Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

 
Profiel   

Mandy_89 schreef
Ze is een draver van 15 jaar oud.
Dus iig geen pubertijd.
Wel ga ik even tijdelijk met ons "oude" barefoot zadel rijden

Zo weet ik t zeker wat zadel betreft. Heb nl sinds 6 weken een wintec pro endurance (helemaal netjes aangepast aan haar) Die moet volgens de zadelmaker goed liggen en de ostheopaat kon niets bijzonders vinden. Maar je weet maar nooit..

En sinds die tijd zijn de problemen ook begonnen?? Top dat je het even met je oude zadel uit gaat proberen. Wel even wat langer dan een week, de associatie zadel-auw is niet meteen na één keer rijden weg, duurt even.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-18 10:28 



 
Profiel   

En als je haar een tijdje niet in houdt? Stopt ze dan vanzelf weer of blijft ze dan maar doorgaan? Kan me voorstellen dat je niet te snel mag eindigen (heb geen verstand van endurance), maar misschien gewoon eens laten gaan (tot daar waar het vertrouwd kan natuurlijk). Ben wel benieuwd of ze niet vanzelf een keer stopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-18 10:38 



 
Profiel   

Als ik ze zou laten gaan dan gaan we in rengalop als een kip zonder kop..

Heb wel het idee als ik er zo over nadenk dat het sinds het nieuwe zadel steeds gekker wordt langzaam aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-18 10:42 



 
Profiel   

Ok dat is dus geen optie dan :P
Als je zelf die link al legt, dan zou ik het ook in die hoek zoeken dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-18 10:49 



 
Profiel   

Mandy_89 schreef
Hele gedoe met haar adhd gedrag is begonnen .. eind maart.
Mandy_89 schreef
Verder staat ze 24/7 buiten in een hele grote weide.

Hoewel de laatste posten toch ook richting zadel wijzen niet vergeten dat het gras op een gegeven moment ook flink begon te groeien. De hoeveelheid krachtvoer is dan wel gehalveerd, de hoeveelheid beschikbaar ruwvoer is flink toegenomen.

Kon je voorgaande jaren een verschil in gedrag zien als het groeiseizoen begon?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-18 10:59 



 
Profiel   

Mijn paard was de eerste paar klasse 1 wedstrijden nog heel relaxed, maar is steeds fanatieker geworden. Die moet ik inmiddels 120km van de 160km op de rem rijden, gewoon mega fanatiek.
Dan hebben ze ineens het spelletje door, dit is leuk!

Ooit 1 160er bijna de hele wedstrijd met los contact kunnen rijden :') Dat was hemels haha.

Maar als het vooral is sinds het nieuwe zadel zou ik tóch dat nog even checken. Misschien te lang voor de rug en duwt het wat in de lendenen, oid.

Oh en mijn heethoofd loopt beter op een dubbelgebroken trensvariant dan een stang met scharen. Daar gaat hij nl gewoon in hangen :\ Dat heeft me op een (internationale) wedstrijd een hoop ergernis en kracht gekost, had niks meer te vertellen. Dus hier gewoon de trens er weer in. Lange remweg, maar iig een rem :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-18 11:09 



 
Profiel   

Ik rij mendurance met een karakter pony die hetzelfde probleem heeft. Hij is inmiddels 20. Krijgt onbeperkt hooi en een halve kilo Pavo Liga brok. In de mendurance is geen massastart maar hij ziet de vroegere starts vertrekken wil dan ook gewoon gaan. Enkele aanpassingen aan het tuig en bit hebben er nu wel voor gezorgt dat ik hem kan laten gaan en uiteindelijk dan op een los leidsel kan rijden. Dat is een enorme vooruitgang want 40 km lang aan het bit hangen voelt vreselijk. Nu kan ik zijn eigen tempo laten bepalen (en die blijkt best hoog te liggen maar controleerbaar)
Mijn pony voelt de competitie precies aan. Hij weet dat we op wedstrijd zijn en snapt het spelletje precies. Het enigste waar ik hem tegen moet beschermen is zichzelf.
Ik hoop dat je de oplossing in het zadel en misschien in je eigen houding kan vinden. Het klinkt alsof je paard in ieder geval het spelletje erg leuk vind

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-18 11:29 



 
Profiel   

Als het niet aan het zadel ligt zou ik toch opzoek gaan naar een rijtechnische oplossing en je op de dressuur richten. Paard verder terugzetten in voer of conditie laten verslechteren zijn geen gezonde oplossingen. Je wil niet dat je paard blessures krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-18 11:51 



 
Profiel   

Herkenbaar. Mijn draver kruising is niet moe te krijgen en gaat het liefst de hele rit hard. Vooral rustig draven is een uitdaging. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, overgangen rijden en hem meer dressuurmatig aan het werk zetten helpt bij mij sommige dagen goed als hij al wat rustig is. Maar als hij een drukke dag heeft wordt hij juist gefrustreerd omdat hij niet constant vooruit. Net zo lang rijden tot hij moe wordt, dan ben ik wel even bezig. Een stuk laten uitrazen maakt hem juist heet.

Wat nu lijkt te helpen is een scherper hoofdstel. Ben er normaal geen voorstander van om dat als oplossing te gebruiken maar het moet wel leuk en veilig blijven ook voor mij. Ik reed hem met sidepull en nu met hackamore (korte scharen). Ik merk dat het duidelijkheid en ontspanning geeft, niet steeds dat gevecht, soms een duidelijke ophouding. Klaar is klaar. Uiteindelijk geeft het minder druk, bij de sidepull was er constant veel contact en moest ik hem constant corrigeren. Met de hackamore kan ik de teugels veel momenten een stuk losser laten en komt het goed binnen als ik zijn tempo corrigeer. Ik zou als ik jou was, wanneer lichamelijke dingen en zadel uitgesloten zijn, kijken naar een ander hoofdstel/bit. Is niet altijd verkeerd als je er een goeie reden voor hebt en er goed mee om gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-18 17:50 



 
Profiel   

Welkom in de wereld van de getrainde endurance paarden . Doordat je zo lekker hebt getraind is je paard nu hartstikke fit en dan gaan ze vervelend lopen doen .
Ik denk dat haar gewoon laten lopen niet verstandig is, sommige paarden lopen zich over de kop dan en als je straks langere afstanden wilt gaan doen, moet jij de snelheden kunnen bepalen zodat je de energie kunt verdelen. Houd in gedachten dat jij de verantwoordelijke bent voor de gezondheid van je paard en de verstandige keuzes moet maken.
Ik zou kijken wat een optie is om meer controle te krijgen over het tempo, ander hoofdstel, bit, hackamore...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 15:11 



 
Profiel   

Ligt de link niet in combinatie Massa start? Samen op starten kan vooral spanning strijd opleveveren als ook kudde gevoel. Misschien eens een paar minuten later starten als de Massa start voorbij is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-18 15:14 



 
Profiel   

Herkenbaar. Hoe fitter mijn paard is, hoe harder ze wil. En dat houdt ze verdomde lang vol! Ik heb heel lang gewoon bitloos kunnen rijden, maar een paar jaar terug toen ze megafit was moest ik daar gewoon mee stoppen. Ze liep er dwars door heen. Bij dressuur in de bak keurig aan de hulpen en aan de teugel, en buiten in het bos alleen maar als een ongeleide raket willen knallen. Wat ik ook deed. Ze loopt nu op een Myler level 1 en dat gaat prima.

Als je ongemakken mbt rijden en zadel hebt uitgesloten, zou ik eens kijken wat je paard doet met een ander bit in. Bij mij was het een wereld van verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-18 15:28 



 
Profiel   

hoe gaat het nu TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-18 15:34 



 
Profiel   

Ik ben in Holten een klasse 1 gestart, ff stapje terug dacht ik.
Maar dat was geen succes, ze was bij de finish zo gestressed dat we werden afgekeurd omdat haar hartslag te hoog was.

Ik rij nu vooral buiten om dr rust weer terug te krijgen en plan is volgend jaar weer te gaan proberen. Dit jaar even niet meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 10:59 



 
Profiel   

Rij je in de klasse 2 voornamelijk alleen of in de groep? Mijn volbloed is ook zo bloedfanatiek in de klasse 2. Tijdens zijn 2e klasse 2 wedstrijd de eerste ronde in de groep meegereden maar dat was toen drama, alleen maar rennen en voorop willen lopen. Als de rest in galop ging moest ik wel mee, want er was geen houden aan.
De tweede ronde toen bewust met iemand meegereden die zelf een rustig tempo had, hele rondje met zijn 2'en opgetrokken en dat ging hartstikke goed. Zolang hij zijn neusje maar voor mag hebben...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 11:07 



 
Profiel   

Als je paard rustiger moet worden moet je eens een paar keer 4 uur gaan stappen en verklooi er maar een paar wedstrijden mee. Zodra je paard weet dat het lopen/ snelheid er toch binnenkort wel weer aankomt gaat het zich van te voren druk maken. Als het weet dat het ook wel eens een totale staprit kan worden gaat dat veranderen. Kost veel tijd en werk als je het echt wilt veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 11:13 



 
Profiel   

Mandy_89 schreef
Als ik ze zou laten gaan dan gaan we in rengalop als een kip zonder kop..

Heb wel het idee als ik er zo over nadenk dat het sinds het nieuwe zadel steeds gekker wordt langzaam aan

Heb je nog naar je zadel laten kijken.?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 12:10 



 
Profiel   

Ja inmiddels heb ik een ander zadel

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 12:58 



 
Profiel   

Was dat voor of na je wedstrijd in Holten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 14:09 



 
Profiel   

Voor de wedstrijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 14:15 



 
Profiel   

Dat heeft dus niet het gewenste resultaat gegeven.

Eerder deed Esther Groen het buiten les geven en problemen aan pakken waar je tegen aan liep.
Maar je zou je probleem nu bij Monique de Boer kunnen neer leggen zij begeleid ook ruiters.
Ik denk dat ze je wel kan helpen.
Zou jammer zijn als je endurance aan de wilgen gaan hangen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 15:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen