Is starten op neckrope veilig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:25

Ik vind die vrijheid ook te verkiezen hoor, Djilna. Oftewel leg de verantwoording bij de deelnemers.
Persoonlijk had ik trouwens denk ik wél even overlegd als er geen duidelijkheid over is.
Wat ik eerder al zei is de reglementen gaan om iets om het hoofd dus waar sta je dan met niets om het hoofd. Zelf zou ik dat willen weten voordat ik startte.

Maar nogmaals ik vind zelf wel dat wandelaars etc moeten wijken voor een paard tijdens endurance en trec, (of een loslopend paard) anders dan als je gewoon en buitenrit maakt en je als ruiter rekening moet houden met ander langzaam verkeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:58

Daar ben totaal met jouw oneens. Endurance ruiters zijn net als elk ander bos bezoeker te gast in het bos en dienen ten alle tijden rekening te houden met andere recreanten.

Hoop zelf geen Endurance ruiters tegen komen die wel zo asso zijn, want als boswachter daar achter komt dan kan tot toe leiden dat er geen wedstrijden meer mogen worden gereden in zijn bos.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:01

Ayasha schreef:
Prima, jij kan het veilig, probleem is dat in praktijk, die ruiters die nu met hoofdstel/halster al niet veilig zijn, rijden ook met neckrope, en zijn dan nog minder veilig.


Mee eens. Dat geldt zelfs op olympisch 'niveau'.
Als mode-ontwikkeling is met de halsring rijden ZEER ONGEWENST en ik raad het buiten de bak dan ook HEEL STERK AF.

De foto in mijn profiel bv, halsring met hengst op de provinciale weg is echt iets voor ZEER gevorderden.

Heb 10 jaar geleden een endurance gereden met halsring. Was echt geweldig; met volstrekt ontspannen paard aan de start tussen net niet flippende zenuwmoten die met handschoenen op de teugels tegen gehouden moesten worden.
Was in uitgebreid overleg met de organisatoren. Ook onbeslagen; in uitgebreid overleg met de keruringsartsen.

Onder de streep vind ik dat het binnen een bak vrij moet zijn. Daarbuiten, bij endurance alleen in overleg.

Wat het op hol slaan betreft wil ik nog even verwijzen naar Anky van Grunsven die op de wereld ruiterspelen door een bereden agent gered moest worden....

Anoniem

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:08

Misschien een hele stmnme vraag. Maar waarom niet met neckrope rijden en gewoon hoofdstel met touw omlaten?

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:26

Tobbes schreef:
Misschien een hele stmnme vraag. Maar waarom niet met neckrope rijden en gewoon hoofdstel met touw omlaten?


Wanneer een hoofdstel omlaten nodig is, is met een halsring rijden niet aan de orde.

Anoniem

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:59

Ook wanneer nodig is omdat de organisatie en de omgeving dat van je verwacht?

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:05

Tobbes schreef:
Ook wanneer nodig is omdat de organisatie en de omgeving dat van je verwacht?


Dan is er geen vraag.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:11

De stiekum methode vind ik niet kunnen, maar in de andere gevallen ga ik er maar vanuit dat diegene er goed over na gedacht heeft.
En inderdaad, als je bij de start een halster nodig hebt voor controle dan ben je gewoon nog lang niet ver genoeg om zonder te rijden. 'Start situaties' kunnen zich ook onverwacht onderweg voordoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:35

Sizzle schreef:
En inderdaad, als je bij de start een halster nodig hebt voor controle dan ben je gewoon nog lang niet ver genoeg om zonder te rijden. 'Start situaties' kunnen zich ook onverwacht onderweg voordoen.

Maar met die redenatie zou bij de start een bit en daarna bitloos ook note done zijn. Bij een onverwachte situatie krijg je er onderweg immers ook niet zo snel een bit in.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:38

Dat vind ik ook idioot :o

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:40

Gloa, meestal doen ruiters bijvoorbeeld de 1e ronde een bit in omdat de paarden dan nog heet zijn en vol energie. Na de vetgate, dus de volgende ronde als het paard de eerste energie kwijt is laten ze het bit dan uit. Voordeel is dan vooral dat drinken onderweg uit de emmers veel makkelijker gaat.
Dus voor het gemak van het paard.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:45

Er is een lijst van bitloze optomingen (eisen aan de optomif) die op wedstrijd zijn toegestaan daar staat een neckrope volges mij niet bij.

Mijn persoonlijke mening is dat je met een goed getraind paard en ruiter prima veilig de weg mee op kan. Maar wat van de knhs mag is natuurlijk wat anders

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:55

Djilna schreef:
Gloa, meestal doen ruiters bijvoorbeeld de 1e ronde een bit in omdat de paarden dan nog heet zijn en vol energie.


Waarmee een totaal 8)7 manier van denken geillustreerd is.

Het bit hoort geen rem te zijn :)*
Als je dat zo nodig hebt is bitloos en helemaal optomingsloos een >;)
Dat imo niet bitloos maar :)* loos.

Ik zal eens kijken of ik de startfoto van 10 jaar terug kan vinden.

http://myalbum.com/photo/LQ2S6CWi713h/1k0.jpg

Paar minuten voor de start :D
HEEL 'hete' dame die pony. Onder het zadel 'toe maar Bella en ze spuit het grint naar achter. Maar dat zal wel weer niemand geloven. Ach ja.
Ok en nee, geen zweep maar een dunne 'lange vinger' voor complexer samengestelde aanwijzingen.

Al met al een imo ongewenste ontwikkeling die mode zonder :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 14-08-16 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:07

Tuurlijk HC. In de praktijk is bit vaak wel een rem. En alleen maar mooi dat hij dan na een ronde uit kan.
Jij rijdt perfect en helemaal mooi. Menig mens is minder begaafd en lost het anders op.

En jij staat daar in je uppie op de foto. Niet in een groep van 15-100 andere deelnemers met stuiterende paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:12

Huertecilla schreef:
Mijn paarden blijven bij mij wanneer ik er af (zou) val(len).
DAT is veilig.


Wat lijkt het mij heerlijk om dingen zo zeker te weten. :j

Een kennis van mij wist - als langeafstandsruiter die tijdens meerdaagse ritten naast zijn paard sliep en zo ongeveer met hem vergroeid was - ook zeker dat zijn paard altijd bij hem zou blijven. Tot hij tijdens een buitenrit een hersenbloeding kreeg, knock out langs een ruiterpad lag en het paard na een tijdje toch maar aan de wandel ging. Het paard werd ergens anders in het bos dravend op een wandelpad gevangen waardoor er relatief snel hulp ingeschakeld kon worden en dat is de reden waarom hij als ruiter zo weinig restschade eraan overgehouden heeft.

Hij reed trouwens op een halster (net als het zadel met adreskaartje + telefoonnummers eraan), wat ook de reden was waarom zijn paard zo makkelijk gevangen kon worden door niet-paardenmensen en er zo snel hulp kwam.

Je kunt 1000% procent zeker weten dat jouw paard jou het allerbelangrijkste wezen in zijn universum vindt en dus ook nog liever doodgaat van de honger dan dat hij jouw lichaam/lijk zal verlaten, maar een beetje gezond verstand en dus in elk geval een halster omdoen als je je erf afgaat (en ergens duidelijk een adreslabel aan hangen) kan nooit kwaad. Natuurlijk is het voor het eigen ego belangrijker om met een zo bloot mogelijk paard te rijden omdat dat nou eenmaal kán, maar iemand die echt om zijn paard geeft zorgt ervoor dat dat paard ook altijd door andere mensen gevangen/geholpen kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:15

Djilna schreef:
Gloa, meestal doen ruiters bijvoorbeeld de 1e ronde een bit in omdat de paarden dan nog heet zijn en vol energie. Na de vetgate, dus de volgende ronde als het paard de eerste energie kwijt is laten ze het bit dan uit. Voordeel is dan vooral dat drinken onderweg uit de emmers veel makkelijker gaat.
Dus voor het gemak van het paard.

Waarom ze dat doen snap ik hoor. Ging mij alleen even over de redenatie dat je dan ook in staat moet zijn om op neckrope te starten. Dat is in mijn ogen dan meten met 2 maten.

Er werd hier gerefereerd aan ezeltjes die alleen met een stokje gestuurd worden. Daar kan ik nog op voortborduren met de trekpaarden. Het was niet meer dan normaal dat ze op 1 leidsel voor de ploeg liepen. Beide bitringen zijn dan doorverbonden op 1 leidsel waardoor omtrekken ook niet mogelijk is. En al hang je 3 volwassen kerels aan het leidsel; als ze willen gaan die kolossen daar dwars doorheen, geen houden aan. Al die veiligheidstrukjes zitten bij ons tussen de oren. Het is maar net hoe je je paard africht en als ze willen dan is er geen bit of teugel die ze tegen kan houden.

En nee ik ben geen geitenwollensokken muts die alles met lief vragen en snoepjes doet. Ik heb een 2 jarig trekpaard die pubert en de grenzen opzoekt. Zij krijgt op de openbare weg ook een bitje in omdat ze daar geen kracht op durft te zetten en er meer respect voor heeft dan een stalhalster. Maar dat neemt niet weg dat ik in de toekomst wel ga proberen haar af te richten op neckrope.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:18

Djilna schreef:
Tuurlijk HC. In de praktijk is bit vaak wel een rem. En alleen maar mooi dat hij dan na een ronde uit kan.
Jij rijdt perfect en helemaal mooi. Menig mens is minder begaafd en lost het anders op.

En jij staat daar in je uppie op de foto. Niet in een groep van 15-100 andere deelnemers met stuiterende paarden.


Hoe voorspelbaar _O-

Hier wachten we in een groep voor een ander spelletje.
Wij als laatste terwijl de anderen 1 voor 1 daarvandaan in rengalop wegpeerden.

http://myalbum.com/photo/BbJdi1lCW9VD/1k0.jpg
http://myalbum.com/photo/3V56DlNe9JB5/1k0.jpg

Aan het einde van de spurt gewoon hele ophouding en stoppie :D

Jammer dat je blijkbaar mijn uitgebreide website over een andere manier van beleren/rijden gemist hebt,
Die is na 12 jaar net uit de lucht.
Tant pis.

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:24

Volgens mij weet ik welke foto je bedoeld. Echter had deze ruiter een touwhalster voor het zadel hangen. Dus het leek mij erop dat ze deze had afgedaan voor de foto,...

Over veilig of niet, ga ik mij niet uitlaten. Dan ga ik in mening. Ik kan niets onderbouwen. De KNHS en juryleden zullen weten hoe en wat. Regels zijn er niet voor niets.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:29

Suzan_bobar schreef:
Regels zijn er niet voor niets.


:roll: :x

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:32

Tja HC, niet iedereen kan zijn paarden zo perfect beleren als jij. Dus tot die tijd moeten we er hier wat voorzichtiger mee omgaan.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:36

Djilna schreef:
Tja HC, niet iedereen kan zijn paarden zo perfect beleren als jij. Dus tot die tijd moeten we er hier wat voorzichtiger mee omgaan.


Sterker nog; zonder :)* beter NIET doen buiten gecontroleerde omstandigheden.
Maar goed, zoals terecht opgemerkt geldt dat voor de meesten met bit ook.

Zoals ik al schreef; jammer dat je de website gemist hebt. Een praktijkbewezen ethische methode was 12 jaar gratis beschikbaar.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:50

Tobbes schreef:
Daar ben totaal met jouw oneens. Endurance ruiters zijn net als elk ander bos bezoeker te gast in het bos en dienen ten alle tijden rekening te houden met andere recreanten.

Hoop zelf geen Endurance ruiters tegen komen die wel zo asso zijn, want als boswachter daar achter komt dan kan tot toe leiden dat er geen wedstrijden meer mogen worden gereden in zijn bos.

Sorry hoor, maar vind je een marathon loper ook een wandelaar?
Het is een WEDSTRIJD.
En je kunt prima rekening houden met elkaar maar mensen dienen gewoon te wijken voor paarden die op tempo gaan tijdens een wedstrijd, punt. En helemaal als er een paard op hol zou zijn is het niet handig om dan maar te vinden dat hij om jou heenmoet omdat je vind dat je net zoveel recht hebt om er te zijn.

Je kunt niet verwachten dat endurance ruiters elke paar meter op de rem gaan omdat er truttebollen pokemons lopen te vangen ofzo. Sorry dat ik het zo zeg, maar dat rekening houden met moet van twee kanten komen. Logica vertelt mij dat het normaal is om voor een paard te wijken.
Ze zullen over het algemeen ook op ruiterpaden zijn of onverharde wegen en niet specfiek op voetpaden, waar je hoort als voetganger of fietspaden, waar je hoort als fietser.

Er is echt wel een verschil tussen een wedstrijd rijden in een bos en een buitenrit maken.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:58

Ik heb even her en der wat gelezen, maar dressuur starten zonder hoofdstel mag niet.
Bitloos mag en met bit, maar zonder absoluut niet.
Er is ook geen jury die dit goed mag keuren. Ja, voor de gein onderling, maar anders echt niet.

Anoniem

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:59

Lusitana schreef:
Tobbes schreef:
Daar ben totaal met jouw oneens. Endurance ruiters zijn net als elk ander bos bezoeker te gast in het bos en dienen ten alle tijden rekening te houden met andere recreanten.

Hoop zelf geen Endurance ruiters tegen komen die wel zo asso zijn, want als boswachter daar achter komt dan kan tot toe leiden dat er geen wedstrijden meer mogen worden gereden in zijn bos.

Sorry hoor, maar vind je een marathon loper ook een wandelaar?
Het is een WEDSTRIJD.
En je kunt prima rekening houden met elkaar maar mensen dienen gewoon te wijken voor paarden die op tempo gaan, punt. En helemaal als er een paard op hol zou zijn is het niet handig om dan maar te vinden dat hij om jou heenmoet omdat je vind dat je net zoveel recht hebt om er te zijn.

Je kunt niet verwachten dat endurance ruiters elke paar meter op de rem gaan omdat er truttebollen pokemons lopen te vangen ofzo. Sorry dat ik het zo zeg, maar dat rekening houden met moet van twee kanten komen. Logica vertelt mij dat het normaal is om voor een paard te wijken.
Ze zullen over het algemeen ook op ruiterpaden zijn of onverharde wegen en niet specfiek op voetpaden, waar je hoort als voetganger of fietspaden, waar je hoort als fietser.

Er is echt wel een verschil tussen een wedstrijd rijden in een bos en een buitenrit maken.


Rekening met elkaar houden moet altijd eerst bij je zelf vandaan komen wil je ook van ander kunnen verwachten. Wedstrijd organisatoren hebben meestal alleen toestemming om wedstrijd door bos te organiseren en niet om het bos op te eisen.
Als iemand toevallig op ruiterpad tegen komen die pokemons aan zoeken is, dat geeft mij toch niet het recht om die persoon in een gevaarlijke situatie te brengen omdat ik toevallig een wedstrijd rij?

Erg jammer vindt ik dit.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 02:16

Mensen moeten niet vergeten dat een heel groot deel van de mensen die buiten rijdt MET bit bijzets etc al een gevaar zijn.......Je komt ze tegen en denkt echt; ga eerst trainen. Maar in de bak is het vaak niet veel beter. Kijk maar naar onze geweldige Olympische ruiters.

Helaas mag je niks zeggen, want het is in Nederland algemeen geaccepteerd bij een hele grote groep dat we trekken en sjorren, meppen en vastbinden etc etc. Als je er iets van zegt, mag dat niet, want je rijdt niet op GP niveau of je moet het bewijzen.

Maar feit is dat WIJ als mens een bit hebben verzonnen om het paard onder controle te houden en te sturen. Maar iedereen weet dat dit nooit kan als een paard er echt vandoor zou willen gaan.

Ik lees en hoor altijd veel smoesjes waarom paarden er vandoor zouden gaan. Maar ik maak het werkelijk nooit mee bij onze paarden. Maakt niet uit waar we rijden, hoe or whatever. Op mijn oudste ruin heb ik wel op neckrope buiten gereden.
Als hij denkt dat het normaal is, reageert hij ook normaal. Ga ik anders doen, omdat ik bang ben controle kwijt te raken, zal hij anders reageren. Maar dat doet hij met bitje ook.

Zelfde als pony rijden. Wij rijden regelmatig met een paard aan de hand. Dan heb je er dus 2 te controleren. De eerste keer had ik mn jonge ruin ernaast met verhuizen en dat was meteen zijn vuurdoop. Nooit geprobeerd, maar zo meegenomen en 0,0 problemen.
vd week had mn man op de merrie de shet vast en ik weer die jonge ruin ernaast. Hartstikke gezellig en voor mijn gevoel zelfs nog veiliger, omdat de kudde heel stabiel is en elkaar helpt en ook bij elkaar blijft.
Vanavond iemand op mn merrie meegenomen naast me en dat ging ook super weer.

Een tijd geleden reed ik met iemand waarvan het paard er wel vandoor ging. Mijn ruin gaat dan niet mee en dat weet hij prima. Maar diegene had wel 100 smoesjes, zowel in omgang, in de bak als het bos, alles had een reden..........

Ik kom flink wat aso's tegen i het bos. Tijd terug nog wat jongens die wat gingen slippen met hun auto en hoopte op een reactie van onze paarden. Of buggy's met knalmotoren etc. Het maakt niet uit of het nieuw is of dat ze het 100x hebben gezien, ze reageren niet. Puur omdat ze gewend zijn aan vreemde dingen en vol vertrouwen in ons hebben dat iets kan.
Ik laat ze altijd om zich heen kijken, ze kunnen elke situatie inschatten en hebben mijn vertrouwen. Ook kunnen ze kijken waar ze lopen. Dat is wel anders dan opgekrult met een slof moeten lopen en een vreselijk gespannen ruiter erop die er al vanuit gaat dat er van alles kan gebeuren.

Daarbij gebeuren de meest vreselijke ongelukken ook in een bak. Er is feitelijk weinig verschil. Meeste verschil zit echt tussen onze oren als wij ons anders gaan gedragen in een bos of een vreemde bak op ander terrein.
Kun je 100x zeggen dat het niet zo is en met smoesjes komen waarom een paard toch anders is. Dan ben je gewoon nog niet daar met je paard, waar je zou kunnen zijn. Het blijven smoesjes.