van veel wedstrijden afgelopen jaar.


Scheren kan idd een hoop schelen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 13:19 



 
Profiel   

Lymoncello schreef
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :Y)

Komend najaar ga ik met een paard van iemand anders starten met endurance. Het betreft een fjorden kruising. De merrie krijgt eerst een veulen en na het afspenen ga ik haar rijden. Nu betreft het een zeer sportieve fjord, maar door het veulen moet ze natuurlijk weer rustig opgebouwd worden.

Mijn doel is met succes een rit klasse 2 uitrijden. Dit heeft als reden dat ik dan, als mijn hengst over een paar jaar gereden kan worden, met mijn Arabische hengst mee mag doen met wedstrijden endurance. En in de tussentijd (hij is nu een jaarling) kan ik zelf ervaring opdoen en km's maken.

Nu is mijn vraag als volgt: Hebben jullie nog goede tips voor schema's? Waar kan ik die vinden en waar moet ik vooral op letten? En zijn er nog bepaalde dingen die ik moet aanschaffen?

Ik hoor graag jullie tips!

Wanneer krijgt ze haar veulen..? En wanneer gaat dat afgespeend worden?
En wat is je tijds doel ...
En paard opbouwen na het krijgen van een veulen kost wel even tijd.
Wat heeft ze daar voor al gedaan dat speelt ook mee in de opbouw.
Als ze al veel gedaan hebben is hun conditie zo weer terug.

Als ze niks gewend is duurt het echt wel even een tijdje voor ze zo ver is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 20:43 



 
Profiel   

Dilan en Caily, bedankt voor jullie tips! Ook goed om het van verschillende perspectieven te horen. Goed opbouwen is zeker aan de orde, maar ik heb inderdaad geen haast en het moet allemaal qua conditie ruim voldoende zijn voor we gaan starten. Het gaat trouwens wel om een kruising met een warmbloed, dus zo zwaar als een tinker is ze niet gebouwd. Er zit wel wat meer bloed in.

Scooby09, het veulen komt in juni, dus november ergens weer rijden en echt aan het werk, daarvoor wel al wat longeren etc.

Paard heeft hiervoor NK en EK working equitation gereden en buitenritten, trec, dressuur, noem maar op. Dus de basis conditie is goed. Maar de eigenaresse gaf aan dat ze al vrij snel last kreeg van de dracht met rijden en is toen gestopt met rijden.

Ik hou rekening met een jaar trainen voor ik met de wedstrijden ga beginnen. Dus 2023 starten. En dan even kijken hoe goed we de klassen doorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 22:34 



 
Profiel   

Lymoncello, in die ruime planning raad ik je aan om komende winter de online training van Esther Groen te volgen. Die helpt je tijdens die cursus met het beoordelen van je paard, het opstellen van een trainingsplan en het plannen van je wedstrijden. Super nuttig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 11:19 



 
Profiel   

Malenka schreef
Lymoncello, in die ruime planning raad ik je aan om komende winter de online training van Esther Groen te volgen. Die helpt je tijdens die cursus met het beoordelen van je paard, het opstellen van een trainingsplan en het plannen van je wedstrijden. Super nuttig!

Die training is idd heel erg fijn.

Heb de bestanden toen van haar gekregen, heel leerzaam :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 11:27 



 
Profiel   

Malenka schreef
Lymoncello, in die ruime planning raad ik je aan om komende winter de online training van Esther Groen te volgen. Die helpt je tijdens die cursus met het beoordelen van je paard, het opstellen van een trainingsplan en het plannen van je wedstrijden. Super nuttig!


Wat een super goede tip! Ga ik zeker doen, lijkt me heel interessant

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 12:45 



 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik kom ff onder m’n steen vandaan net een vraag.

Ik wil de Polar Equine belt aanschaffen. Een nieuwe, aangezien ik er 2e hands maar niet aan kan komen..
Maar is er iemand die weet of de H7 sensor ook op de nieuwe type belt past? Kan het nergens vinden.. Zie ze alleen maar met de nieuwe H10 sensor.. :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-21 14:47 



 
Profiel   

Ik heb er geen idee van Nathalie wat je ervoor wil uitgeven hoor, maar hier heb je de hele set nieuw: https://bobbyssportshop.nl/polar-equine ... r-belt-set . Ik ken de webshop niet, misschien is het verstandig om eerst het contactformulier in te vullen en te vragen of ze hem echt nog kunnen leveren?

En bij Polar zelf zou je het ook kunnen navragen? https://www.polar.com/nl .

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-21 17:11 



 
Profiel   

Jet schreef
Ik heb er geen idee van Nathalie wat je ervoor wil uitgeven hoor, maar hier heb je de hele set nieuw: https://bobbyssportshop.nl/polar-equine ... r-belt-set . Ik ken de webshop niet, misschien is het verstandig om eerst het contactformulier in te vullen en te vragen of ze hem echt nog kunnen leveren?

En bij Polar zelf zou je het ook kunnen navragen? https://www.polar.com/nl .


Dat is ook een complete set. En denk ook niet dat ze die nog leveren, de H10 is er al best wel lang..
Maar ik heb ook al een sensor, alleen de band is stuk dus hoef alleen maar een nieuwe band.. we hadden van die electrodes die je onder het zadel moet doen van Polar. Maar ze hebben nu alleen nog maar zo’n belt die helemaal rondom gaat. Wel super handig voor in de vetgate maar moet wel een H7 sensor op kunnen.
Heb Polar al bericht gedaan maar die zijn echt zooooo traag met reageren.. :O

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 14:46 



 
Profiel   

Als de H10 ook een losse sensor is, met drukknoopsysteem, moet het kunnen.
Als de H10 niet afneembaar is van de band, dan niet.
Maar als ik google op H10 voor mensen, lees ik dat de sensor afneembaar is, dus dan acht ik de kans zeer groot, ongeveer 99,9% dat het moet kunnen.

Aangezien mijn oeroude sensor van mijn eerste hardloophorloge precies hetzelfde koppelsysteem had als de nieuwere H& sensor die ik gehad heb.
En ook mijn afneembare Garmin sensor werkt met exact hetzelfde drukknoopsysteem, want die gebruik ik op een Polar borstband voor mijzelf (en in het begin ook op de polar sensoren voor mijn pony).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 14:59 



 
Profiel   

Systeem werkt precies zelfde idd hele oude sensor past ook op de mensenband die ik bij de H7 kreeg. Dus als koppelsysteem van de H10 zelfde is als H7 komt het goed maar dat kan ik dus nergens terug vinden of dat zo is

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 15:05 



 
Profiel   

https://www.youtube.com/watch?v=qzNub2KPv04

Nu met goede link.

Als ik dit filmpje bekijk, ziet de achterkant er precies hetzelfde uit als van de H7 die ik ooit had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 15:26 



 
Profiel   

Nathalie, ik snapte wel dat je alleen de belt wil hebben hoor, maar als die nou bijna even duur is als de complete set, zou je daar ook voor kunnen kiezen.
Kan je Polar Nederland niet bellen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 21:14 



 
Profiel   

Ik heb weliswaar de humane belt maar zowel H7 als H10 sensor kan je daar opdrukken. Dus ik gok zo voor de paarden belt ook :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 21:47 



 
Profiel   

FelineNanet schreef
Ik heb weliswaar de humane belt maar zowel H7 als H10 sensor kan je daar opdrukken. Dus ik gok zo voor de paarden belt ook :)


Top :D hij komt vanmiddag binnen, vanavond testen, ben heel benieuwd!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 12:44 



 
Profiel   

Jet schreef
Nathalie, ik snapte wel dat je alleen de belt wil hebben hoor, maar als die nou bijna even duur is als de complete set, zou je daar ook voor kunnen kiezen.
Kan je Polar Nederland niet bellen?

Scheelt toch €50 :x en m’n H7 doet het nog prima, dus vind k zonde..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 12:46 



 
Profiel   

Wat is eigenlijk het verschil tussen de verschillende sensoren? Ik gebruik nu een prehistorische polar band (M450) voor een universiteits onderzoek, maar ben zó teleurgesteld in de resultaten. Zo nu en dan is de HR echt ontzettend onregelmatig en geen pijl op te trekken. Elektrode gel, plaatsing, nieuwe batterij het maakt niks uit. Ik zou graag meerdere projecten / fitness tests uitvoeren, maar het komt heel onprofessioneel over als het belangrijkste middel z'n werk niet goed doet. Hoe zit dat met de nieuwe polar sensoren, of evt andere merken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 14:32 



 
Profiel   

Ik heb H7 op de equine elektroden gehad (niet de belt), en daar altijd goed signaal mee gehad. Hele enkele keer dat hij wat te veel was geschoven, maar gezien ik het had gekoppeld aan mijn horloge kon ik dat direct zien en goed leggen (met name de referentie elektrode, de andere zat met een bandje vast aan de singel).
Met de H10 enkel op humane band bij mijzelf gehad, en daarmee ook geen problemen gehad. Soms duurde het lang voordat hij HR vond, maar meestal met een beetje water of gewoon gaan hardlopen was dat zo verholpen. Ik denk wat voornamelijk belangrijk is met een belt is de plaatsing + genoeg zweet/water/gel etc ertussen. Als je bij je paard weet waar je het makkelijkste de HR kan meten, daar dus je elektroden (in de band) op leggen. Deels om die reden ben ik voor paard voor losse elektroden gegaan, omdat ik dan de band voor de singel had moeten plaatsen voor het beste signaal. Daarnaast ook gevoelig voor wondjes in de oksel, dus daar wilde ik hem ook niet hebben :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 14:39 



 
Profiel   

Ja ik zat er inderdaad ook aan te denken om losse elektroden aan te schaffen ipv een band. Ik heb inderdaad in mijn project een paar paarden waarop de HR altijd super makkelijk & goed te vinden is, maar nu had ik dit weekend toch pech met het paard die altijd het makkelijkste is en de beste, meest reliable data geeft. En dat zie ik natuurlijk enkel achteraf, want mijn ruiter heeft de horloge bij ivm de afstand & signaal sterkte.

Ik heb zelf ook een band voor het hardlopen (Suunto) en werkelijk nóóit problemen, hoef ook maar 1x per 3-4 jaar de batterij te vervangen, terwijl deze oude polar band net een uurtje of 2-3 meegaat voordat 'ie dus weer rare data uit gaan zenden := Tot nu toe dus nog niet echt tevreden over de polar producten, maar ik gok dat dit ook wel een hele oude set is die ik nu gebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 14:58 



 
Profiel   

Ik heb inmiddels de belt binnen, ik wou eigenlijk ook de losse elektroden. Maar die zijn er niet meer meer 2e hands niet te krijgen. Als ze er al eens op staan, zijn ze meteen verkocht..
Dus toch de belt aangeschaft. Nu 1x getest. Het is even zoeken waar hij liggen moet.. ik had hem nu voor/onder de singel. Maar tijdens het rijden is hij naar achter de singel verplaats.. Overigens geen problemen gehad met ontvangst. (Met de H7 sensor)
1x aan het begin een foute uitschieter en een keer met galop een meting die volgens mij niet klopte.

Morgen nog een keer proberen, dan plaats ik hem meteen achter/onder de singel.

[ img ]

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 20:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 171 van de 173 [ 4325 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 168, 169, 170, 171, 172, 173  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen