Hoe train je conditie van je paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
naranja1
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-05-18

Hoe train je conditie van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 14:55

Hallo.

Hebben jullie schema's voor conditie van mn paard te trainen?

Paard is nog niet beleerd dus ik kan nog niks onder het zadel.

Liefste aan de longeerlijn.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe train je conditie van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:03

Aan de longe kun je geen conditie opbouwen. Je zou daarvoor zoveel en zo vaak moeten longeren dat je een paard compleet kapot zou werken.
Met een jong paard is de beste conditie waar je nu aan kunt werken rechtuit op het harde, om de pees- en botconditie te vergroten. Cardiovasculair komt wel als je eenmaal er op zit. Of eventueel als handpaard meenemen of naast de fiets, dat kan ook. Maar niet op de volte aan de longe.

naranja1
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 14:06

Ibbel schreef:
Aan de longe kun je geen conditie opbouwen. Je zou daarvoor zoveel en zo vaak moeten longeren dat je een paard compleet kapot zou werken.
Met een jong paard is de beste conditie waar je nu aan kunt werken rechtuit op het harde, om de pees- en botconditie te vergroten. Cardiovasculair komt wel als je eenmaal er op zit. Of eventueel als handpaard meenemen of naast de fiets, dat kan ook. Maar niet op de volte aan de longe.

Ze is geen jong paard meer. Ze is 12. Geld het dan ook? Zijn dan al niet de pees en bot conditie beter. Want ik kan mij voorstellen dat dat verschild met een 12 jarige of jong paard.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe train je conditie van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:11

Een paard van 12 beginnen belasten is volgens mij veel slechter/gevaarlijker dan een paard van 3 beginnen belasten omdat de pezen en gewrichten nooit ook maar iets van gewicht hebben gekend en zich daar nooit aan hebben kunnen aanpassen.
Ik ga mee met mijn voorgangers om niet te veel of te lang aan de longe te werken, maar zo veel mogelijk buiten. En zo snel mogelijk een zadel aanleren en zichzelf leren balanceren en dragen. Echt geen volledig jaar 'beleren' aan de longe ofzo.

naranja1
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 14:16

Poekkie schreef:
Een paard van 12 beginnen belasten is volgens mij veel slechter/gevaarlijker dan een paard van 3 beginnen belasten omdat de pezen en gewrichten nooit ook maar iets van gewicht hebben gekend en zich daar nooit aan hebben kunnen aanpassen.
Ik ga mee met mijn voorgangers om niet te veel of te lang aan de longe te werken, maar zo veel mogelijk buiten. En zo snel mogelijk een zadel aanleren en zichzelf leren balanceren en dragen. Echt geen volledig jaar 'beleren' aan de longe ofzo.


Tja, daar zijn de meningen over verdeeld en heb nog niet echt een goed wetenschappelijk stuk daarover gevonden om van de leeftijd iets te zeggen.

Haar verleden is vaag. Ik heb haar onbeleerd gekocht, maar misschien is ze wel beleerd. Maar dat weet ik niet dus ik begin opnieuw.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:21

Met een 12-jarige zou ik zéker de tijd nemen om (botten en) pezen te trainen. Hoe ouder het paard hoe moeilijker je vooral de pezen 'afhardt'. Eigenlijk doe je dat het beste met een 2-jarige.
Cardiovasculair gaat dan vaak met een ouder paard weer veel sneller.
Dus vooral veel LSD - long slow distance - met dit paard. Gaan wandelen (ook goed voor je eigen conditie) en/of als handpaard of naast de fiets mee.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:32

Ibbel schreef:
Dus vooral veel LSD - long slow distance - met dit paard.

Goed dat je dat even verduidelijkte; mijn fantasie ging er al mee aan de haal.
Ik ben pegasuuuuuuus! _O-

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:37

Hé, wij enduranceruiters moeten érgens onze kicks vandaan halen. Oh wacht, die haalden we al uit de runner's high... :+

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:51

Kuggur schreef:
Ibbel schreef:
Dus vooral veel LSD - long slow distance - met dit paard.

Goed dat je dat even verduidelijkte; mijn fantasie ging er al mee aan de haal.
Ik ben pegasuuuuuuus! _O-


LSD voldoet ook voor luisteren, samenvatten, doorvragen. Ook wel humoristisch in deze situatie.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:12

Ibbel schreef:
Hé, wij enduranceruiters moeten érgens onze kicks vandaan halen. Oh wacht, die haalden we al uit de runner's high... :+

Over runner's high gesproken, bij hardlopers (mensen dus) gaat de conditie veel sneller vooruit dan de hardheid van pezen en gewrichten. Lopers die een schema uitzetten op basis van de conditie lopen gegarandeerd hun pezen en knieën kapot. Lopers die het rustig opbouwen -saai, ik kan makkelijk verder/harder- lopen met wat geluk helemaal blessurevrij en komen daar uiteindelijk verder mee.

Lopen op een relatief kleine volte is best belastend, dus wat Poekkie zeg, zadel erop en mee naar buiten. Dat is het beste.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:15

Geldt voor paarden precies zo. Zeker bij paarden met wat volbloed is die cardiovasculaire conditie het probleem niet.
Paarden overtrain je trouwens veel sneller dan mensen. En díe krijgen het al vrij makkelijk voor elkaar..

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:17

Ik ben verder geen endurence kenner, maar inderdaad zoveel mogelijk rechtdoor en zorgen dat er voldoende rust in het schema zit voor herstel. Wandelingen rechtdoor op het harde waarbij het paard goed doorstapt zijn op zichzelf ook erg nuttig voor de conditie en versterken van pezen, dus start daar zeker mee alvorens je aan galoptraining gaat denken.

Bij een paard wat weinig of niet onder het zadel gelopen heeft, speelt coördinatie en balans ook een grote rol. Bij het buitenrijden is de kans op oneffenheden van de bodem een stuk groter en dus heeft een paard tijd nodig hiermee te leren omgaan. Dat gaat zowel over spieren als pezen en banden (welke de onstabiliteit en schokken opvangen) als over een leerproces in de hersenen over 'hoe de voeten neer te zetten'

Dus samengevat ga ik mee met de rest; niet te snel te veel willen. Conditie komt meestal op een organische manier wanneer je aan de pezen, banden en spieren werkt.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:25

Ik ga mee met mijn voorgangers, aan de wandel met dat paard, liefst over het harde, en ondertussen je paard aan het zadel, de ruiter en de hulpen laten wennen zodat je na minstens een half jaar onder de man verder kunt opbouwen.
Schema's zijn verder erg paard-afhankelijk. Mijn 25-jarige arabier is met een maand klasse 1 klaar, met mijn 7-jarige E-pony doe ik daar minstens 4 maanden over. Een goede richtlijn is wel om niet meer dan 10% harder of verder te rijden dan de vorige rit, en nooit én harder én verder dan de vorige keer. Veel enduranceruiters beginnen hun training voor een nieuw seizoen na een winterstop (dit zijn dus paarden die al volop endurance lopen) al met 6 weken alleen maar stappen, en jonge paarden kunnen ter voorbereiding op de opbouw (dus nog niet eens de daadwerkelijke training) al 500-1000 km aan alleen maar stapwerk afleggen.
Aangezien je paard al 12 is, neem ik aan dat je geen brandende ambities hebt, en raad ik aan om echt zo lang mogelijk de tijd te nemen. Dan heb je er daarna zo veel mogelijk plezier van.

Aanvulling op SinneJ: in de endurance komt galoptraining pas na jàren voor het eerst aan bod (maar ik neem aan dat je dat als voorbeeld gebruikte).

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Hoe train je conditie van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:48

@nessinator: Ja was zeker een voorbeeld, veel mensen zien buiten rijden als wat stappen, draven en af en toe een sprintje trekken, maar dat is niet echt de manier om constructief een paard sterker te maken en zo neem je dus meteen erg veel risico's met je paard. Toch wordt het ZOO veel gedaan. Een keertje is dat geen ramp zolang de bodem er niet te erg bijligt, maar dat mag je dus echt niet dagelijks gaan doen, want dan zit je binnen een paar dagen/weken al met een blessure vrees ik.

Effectieve galoptrainingen lijken me sowieso pas met professionele begeleiding aangewezen nadat het dier lange tijd onder het zadel gewerkt wordt. Dat zou ik zelf niet zo ondernemen. Je wil dat eerst overleggen met je dierenarts en goede begeleiding met kennis van endurence training. Pas na ok van beide kan je dat in je schema opnemen.. en ook dat zal weer erg traag opgebouwd moeten worden.

Maar goed, ik weet eigenlijk niet of endurence het doel is van TS, ook al staat het bericht in dat forumdeel.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe train je conditie van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 16:13

Ik weet niet zeker of je hele antwoord op mij gericht was, SinneJ, maar ik ben het wel met je eens en pas wat je zegt ook toe in mijn eigen trainingen. Mijn paard draaft hard zat en zijn galop is prut dus meerdere endurance-veteranen waren het met mij eens dat galoptraining nog lang niet aan de orde is voor ons.
Op dit moment ben ik zelfs na bijna 5 maanden actieve rust (alleen maar grondwerk) aan de hand aan het stappen met mijn paard, over het harde, precies zoals ik TS aanraadde. Na anderhalve maand opbouwen (inderdaad in overleg met DA en osteopaat) zitten we nu op bijna 4 km per rondje. Hopelijk kan ik dat volgende maand af en toe gaan aanvullen met onder de man stappen.

naranja1
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-05-18

Re: Hoe train je conditie van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 17:07

Nee ik heb verder geen ambities. Was gewoon een vraag puur voor mijn paard een gezonde conditie en uit interesse.
Als ik jullie zo lees is het dus stappen en km rechtdoor maken.
Ik denk dat ze vrij veel km rechtdoor maakt stappend. En dan niet zo zeer met mij maar met haar kudde. Ze staat niet op stal.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe train je conditie van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 17:33

Dat valt eigelijk dik tegen hoeveel paarden in kudde stappen. Ik heb ze hier thuis staan met zelfs halve track, en durf te wedden dat de mijne nog niet eens aan 2 km op een dag komt. De anderen wel wat meer, maar nog niet spectaculair. En vergeet niet dat ze nooit echt doorstappen, meestal wat sjokken van hier naar ginder en dan nog op zachte grond. Haar conditie zal beter zijn dan een stalpaard met dezelfde arbeid, maar ik zou dat echt niet meetellen in je schema. Denk niet dat dat soort beweging iets doet voor de pezen, voornamelijk mentaal en voor de bloedsomloop.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 17:33

Het gaat hier echt om actieve kilometers, geen hapje-stapje-af en toe een sprintje kilometers. Het hart moet wel geprikkeld worden, en de pezen uitgedaagd.
Maar dat ze niet in een stal staat helpt wel met sneller conditie opbouwen.