Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat zegt mijn hartslagmeter?

 
Profiel   

Hoi

ik wist niet echt een titel voor dit.

Ik was heel benieuwd naar de hartslag van mijn jonge tinker.
Ze is heel vluchterig met rijden, dus ik denk dan dat ze spanning heeft, haar conditie is ook niet al te best. Ik wil sowieso nu elke keer met hartslagmeter rijden, kijken of het verbeterd, maar dan moet ik eigenlijk wel weten wat ik zie in een hartslagmeter.

Mij leek het leuk om hierover een topic te openen, weet niet of er al een centraal topic is over hartslagmeter, maar dan kan iedereen ervan leren, als die er al is mag dit topic eventueel dicht.

Wat ik denk van deze hartslagmeting
[ img ]

Ik denk dat ze slechte conditie heeft en dat de piekjes spanningen is, eigenlijk weet ik dit wel zeker. Het piekje naar 184 is dat ik boos op haar werd, omdat ze niet wou ontspannen. Dat piekje op het einde, ik ging buiten uitstappen en liet haar even grazen. Ik ging weer terug stappen en hop die hartslag naar 111.

Ik weet niet of het goed is, ben benieuwd wat jullie zien?
En deel ook jou hartslagmetingen,
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 21:11 



 
Profiel   

Je wordt boos op haar omdat ze niet wou ontspannen? Hoe moet dat ontspanning bevorderen? := Heb je je nu zo onhandig uitgedrukt of...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 21:23 



 
Profiel   

magda_90 schreef
Je wordt boos op haar omdat ze niet wou ontspannen? Hoe moet dat ontspanning bevorderen? := Heb je je nu zo onhandig uitgedrukt of...?


Dit is vooral ook spanning van mij kant, ze word dan heel vluchterig en verlies ik voor mijn gevoel de controle en neemt angst mij over. Hier werk ik aan in de les, om los te laten en niet boos te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 21:25 



 
Profiel   

Dan is die hartslagmeter het middel om jou te laten zien dat je aanpak averechts werkt.

Wel een hele mooie manier om eens flink met de neus op de feiten te worden gedrukt. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 21:27 



 
Profiel   

Idd jou paardje is niet gespannen of vluchterig maar jij bent gespannen :o Daar gaat bij mij ook altijd mijn hartslag van omhoog van nerveuze mensen ;)

Minder nadenken en jezelf en paard aan het werk zetten dan heb je geen tijd voor zenuwen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 21:31 



 
Profiel   

Heb je de plek van de electrodes goed nat gemaakt? Normaal zou je niet zo vaak signaal moeten verliezen (die dipjes naar 0).

Verder kan je van deze meting niet heel veel zeggen. Is ze aan de longeerlijn minder vluchterig? Dan zou ik hem een keer omdoen met longeren als een soort 0 meting. Dan weet je wat normale waarden zijn zonder stress. Rijden is natuurlijk iets lastiger dan een voltetje lopen, dus de hartslag mag in dezelfde gang wel iets hoger liggen. Maar dan heb je iets meer zicht op normale waarden bij fysieke inspanning (en dus conditie) tegenover spanning.

Daarnaast is het wel lastig om spanning aan te tonen met hartslag in gangen hoger dan stap (ik heb onderzoek gedaan naar hartslag en mentale gesteldheid tijdens het rijden). In galop zit de ademhaling gelinkt aan de beweging, dat heeft ook weer invloed op de hartslag (dus is er minder ruimte voor variatie die stress evt. kan geven). In draf ligt het een beetje aan de conditie van je paard, maar kan die fysieke stress ook al genoeg zijn om geen verschil te laten zien bij mentale stress.
In de praktijk zie je vaak wel iets stijging hoor, of kleine piekjes. Maar het is niet zo overduidelijk dat het statistisch aan te tonen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 21:32 



 
Profiel   

Leuk om volgende keer je eigen hartslag naast te leggen, kijken of je overeenkomsten ziet. Ik ben onlangs naar een lezing van Caroline Munsters geweest. Was heel leerzaam, misschien voor jou ook leuk, dan haal je meer info uit je hartslagmeter.

Ik heb de gemiddelde gezonde HF niet meer precies paraat maar volgens mij is het in stap 70 en draf 110? Daar zit jouw paard boven zo te zien.

Overigens had Caroline ook een interessant stuk over jonge paarden en dat die vaak overtraind worden.

@Mooney, kun je meer uitleggen over de ademhaling die gelinkt is aan de beweging in galop en hoe dat de HF beïnvloed? Interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 21:40 



 
Profiel   

Ik reageer morgen even uitgebreid op de laptop. Vind dit wel een leuke vergelijking, deze is van mijn fjord tijdens een endurance wedstrijd. [ img ]

Dan zou je zeggen dat snelheid en hartslag ongeveer gelijk moet zijn?

Vind het lastig om haar te trainen sowieso, omdat ze het tegenovergestelde is van mijn fjord en bang dat ik haar overbelast wil daarom de hartslagmeter gebruiken, maar hoe train je dan de conditie, bij mijn fjord deed ik vooral interval training, maar zij heeft altijd een goede conditie bij mij gehad en niet zoals mijn tinker totaal geen conditie

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 21:47 



 
Profiel   

Even heel kort voor ik mijn bed in duik. Als je zoekt op respiratory-locomotor coupling zal je wel meer info kunnen vinden over ademhaling in galop. In principe komt het erop neer dat een paard moet inademen op het moment dat het omhoog springt en uitademt wanneer het voorbeen op de grond land. Waarschijnlijk is dit omdat op het moment van neerkomen in galop er best wel wat snelheid/kracht naar naar beneden/voren zit. De organen in de buikholte duwen dan wat tegen het middenrif (wat helpt bij het uitademen). Wanneer het paard omhoog springt is dit precies andersom en is er dus juist ruimte om de longen mooi groot te maken voor het inademen.

Gemiddelde gewenste hartslag in verschillende gangen is:
stap: 70-90
draf 100-130
galop 120-150
Een paard met hele goede conditie kan er wat onder zitten, een paard met een slechte conditie wat erboven. Verder is hartslag ook afhankelijk van oa grootte (en geslacht kan ook invloed hebben op het gemiddelde). Dus 90 voor het ene paard kan wat anders betekenen dan 90 voor een ander paard. Daarom is een 0 meting altijd fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 22:04 



 
Profiel   

KimD schreef
Dan is die hartslagmeter het middel om jou te laten zien dat je aanpak averechts werkt.

Wel een hele mooie manier om eens flink met de neus op de feiten te worden gedrukt. :j


En wat bedoel je precies met averechts, hoe weet je dat bijvoorbeeld?

dresjoepie schreef
Idd jou paardje is niet gespannen of vluchterig maar jij bent gespannen :o Daar gaat bij mij ook altijd mijn hartslag van omhoog van nerveuze mensen ;)

Minder nadenken en jezelf en paard aan het werk zetten dan heb je geen tijd voor zenuwen!


Zaterdag hebben we weer les en gaat mijn vriendin erop (die geen spanningen heeft) en ben ik benieuwd of haar hartslag indd wat lager ligt. Ik denk zelf namelijk van niet en heeft ze gewoon nog een slechte conditie en zijn die pieken spanningen. Dus zaterdag zouden er minder pieken te zien moeten zijn, dat zien we zaterdag wel, die deel ik hier uiteraard ook ;)

Minder nadenken, ja dat weet ik, maar als je al een paar keer de controle bent kwijt geraakt en achterover bent geslagen met een paard op het asfalt (ook geen controle over. ik heb haar flink aan het werk gezet hoor en toch blijven de gedachten als ze sneller gaat, dat ik de controle kwijt raak.

mooney schreef
Heb je de plek van de electrodes goed nat gemaakt? Normaal zou je niet zo vaak signaal moeten verliezen (die dipjes naar 0).

Verder kan je van deze meting niet heel veel zeggen. Is ze aan de longeerlijn minder vluchterig? Dan zou ik hem een keer omdoen met longeren als een soort 0 meting. Dan weet je wat normale waarden zijn zonder stress. Rijden is natuurlijk iets lastiger dan een voltetje lopen, dus de hartslag mag in dezelfde gang wel iets hoger liggen. Maar dan heb je iets meer zicht op normale waarden bij fysieke inspanning (en dus conditie) tegenover spanning.

Daarnaast is het wel lastig om spanning aan te tonen met hartslag in gangen hoger dan stap (ik heb onderzoek gedaan naar hartslag en mentale gesteldheid tijdens het rijden). In galop zit de ademhaling gelinkt aan de beweging, dat heeft ook weer invloed op de hartslag (dus is er minder ruimte voor variatie die stress evt. kan geven). In draf ligt het een beetje aan de conditie van je paard, maar kan die fysieke stress ook al genoeg zijn om geen verschil te laten zien bij mentale stress.
In de praktijk zie je vaak wel iets stijging hoor, of kleine piekjes. Maar het is niet zo overduidelijk dat het statistisch aan te tonen is.


Die dipjes heb ik dan zelf net gemist. De plekken waren zeiknat en ze zweet snel.
Longeren is ze hetzelfde en nog erger, daarom hebben wij longeerles, dus daarmee kan ik geen 0 meting doen. Ik vind hartslag trainen ook super intressant, alleen weet ik nog niet hoe alles werkt, hoe je beste de lage hartslagen (betere conditie) kunt trainen als ze zo hoog zijn. Angst gaat de hartslag omhoog en daarna weer naar beneden toch, dus de pieken zijn spanningen/ angst.

Ir111 schreef
Leuk om volgende keer je eigen hartslag naast te leggen, kijken of je overeenkomsten ziet. Ik ben onlangs naar een lezing van Caroline Munsters geweest. Was heel leerzaam, misschien voor jou ook leuk, dan haal je meer info uit je hartslagmeter.

Ik heb de gemiddelde gezonde HF niet meer precies paraat maar volgens mij is het in stap 70 en draf 110? Daar zit jouw paard boven zo te zien.

Overigens had Caroline ook een interessant stuk over jonge paarden en dat die vaak overtraind worden.

@Mooney, kun je meer uitleggen over de ademhaling die gelinkt is aan de beweging in galop en hoe dat de HF beïnvloed? Interessant.


mij lijkt het inderdaad leuk om mijn eigen hartslag ernaast te leggen, alleen heb wel 2 meters, maar 1 is de batterij leeg en is het stuk waar die open gemaakt moet worden helaas.

Ga eens kijken,waar zijn die lezingen?

Mijn paard hier is 6 jaar en word zeker niet overtraind, paarden in de wedstrijd op deze leeftijd worden inderdaad overtraind. Deze dame doet 2x in de week wat en ben ik juist super voorzichtig

mooney schreef
Even heel kort voor ik mijn bed in duik. Als je zoekt op respiratory-locomotor coupling zal je wel meer info kunnen vinden over ademhaling in galop. In principe komt het erop neer dat een paard moet inademen op het moment dat het omhoog springt en uitademt wanneer het voorbeen op de grond land. Waarschijnlijk is dit omdat op het moment van neerkomen in galop er best wel wat snelheid/kracht naar naar beneden/voren zit. De organen in de buikholte duwen dan wat tegen het middenrif (wat helpt bij het uitademen). Wanneer het paard omhoog springt is dit precies andersom en is er dus juist ruimte om de longen mooi groot te maken voor het inademen.

Gemiddelde gewenste hartslag in verschillende gangen is:
stap: 70-90
draf 100-130
galop 120-150
Een paard met hele goede conditie kan er wat onder zitten, een paard met een slechte conditie wat erboven. Verder is hartslag ook afhankelijk van oa grootte (en geslacht kan ook invloed hebben op het gemiddelde). Dus 90 voor het ene paard kan wat anders betekenen dan 90 voor een ander paard. Daarom is een 0 meting altijd fijn.


Intressant over dat van galop, dat wist ik niet eens.

Dus eigenlijk heeft mijne nog een slechte conditie, hoe kan je dat trainen, ik vind het super intressant zo'n hartslagmeter, daarom wil ik hem nu elke keer om doen bij haar.


Ook ben ik wel benieuwd, wat jullie ervan zeiden als ik niks over spanningen en vluchterig gedrag had neergezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 07:06 



 
Profiel   

Ik zie je hierboven zeggen dat je deze tinker 2 x per week traint? Verder niks? Dan zit daar denk ik ook je trainingspunt. 3 x verdeeld over de wk trainen zou ik zeker gaan doen, en 2 dagen actieve rust en twee dagen vrij. Vuistregel; 1 x per wk is onderhouden, 3 x per week om dingen te kunnen verbeteren/ nieuwe dingen aan te leren

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 07:30 



 
Profiel   

Klopt, omdat ik bang ben haar te overbelasten rijd ik indd niet veel, wil wel meer rijden, want eind juni gaan we een weekje naar de veluwe, ookal weet ik dat ook nog niet zeker ,omdat het rijden slecht gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 07:38 



 
Profiel   

Twee x in de week een vol uur trainen met hoge hartslag is belastender voor je paard dan 4 x per week een half uur (en door meer routine en conditie dus minder hoge hartslag en minder spanning). Ik train mijn paarden 5 x per week, maar daarmee hou ik wel rekening met intensiteit etc zodat ik een mooi opbouwend trainingsschema heb

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 08:26 



 
Profiel   

Waarom getuigt een piek van slechte conditie en niet spanning? Als je (of je paard) in de stres schiet gaat de hartslag ook omhoog. Dus als dat piekmoment was toen jij boos op haar werd kan dat komen doordat ze op jouw reactie reageerde.

Je kunt haar gerust 3x pw gaan rijden, maar het hoeft natuurlijk niet elke keer intensief te zijn. Gewoon een half uurtje/uurtje op voorwaarts tempo stappen op stevige/harde ondergrond is een manier om het beenwerk af te harden.

Edit, hoe oud is je Tinker?

Edit 2: wat mij wel opvalt is de hoge hartslag bij ongeveer 8km/h tempo. Dat getuigt idd wel van een matige conditie. Was dat je draf? Want dat was dan wel een heeeel rustig drafje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 08:27 



 
Profiel   

Djilna schreef
Waarom getuigt een piek van slechte conditie en niet spanning? Als je (of je paard) in de stres schiet gaat de hartslag ook omhoog. Dus als dat piekmoment was toen jij boos op haar werd kan dat komen doordat ze op jouw reactie reageerde.

Je kunt haar gerust 3x pw gaan rijden, maar het hoeft natuurlijk niet elke keer intensief te zijn. Gewoon een half uurtje/uurtje op voorwaarts tempo stappen op stevige/harde ondergrond is een manier om het beenwerk af te harden.

Edit, hoe oud is je Tinker?

Edit 2: wat mij wel opvalt is de hoge hartslag bij ongeveer 8km/h tempo. Dat getuigt idd wel van een matige conditie. Was dat je draf? Want dat was dan wel een heeeel rustig drafje.


Mijn tinker is 6 jaar.
Buitenrijden, gaat nu even wat minder, omdat ze daar nog meer spanning opbouwd (iig dat denk ik, dat moet ik eens zien met de hartslagmeter evt)

Ik heb even screen gehaald van de laptop ipv mijn mobiel, daar zie ik dat die dus niet naar 0 is gegaan. En wanneer ik 8km/u reed en dat was inderdaad draf, ik vond het een fijn drafje, normaal is ze snel en gespannen en kan ik niet lichtrijden.

[ img ]

Zal zeker eens op buitenrit rijden, kijken hoe haar hartslag daarna is. Dacht zelf de paarden om de dag te rijden, mijn fjord met een stuk betere conditie soms meer. Maar ben veel te bang dat ik haar overbelast.

Wij gaan eind juni naar de veluwe voor een weekje, ik weet dus nog niet zeker of ik haar meeneem ivm conditie en ik dus zoveel spanning heb met buitenrijden. (vriendin gaat ook een keer naar buiten met haar, maar eerst maar in de bak een paar keer)

Vind het lastig om een trainingschema te maken voor haar, dus als iemand daarmee wilt helpen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 08:38 



 
Profiel   

Ik zou de drafperiodes gaan uitbouwen en ook proberen toch een iets hoger draftempo te rijden (10km/h). Als je zo langzaam draaft gaat ze ook sneller afleiding zoeken.
Heb je al eens naar trainingsschema's gekeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 08:49 



 
Profiel   

Op welk vlak ben je trouwens bang dat je haar overbelast?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 08:52 



 
Profiel   

Beewerk/ gallen
Nog niet echt naar schema's gekeken. Mijn andere paarden hadden veel sneller conditie volgens mij, is ook alweer 5 jaar gelede dat mijn fjord zo oud was. Toen reed ik al bb en oefencross, met Betsy(mijn tinker) doe ik dat allemaal nog niet.

Ook reed ik met mijn fjord toen al zonder zadel en tuigloos door de bak, dat durf ik echt niet met Betsy. Maargoed daar gaat het topic niet over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 08:57 



 
Profiel   

Ik denk dat je de post van Mooney nog eens goed moet lezen. Zoals ik het begrijp heeft ze (wetenschappelijk) onderzoek gedaan naar de relatie stress en hartslag tijdens het rijden. En als ik haar post goed lees is dit nogal een lastig verhaal. Dus voordat je conclusies trekt die mogelijk op basis van de metingen die je doet níet te trekken zijn, is het misschien handig om met haar in gesprek te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 09:10 



 
Profiel   

Het is lastig een schema op te stellen door een ander, omdat wij je paard niet kennen. Je kunt wel een schema af willen werken, maar het is veel belangrijker om naar je paard te kijken/te luisteren. Ik zou wat hierboven ook al gezegd wordt naar minstens 3x in in de week gaan. Je kunt dan 1 langer rondje doen op een rustig tempo en 2 kortere rondjes wat sneller. Op 2 'rustdagen' kan je gerust een rondje stappen erop of ernaast/ rustig longeerwerk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 09:11 



 
Profiel   

Ik vraag het zaterdag wel aan mijn instructrice vragen, die zegt al dat ik meer moet doen, maar ik zit haar alleen maar in de weg door de controle te willen houdenn

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 09:21 



 
Profiel   

Rustig en sneller moet je dan nog wel even omschrijven Corientjuh ;)
Ik zou goed doorstappen als rustig rondje zien en 2x (buiten of in de bak) rijden met steeds langere stukken draf om basisconditie op te bouwen.

Is ze gevoelig op haar beenwerk en heeft ze al gallen dan? Want juist al die basiskm op LSD (long slow distance) zijn heel goed om het beenwerk af te harden. Maar dan alsnog wel iig naar 3x per week. Waarvan minstens 1x op stevige grond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 09:23 



 
Profiel   

Nee ze heet wat ik kan voelen door de sokken nog geen gallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 09:24 



 
Profiel   

Dan mag je idd echt die stap gaan zetten naar 3x pw. Ze is geen 4 meer hè ;) En 3x pw is wat anders dan 6x pw en gelijk 10minuten galopperen. Heb je nog steeds genoeg rustdagen voor herstel en kun je de andere dagen steeds verder uitbouwen/opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 09:29 



 
Profiel   

Djilna schreef
Rustig en sneller moet je dan nog wel even omschrijven Corientjuh ;)
Ik zou goed doorstappen als rustig rondje zien en 2x (buiten of in de bak) rijden met steeds langere stukken draf om basisconditie op te bouwen.

Is ze gevoelig op haar beenwerk en heeft ze al gallen dan? Want juist al die basiskm op LSD (long slow distance) zijn heel goed om het beenwerk af te harden. Maar dan alsnog wel iig naar 3x per week. Waarvan minstens 1x op stevige grond.


Goeie dankje haha :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 09:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen