Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Grote maat Arabier

 
Profiel   

Ik wil deze zomer op zoek naar ander paard(je).



Iets over mijzelf (paardgerelateerd):

Ik maak graag buitenritten en wil dan weer een paar keer per jaar een endurance rit doen. (En dan is mijn recreatieve ambitie om bij K2 bij de eerste 5 zitten).
(p.s. ik heb ervaring in de endurance)

Wat ik heeeel belangrijk is een klik en gevoel met een paard. Uiteraard zijn zwepen en sporen taboe en aan het been reageren is dan bij wijze van als ik mijn grote teen al beweeg ;)
Kortom, ik zoek een maatje en geen "manegetractor"
Qua tuigage ben ik fan van de rambo Micklem en bijvoorbeeld de MontyRoberts dually halster

Dus dan kom ik toch uit op een paard wat hoog in het bloed zit.
Mijn nadeel is dat mijn lijf 182cm is en 83 kg weegt (meestal na de kerstdagen 85kg :+ ) .
Ik ben niet dik ofzo, confectiemaat is 48-50.


Wat is nu een goede keuze of richting in te zoeken?
Zelf kwam ik al uit op een:

Ahkal Teke
- deze lijken mij erg schraal voor mijn eigen postuur, beetje de windhond onder de paarden.
voor mijn lijf zou een wat voller paard beter passen...denk ik..

Anglo Arabier
- deze zijn echt zeldzamer dan een paarse olifant met gele stippen

Shagya-Arabier
- deze lopen in een kudde ergens ook bij die paarse olifanten.

Een kruising arabier....?

Ik kreeg ook al de tip om eens te kijken voor een PRE (Andalusier).
Deze zijn dan wat voller gebouwd en wat meer een mannenpaard dan een volbloed en hebben evengoed genoeg temperament. Voor lange buitenritten is hun voorbeenactie dan weer misschien nadeliger, aan de andere kant dragen ze wel meer gewicht met hun achterbenen.

Dus ik weet het even niet, ik heb geen haast en ben mij nu aan het orienteren.
Dus tips zijn welkom , positieve kritiek ook ;-)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:36 



 
Profiel   

Je hebt ook akhal tekes die minder rank gebouwd zijn. Die zien er bijna als een warmbloed uit.

Zo ook bij de AV's. Je hebt die ranke Egyptische lijnen maar ook steviger Russische modellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:39 



 
Profiel   

Moet je toekomstige paard uit Nederland komen?
Anglo's zijn hier niet zo veel te vinden, maar in Frankrijk natuurlijk wel. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:43 



 
Profiel   

Waar je ook nog aan zou kunnen denken is een draver, of een draver x AV bij voorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:44 



 
Profiel   

Koper schreef
Je hebt ook akhal tekes die minder rank gebouwd zijn. Die zien er bijna als een warmbloed uit.

Zo ook bij de AV's. Je hebt die ranke Egyptische lijnen maar ook steviger Russische modellen.


Oja,dat is wel een goeie.


Wel een nadeel dat er zo weinig in omloop zijn. Als ik google (bijv Ahkal Teke) zijn de meeste (allemaal) dan ook nog in het buitenland.

Ik weet ook niet goed wat er "past" qua formaat. Ik heb wel eens tabellen op internet gezien maar dan kom je al heel snel in het KWPN segment.

Die Russiche AV's, hoe groot/vol zijn die dan?
Is ook lastig, een voller gebouwde 157cm kan zomaar groter ogen als een ranke 162'r

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:45 



 
Profiel   

Met 80+ kg zou ik niet zo snel voor een volbloed arabier gaan. Met zadel ed erbij ga je dan al snel over de 90kg heen en dat vind ik behoorlijk zwaar voor dit ras. Dan zou ik idd eerder voor een kruising gaan.

Kwa lichaamslengte, ik ben 1.80m en mijn (breed gebouwde ) arabier van 1.56cm gaat prima. Alleen weeg ik dan zo'n 63kg..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:48 



 
Profiel   

Jessix schreef
Moet je toekomstige paard uit Nederland komen?
Anglo's zijn hier niet zo veel te vinden, maar in Frankrijk natuurlijk wel. :)


Moeten niet perse maar logistiek is het wel handig.
- Eerst kijken/rijden,
- Vervolg afpraak met ophalen met eventuele keuring DA

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:48 



 
Profiel   

Koper schreef
Waar je ook nog aan zou kunnen denken is een draver, of een draver x AV bij voorbeeld.


hmmm, ik liever een galopeerder dan een draver (als je snapt wat ik bedoel).

Draver x AV zou wel een combi kunnen zijn (als je iets kan vinden)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:51 



 
Profiel   

Sideswipe schreef
Jessix schreef
Moet je toekomstige paard uit Nederland komen?
Anglo's zijn hier niet zo veel te vinden, maar in Frankrijk natuurlijk wel. :)


Moeten niet perse maar logistiek is het wel handig.
- Eerst kijken/rijden,
- Vervolg afpraak met ophalen met eventuele keuring DA


Ja maar als de keuze in een ander land veel groter is dan kan het wel de moeite waard zijn. Die van mij komt uit het zuiden van Portugal bijvoorbeeld. Ik wilde een Lusitano en had een behoorlijk wensenlijstje.

Tijdens mijn bezoekjes aan Portugal heb ik er steeds meerdere bezocht. Dat gaf mij een heel goed beeld van het ras en wat er te koop is.

Dus misschien iets om in je achterhoofd te houden als je in Nederland niet kan slagen. Vlak ook België en Duitsland niet uit voor endurance gefokte paarden.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:55 



 
Profiel   

Ik heb een vrij brede arabier die Russisch gefokt is. Hij is rond de 1.55 cm, maar daar zal ik niet snel iemand opzetten die rond de 80kg zit. 70kg lichaamsgewicht +zadel is voor mij zijn max.

Dan zou ik eerder kiezen voor een kruising of inderdaad een Andalusiër of PRE. Die zijn een stuk breder. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:59 



 
Profiel   

Djilna schreef
Met 80+ kg zou ik niet zo snel voor een volbloed arabier gaan. Met zadel ed erbij ga je dan al snel over de 90kg heen en dat vind ik behoorlijk zwaar voor dit ras. Dan zou ik idd eerder voor een kruising gaan.

Kwa lichaamslengte, ik ben 1.80m en mijn (breed gebouwde ) arabier van 1.56cm gaat prima. Alleen weeg ik dan zo'n 63kg..


Dat was mijn dingetje ook. Ik wil ook een paard niet overbelasten.

Voor de mensen die zich dit afvragen, qua gewicht kan ik niet meer zoveel,
ik heb zelf ook diabetes type 1 met insulinepomp en weet precies tot achter de komma wat ik eet.
83 kg is goed te handhaven met vast eetpatroon (ochtend Kwark met noten/ smiddags 2 koolhydraatarme boterhammen en avond vlees met groenten. Ik eet dus minder koolhydraat en meer eiwitten om mijn bloedsuikerwaardes in controle te houden (meet 10 keer dag)
Ik heb ook wel eens geprobeerd op 79 kg te blijven maar dan ben ik mijzelf aan het uithongeren zoals maaltijden overslaan.

Naast dagelijks de paarden, zwem ik 1 keer week baantjes (goed om de hernia buiten de deur te houden) en loop 2 keer per week een rondje hard van 5 km,

Ben geen topsporter maar ik ben zeker geen "zitzak met oren" die de hele dag bij de tv hangt.. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 10:02 



 
Profiel   

@Isabel: Niet eens persé breder, wel steviger gebouwd. Mijn arabier heeft een bredere boommaat dan de gemiddelde haflinger en fjord, maar zijn massa is toch wat anders.

TS, jezelf uithongeren zou ik zeker niet doen. En gewoon op voor jou gezond gewicht en levenspatroon blijven. Maar dan zou ik een volbloed arabier idd uit je hoofd zetten. Er zijn genoeg leuke kruisingen of andere rassen die meer massa hebben en jou prima kunnen dragen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 10:04 



 
Profiel   

En wat dacht je van een leuke KWPN'er? De mijne is 1.70 en zou niet misstaan in de endurance, ongelooflijk uithoudingsvermogen en niet kapot te krijgen. Staat ook hoog in het bloed en ik pas er goed op. Ben zelf ook bijna 1.80.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 10:06 



 
Profiel   

Ik rij zelf met een kwpner van 165, hij heeft succesvol k3 gereden, en k2 loopt hij met 2 hoeven in zijn neus. Hij is wel een halve engelse volbloed. Dus richting die kant kun je ook kijken. Verder als het paard gezond is en je hebt de juiste trainingsschema's moet je wel in de top 5 kunnen rijden in de klasse 2

Edit http://www.endurancedatabase.nl/toptien ... 20KWPN.php

Hier kun je even rondklikken voor wat de kwpners tot nu toe hebben gedaan dit jaar

http://www.endurancedatabase.nl/toptien ... linger.php
of de haflingers

http://www.endurancedatabase.nl/toptienpagina%20dravers
de dravers


Laatst bijgewerkt door billy3105 op 03-05-19 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 10:08 



 
Profiel   

Djilna schreef
@Isabel: Niet eens persé breder, wel steviger gebouwd. Mijn arabier heeft een bredere boommaat dan de gemiddelde haflinger en fjord, maar zijn massa is toch wat anders.

TS, jezelf uithongeren zou ik zeker niet doen. En gewoon op voor jou gezond gewicht en levenspatroon blijven. Maar dan zou ik een volbloed arabier idd uit je hoofd zetten. Er zijn genoeg leuke kruisingen of andere rassen die meer massa hebben en jou prima kunnen dragen :j


Daar doelde ik inderdaad ook op. Misschien niet goed verwoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 10:09 



 
Profiel   

Djilna schreef
@Isabel: Niet eens persé breder, wel steviger gebouwd. Mijn arabier heeft een bredere boommaat dan de gemiddelde haflinger en fjord, maar zijn massa is toch wat anders.

TS, jezelf uithongeren zou ik zeker niet doen. En gewoon op voor jou gezond gewicht en levenspatroon blijven. Maar dan zou ik een volbloed arabier idd uit je hoofd zetten. Er zijn genoeg leuke kruisingen of andere rassen die meer massa hebben en jou prima kunnen dragen :j


Dank je!!, nee uithongeren ga ik zeker niet doen :o

Ik had even de uitleg erbij gezet om te voorkomen dat mensen met goedbedoelde adviezen komen om iets af te vallen. Vanwege mijn ziekte kom je ook langs de dietiste in het ziekenhuis om te leren over voeding en glycemische indexen etc. Ik ben voor mij zelf al strenger als de dietiste voorschrijft.

Ik zat zelf daarom al te kijken in de Akhal teke en de anglo hoek. Maar ik weet niet of die meer kunnen dragen als een doorsnee AVS

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 10:16 



 
Profiel   

Ik denk dat een AV prima kan passen, mits je gaat kijken naar een Russisch of Frans type. Ik heb zelf een kruising daarvan en dat is een stevig en degelijk dier van 1.58. Breed in de borst, grove ribben, goeie benen, flinke hals en niet te vergeten een gewoon hoofd. Mijn man van 178 met normaal postuur heeft hem altijd uitgebracht in de springsport.

Zijn dochter loopt succesvol in de endurance, haar moeder is een KWPN merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 10:17 



 
Profiel   

Kijk ook eens naar een (kruizing) Criollo!

Dat zijn echte diesels. Voordat ze in het stamboek komen, moeten ze eerst een zeer lange afstand afleggen (700 km geloof ik?) In 10 dagen. Ik heb een Criolloxengels volbloed gereden en dat was een fantastisch paard!

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 10:22 



 
Profiel   

Er zijn best wat grotere Arabieren te vinden, maar vaak ogen ze rank en slank door hun lange benen. Daarnaast hebben ze korte ruggen waar lange zadels vaak niet op passen.
Zoeken naar een kruising of een vergelijkbaar ras lijkt mij realistischer.

Als het specifiek gaat om de endurance, is misschien een draver ook een optie. Zijn vaak toch wat robuuster gebouwd en kunnen leuk meekomen op flinke afstanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 10:22 



 
Profiel   

Sideswipe schreef
Koper schreef
Waar je ook nog aan zou kunnen denken is een draver, of een draver x AV bij voorbeeld.


hmmm, ik liever een galopeerder dan een draver (als je snapt wat ik bedoel).

Draver x AV zou wel een combi kunnen zijn (als je iets kan vinden)

Whow, hallo vooroordelen. Niet elke draver heeft ook automatisch gekoerst. En een goed omgeschoolde ex-koerser kan een prima galoppeur worden.

Dravers zijn atleten met een groot uithoudingsvermogen. En hebben meer maat en body dan de gemiddelde AV (voor zover daar gemiddeldes in bestaan). Maar als dat niet is wat je zoekt dan moet je inderdaad misschien maar verder kijken, ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 10:35 



 
Profiel   

Misschien de selle francais?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 10:42 



 
Profiel   

Ik vind het wel lastig met gewicht en maat.

[PP] Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Hier staat ook een en ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 10:44 



 
Profiel   

Ik werd al getipt. (Teke eigenaar en fokker hier...) :Y)

Sideswipe schreef
Ahkal Teke
- deze lijken mij erg schraal voor mijn eigen postuur, beetje de windhond onder de paarden.
voor mijn lijf zou een wat voller paard beter passen...denk ik..

Windhond onder de paarden betreft het hoofdtype. Daarnaast is er nog het middentype (mijn twee merries bijv.) en massieve type.
Vind je deze ook schraal of niet vol genoeg voor jouw postuur?
Zoals:
Deze perlino
Deze zwarte
Deze schimmel
Deze zwarte
Of deze zwarte

Of wat zeg je van...
Deze goudvalk
Of deze palomino
[ img ]
Of mijn eigen middentype merrie...

Nu zal die laatste te klein voor je zijn qua stokmaat, maar haar dochter lijkt vooralsnog de 160 ver voorbij te streven en waarschijnlijk ook iets breder te worden (wel nog middentype, net als beide ouders.)

Wel hangt aan Tekes met een grote maat (los van het type, maar massief is zeldzaam en in Europa moeilijk te vinden afgezien van bijv. Oekraïne) en met grote maat bedoel ik 165+, vaak wel een prijskaartje. Dan is een Arabier of AA van 165+ weliswaar veel zeldzamer maar wel goedkoper.

In NL is ook een stoeterij voor dit ras, al fokken zij voornamelijk modern sporttype en hoofdtype. Toch misschien eens de moeite waard te gaan kijken.
Wat betreft kopen in het buitenland wil ik je met alle liefde op weg helpen. Kopen in Rusland betekent zeker 2-3000 euro extra kosten ivm importeren, kopen binnen Europa is daarom vaak goedkoper. In bijv. Duitsland zitten enkele goede fokkers, maar ook in andere landen.
Ik heb zelf een Russische merrie. De andere heb ik zelf gefokt met een Duitse hengst afkomstig uit Dagestan. Beide niet dat schrale windhondtype. ;)

Overigens is ook dat een beetje misleidend, want:
Dit is dezelfde als deze
En deze spriet is hier wat uitgezwaard
En dit schrale renpaard is uiteindelijk ook voller geworden...

Hierbij het perspectief van iemand die bekend is met de AT.
Overigens is het veulen van 2018 van mijn man en die is langer en zwaarder dan jij. Zijn ambitie is boogschieten en endurance. Ik zie daarin geen bezwaren. En op stal ook niemand en die kennen het ras alleen van onze beide merries en misschien wat beeldmateriaal dat ik op navraag getoond heb.

Tot slot zijn Shagya’s en AA in het buitenland zeker niet zo zeldzaam, maar dan moet je wel in het buitenland durven kopen. Dat geldt voor AT eigenlijk ook. Durf ook over de grens te kijken. Met een goede bemiddelaar of tussenpersoon vind je echt wel precies wat je zoekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 10:46 



 
Profiel   

Als het je alleen om het tuig gaat, dan zou ik regelmatig een ruitersportzaak bezoeken en de door jou gewenste stukken tuig liefkozend door je handen laten gaan. Natuurlijk kun je een voorkeur hebben, maar uiteindelijk heeft het paard de doorslaggevende stem. Sta je dan met je mooie hoofdstel wat je paard volkomen ruk vindt - doe je dan ook je paard weg? ;-) Ik zou daarom dus nooit mijn paard bij je favoriete tuig uitzoeken.

Als je daarnaast het postuur niet hebt (waar je om een bepaalde reden ook gewoon niks aan kunt veranderen) en een bepaald soort ambitie niet hebt, dan vraag ik me af of je je niet teveel blind staart op een bepaald type paard, en de bijbehorende rassen.

Ik zou dus vooral zoeken naar een paard/een ras dat in eerste instantie past bij jouw postuur, en daarna je ambities. Er zijn ook nuchtere, hardwerkende KWPN'ers met voldoende maat en ook bepaalde Ierse of Duitse rassen hebben datzelfde, en daarmee voldoende potentie voor jouw wensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 10:54 



 
Profiel   

Koper schreef
Whow, hallo vooroordelen. Niet elke draver heeft ook automatisch gekoerst. En een goed omgeschoolde ex-koerser kan een prima galoppeur worden.

Dravers zijn atleten met een groot uithoudingsvermogen. En hebben meer maat en body dan de gemiddelde AV (voor zover daar gemiddeldes in bestaan). Maar als dat niet is wat je zoekt dan moet je inderdaad misschien maar verder kijken, ja.


Dank je, blij dat je reageert :) , ik houd van positieve kritiek !
inderdaad een vooroordeel.

Ik had altijd gedacht dat Dravers moeilijk zijn in de galop (klinkt nog op zich logisch als ze daarop gefokt zijn ;) )

Maar wel een optie dus om te overwegen. Het gaat mij om de combi van gedrag en temperament.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 10:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen