Dribbelkont vol energie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZipTugwell

Berichten: 27
Geregistreerd: 24-01-16

Dribbelkont vol energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 22:12

Vraagje.. Mijn AV is nogal een dribbelkont en wil het liefst dribbelen (korte passen snel stappen) of vlot draven. Als ik hem ruim en rustig wil laten stappen moet ik hem constant tegenhouden of rond vragen dan kan hij ruimer en rustiger stappen. Met het dribbelen voelt hij zo gespannen aan en zit het voor mij ook niet ontspannen.. Maar hij houd het wel een hele rit vol als ik hem zijn gang zal laten gaan. Zonder zweetdruppel, alsof je een rit van niks achter de rug hebt.

Op wedstrijd wil hem eigenlijk niet in de weg zitten, moet ik hem dan ze zin geven met dribbelen of toch rustig houden? Of gewoon blijven draven tot hij moe is en uiteindelijk rustig wilt stappen? ( Ben alleen bang dat ik dan weer te snel door de wedstrijd heen ga ben al is eerder gediskwalificeerd met een goede rit...)

Hij heeft het altijd al gehad, dressuurmatig krijg ik hem in de bak wel goed maar buiten is hij gewoon fris en heeft zoveel energie en zin erin hij is niet moe te krijgen... soms kom ik aan op stal en zadel ik hem af, loop ik naar stal met een dribbelkont naast me, alsof hij net uit stal komt..

Wie heeft ervaring?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Dribbelkont vol energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:21

Hier een koning slomodraver :') Mijn arabier wil pas sinds 2 seizoen stappen en we rijden sinds 2007 wedstrijden...

Toch vooral veel oefenen. Maar soms kun je beter in een rustige 'jog'/dribbel aankomen bij de finish dan in een stresstap, want in dat laatste geval zal de hartslag hoger zijn. Is mijn ervaring althans. Maar thuis wel op blijven oefenen.
3 jaar terug nog na al een hele week trainen in de Eifel aansluitend in de Ardennen een 5 uur staprit, ik heb 5 uur geklutste ingewanden gehad. Alleen maar dribbel...

Dus thuis, zeker op blijven oefenen. Op wedstrijd zo min mogelijk spanning opzoeken. Dus stap niet langer dan hij wil. Kan soms 10 meter zijn, soms 50 meter. Maar wat ik al zeg, mijn ervaring is dat je met een lagere hartslag binnenkomt als je slomodraaft dan stapt met een stresskip die daardoor eigenlijk alleen nog maar meer wil dribbelen.

ZipTugwell

Berichten: 27
Geregistreerd: 24-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 22:32

Hahaha slomodraver! :D :D :')

5 uur stapritje ik zie hetzelfde gebeuren met mij als ik zoiets zal gaan doen. Maar hoe moet ik dat thuis oefenen, gewoon telkens inhouden en ontspannen als hij ontspant? Dat doe ik namelijk al maar hij houd vol, merk geen verbetering tot nu toe. En als hij op wedstrijd zo ging stappen, ging jij dan gelijk draven of heb je ook stukken gewoon gedribbeld omdat je anders niet uit kwam met de tijd?

Het lijkt mij inderdaad ook beter op wedstrijd hem maar een beetje ze zin te geven maar dan gewoon rustig te draven.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:38

Ik draafde gewoon niet te hard waardoor ik ook niet veel hoefde te corrigeren. En soms een stukje stap (zoals bij groompunten). Ik zei altijd dat hij het geduld had van 2 koelflessen water :D Langer dan dat wilde hij bij een GP niet stilstaan :+ En heb vaak genoeg onbedoeld gedribbeld omdat ik wilde stappen en hij niet... Tot aan passage richting finish toe omdat ik in galop werd ingehaald door hogere klasses. En in die tijd moest je meteen aanbieden en had je niet zoals nu 10minuten :=
In klasse 2 ben ik begonnen hem maar te laten draven in plaats van stappen. In gedwongen stap kwamen we nl binnen met hartslag 140, terwijl als ik hem heel langzaam liet draven (dus niet echt een dribbel, maar zo ontspannen mogelijk rustig drafje) kwamen we met hrs 80 binnen...

Maar soms ook inderdaad stukken half zijwaarts gedribbeld om de snelheid eruit te halen. Helaas. Maar dan jezelf niet boos maken, maar gewoon ontspannen blijven en accepteren. Meer kun je niet doen.

Thuis vooral proberen al vanaf het begin te ontspannen. Stukken stap steeds verder uitbouwen. Let ook op je eigen ontspanning en ademhaling. En dan gewoon weer lekker draven. Niet elke keer doen als je gaat rijden, gewoon af en toe een dagje. Als je het elke keer gaat doen kan je zelfs meer druk gaan opbouwen omdat hij zijn ei niet kwijt kan.

Bliksem wordt na eenmaal gedraafd te hebben nog steeds heet, maar hij accepteert het inmiddels veel beter als we toch echt dan weer gaan stappen. Dus duurt even, maar uiteindelijk komt het wel een keer :D

ZipTugwell

Berichten: 27
Geregistreerd: 24-01-16

Re: Dribbelkont vol energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 15:12

Passage naar de finish hahah.. Zie het echt helemaal voor me.

Bedankt voor je antwoord heb ik wat aan! :)

ariatje
Berichten: 546
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:20

Lange buitenritten maken. Van voren ervan af blijven. Veel afwisseling bieden. Nog vaker tot 10 tellen. Paar jaar geduld hebben en jezelf voor je kop slaan waarom je ook persé een AV wilde....

*\o/* :D

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:21

Van voren er vanaf blijven? Eh, dan zou er geen stap meer bestaan alleen nog maar galop a 25km/h :')
Maar je moet wel loslaten tussendoor om te voorkomen dat het een hang en trekspelletje wordt. Maar ik heb dan gelukkig een paard dat zich wel opkrult, maar niet in de teugels gaat hangen of trekken.

Geduldig en rustig blijven is in ieder geval heel belangrijk.

En ja, passage. Reed een Zdressuur amazone achter me en die zij dat hij helemaal uit het boekje was. Ja, Bliksem zat bijna op zijn kont :=

ariatje
Berichten: 546
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 01:07

Terugrijden op je zit, van voren af blijven dus. Krult ie niet op en wordt het dribbelen ( uiteindelijk )'ook minder...

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Dribbelkont vol energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:46

Ik wens je succes, maar dat lukt met mijn paard echt niet.

ariatje
Berichten: 546
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 00:30

Tja dat zeiden bij mn AV,s ook allemaal....

Succes

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Dribbelkont vol energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:18

Tja, mijn paard is zo fanatiek dat hij 160km in zijn 1tje kan lopen. Denk dan maar niet dat je hem in kunt houden op alleen je zit als je tussen allemaal andere paarden rijdt. Daar loopt hij kats doorheen. En hij is juist al zo braaf dat hij wel blij me blijft, maar wel met handjes.
Geduld en loslaten als hij wel braaf is is het enige. Er helemaal niet aan zitten wordt gewoon meeliften.
Gelukkig zijn we inmiddels een paar jaar verder en kan hij wel rustig hele stukken stappen.

AlexVB

Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Dribbelkont vol energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:11

Ik weet wat Djilan bedoeld. Ik heb hetzelfde met Genghis sinds een paar weken. bij hem zal de pubertijd er ook aan bijdragen denk ik aan dit gedrag.. Waar hij vroeger wel deed stappen, doet hij dat nu in een dribbeldrafje. En als ik hem terug wil pakken op zit, doet hij dit maar voor een aantal tellen en gaat hij weer dribbelen. Ik heb dan liever dat hij dribbelt een een goede HS heeft, dan dat ik hem het bloed onder zijn hoeven vandaan hal omdat ik hem dwing en hij zo gestresst rond loopt.

Moonlight17
Berichten: 2345
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Dribbelkont vol energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:23

Ik doe dan geen endurance en trec enzovoorts, dus op wedstrijd kan ik je niet helpen. Heb wel zo'n dribbel geval gehad nrps met meer als de helft arabier bloed.
Een half jaar heb ik er over gedaan. Maar elke keer toch als ze dribbelde een ophouding gegeven en zodra er stap was teugels toestaan en weer opnieuw en opnieuw. Geduld, ontspannen blijven en de langste adem hebben zijn hier zeer belangrijk.
Ze kon na dat half jaar wel tenminste stappen, de stapjes bleven kort. Als er dan een stress situatie was dan schoot ze weer in het dribbelen, maar ze was wel weer tot stap terug te brengen.

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:35

Oh gelukkig, ik ben niet de enige met een dribbelkont :+ Ik vrees dat de tips hier niet echt helpen...de zit negeert ze, dus dan maar teugel. Dan krult ze zich op en gaat een mooie passage lopen. Ik ken het :j Het is óf dribbelen ipv stappen als ik haar tegenhoud, óf ze gaat turbodraven als ik haar loslaat :')

Edit: wat moonlight zegt, dat oefen ik ook wel buiten. Werkt soms wel, niet altijd.

DeniiSee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: s'-Gravenzande

Re: Dribbelkont vol energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:04

Hoe meer je de voorkant gaat trekken hoe harder ze terug trekken. Zij winnen het want ze zijn net even wat zwaarder dan ons. Hand voor terug op je zit een zonodig kleine ophouding maken maar daarna weer los laten. Hij moet het zelf doen, je moet hem niet iedere pas zeggen niet doen niet doen niet doen. Zwaarder zitten en daarop klein stappen hand mee.
Ik rij ondertussen zzlicht met mn arabier en heb daarvoor ook een dribbelarabier gereden. Hoe consequenter je bent hoe fijner je paard word.
Er word altijd gezegd dat arabieren zo heet zijn maar als je je basis inorde hebt en je ze aan het werk zet zijn ze mak.
Als ze zo dribbelen in stap ga je oefenen dat hij bijna stil staat en dan rustig op je zit groter laten stappen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Dribbelkont vol energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:06

Die van mij trekt helemaal niet hoor. Die gaat gewoon op zijn kont zitten zo verzameld gaat hij lopen :') Maar heb dan niets meer aan de voorkant..

DeniiSee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: s'-Gravenzande

Re: Dribbelkont vol energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:09

Ik denk vanuit dressuur gezien dat je niet niks in je handen wilt hebben.. maargoed ik kan allerlei uitleggen gaan geven, maar ik weet niet hoe dit in de praktijk eruit ziet en wat je precies doet. :) en volgens mij gaf jij al aan dat je het grotendeels opgelost hebt.


Ts ik zou zeggen neem les,iemand die vanaf de grond mee kan kijken en kan helpen. Iemand die jou helpt handig te worden

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Dribbelkont vol energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:28

DeniiSee, wijsheid komt met de jaren hè :D
Ik heb het inmiddels zo goed als opgelost. Althans, ik ben zoals hij nu is zeer tevreden.

Grappige is dat ik die van mij eerst inhou, dan komt hij terug, maar niet naar stap (of wel, maar schakelt binnen paar passen om naar soort slomodraf). Dan rij je hem op je zit verder terug en gaat hij helemaal op zijn achterhand dragen waardoor hij voor ook 'los'komt uit mijn hand, soort van passage dus eigenlijk, maar wat relaxter uitziend. Drijf ik hem weer naar mijn hand toe naar voren dan wordt het weer een slomodraf. Weer terugzitten en dan krijgen we weer een zeer verzameld dravende Arabier :') Hij heeft niet voor niets Quarterbillen.

Wat wel hielp/helpt is juist hoofd omhoog halen zodat hij zijn achterbenen niet zo ver onder kan brengen en hem zo in stap houden/brengen. Teugels weer losser en hopen dat hij in stap blijft. Zo niet, herhalen. Is dus herhaling, geduld, geduld, geduld. Paar jaar om precies te zijn 8-)

Nu inderdaad over het algemeen prima stappen, maar eenmaal gedraafd is het wel lastiger om hem weer naar een rustige stap te krijgen. Dat is een 'afschakel'moment dat je zoekt in zijn hoofd en die is er de ene keer sneller dan de andere keer. Als de rest stapt gaat dat makkelijker dan wanneer je door anderen achterop gereden wordt of ingehaald.

Stilstaan kan tegenwoordig zelfs onderweg :P Oké, als ik alleen ben of als de rest die mee is ook stilstaat O:)

Maar goed, boodschap is dus vooral balans zoeken tussen ontspanning vinden bij paard en als die niet komt zelf rustig blijven en corrigeren of soms toegeven dat een slomodrafje meer rust in de kop geeft dan een gedwongen stap..

DeniiSee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: s'-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:39

Haha ja passage is een spelletje van afstemmende hulpen, daar zijn we bij die van mij ooknal f mee bezig. Het is ook zo dat hoe meer ze gaan dragen van achter hoe makkelijker ze aan de voorkant worden
Maar ts vraagt naar hoe ze der paard kan laten stappen, vandaar dat ik niet op de passage in ging :P
Hoofd omhoog weet ik ook niet of dat de oplossing zal zijn, alstie al dribbelig is en hij doet zn hoofd omhoog en drukt zn rug alleen maar meer weg dan ga je hem niet normaal terug krijgen.
Paard moet wel over de rug blijven zodat hij door het lijf kan stappen.

Maar goed, nogmaal zo op internet kan je wel allerlei situaties uitleggen, maar misschien helpt in de praktijk bij jou wel iets heel anders.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Dribbelkont vol energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:54

Alleen wil ik die passage op dat moment niet... Dit is dus buiten in het bos. Of toentertijd op weg naar de finishlijn in klasse I :')
Spaanse Pas en levades doen we op die manier ook. Echt, als endurance niets meer wordt kunnen we altijd nog de (klassieke) dressuur in :')

Waarschijnlijk zal het per dribbelkomt idd anders opgelost kunnen/moeten worden, afhankelijk van de manier en in welke houding het paard dribbelt.
Voor mij helpt hoofdheffen dus juist wel om hem uit dat verzamelde drafritme te krijgen waarbij hij zijn hele lijf juist heel rond heeft gemaakt. Ronder rijden levert dus juist meer verzameling op en geen overgang stap. Eenmaal naar stap laat ik het hoofd dus weer los om te kijken of we zo in een stap kunnen blijven.

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Re: Dribbelkont vol energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:42

Naar de ardennen of de Eifel ermee al de dribbelaars leren daar in een uurtje stappen en lange dagen maken (dus veel kilometer).

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:04

Er zijn denk ik uitzonderingen Arun..
Die van mij heeft toen tijdens een staptraining van Emile rond Mont le Soie 5 uur gedribbeld ipv gestapt :+ En dat was al na een hele week trainen in de Eifel.. :)) Het jaar ervoor bij Miranda kon hij wel redelijk stappen trouwens.. Maar toen hadden we maar 1 a 2 mederijders ipv een hele groep.
Ja die van mij is (of eigenlijk was) heel erg! Ik had iig geklutste ingewanden :')
Laatst bijgewerkt door Djilna op 17-03-16 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:14

Djilna schreef:
Die van mij trekt helemaal niet hoor. Die gaat gewoon op zijn kont zitten zo verzameld gaat hij lopen :') Maar heb dan niets meer aan de voorkant..


komt bekend voor :')
ben laatst weer met 4 km/h naar huis 'gegalopeerd'.

dribbel dribbel, halve ophouding, zitten en in een belachelijke langzame verzamelde galop.
terugrijden op zit heb je dan ook niets meer aan, want dan komt hij alleen nog verder terug tot hij gewoon onder je staat te galopperen in slowmotion :').

been eraan zodat je weer voorwaarts kunt, weer goed terugzitten halve ophouding en direct voor loslaten, en op hoop van zegen dat hij dan wel naar stap terug wil keren.. soms wel, soms maar 3 passen voordat hij weer als een soort veredelde dressuurmongool door het bos gaat.

eerste keer dacht ik echt: hij gaat mij er straks naast parkeren en gaat in vliegende galop terug naar huis. maar hij ontploft niet.. dat hele voorwaartse komt dan onder je..

op andere momenten is er niets aan de hand en kan hij gewoon lang en laag doorstappen..
hij heeft echt zo z'n dagen dat de versnelling vast hangt.


Ennuh.. In de bak wil dat dus helemaal niet he? dan moet ik alle zeilen bijzetten om ook maar een vorm van verzameling te krijgen. Hij moet er echt mentaal een beetje opgefokt voor zijn :')

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:16

Ja precies elenaMM77, heel herkenbaar. Die ontploffing komt niet. Gaat heel beheerst..
Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met zo'n geval ;)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:45

tis alleen zo schunnig dat je in galop dan ingehaald word door een wandelend echtpaar van ruim over de 70 :') :')