Sensibel paard voor buitenritten mogelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Sensibel paard voor buitenritten mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 22:25

Ik heb vandaag voor het eerst in ruim 20 jaar een extreem sensibel paard gereden. Voordeel, ze was extreem licht op de hulpen en liet gelijk merken als je iets teveel druk geeft of iets verkeerds doet wat betreft teugels, been en zit. Ik persoonlijk vind dit heel erg fijn. Nu ben ik gewend met western dat ze meestal vrij gevoelig zijn voor kleine hulpen maar dat is vaak meer de manier van trainen. Echter deze merrie is echt heel sensibel.

Nadeel ervan is dat ze ook heel heftig reageert op Iets van buitenaf.in de zomer is ze dan ook moeilijker te rijden. De schapen stonden aan 1 kant van de bak, mensen en honden buiten en tractor aan de andere kant.

Nu vroeg ik mij af of zo'n sensibel paard geschikt is om als uitrijpaard te gebruiken. Stel je rijdt allround in de bak maar met een beetje mooi weer ben je 90% van de tijd te vinden buiten de deur. Trail/trec/andurance... Zowel voor de fun als ook eventueel ooit wedstrijd.

Is het eruit te krijgen dat ze schrikken en kun je van een (extreem) sensibel paard een (bijna) bomproof paard maken? Of kan dat echt niet met deze karaktereigenschap?

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Sensibel paard voor buitenritten mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:31

Ik wil heel graag zeggen dat het kan. Maar ervaring met mijn eigen paard is dat het wel altijd een strijd blijft en dat alle rust zelf moet hebben om resultaat te boeken. Ik heb al moeite met onze eigen buitenbak van 20x60. Sinds dit jaar een andere bodem en nu kunnen we er vaker rijden merk ik wel dat het iets minder spannend wordt elke keer. Maar blijft een werk puntje en heel erg ontspannen en genieten is het niet echt. Hierdoor waardeer je wel meer de goede momenten.

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:35

Dat hangt er vanaf wat er gebeurt als de spanning teveel wordt. Ik heb 2 verschillende ontzettend sensibele dieren gereden, de eerste heb ik zelfs SGW mee gereden, daarbij was de kunst om dmv beweging de spanning af te vloeien.

De andere is een ontzettend sensibele merrie die in de bak erger is dan buiten en zich als een ontzettend fijn buitenrijpaard heeft ontpopt. Meestal is het ook een kwestie van proberen in een zoveel als mogelijk veilige setting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:38

Mijn ervaring is dat het zeker nodig is, maar ik denk dat er wel een zekere klik (en wat werk) voor nodig is. Als het uberhaupt al 'een strijd' is dan vraag ik me af of dat gaat werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:39

Verschilt heel veel per paard. Ik heb paarden gereden die (erg) sensibel waren maar op buitenrit braaf waren, maar ook andersom. Kan me een springert herinneren die in de bak af en toe gewoon link was en schijnbaar buiten stikbraaf :')
Het ligt er ook aan of je zoals sjouk_L SGW wil rijden (waar ze toch een bonk energie kwijt kunnen) of een buitenritje met een lange teugel :) Het is een kwestie van uitproberen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:40

Ik rijdt met met mijn erg sensibele paard buiten.

Ik denk niet dat ze ooit 100% bomproef wordt. Het is gelukkig wel een heel eerlijk en braaf paard. Ze blijft ondanks haar snelle reacties goed bij me en is goed te controleren.

Ja om alle genoemde redenen vind ik het erg prettig. Ik hou niet van een flegmatieke.

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Sensibel paard voor buitenritten mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:49

Mijn extreem sensibele ruin is buiten heerlijk om te rijden. Het grootste verschil zat erin dat hij buiten alle tijd had om overal naar te kijken, er totaal geen druk op zat. In de bak is hij echter verschikkelijk, hij schrikt van iedere zandkorrel en is ontzettend ril.
Maar het verschild per paard natuurlijk. Voordeel is wel dat die van mij niet bokt of steigerd, dus hij geeft wel het vertrouwen om het buiten uit te proberen.

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Sensibel paard voor buitenritten mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:02

Ik rij met mijn erg hete sensibele merrie endurance, wel krijgt ze magnesiumcitraat gevoerd en dit haalt het scherpe randje bij mijn merrie eraf.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 23:51

Ok het is dus vooral proberen en hopen als je een paard sensiebel paard koopt.
Maar het is zeker niet makkelijk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 00:01

Ze blijven sensibel maar je kan ze wel leren om 'bij je te blijven'. Heb een ectrz sensibel paardje (op het neurotische af) en heb nooit een fijner paard gehad buiten. Hij kan flauw doen maar hij wordt niet gevaarlijk en blijft bij me. De eerste keren met een rustig paard buiten gegaan en zo heeft hij het op een leuke manier geleerd en nu kan hij het ook alleen. Al is hij nog steeds zekerder wanneer er een paard bij is maar ja, das kudde-instinct. ;)
Maar ze houden wel veel 'go'..

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Sensibel paard voor buitenritten mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 00:15

Ik heb ook een erg sensibele merrie.
In de bak totaal niet schrikachtig.
Buiten opzicht erg braaf. Schrikt niet gauw en is goed bij je te houden.
Kijkt wel vaak op naar bijvoorbeeld bankjes of prullenbakken want daar zitten toch kabouters op.... 8)7 Terwijl ze zo langs grote tractors, vrachtwagens, wielrenners en bussen loopt. En zonder kijken over roosters etc.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 00:17

Als dat echt het karakter is, zal je haar waarschijnlijk niet bomproof kunnen maken.
Er valt wel heel goed mee om te gaan als je de juiste ruiter bent. :) Maar als je liever een nuchter paard hebt, dan kan je zo'n paard beter niet nemen. Het is bijvoorbeeld toch heel anders buiten rijden met mijn pony dan met de fjord die ik bijrijd.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 00:28

Deze merrie staat ook direct stil als je (als ze schrikt) de teugels licht opneemt of (western hé) Who zegt. Ze is dus zo wel betrouwbaar maar je moet wel goed kunnen blijven zitten :) vandaag ben ik in t begin er bijna vanaf gevlogen omdat ik echt niet gedacht had dat ze zo sensiebel was. Erna was t goed uit te zitten. zou er m'n vriend die z'n balans nog soms zoekt op een paard niet erop durven zetten. Dat word vast zandhappen. :)

Wat betreft t buiten rijden. T hangt af van dag tot dag en waar ik rij. Ene moment houd ik van crossen en is de rit korter, andere momenten is het een rustigere maar vaak wel langere rit. Denk dat dit later met eigen paard t zelfde blijft. Ook indien ik wedstrijden zou rijden zou dit denk ik verschillen. Vooral omdat het mij meer om de ervaring gaat. Met slecht weer of dagen dat ik minder tijd heb ben ik meer in de bak te vinden. Echter zal hij/zij wel veel op nieuw terrein komen omdat ik ontdekken heerlijk vind.

Er is in ieder geval hoop maar het is een combinatie van t juiste paard en de juiste ruiter en waarschijnlijk veel werk :)

Klopt nuchter kan heeeeeel fijn Zijn mits ze toch licht aan de hulpen zijn.

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 00:50

En ik denk ook eerlijk kijken naar de verwachtingen en naar je eigen kwaliteiten. Ik denk niet dat het paard dat je beschrijft echt bomproof wordt. Wel dat je kan leren de schrikreacties te verminderen en meer te beheersen als het vertrouwen in elkaar groeit. Ofwel jij kunt leren ermee om te gaan. Maar het kan net zo goed de andere kant op slaan, dat het gewoon gevaarlijk is om samen tussen het verkeer te rijden en je het vertrouwen juist kwijt raakt. Kijk eerlijk naar jezelf of je het aankunt, want veel zal aankomen op de rust die jij moet bewaren. En hoe de reactie van het paard is als ze buiten rijdt. Gaat ze vol op de rem, keert ze razendsnel om, gaat ze er in blinde paniek vandoor, hoe sterkt maakt ze zich, ik noem maar iets. En ben je als ruiter handig genoeg hiermee om te gaan. Bedoel niet dat je niet goed genoeg zou kunnen rijden hoor, maar als je hier zelf angstig of onzeker van wordt, wordt het nog lastiger. En het is ook nog een verschil of je 4x in de week in de bak rijdt en 1x in de week of 2 weken een buitenritje wilt maken of juist andersom. Als je hoofddoel lekker buiten recreatief rijden is, dan zou ik voor een paard gaan wat in elk geval bij dat doel aansluit. Dus een paard wat veilig buiten te rijden is. Karakter van het paard zal namelijk niet echt veranderen. De paarden die ik ken die buiten snel nerveus waren, waren dit ook jaren later en op hoge leeftijd nog. En ook ondanks vele buitenritjes. Dit is voor mij bijv de reden dat ik geen Arabische volbloed meer wil. Tuurlijk kon ik de vertrouwde rondjes rijden, maar tis wel elke keer gedoe, briesen bij elke koe, hond of rare ligfiets die je tegenkomt. Gewoon ontspannen buiten rijden is het nooit echt. En als je wilt trainen voor endurance is het wel handig dat ze in het bos bijv redelijk braaf te rijden is. Kijk, als ze nu enkel bij groot verkeer angstig wordt, is misschien minder erg dan dat ze ook in het bos niet veilig te rijden is. Ik weet niet wat je plannen zijn verder met dit paard, wil je het kopen of bijrijden? Bijrijden kun je het altijd proberen namelijk, lukt het niet dan stop je er gewoon weer mee. Overweeg je het paard te kopen, wees dan ook kritisch of je het ook zou willen als buitenrijden geen optie zou zijn. Is je antwoord nee, zou ik er heel goed over nadenken en goed informeren hoe ze bij anderen reageert buiten. En er niet perse van uitgaan dat dit nog heel erg gaat veranderen. Idem bij bijv een flegmatiek paard. Kan zo'n paard voorwaartser worden? Absoluut! Maar wordt hij net zo gevoelig als het paard dat je nu hierboven beschrijft? Dat denk ik niet. Beide karakters hebben hun eigen voor en nadelen.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:00

Sensibel is wat anders dan nerveus of schrikkerig. En aan die kenmerken is wel wat te doen, waarbij schrikachtigheid nog het makkelijkst te trainen is, gewoon door veel 'enge' dingen op te zoeken. Maar sensibel kun je ook 'desensibiliseren' tot een niveau dat een paard niet meer op een aanraking als van een vlieg reageert, maar iets robuuster wordt in response.
Een paard dat wegvliegt bij de minste geringste balansverstoring, of op de rem gaat voor iedere koelfles in de berm, hoort niet op een endurancewedstrijd. Maar eenmaal er (een beetje) uitgetraind, kan het prima.
De moderne KWPNer is sensibel, het gros van de dravers en arabieren is sensibel, en die lopen allemaal mee op wedstrijden. Vooral de arabier heeft de naam een nerveuze hittepetit te zijn waar je niet op kunt rijden. En ja, een hoop arabieren zíjn nerveuze sensibele hittepetitten, heb er zelf ook een paar gehad en er meer dan genoeg van dichtbij gezien. Maar ze doen het prima op wedstrijd.

Het bos in en rijden, dat is eigenlijk het enige advies waar je wat aan hebt. Ga maar trainen, kilometers maken, met een brave begeleider in het begin als dat kan.

Buiten 'crossen' zou ik trouwens afleren als je echt endurance wilt gaan rijden.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Sensibel paard voor buitenritten mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:04

Mijn paarden zijn beide enorm sensibel maar na goed vanaf de grond te hebben gewerkt ben ik absoluut niet bang voor problemen buiten het hek. Sensibel is niet gelijk aan onhandelbaar natuurlijk, ze zijn ook gevoelig voor wat jij doet met ze.

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Sensibel paard voor buitenritten mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:48

Het verschil zit er bij mijn paard voornamelijk in dat ik binnen prestaties verwacht, en buiten niet. Het drukverschil is totaal anders.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Sensibel paard voor buitenritten mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:00

Voor jezelf uitmaken of je het leuk vindt dat een buitenrit meer spannend dan ontspannend is. Het hangt ook af van hoeveel je kan oefenen. Als je heel vaak gaat buitenrijden wordt het voor het paard een gewoonte en zal ook een sensibel paard meer relaxen dan wanneer het lang geleden is dat je nog op buitenrit geweest bent. Met de leeftijd betert het helaas niet.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:02

Mijn merrie is nog niet onder het zadel, maar met wandelen wel schrikkerig en soms ook echt bang.
Ik vind het sensible karakter juist wel prettig omdat ze zo gevoelig is kun je met rust en ontspanning haar ook weer volledig omturnen.
Zonder getrek of gedoe, maar door haar gerust te stellen en zelf kalm en evenwichtig te blijven.

Ga ik mee in haar angst of schrikreactie dan zijn we beiden verloren en ontstaat er een groot risico op ongelukken.
Kortom zon paard moet wel bij je passen....

Bomproof? Uhm..tja dat hangt van verschillende dingen af.
Het zit wel in het karakter maar de ruiter/begeleider heeft een sterke invloed hierop.
Als een sensibel paard je vertrouwd kan het een ontzettend fijn en plezierig paard zijn om lekker buiten mee te rijden.
Bij mijn paard is het belangrijk dat je haar karakter en sensibele gedrag erkent en begrijpt...kortom ook rekening mee houdt. Maar wel vriendelijk, rustig en duidelijk blijft.
Jij bent angstig? Dat begrijp ik, maar je kunt op mij vertrouwen en we gaan er toch langsop.
Laatst bijgewerkt door cissie op 14-04-16 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:05

En nog los van de paard gerelateerde factoren maakt de ruiter ook een wereld van verschil. Ben jij een onverstoorbare ruiter met lijm aan je kont die echt niet warm of koud wordt van een stukje rennen/bokken of een halve steiger dan zul jij je waarschijnlijk prima buiten met zo'n ril dier kunnen rijden maar als jij er toch wat zenuwachtig of onzeker van wordt dan zou ik het niet doen..

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:16

Je moet idd zelf zen kunnen blijven en er rekening mee houden dat ze door hun go langer kunnen doorgaan dan de ruiter soms zou willen.

Sensiebele paarden kunnen buitenrijden, kunnen wedstrijden rijden, maar hebben wel een ruiter nodig die functioneert als stabiliserende factor.

En er is een verschil tussen sensibel en nerveuze hysteriteit. De scheidingslijn is soms dun en vlug overschreden dus je moet ze in hun koppie bij jou kunnen houden.

Mijn merrie heeft ook energie te veel en kan zich compleet verliezen in hysteriteit als ik het verkeerd aanpak. Meer dan eens ging ze aan schrikbarende snelheden door de bak vanwege een gillende zandkorrel en mijn verkeerde reactie daarop.
Met diezelfde merrie kan ik echter wel in m'n uppie buitenrijden. Ze kan buiten ook nerveus worden maar is er nooit vandoor gegaan, als de spanning niet kon afvloeien dan komt er gehuppel of halve steigers maar ze bleef bij me.

De nervositeit wordt met de jaren niet beter, mijn reactie en manier van ermee omgaan wel.

Een paard dat in de bak bijna onhandelbaar is kan buiten een engel zijn. Dat is echt gewoon uitproberen.

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:24

troi schreef:
En nog los van de paard gerelateerde factoren maakt de ruiter ook een wereld van verschil. Ben jij een onverstoorbare ruiter met lijm aan je kont die echt niet warm of koud wordt van een stukje rennen/bokken of een halve steiger dan zul jij je waarschijnlijk prima buiten met zo'n ril dier kunnen rijden maar als jij er toch wat zenuwachtig of onzeker van wordt dan zou ik het niet doen..


Precies dat :j Mijn merrie is sensibel in de vorm van gevoelig, binnenvetter, stress opbouwen en wat verlatingsangst, verder niet ril. Daarbij is de omgeving niet zozeer van invloed, maar wel degene die erop zit. In het bos heb ik er een superpaard aan, ik geniet enorm van de voorwaartse drang en de 'go', en ze kan hier en daar echt wel eens opzij springen, maar dat stoort me weinig. Ga ik echter een ritje maken over de boerenlandweggetjes, is het een totaal ander dier, enorm kijkerig op alles, en dat komt absoluut alleen maar door mijzelf. Verharde wegen met sloten aan beide kanten zorgen ervoor dat ik een stuk minder dapper ben, paard wordt nog veel onzekerder want die mist mijn steun, en kan dan dus ook echt op de handrem staan met de enige mogelijke gang, de achteruit of omhoog. Met mijn gebrek aan dapperheid stop ik dan met rijden op z'n moment, wat natuurlijk het stomste is wat je kunt doen.

Nou zijn er naast mij nog wel iets meer verschillen, in het bos heeft ze op sommige momenten ook eerst gewoon een drafje nodig voor de ergste energie en spanning om af te vloeien, op verharde wegen doe ik dat toch minder graag. Daarnaast zijn we op de weg altijd alleen, terwijl ze waar dan ook meer steun heeft aan een ander paard naast zich. Zo denk ik echt wel dat dit beter kan worden, door te oefenen met een ander paard, ikzelf moet leren mijn paard weer te vertrouwen, ze kan mij nooit vertrouwen als ik haar dat vertrouwen ook niet geef.

Kortom, het hangt enorm af van het paard, de situatie en de ruiter, toch heb ik persoonlijk veel liever een sensibele, ik vind niks zo vermoeiend als een paard die op een gegeven moment gewoon stopt met lopen.

Kyaral
Berichten: 147
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:29

Prima te doen!
Het heeft alleen tijd nodig, mijn paard is ook heel sensibel, reageert echt op alles en vooral ook op wat ik wel of niet doe.
Ben heel lang alleen maar met hem aan het stappen geweest, rust krijgen in dat dier want hard en racen kunnen ze allemaal. Van een tijdbom die rondjes draaide en na 5 meter al zeiknat was naar een paard waar ik met een losse teugel op ga zitten en gewoon wegstap zonder ook maar na te hoeven denken. Nu net iets meer dan een jaar met hem bezig kunnen zelfs andere ook minder ervaren ruiters met hem rijden zolang ze maar die rust over blijven geven aan hem.

veKing

Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:30

Ik moest precies hieraan denken laatst. in mijn ogen hoeft een paard niet 100% bomproef te zijn, maar hij moet wel in zijn schrikreactie bij jou blijven.
ik moest laatst langs een beekje en over een bruggetje (met een paard die een knipperlichtrelatie heeft met water, soms vindt ie t heerlijk en soms doodeng) terwijl ie stond te briesen bleef hij wel luisteren en rustig onder mij.
zolang je paard in een schrikreactie niet onder je wegloopt (je meeneemt in zn schrikreactie) en blijft luisteren naar jou, kan je een hoop

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:32

Het zal heus wel lukken (zie alle berichten hierboven), maar ik denk dat de belangrijkste vraag is of jij plezier beleeft aan buiten rijden met een sensibel (en als ik je openingspost leest ook wat kijkerig) paard?

Ik rij buiten voor de ontspanning en zit vaak tijdens het rijden om me heen te kijken of ik hertjes/eekhoorns/roofvogels kan spotten, daar zou een sensibel en kijkerig paard (waar je toch behoorlijk alert op moet zitten, als is het maar om geen verkeerde signalen te geven) niet bij passen.