Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pony spierpijn na zware training

 
Profiel   

Precies mijn gedachte. Het beestje kan het blijkbaar niet aan. Dan doe je toch wat rustiger aan en rijd je minder lang en intensief? Misschien is de pony niet echt geschikt voor het doel wat jij voor ogen hebt? Als mijn paard kreupel van de spierpijn uit de stal komt dan ga ik echt niet op dezelfde voet door.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:36 



 
Profiel   

Van 8 tot 5 is een best mooie tijd toch als hij echt altijd zo lang buiten komt. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:36 



 
Profiel   

Ik lees dat je Metazoa voert. Ik heb dat ook een tijdje gevoerd en merkte dat mijn pony daar echt veel te weinig aan had. Kwam terug in spieren, weinig energie. Gelukkig nog op tijd gestopt voordat hij echt last kreeg van spierpijnen ed. Heeft een jaar geduurd voordat ie alle spieren weer een beetje terug had.

Ik zou dus snel van die metazoa af stappen. Prima onderhoudsvoer als het paard/pony niks doet maar echt te weinig voor die afstanden die je maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:40 



 
Profiel   

karuna schreef
Van 8 tot 5 is een best mooie tijd toch als hij echt altijd zo lang buiten komt. :j

Dat is maar 9 uur van de 24... Voor mij persoonlijk echt veel te weinig. Alleen in de winter eventueel bespreekbaar maar liever niet.

Nou goed die van mij heeft niet eens een stal, wel een schuilstal en mocht het noodzakelijk zijn wel een stal ter beschikking.

Met mijn vorige pony heb ik endurance gereden ( was uiteindelijk klasse 3, weet daarom er wel iets vanaf) en die had een loopstal in de winter met overdag de hele dag paddocktijd met vriendjes, hooi en water.
Zomers 24/7 op de wei.
Rijden deed ik max 4x in de week en de rest grondwerk, tutten, wandelen.

Daarnaast voerde ik onbeperkt hooi, een halve kilo basisbrok en een kwart Endurix van Cavalor. Vlak voor en tijdens de wedstrijden in de hogere klasses meer / anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:51 



 
Profiel   

Mijne hebben ook meestal langer buiten gelopen maar op zich niet verkeerd. Het is een lange tijd vrije uitloop. Mits deze niet structureel wordt onderbroken voor lang rijden in de middag. Ochtend rijden dan san nog uren vrije uitloop voorkomt spierpijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 10:02 



 
Profiel   

Ze schrijft toch dat de pony na de training in de wei is gegaan? Dus dat lijkt me geen oorzaak, de oorzaak is dat het te zwaar is voor de pony. Het is toch niet normaal dat die de volgende dag kreupel loopt van de spierpijn? Dan pas je je training toch aan? Maar ik zal wel te simpel denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 10:04 



 
Profiel   

Ik zou ook denken pas eerst je training eens aan. Doe het rustiger aan en gun je pony de tijd om te herstellen na een (zware) trainsing. Dat zou eenk ik al veel helpen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 10:11 



 
Profiel   

Paardenfann4 schreef
Ze schrijft toch dat de pony na de training in de wei is gegaan? Dus dat lijkt me geen oorzaak, de oorzaak is dat het te zwaar is voor de pony. Het is toch niet normaal dat die de volgende dag kreupel loopt van de spierpijn? Dan pas je je training toch aan? Maar ik zal wel te simpel denken.

Ze schrijft er niet bij hoelang dat is / was na de training. Alleen dat ze van 8 tot 5 in de wei komen.
Sowieso is iedereen hier het er over eens dat de training zoals die nu verloopt te zwaar is voor de pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 10:31 



 
Profiel   

Ik denk als je 6x per week rijd, dat je gewoonweg teveel doet. Gun je pony eens wat rust, ga eens een keer niet rijden maar even aan het halstertje ontspannen bewegen. De uren op de wei zijn zat hoor, dat zou niet de reden moeten zijn van het "kreupelen" na beweging, ze beweegt voldoende om de spierpijn eruit te lopen.

Zou wel echt minder rijden, 4x per week is zat,soms een keer 5, maar alleen maar 1 rustdag is in mijn ogen echt te weinig. Wie weet is het wel verzuring van de spieren of licht spierbevangen. Zou eens een tijdje rustiger aan doen en kijken hoe het dan uitpakt. Wel hele leuke pony trouwens van je foto! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 10:33 



 
Profiel   

Ik vind 6x in de week op zich niet heel gek als ze redelijk veel op stal staan. Dan kun je ze best 2-3x per week even uit de stal halen en een rustige, op ontspanning en lossingsheid gerichte training doen van een minuut of 20. Dan train je dus maar 3-4x per week echt wat. Mooiste is natuurlijk veel naar buiten zodat ze op die dagen zelf voldoende lopen.

Ik ben ook wel benieuwd hoe je trainingen er uit zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 10:49 



 
Profiel   

Hoe groot is je pony en wat is jouw gewicht ?
Kan ook zijn dat daar het probleem ergens ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 10:50 



 
Profiel   

Ik vind het bizar dat je 6x per week gaat rijden op een pony die na een dag 20km rijden zelfs kreupel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 11:07 



 
Profiel   

Er bestaat een verschil tussen beweging geven en trainen. Je kunt prima 6 dagen in de week een paard laten bewegen zonder ook maar een enkele trainingsprikkel te geven. Daar zou een paard ook niks van moeten krijgen. Zes dagen trainen is anders en absoluut funest: na een flinke training geef je in elk geval 48 maar liever nog 72 uur vrij.

TS, hoe ziet jouw week er precies uit qua beweging voor je paard? Wat doe je per dag? Het is op basis van de informatie die je geeft heel moeilijk om tips te geven waar je wat aan hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 11:16 



 
Profiel   

Ik zou ook eens gaan prikken op tekorten. Of met de DA overleggen hoe dit kan.
Een keer een rit van 20km moet toch voor een gezond paard zelfs ongetraind nog wel te doen zijn :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 12:00 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Ik zou ook eens gaan prikken op tekorten. Of met de DA overleggen hoe dit kan.
Een keer een rit van 20km moet toch voor een gezond paard zelfs ongetraind nog wel te doen zijn :?

Dat ligt vooral aan het tempo.
Op een tempo van zeg max 7/8 km per uur ja, dan moet het voor elk paard te doen zijn. Maar niet meerdere keren per week voor een ongetraind paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 12:12 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
verootjoo schreef
Ik zou ook eens gaan prikken op tekorten. Of met de DA overleggen hoe dit kan.
Een keer een rit van 20km moet toch voor een gezond paard zelfs ongetraind nog wel te doen zijn :?

Dat ligt vooral aan het tempo.
Op een tempo van zeg max 7/8 km per uur ja, dan moet het voor elk paard te doen zijn. Maar niet meerdere keren per week voor een ongetraind paard.


Nee maar ze doet meerdere keren 10km staat er, niet 20.
Dan moet 20km toch makkelijk te doen zijn voor een gezond paard van die leeftijd, zou je zeggen? Daarom zou ik eerst gaan overleggen met de da.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 12:14 



 
Profiel   

Onze Hercule had dit vroeger ook toen hij jong was. Wij hebben dat ondervangen door vitamine E, vitamine C en selenium erbij als supplement te gaan voeren want zij stimuleren het afvoeren en afbreken van afvalstoffen die zich tijdens de training in de spier hebben opgehoopt. Dat hebben we maar één jaar hoeven te doen en toen kon het lichaam zelf het werk aan. Een goede cooling down is ook erg belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 12:15 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Ineke2 schreef
Dat ligt vooral aan het tempo.
Op een tempo van zeg max 7/8 km per uur ja, dan moet het voor elk paard te doen zijn. Maar niet meerdere keren per week voor een ongetraind paard.


Nee maar ze doet meerdere keren 10km staat er, niet 20.
Dan moet 20km toch makkelijk te doen zijn voor een gezond paard van die leeftijd, zou je zeggen? Daarom zou ik eerst gaan overleggen met de da.

Met 6x in de week training en structureel te weinig krachtvoer en hersteltijd, zeker wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 12:27 



 
Profiel   

Ik zou een stapje terug doen in training en rustig weer opbouwen, een dagje meer vrij in de week of alleen stappen is nooit verkeerd, mits ze voldoende buiten komen en vrij kunnen bewegen.
Toevoegen van vitamine E evt met selenium en magnesium zou wat kunnen helpen.

Verder zorgen dat hij genoeg binnen krijgt om de energie te kunnen leveren die je vraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 12:37 



 
Profiel   

Ik zou ook zeggen probeer is magnesium bij te geven, dat zorgt dat de spieren kunnen ontspannen. Ik heb zelf de magnesium bisglycinaat van pharmahorse. En eventueel vitamine e/selenium erbij. Selenium kun je wel teveel geven dus zorg dat je niet meerdere supplementen met selenium geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 17:55 



 
Profiel   

Ik denk dat ze net iets te veel galop heeft gedaan en ook iets te lang.
Inder geval krijgt ze morgen active rust dus wel een klein beetje wandelen aan de hand. Dinsdag even kijken of het beter gaat en dan rustig wat longeren en vanaf daar kijken wat ik woensdag kan doen . En anders gewoon 3 dagen rust.dat is dan voor deze week. Maar ik ga even geen grote ritten doen.

Ik was al zelf naar andere brokjes aan het zoeken. Ze mag namelijk niet te veel zetmeel en niet zo hoog suikergehalte en ik kijk altijd of er geen malesses in zetten. Anders krijgt ze last van haar spijsvertering .

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 20:24 



 
Profiel   

Hilli schreef
Er bestaat een verschil tussen beweging geven en trainen. Je kunt prima 6 dagen in de week een paard laten bewegen zonder ook maar een enkele trainingsprikkel te geven. Daar zou een paard ook niks van moeten krijgen. Zes dagen trainen is anders en absoluut funest:
na een flinke training geef je in elk geval 48 maar liever nog 72 uur vrij.


TS, hoe ziet jouw week er precies uit qua beweging voor je paard? Wat doe je per dag? Het is op basis van de informatie die je geeft heel moeilijk om tips te geven waar je wat aan hebt.

Zelf doe ik dat dus niet, juist om te voorkomen dat ze spierpijn krijgen. Ik pak d'r dan de dag erna aan de longe, gewoon simpel hoor. Goed instappen, wat draven, goed uitstappen. Echt alleen even de spiertjes opwarmen. En dan de dag erna vrij. Voor die van mij werkt dat super.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 21:04 



 
Profiel   

dus even een bloedonderzoek ter controle vind je niet nodig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 07:06 



 
Profiel   

Bloedonderzoek zou ik persoonlijk ook niet meteen doen. Dit is waarschijnlijk al goed te verhelpen met wat meer rust en beter/meer voer.
6 dagen rijden is i.m.o wat veel, zeker voor een pony die voorheen op een manege waarschijnlijk niet zo zwaar getraind is. Je zou bijvoorbeeld 2 of 3 dagen rijden kunnen vervangen door longeren of grondwerk, zodat je haar onbelast door ruitergewicht sterker kan maken en aan haar conditie kan werken.
Sportbrok of voer met meer eiwitten is bij opbouw in training sowieso wel een goed idee. Door training op te bouwen ontwikkeld je pony ook meer spieren dus zal ze haar eiwitten extra hard nodig hebben :)

Mocht je dit nou allemaal gedaan hebben en je pony loopt na een training alsnog krom van de spierpijn kan je altijd nog even bloed laten prikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 07:40 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Hilli schreef
Er bestaat een verschil tussen beweging geven en trainen. Je kunt prima 6 dagen in de week een paard laten bewegen zonder ook maar een enkele trainingsprikkel te geven. Daar zou een paard ook niks van moeten krijgen. Zes dagen trainen is anders en absoluut funest:
na een flinke training geef je in elk geval 48 maar liever nog 72 uur vrij.


TS, hoe ziet jouw week er precies uit qua beweging voor je paard? Wat doe je per dag? Het is op basis van de informatie die je geeft heel moeilijk om tips te geven waar je wat aan hebt.

Zelf doe ik dat dus niet, juist om te voorkomen dat ze spierpijn krijgen. Ik pak d'r dan de dag erna aan de longe, gewoon simpel hoor. Goed instappen, wat draven, goed uitstappen. Echt alleen even de spiertjes opwarmen. En dan de dag erna vrij. Voor die van mij werkt dat super.


Als je paard stil in een hoekje in de wei gaat staan (of heel lang op stal moet staan) is een beetje licht bewegen idd prima. Na een grensverleggende training hou ik zoals Hilli 48/72 uur rust aan om ontstane microtrauma te laten herstellen. Mijn paard staat 24/7 in de wei en beweegt uit zichzelf al veel dus dan hoef ik hem echt niet extra te laten bewegen.

Bij TS ben ik idd ook benieuwd naar het precieze werkschema, maar al meerdere keren kreupel van de spierpijn na 20km of zware training denk ik ook dat er iets niet goed gaat.
Maar wat doe je precies tijdens die zware training of 20km?

Bepaalde voedingsstoffen die missen zou zeker kunnen. Te weinig eiwit in het rantsoen waardoor spieren niet sterker worden, of bepaalde vitamines en mineralen. Een supplement met vit E, magnesium en selenium zou dan het testen waard zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 09:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen