Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Pony spierpijn na zware training

 
Profiel   

Ik gok, maar weet niet zeker,

Dat we hier te maken hebben met een pony die per ongeluk 'gewoon' een keer fiks overnomen is.


Ruiter die relatief jong is, nog niet zo lang een eigen paard, en een inschattingsfout.
Daardoor pony fiks spierpijn of licht spierbevangen.


Dan kunnen we het over allerlei supplementen en onderzoeken gaan hebben, maar het lijkt mij handiger om naar die basis te kijken.


Dus TS:
Geef je pony nu even rust om bij te komen.
En ga dan inlezen hoe training werkt.

Waarom rust nodig is. Waarom af en toe de grens opzoeken handig is. En hoe je die grens van je eigen pony herkent.

Realiseer je dat geen enkel trainingsschema dat je online vindt, exáct aansluit op wat jouw pony nodig heeft.

Dus zorg dat je de achterliggende trainingsprincipes gaat begrijpen!

Dan komt het vast goed.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 09:23 



 
Profiel   

Ik lees dat het al meerdere keren is gebeurd, niet 1 keer..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 09:26 



 
Profiel   

Dan is het minder handig.

Ik las in het profiel inmiddels ook dat ts geen jonge puber is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 09:32 



 
Profiel   

Ik vind de TS vooral erg summier informatie geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 10:09 



 
Profiel   

Ik zou maatregelen nemen en kijken of je de spierpijn daarmee kunt voorkomen.
- Genoeg rustmomenten inbouwen, dus stukken stappen tussendoor
- Wat minder lang/intensief/vaak rijden
- Voer zouten en mineralen bij tegen verzuring (elektrolyten)

Net als bij mensen kan niet elk paard dezelfde trainingsintensiteit aan. Jouw pony geeft aan dat de training te zwaar was. Een klein beetje spierpijn mag wel, maar niet zo dat ze er heel erg stijf of zelfs kreupel van zijn. Daarnaast heeft een paard 48 tot 72 uur nodig om zijn spieren te laten herstellen van een zware training. Die kans moet hij/zij dus wel krijgen.


Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 08-04-19 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 10:30 



 
Profiel   

Naast dat je je schema nog 's goed onder de loep moet nemen zou ik ook de Metazoa eens heroverwegen. Mijn pony deed het daar dusdanig slecht op dat ie narrig, bokkerig en tegen het been werd. Toen ik stopte met de Metazoa was ie bijna direct weer zijn fijne meewerkende zelf. Ik vind het rotspul.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 10:30 



 
Profiel   

Is het wel spierpijn? Een manegepony zou dit werk namelijk simpel aan moeten kunnen, mits hij al vaker kreupel was in de manege na belasting en daardoor bij jou terecht is gekomen.

Zelf denk ik eerder aan artrose achtige verschijnselen dan aan spierpijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 10:59 



 
Profiel   

Pony is volgens profiel al een aantal jaar van ts.

Ts is ook niet het verwachtte jonge manegemeisje

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 11:11 



 
Profiel   

Daarom kan de pony nog wel artrose hebben natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 11:42 



 
Profiel   

Voldoende rust is minstens zo belangrijk als training, met 6 keer trainen waarvan een fikse buitenrit verzuren de spieren alleen maar.

IMO kun je beter je training terug schroeven naar 4 x per week, waarbij je een x dressuur rijd, een 10 km rit met galop en een 7,5 km rit zonder galop en een x longeren en de rest vrij.

Verder kijken naar de voeding, Zorg dat ze meer eiwitten binnenkrijgt en misschien wat extra energie dmv lijnzaad olie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 12:52 



 
Profiel   

Ik ben 37 jaar. Ik rij vanaf mijn 8ste . Het is wel mijn eerst eigen paardje. Maar ik lees heel veel over training. Maar in de praktijk en naar eigen situatie is soms lastig. Pony was van een manege maar ze is nog nooit kreupel geweest. Dus wie dat eruit opmaakt. Kwa voer had ik eerst vitalbix active+ en daar had ik geen problemen maar ze eet ze niet meer
Dus toen kwam ik op metazoa..
Maar nu zit ik te denken dat ik mastall champignon ga nemen. Maar dat moet ik nog even verder bekijken.
Ik rij heel afwisselend de ene dag longeer ik en de andere keer maak ik een sprongetje en we werken ook aan de hand met de kaptoom. En dressuur oefeningen doen we altijd wel in de bak. En als ik buiten ben ga ik de ene keer maar een uur weg en dan proberen alleen te draven en stappen. De andere x een kort ritje van 30 min in stap draf galop. En in het weekend een wat groter rit dan is mijn dochter er ook en dan fiets ze mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 13:58 



 
Profiel   

ik voer zelf Purefeed, is een vitamine brokje met verschillende soorten kruiden maar zonder luzerne en laag in suikers en melasse's evt zou je die kunnen combineren met de nieuwe pavo voedingen - fibrenuggets of de speedybeet.
(ik heb wel een shetlander die 24/7 los staat, dus die heeft wel andere behoeftes, hij kan het af met alleen purefeed en een handje dengie en magnesium)

Misschien een keer d'r nieren en lever detoxen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 14:03 



 
Profiel   

Hallo, als ik mijn pony uit de stal doe. Gaat hij met z'n hoofd omlaag en dan 1 van z'n achterbenen omhoog. Alsof hij strekt. Is dit een teken van spierpijn? Wat moet ik eraan doen? Of is er niks aan de hand? Ik hoop dat ik antwoord krijg. Dit heb ik nu trouwens 2 keer gezien... Heeft iemand advies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 10:52 



 
Profiel   

Je pony rekt zich uit. Dat is niet iets om je zorgen over te maken als hij verder niet stijf is. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 10:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen