Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat zegt mijn hartslagmeter?

 
Profiel   

Ik lees even mee en als ts het goed vindt wil ik ook soms wat vragen stellen.
Mijn paard heeft meer dan een jaar stil moeten staan ivm gezondheidsproblemen (hb en blindedarmontsteking). Hij is hierdoor erg ingevallen en zijn conditie kwijt. Daarnaast hoorde de DA onlangs een hartritmestoornis. Uiteraard gaan we hiervoor nog een echo laten maken. Maar we moeten eerst over een paar weken weer gewoon laten luisteren, omdat dit ruisje ook enkel van spanning (gebitsbehandeling) kan komen. Doordat ik zelf chronisch ziek ben kan ik niet meer dan aan de hand trainen en niet langer dan 20-30 minuten.

Ik krijg morgen in elk geval de hartslagbelt van polar en als horloge heb ik de m400. Ik wil dan eerst een nulmeting doen op meerdere momenten, want ik begreep dat eten ook alweer voor een verhoging kan zorgen. En daarna het meenemen in de ‘training’ die op dit moment alleen uit stappen bestaat met balkjes en buiten wandelen.
Conditie opbouwen is ons doel, mits het hart het toe laat. Het ruisje meet deze natuurlijk niet, maar afwijkende waardes zijn natuurlijk gelijk meetbaar en daar gaat het mij om.

Wellicht mag ik in dit topic ook mensen vragen om de uitslagen van mijn paard te analyseren?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 10:02 



 
Profiel   

[ img ]
Dit is een dressuurtraining voor de wagen in het gras. Geen galop erin omdat het gras gemaaid was en ik geen kalkoenen had gedraaid. Paard was op dat moment 11. In goede conditie op dat moment (denk ik, 1,5 maand later lag ze eruit). Leuk topic, ik ben haar nu weer aan het opbouwen, zal de hsm weer eens uit het stof halen. Zit nu op 7 km over de weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 10:04 



 
Profiel   

Ik heb geen dergelijke grafieken omdat ik de meest basisversie van polar heb, maar mijn zz licht ruin zit qua conditie erg netjes. Stap 60-70, draf (met flinke oefeningen/verzameling) rond de 100-110 en galop incl oefeningen rond de 115. Voor mij dus wel een uitdaging om zijn hartslag boven de 120 te krijgen om een trainingsprikkel te geven, anders ben ik alleen maar conditie op peil aan het houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 11:01 



 
Profiel   

Leek mij leuk om er een centraal topic van te maken voor alle vragen mbt harstlagmeters enzo.

Zegt mijn instructrice ook ze is 6 geen 4 haha.

Mooie grafiek ipsolonka.
Wou gisteren ook ijn fjord met hartslagmeter rijden, we gaan over twee weken weer starten. Maar had de verkeerde transmitter mee helaas. Maar prima rit gereden 20 km gemiddeld 9 km/u incl in en uitstappe

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 11:48 



 
Profiel   

[AR] Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

We hadden al een topic. Misschien kunnen ze samengevoegd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 12:11 



 
Profiel   

Die zocht ik inderdaad al, maar kon hem niet vinde

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 13:11 



 
Profiel   

Ik heb (helaas) nog te weinig kennis van de hartslag om dat allemaal te kunnen lezen.
Echter wel ervaring met Tinkers, en ik denk dat je de onrust beter moet leren aanpakken. De hartslagmeter kan daarbij denk ik wel een goed hulp/controlemiddel kan zijn.
Want anders blijf je steeds in deze fase hangen, jij raakt dan gefrustreerd(begrijpelijk ook), zij is sowieso in deze fase van onrust/vlucht ook niet goed in staat haar lijf goed te gebruiken en op te letten wat nou eigenlijk de bedoeling is.

écht lekker trainen/conditie opbouwen begint zodra je door de onrust heen bent(of het zodra het er is vlot kan laten afvloeien)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 14:26 



 
Profiel   

janouk schreef
[AR] Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

We hadden al een topic. Misschien kunnen ze samengevoegd worden.


Dat is een topic over hartslagen bij aangespannen paarden. Die sport is heel breed en het ligt er aan of je een dressuurproefje of een marathon wil rijden.

Endurance paarden train je heel anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 17:21 



 
Profiel   

Maar misschien kan het gecombineerd worden in een centraal topic? Want ik men niet en rijdt geen endurance en ik zou ook graag bokkers willen vragen met mijn casus mee te denken :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 17:27 



 
Profiel   

mooney schreef
Even heel kort voor ik mijn bed in duik. Als je zoekt op respiratory-locomotor coupling zal je wel meer info kunnen vinden over ademhaling in galop. In principe komt het erop neer dat een paard moet inademen op het moment dat het omhoog springt en uitademt wanneer het voorbeen op de grond land. Waarschijnlijk is dit omdat op het moment van neerkomen in galop er best wel wat snelheid/kracht naar naar beneden/voren zit. De organen in de buikholte duwen dan wat tegen het middenrif (wat helpt bij het uitademen). Wanneer het paard omhoog springt is dit precies andersom en is er dus juist ruimte om de longen mooi groot te maken voor het inademen.

Ah ja, dit verhaal ken ik. Dank voor de zoekterm, daar kan ik wat mee. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 19:18 



 
Profiel   

Jotoma schreef
Maar misschien kan het gecombineerd worden in een centraal topic? Want ik men niet en rijdt geen endurance en ik zou ook graag bokkers willen vragen met mijn casus mee te denken :j

Centrale topics zijn er niet meer, heet nu [info] ofzo...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-18 08:30 



 
Profiel   

Ah, nou ja, met het idee van een centraal topic ;)

Ik heb vandaag voor het eerst de polar belt bij mn paard om gedaan. Grootste probleem was dat de verbinding steeds slechter werd. Ik gok door de wintervacht?
Ik had de hele vacht nat gemaakt en de belt onder de kraan gedaan. Iemand tips hoe ik dit kan verbeteren? Wel zonde, want de laatste 10 min heeft hij niet meer doorgegeven.

Opvallend wat ik even van mn horloge las:
Tijdens hooi eten was de hartslag 40-45 tegenover 180/200 bij krachtvoer..
Mijn paard heeft lv een blessure gehad en linksom was de hartslag ook hoger dan als we rechtsom gaan.
Mijn paard is flegmatiek, vandaag was ik niet fit en dan spiegelt hij gelijk. Geef ik dan een keer een hardere tik met de zweep, gaat de hartslag enorm omhoog maar het tempo blijft gelijk :+

Zal later nog de diagram plaatsen, misschien kan iemand dan nog wat zinnigs er over zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-18 12:57 



 
Profiel   

Daarom heb ik elektrode aangeschaft ipv die belt. Had day probleem ook met rijden. Volgens mij is die belt meer voor mennen en longeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-18 13:10 



 
Profiel   

Ik was ook aan het longeren :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-18 13:20 



 
Profiel   

Ik men, maar hier geen belt hoor. Gewoon met electrodes, werkt veel beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-18 13:23 



 
Profiel   

Morgen weer rijden, dit keer een buitenritje, ben benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-18 21:31 



 
Profiel   

Dit was vandaag op buitenrit. Ze is gisteren helemaal geschoren. Die mega piek was in galop en ze schrok. Na 6 km is een vriendin er van mij opgegaan ongeveer na een uur.[ img ]

Wat ik zie is dat de snelheid en hartslag dichterbij elkaar liggen dan die van woensdag

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 19:33 



 
Profiel   

[ img ]
Ik heb vandaag een rondje van 12 km gereden met Det. Galop is nog een dingetje, maar in het tweede stuk ging het al beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 20:13 



 
Profiel   

Ik ken ook. Dit is hartslagmeting van Meneer Anton gisteren voor de koets in tweespan over de Veluwe. Sommige stukken zand bij heidevelden waren mul dan moesten ze er flink aan trekken, aantal heuvels. Stap en draf. Draf ca 16km/u en stap ca. 6,5 km/u. Totaal gereden 19km
[ img ]
[ img ] veluwe bij 't Harde

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-18 05:20 



 
Profiel   

Mooie grafieken weer :D
Ik vind die grafiek van mobiel wel handiger aflezen, dan via de laptop,
Gisteren met mijn fjord gereden, die zit veel lager in hartslag dan Betsy mijn tinker.

[ img ]

Aantal piekjes, want dat was heel eng. Vooral de laatste, was in galop en toen zat ere en donkere vlek op de weg. Bam lag er bijna naast :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-18 11:01 



 
Profiel   

Ik heb sinds korte tijd de m400 en de hartslagelektroden. Na 1,5 jaar ziekte bouw ik mijn paard weer op vanaf de grond.
Ik had eerst de borstband, maar raakte dan vaak de verbinding kwijt. Dus de elektroden aangeschaft. Ik wilde deze met een dekensingel gebruiken, helaas gaat deze draaien tijdens het draven.

Hoe gebruiken jullie de elektroden als er geen gebruik wordt gemaakt van een zadel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-18 15:05 



 
Profiel   

Dan gebruik ik hem niet of onder een barebackpad

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-18 15:17 



 
Profiel   

Ik gebruik ze wel met een dekensingel, achter mijn schoftje (van het mennen) en nooit geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-18 15:21 



 
Profiel   

Onder mijn schoftje van het tuig of onder mijn longeersingel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-18 19:39 



 
Profiel   

Dan ga ik het eens met longeersingel proberen en anders nog een dekje eronder. Dat blijft hopelijk zitten.

Zijn er ook bokkers die een revalidatieperiode hebben gemonitord met een hartslagmeter?
Paard is lange tijd ziek geweest en heeft een subtiel hartruisje. Vraag is of dit altijd al is geweest of dat dit nieuw is. Ik wil het dus eens zelf gaan monitoren nu hij verder weer gezond is en ik de training kan gaan starten.

Ik heb een aantal nulmetingen in rust gedaan, daarin niets afwijkends gezien. Verder reageert mijn paard behoorlijk op de zweep. Ik geef dan gewoon een kleine tik, maar toch schiet zijn hartslag gelijk naar 180. Maar gaat daarna ook gelijk weer omlaag.

Ben eigenlijk erg benieuwd naar vergelijkingsmateriaal met andere bokkers.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-18 20:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen