Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pony spierpijn na zware training

 
Profiel   

Hoi

Ik had een vraag mijn pony(welsh)
Heeft echt veel last na een zware traning of lange buitenrit van 20km
Ze loopt dan de volgende dag echt bijna kreupel. Tijdens de rit loopt ze goed. Het is echt de volgende dag dat ze dan super slecht uit haar stal komt.

Ze krijgt heel veel hooi te eten en ze krijgt metazoa superbixx
Wat kan ik doen zodat ze dat niet krijgt of minder erg
[ img ]
2
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 08:37 



 
Profiel   

De foto van de terug weg

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 08:38 



 
Profiel   

Minder zwaar trainen?
Misschien is het de pony te veel?
Heb je al eens bloed geprikt om te checken of ze wel voldoende vitaminen en mineralen heeft?
Check dan vooral even magnesium...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 08:40 



 
Profiel   

nou inderdaad, hoe moeilijk kan het zijn. Minder zwaar trainen, checken op tekorten via bloedonderzoek.
En je zegt dat ze veel hooi krijgt, wat voor hoeveelheid is dat dan? En hoe wordt ze gehouden/stalling/wei etc?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 08:43 



 
Profiel   

Misschien ook op een paddock of weide laten lopen in plaats van op stal te zetten na de wedstrijd. Dan kan ze ‘s nachts rondlopen en blijft ze in beweging waardoor ze misschien minder stijf wordt?
Daarnaast goed opwarmen en afkoelen natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 08:44 



 
Profiel   

Ik zou er eens een goede sportbrok in gooien, dat is daar voor bedacht. Er zijn er speciaal gericht op endurance, maar ook meer algemeen geschikt. Als die spieren geen eiwitten krijgen is er niks om van te bouwen dus dat zorgt voor giga spierpijn.

Daarnaast natuurlijk voldoende vrije beweging en een goede opbouw van je training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 08:47 



 
Profiel   

Doe je een goede cooling down/naverzorging? Gaat de pony op stal na de training? Wat is de opbouw naar de training toe (wat doe je de rest vd tijd aan trainingen)?

Imo hoort een gezonde pony niet zoveel last te hebben van een zwaardere training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 08:47 



 
Profiel   

Even spierwaarden laten prikken ;)
Is niet zo duur en zegt een hele hoop over de gezondheid van je pony.
Let ook op de vitamine e opname in het bloed.

Dat je pony zo heftig reageert is niet normaal en zou met de voeding die het krijgt niet moeten gebeuren.
Er is dus een oorzaak voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 08:50 



 
Profiel   

https://www.pavo.nl/advies/voeding-en-t ... -voorkomen

Mss is dit interessant voor je om te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 08:51 



 
Profiel   

Goed je trainingsschema en voeding bekijken en aanpassen.
Eventueel bloedstaal om tekorten na te kijken.

Een gezonde pony met goed management zou niet stijf mogen zijn van een rit van 20km.

Al hangt veel er ook vanaf hoe je bvb die 20km rijd.
1 keer in de maand 20km volgas afjakkeren of vrij regelmatig 20km rijden op een slakkentempo is niet hetzelfde.

Na zware training/lange rit op stal zetten bevorderd ook de stijfheid. Beter buiten laten lopen, volgende dag een korte rustige staprit (of aan de hand) en dan rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 08:52 



 
Profiel   

Ik heb heel lang uitgestapt en na het afzadelen ook nog uitgestapt in de bak en daarna ging ze naar de wei

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:00 



 
Profiel   

Sowieso niet op stal zetten, maar zorgen dat ze zelf kan blijven bewegen.
Daarnaast kijken naar je voerbeleid, spieren trainen betekend ook voldoende eiwitten via voer binnen moeten krijgen.

Bloedonderzoek kan geen kwaad, maar laat niet altijd wat bijzonders zien bij een gezonde pony.

Overigens als je pony zoveel spierpijn heeft wel kijken naar je trainingsschema, dat is blijkbaar te veel / te zwaar nu


Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 07-04-19 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:02 



 
Profiel   

Wat een onduidelijk antwoord op de vragen. Hoeveel voer krijgt ze. Staat ze altijd in de wei?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:04 



 
Profiel   

Hoe vaak rij je.
Hoe lang per keer.
Welk tempo.
Hoe verdeel je stap draf galop
Hoe lang doe je over die 20 km
Sinds wanneer tijd je dit paard in deze hoeveelheden?


Als je 6x per week rijdt, waarvan 2x per week buitenritten van 10 km of meer, dan kan een rit van 20 km in hetzelfde tempo als normaal bijna geen probleem zijn.


Maar rij je bijvoorbeeld 1 of 2 keer per week, en dan meestal in het weiland en bijvoorbeeld drie kwartier, dán is het voor een pony gewoon echt teveel om ineens 20 km op pad te gaan, zeker als het tempo dan ook wat hoger ligt.


Ik loop dagelijks met mijn hond. Uitlaten, wandelingetjes.
Maar als ik ineens mee doe met een wandeltocht, zonder verdere training, dan kan ik 2 dagen bijna niet lopen.

En zo werkt het eigenlijk ook ongeveer bij paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:05 



 
Profiel   

Normaal idd zou een pony er geen last van mogen hebben.

Maar hoeveel doe je idd, ruiter niet te zwaar waardoor de pony is overbelast. Hoe lang warm je op en stap je uit? Pony te warm op koude plek weggezet waardoor spieren te snel kunnen afkoelen? Wel voldoende rust na afloop? Hoe vaak doe je dit soort trainingen en wat doet de pony tussendoor? Hoe lang staat hij buiten, hoeveel brokjes geen je hem per dag?

Kortom zoveel vragen die een mogelijke oorzaak kunnen aanwijzen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:06 



 
Profiel   

Heeft de pony in het verleden wel eens tying up gehad? Ook wel maandagziekte genoemd? Vaak blijven ze dan altijd gevoelig voor spierpijn Tying up helaas! Idd bloed laten prikken dan weet je meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:10 



 
Profiel   

Ik rij 6 x in de week
en 2 x een buitenrit van 10km. En ik rij veel in draf en stap en galop niet zo veel maar gisteren misschien wel iets meer. Ik rij volgens een schema en ben in februari mee begonnen. Geen idee of ze maandagziekte heeft gehad in het verleden. Wel heeft ze kolieken gehad maar dat was door het voer dat ze toen kreeg. Ze was een manege pony geweest. Voor dat ze van mij was verzorgde ik haar dat is 7 jaar geleden nu is ze 1 jaar van mij


Laatst bijgewerkt door chevellaenik op 07-04-19 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:21 



 
Profiel   

wat voor schema.
en hoeveel voer krijgt ze? En staat ze de hele dag op de wei? Zo niet, hoeveel staat ze op stal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:22 



 
Profiel   

Hoe oud is de pony.


En idd, welk schema.


Bijzonder dat je exact dat rijdt dat ik in mijn voorbeeld aangeef...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:23 



 
Profiel   

Ok, weinig rust dus per week. Je hebt een schema zeg je, hoeveel deed je voor die tijd? Misschien veel te snel opgebouwd en je pony nu overvraagd en overbelast? Rust is belangrijk bij opbouw ook. Rust aks in vrije uitloop buiten. Niet op stal laten staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:24 



 
Profiel   

Mijn schema komt uit een boekje van massage voor paarden. Het is een Hersteltraining. Ze staat overdag van 8 tot 5 op de wei en slaapt op stal. Ik geef kwartje metazoa en een hooizak van 10 tot 12 kg in stal. Met slecht weer staat ze buiten in de paddock/ rijbak en daar hangen ook 5 hooizakken en ze staan ook met zijn 5 paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:29 



 
Profiel   

Mijn pony is trouwens net 12 jaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:30 



 
Profiel   

Dat schema kun je dat eens neerzetten? En wat deed je daarvoor met de pony kwa bewegen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:31 



 
Profiel   

ik zal wel gek zijn hoor, maar als jouw pony het zo zwaar heeft met hoeveel jij rijdt, waarom geef je haar dan niet meer rust?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:31 



 
Profiel   

Paarden slapen maar max 3 uur per 24 uur he.
Imo teveel tijd op stal en dus te weinig buiten.

6x in de week trainen / rijden is funest voor een paard. Een paard heeft na een training ook herstel tijd nodig, dus ik snap wel dat je pony spierpijn heeft met zoveel training en zo weinig ( kracht) voer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 09:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen