Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Interesse in lange afstandsritten, tips gezocht!

 
Profiel   

Hey bokkers,

Ik zou het heel leuk vinden om meer te weten te komen over de mogelijkheden voor lange afstandsritten in de buurt van zuid Limburg.
Ik heb sinds een paar maanden een eigen paard, een 11 jarige Mérens merrie, en we vinden het buitenrijden beide helemaal geweldig.
Nu mijn vraag, misschien wat stom, maar kan ieder paard dit zomaar? We zullen uiteraard veel moeten trainen maar ik wil het haar niet aandoen als ze het lichamelijk waarschijnlijk niet kan.

Hier een foto voor een inschatting van haar bouw.
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 19:50 



 
Profiel   

Helemaal niemand? -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 15:55 



 
Profiel   

Wat bedoel je precies met lange afstandsritten? Endurance? Of een trektocht? Of meer zoiets als de Mongol derby? (da's best lang, zeg maar. ;) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 16:03 



 
Profiel   

Hoi!

Hoeveel km vind je een lange afstand? 10km? 30km? 100km?

Ieder gezond paard kan natuurlijk een mooi stuk lopen mits je dit opbouwt etc.

Als je twijfelt of je paard gezond is, zou je het aan je dierenarts kunnen vragen of er iets met je paard aan de hand is, wat een lange afstand rijden in de weg staat.

Maar als je goed materiaal hebt, je de afstand rustig opbouwt en regelmatig traint en je paard gezond is... dan is de kans groot dat je eigen “zitvlees” eerder de beperkende factor is dan je paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 16:06 



 
Profiel   

Met lange afstand bedoel ik inderdaad endurance, eper 4 daagse, enjoy the ride... Ritten van 10-15km, soms een uitschieter naar 20km, zijn bij ons normaal.
De dierenarts vond haar perfect gezond, alleen wat dik, maar daar werken we aan. Ik kreeg alleen in het topic van haar aankoop commentaar dat ze niet echt voor lange ritten gebouwd zou zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 16:15 



 

Ik reed met mijn PRE merrie voorheen wekelijks ritten van 30 + km. Ging prima, heb daarin natuurlijk wel opgebouwd. Wat voor ons fijn werkte was een dag rust, een dag een normale rit, een dag een extra lange rit, een dag een normale rit en weer een dag rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 16:16 



 
Profiel   

Als je paard goed gezond is; gewoon doen dus.
Haar goed in de gaten houden, onderweg. Genoeg eten en drinken aanbieden.
Lijkt me geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 16:18 



 
Profiel   

Als ritten van 10-15-20 kilometer nu al normaal zijn, ben je volgens mij al heel goed bezig. Niet gebouwd zijn voor lange ritten is relatief: dit hangt ook af van haar conditie (en de jouwe) en het gebruikte - goed passende - harnachement. Er zijn op diverse endurance-sites en wellicht ook wel in topics hier op Bokt, ik weet zo niet welke, trainingsschema's te vinden om duurritten op te bouwen. En vooral ook naar je paard blijven kijken en luisteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 16:20 



 
Profiel   

Ik zoek ook vooral leuke routes of beginner evenementen hier in de buurt, aangezien er in de buurt van stal niet ontzettend veel mogelijk is.
Maar goed om te horen dat het niet alleen de standaard Arabieren e.d. zijn die lange afstandsritten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 16:25 



 
Profiel   

O, dan had ik je verkeerd begrepen.

http://www.ruiterenenmennen.nl is volgens mij een site waarop veel ruiterroutes staan. Ergens op de KNHS-site staan ook de Enjoy the Rides en de NVVR - vereniging van vrijetijdsruiters - organiseert ook regelmatig iets waarbij je wellicht kunt aansluiten.

Edit: typefout verbeterd. Aanvulling: trekauto + trailercombinatie aanschaffen of huren, zodat je wat verder weg kunt?


Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 20-11-19 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 16:29 



 

Je bent bij mij altijd welkom om eens een dagje of weekendje mee te gaan. Ik zit in omgeving helden/panningen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 16:30 



 
Profiel   

Merens zijn harde pony’s. Geen enkel probleem.
Met een gezond paard (en een gezond beleid) kun je prima 30+ lopen. Dus trainen maar :) heb je al comfortabel tuig?
Heel veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 16:30 



 
Profiel   

Ga veel stap-ritten maken bouw dit uit in km. Dressuurmatig recht richten, wat je ook weer qua oefeningen op de buitenritten mee kan pakken. Als je dit beide actief gaat doen kan je uitstekend met dit soort paarden aan Endurance/4daagses mee doen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 16:41 



 
Profiel   

Dankjewel voor alle tips!
Ja, het tuig zit volgens mij wel goed, maar als jullie nog gouden tips hebben waar ik misschien nog niet aan gedacht heb, graag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 16:45 



 
Profiel   

Ik zou zeggen: gewoon uitproberen en kijken hoe ver je kunt komen :-)

Kijk eens op de website van de endurancevereniging, in de winterperiode worden vaak lezingen gegeven over lange afstand rijden, erg leerzaam!

Daarnaast is op 28 december in zuid limburg in ieder geval nog een (extra) endurance wedstrijd georganiseerd. Misschien leuk om daar te gaan kijken?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-19 16:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen