hoefschoenen en endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

hoefschoenen en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 21:03

Hoihoi,

Binnenkort gaat mijn paard verhuizen en op de mogelijk nieuwe stalling willen ze geen hoefijzers i.v.m. beschadiging van het land. Maar mijn paard staat voor op ijzers omdat haar hoeven scheef afslijten. Nu ben ik me dus aan het verdiepen in hoefschoenen om toch naar die stal te kunnen verhuizen (verder is het daar namelijk ideaal voor ons).
Nu heb ik de volgende vragen:
Komen hoefschoenen tijdens de endurance veel voor? Zo nee, waarom niet?
Vallen ze wel eens af en hoe vaak?
Komt beschadiging van de kootholtes of andere plekken vaak voor?
Zijn hoefschoenen niet te zwaar?
Zijn hoefschoenen wel een goede vervanging voor mijn situatie?
Vergeet ik nog iets wat ik moet weten?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: hoefschoenen en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:06

Mag je wel kunststof beslag? Dan zou ik daar eens naar kijken :)

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Re: hoefschoenen en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:12

Ik trainde met hoefschoenen reed endurance zonder (zit hier met alleen asfalt om op te rijden, vandaar de schoenen, bij bos had ik die niet eens aangeschaft)
(Overigens ook met ijzers gereden)
Maar reed maar klasse 1 en paard met deugdelijke hoeven.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:12

Juist in de Endurance zijn er best wat paarden die succesvol met hoefschoenen lopen, een aantal merken zijn ook speciaal voor Endurance ontwikkeld. De renegades, floatingboot, easyboot glove. Als je paard scheef afslijt is het handig om een cursus te volgen zodat je tussen de bekapbeurten door de hoef zelf kan bijhouden

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Re: hoefschoenen en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 21:27

Dankjewel voor de reacties!
Faya: wat zijn de voordelen van kunststof ijzers? Biedt mijn hoefsmid dat ook gewoon aan? Wat zijn de kosten hiervan?
Sjolvir: helaas is zonder geen optie. Ik heb dat al geprobeerd terwijl ik bijna nooit op asfalt rijdt, sleet het toch scheef af.
Delphi: waar zou je zo'n cursus kunnen doen? Wat zijn de kosten daar ongeveer van?

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Re: hoefschoenen en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 22:56

En volgens bepaalde websites zijn hoefschoenen niet geschikt voor paarden met te hoge hielen. Mijn paard wordt niet natuurlijk bekapt, hoe weet ik of haar hoeven geschikt zijn?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:59

Sastaic schreef:
En volgens bepaalde websites zijn hoefschoenen niet geschikt voor paarden met te hoge hielen. Mijn paard wordt niet natuurlijk bekapt, hoe weet ik of haar hoeven geschikt zijn?

Een hoefschoenenpasser kan je daarbij helpen. Op hoofwear.com kun je soorten hoefschoenen bekijken (incl. waar ze wel en niet geschikt voor zijn) en een passervice zoeken.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: hoefschoenen en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:05

Ik zou persoonlijk nooit naar een stal gaan waar ze dit soort verplichtingen opleggen. Je paard loopt nu goed, dat zou ik niet veranderen. Wat nou als het niet gaat met schoenen en zelf bijhouden? Zou je dan weer moeten verhuizen? (never change a winning team...)

Er zijn heel veel goede schoenen. De één is er tevreden over, de ander vindt het niks.
Je kan schoenen testen voordat je ze aanschaft. Werkt prima.
Zelfde geld voor kunststof ijzers. Je moet het echt uitproberen. Gewoon even aan je smid vragen.
Hoefsmeden kan je ook wel vinden met de zoek optie in bokt denk ik?

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:26

Komen hoefschoenen tijdens de endurance veel voor? Zo nee, waarom niet?
Denk afhankelijk van het terrein? Plakschoenen zijn ook een optie, die doen het in andere landen heel goed (zie renegade en easyboots) en ik ken er die liever plakschoenen hebben voor de endurance. Wel euh kostelijk :P Om eerlijk te zijn ben ik nog niet naar wedstrijden gaan kijken maar ik ken mensen die hun paardje laten plakken en ook al met hoefschoenen endurance gereden hebben. Er is wel heel veel interesse in de plakschoenen, ze krijgen er continue vragen over. Ken ook 1 paard die jumping op gras heeft gaan rijden met diezelfde soort plakschoenen. Hij heeft niet gewonnen maar is niet uitgeschoven en had geen balken geraakt :P

Vallen ze wel eens af en hoe vaak?
Dat wilt nog al is verschillen. De ene zweert bij renegades de andere raakt ze kwijt.
Paard-hoef-schoen afhankelijk. De combinatie moet goed zijn :P
Er is een paardenbedrijf die veel buitenritten doet en daar hebben ze allemaal renegades voor degenen die het nodig hebben bv...


Komt beschadiging van de kootholtes of andere plekken vaak voor?
Soms, er zijn eventueel sokken voor om ze in aan te doen, maar lijkt een minderheid maar die last heeft van schuren. Denk ook dat het afhankelijk kan zijn van het terrein. Veel zand tov asfalt bv.

Zijn hoefschoenen niet te zwaar?
Volgens testjes op internet zou het gewicht vergelijkbaar moeten zijn met ijzers. Nu je het zegt kan ik wel mijn paard zijn vroegere ijzers wegen en zijn hoefschoenen hahah eens kijken hoor :P

Zijn hoefschoenen wel een goede vervanging voor mijn situatie?
Volgens mij moet dat mogelijk zijn :)

Vergeet ik nog iets wat ik moet weten?
Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar de floating boots, ook aan te passen naar de hoef door ze op te warmen bv.
Cavallo's zijn makkelijker om aan te doen en inderdaad 'simpel' maar ik vind ze minder mooi en lomper.

Je kan je altijd eens hier informeren:
http://www.equischoen.com/nl/

Ook een mooie website met meer van zijn persoonlijke ervaringen met schoenen:
https://www.hoofwear.com/hoefschoenen

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: hoefschoenen en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:37

Is dit zichtbaar?

http://imgur.com/a/a4ss2

Om eerlijk te zijn zouden de ijzers van mijn paard er ook nog bij moeten, maar die liggen blijkbaar bij mijn pa ergens en niet hier. Hij had maat 00 van kerckhaert voor en achter. Zal ik nog doen een van deze dagen.
Misschien kan ik vandaag nog een plakschoen van floating boot wegen en ook eentje van hippo blue. Maar dan wel zonder al de lijm enzo :P

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: hoefschoenen en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:41

haha jij heb er werk van gemaakt +:)+ top

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:43

Ik heb ook hoefschoenen voor mijn endurance paard, we rijden klasse 2, ook de lange afstanden.
Ik heb ze niet zozeer voor de wedstrijden maar vooral voor de trainingen, in ons gebied is de grond erg hard en stenig, dus dat loopt op blote voetjes niet zo goed.

Ik heb een paar jaar gereden met de cavallo's en heb nu sinds een jaar scootboots, maar helaas krijgt mijn paard nu van allebei schuurplekken...moet wel zeggen dat hij een gevoelig huidje heeft, maar het is wel vreselijk irritant. Na de zomer (ben nu een paar maanden en Frankrijk) ga ik eens kijken voor floating boots. Renegades passen helaas niet en de sokken voor erin blijven niet goed zitten. Voor de rest zijn ze niet zwaarder dan ijzers en hebben ze vaak meer grip.
Ik ben er nog nooit eentje kwijtgeraakt.

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Re: hoefschoenen en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 17:22

Wauw dankjewel voor alle moeite en informatie! Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de renegades, omdat deze mij het comfortabelste lijken voor mijn paard. Dus ik ga een testkit aanschaffen. Wel wacht ik nog even een week af want dan komt de smid.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30649
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:43

Mijn pony loopt met Renegades. Niet elke wedstrijd, maar wij trainen best wat op asfalt.
Helaas zijn wij eenmaal een schoen verloren in Leersum, erg nat was het toen. Maar verder gaat het goed.
Op harde/ongelijke ondergrond loopt hij met schoenen fijner. Rug laat hij beter los.

Afbeelding

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: hoefschoenen en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:24

Haha geen probleem! Was ineens nieuwsgierig en realiseerde mij dat ik wel wat had liggen xD
Heb nog wat foto's erbij gedaan van wat plakdingen enzo.
Nu morgen misschien nog de ijzertjes van mijn paard vinden :D

Scootboots ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Die zien er zo idioot simpel uit dat ik niet geloofde dat het bleef zitten maar tot nu toe lijkt iedereen er blij mee te zijn :P

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: hoefschoenen en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:54

Ik heb sinds juli hoefschoenen voor mijn paard vanwege gevoeligheid op onze stenige bospaden en ze loopt er super mee! Ik heb de Renegade Vipers voor alleen haar voorhoeven, dit is voor haar genoeg om de gevoeligheid te voorkomen. In het begin heb ik ze niet strak genoeg gedaan waardoor ik ze een paar keer ben verloren onderweg, maar nu ik ze strakker doe gaat het super! Ook de eerste 20 wedstrijdkilometers ermee gemaakt, gewoon heel fijn.

Ik vind de Renegades heel geschikt voor sportief gebruik en schuurplekken zouden maar heel weinig voorkomen omdat er geen/weinig punten zijn die wrijving veroorzaken. Ze moeten wel gewoon goed passen dus ik zou zeker aanraden om daar iemand voor te laten komen. Ik heb gebruik gemaakt van de passervice van hoofwear.com.

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 16:24

Chouchou schreef:
Ik heb sinds juli hoefschoenen voor mijn paard vanwege gevoeligheid op onze stenige bospaden en ze loopt er super mee! Ik heb de Renegade Vipers voor alleen haar voorhoeven, dit is voor haar genoeg om de gevoeligheid te voorkomen. In het begin heb ik ze niet strak genoeg gedaan waardoor ik ze een paar keer ben verloren onderweg, maar nu ik ze strakker doe gaat het super! Ook de eerste 20 wedstrijdkilometers ermee gemaakt, gewoon heel fijn.

Ik vind de Renegades heel geschikt voor sportief gebruik en schuurplekken zouden maar heel weinig voorkomen omdat er geen/weinig punten zijn die wrijving veroorzaken. Ze moeten wel gewoon goed passen dus ik zou zeker aanraden om daar iemand voor te laten komen. Ik heb gebruik gemaakt van de passervice van hoofwear.com.




Dankjewel voor je informatie!
Kan er veel mis gaan als ik gewoon een starterskit bestel dan? De dichtstbijzijnde passen zit namelijk een uur verderop.

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:57

Sastaic schreef:
Chouchou schreef:
Ik heb sinds juli hoefschoenen voor mijn paard vanwege gevoeligheid op onze stenige bospaden en ze loopt er super mee! Ik heb de Renegade Vipers voor alleen haar voorhoeven, dit is voor haar genoeg om de gevoeligheid te voorkomen. In het begin heb ik ze niet strak genoeg gedaan waardoor ik ze een paar keer ben verloren onderweg, maar nu ik ze strakker doe gaat het super! Ook de eerste 20 wedstrijdkilometers ermee gemaakt, gewoon heel fijn.

Ik vind de Renegades heel geschikt voor sportief gebruik en schuurplekken zouden maar heel weinig voorkomen omdat er geen/weinig punten zijn die wrijving veroorzaken. Ze moeten wel gewoon goed passen dus ik zou zeker aanraden om daar iemand voor te laten komen. Ik heb gebruik gemaakt van de passervice van hoofwear.com.




Dankjewel voor je informatie!
Kan er veel mis gaan als ik gewoon een starterskit bestel dan? De dichtstbijzijnde passen zit namelijk een uur verderop.

Daar heb ik geen ervaring mee dus ik weet niet precies hoe dat werkt. Ik vond het meer zekerheid geven dat ik wist dat ze goed aangemeten werden. Ik heb uiteindelijk een grotere maat genomen dan ik van tevoren zelf had gedacht, ik weet niet of ik zelf ook goed genoeg had kunnen zien dat dat beter paste. De kabeltjes moeten ook eenmalig goed worden afgesteld en hoewel er filmpjes van op youtube staan hoe dat moet, vond ik het ook wel fijn dat dit voor mij gedaan werd, gewoon meer garantie op goed afgestelde kabeltjes. Maar zo'n set om te passen is er natuurlijk niet voor niks, dus zou prima kunnen werken!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:27

Chouchou schreef:
Sastaic schreef:
Dankjewel voor je informatie!
Kan er veel mis gaan als ik gewoon een starterskit bestel dan? De dichtstbijzijnde passen zit namelijk een uur verderop.

Daar heb ik geen ervaring mee dus ik weet niet precies hoe dat werkt. Ik vond het meer zekerheid geven dat ik wist dat ze goed aangemeten werden. Ik heb uiteindelijk een grotere maat genomen dan ik van tevoren zelf had gedacht, ik weet niet of ik zelf ook goed genoeg had kunnen zien dat dat beter paste. De kabeltjes moeten ook eenmalig goed worden afgesteld en hoewel er filmpjes van op youtube staan hoe dat moet, vond ik het ook wel fijn dat dit voor mij gedaan werd, gewoon meer garantie op goed afgestelde kabeltjes. Maar zo'n set om te passen is er natuurlijk niet voor niks, dus zou prima kunnen werken!


De Vipers vallen kleiner dan de maat op de schoen aangeeft, scheelt een paar mm, vandaar dat je dus soms maatje groter moet nemen.

Je kan ook een paskit bestellen en dan zelf kijken welke maat je moet hebben. Nadeel is dat je niet weet waar je op moet letten, daarnaast is niet elke hoefvorm of manier van lopen geschikt voor de renegades.

Addicty
Berichten: 155
Geregistreerd: 05-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:57

Ik heb de floating boots. Vind ze ideaal,makkelijk aan en uit te trekken. Zacht aan de hielen, kan bij zand evt een extra sok aan doen zonder dat het gaat schuren. Alle onderdelen zijn los te verkrijgen bij slijtage oid
Ben er nog geen 1x een verloren ofzo
Heb ze laten aanmeten bij Lennart Denkhaus. Hij had ook andere opties zoals de renegates. Maar bij draven aan de hand tikte ze achter de voorschoen steeds wat aan plus dat ze soms ze langs elkaar schampte. En....hij verschoof licht
De keuze is reuze. Ik zou ze sowieso laten aanmeten of passen door een hoefschoenpasser. Je paardje gaat er een hoop km's op lopen