Endurance 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Baileyi
Berichten: 93
Geregistreerd: 01-06-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:40

nessinator schreef:
Baileyi schreef:
Hoi allemaal, ik wil graag meedoen met mijn eerste impuls endurance in het Leenderbos dit jaar. Qua conditie van mijn pony maak ik me geen zorgen, wij zijn wat langere ritten op tempo gewend (30-40 km). Hartslag zit bij haar ook goed.

Het enige wat ik me af vroeg is hoe het precies zit met de groompunten want ik ben bang dat ik een van mijn niet-paarden vrienden (of niemand) moet gaan meenemen en ik hoop dus dat het allemaal ter plekke duidelijk gaat zijn :).

Als de impuls bevalt wil ik een startpas aanvragen en de rest van het jaar officieel gaan starten.

Ik rijd trouwens met Acavallo veiligheidsbeugels en geen last meer van mijn knieën, alleen nog als ik per ongeluk mijn beugels te kort heb.

Wat leuk dat je mee gaat doen! Wat Scooby ook zegt, bij de impuls hoef je niet per se gebruik te maken van de groompunten (dat is sowieso niet verplicht natuurlijk), en als je dat wel wilt staat aangegeven op de site waar de groompunten zijn :) Jij bent lang genoeg onderweg, je groom (als je er 1 meeneemt) heeft tijd zat om tussen de groompunten te reizen.

Ik rij met deze https://www.equitalent.be/product/gasto ... -met-korf/ en het viel me op hoe snel ik daaraan gewend was toen ik weer met standaard beugels reed!


Dank jullie wel voor de antwoorden! Dan ga ik denk ik als ik alleen ben het groompunt gewoon overslaan. Nu op buitenrit bij die afstand stoppen we ook niet tussendoor dus het is idd niet per se nodig, al helemaal niet als het nog onder de 20 graden is.

Miriam91

Berichten: 2859
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:36

Ik ben altijd alleen en sla dus ook de groompunten over. Zeker in klasse 1 moet dat makkelijk kunnen. Ben benieuwd hoe dat gaat in de hogere klasses

lideli

Berichten: 2452
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 22:59

Klasse 1 kan prima zonder groom op de groompunten. Klasse 2 op zich ook wel maar het is dan wel fijn als er iemand kan staan met water. Mijn vaste groom heeft geen rijbewijs dus die zie ik alleen op het wedstrijdterrein. Als je niet op een groom rekent onderweg dan mis je het ook niet zo heel erg

Marije_jiplover

Berichten: 25368
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 23:09

Hangt ook van je paard af.

Mijn haflinger is ook in klasse 1 al erg blij geweest met verkoeling op het groompunt. En aan de finish heb ik er soms ook echt liters water overheen moeten kieperen om de hartslag goed te laten zakken. En die was fit zat, maar hij heeft het gewoon snel warm als hij werkt.

Nu is endurance Leenderbos vroeg in het jaar, dus vermoedelijk redelijk koel weer, maar als het plots toch heel warm is, kan het toch anders uitpakken dan je verwacht.

SandraWierda

Berichten: 1432
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 23:12

Marije_jiplover schreef:
Hangt ook van je paard af.

Mijn haflinger is ook in klasse 1 al erg blij geweest met verkoeling op het groompunt. En aan de finish heb ik er soms ook echt liters water overheen moeten kieperen om de hartslag goed te laten zakken. En die was fit zat, maar hij heeft het gewoon snel warm als hij werkt.

Nu is endurance Leenderbos vroeg in het jaar, dus vermoedelijk redelijk koel weer, maar als het plots toch heel warm is, kan het toch anders uitpakken dan je verwacht.


Yep hier nog zo’n haflinger _/-\o_

Miriam91

Berichten: 2859
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:08

Vraagje trouwens, met werk schoeisel rijden jullie? Ik zit nu te kijken naar simpele stijgbeugels waar een korf op kan en zit dan ook te denken gewoon met lekker zittende luchtige sneakers te gaan rijden. In de reglementen kan ik alleen maar vinden dat schoeisel een hak van 12 mm moet hebben tenzij je met een korf rijdt. Maar klopt het dat ik met sneakers mag rijden en zonder chaps?
Ik rijd nu met mijn leren dressuurlaarzen dus dat wordt bij langere afstanden wat minder fijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25368
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:27

Wanneer je een korf aan je stijgbeugels hebt, mag je idd met elke vorm van schoeisel rijden, als die korf er niet aanzit wordt er streng gecontroleerd op de hakhoogte.

Ik vind rijden zonder chaps niet fijn, want mijn hafje zweet dusdanig veel dat ik dan met doorweekte onderbenen rijd.
Ik reed altijd met mijn wandelschoenen met chaps en beugels met korf (EZ rides met korf).
Als ik dit jaar ga starten wordt het met mijn huidige rij-schoeisel en dat zijn wandelschoenen van Vivobarefoot in combinatie met chaps en dezelfde beugels met korf nog steeds.

SandraWierda

Berichten: 1432
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:57

Marije_jiplover schreef:
Als ik dit jaar ga starten wordt het met mijn huidige rij-schoeisel en dat zijn wandelschoenen van Vivobarefoot in combinatie met chaps en dezelfde beugels met korf nog steeds.


Welke chaps heb jij, want ik rij altijd op mijn ariat stalschoenen en heb nog geen chaps gevonden die over die schoenen heen passen :D

Marije_jiplover

Berichten: 25368
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:09

Ik heb redelijk wat kuit/been. Ariat Chaps en chaos van Kramer en van de Decathlon passen bij mij allemaal over Ariat schoenen of wandelschoenen heen.
Ik heb wisselend maat M of L gedragen volgens mij, denk dat je met maar S idd niet uitkomt

Piekosjj

Berichten: 5477
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 22:24

Pffff even een klaagmomentje hoor :+

Mijn hoefsmid had eigenlijk vorige week moeten komen maar ze had geen tijd, ok de week erna dan maar (vorig weekend). Was ze vergeten en ze had dus alles al volgeboekt. De ijzers waren opeens zo gaan slijten dat mijn geplande lange rit van 16 km het niet ging worden, naja oke prima, 1 ritje missen is geen probleem en ik zou in plaats daarvan maar een lekkere lange wandeling gaan maken. Dat was maar goed ook want halverwege m'n wandeling kon ik midden in het bos het ijzer er af trekken :') Gelukkig kon m'n smid vanavond langs komen, had ze 3 ijzers met gaten voor studs meegenomen en eentje zonder ...... Ohhh wat een irritatie zeg. Ook nog eens het voorijzer waar geen gaten in zitten en we hebben nu net weer nieuwe sneeuw gekregen. Helaas dus weer minstens een week niet fatsoenlijk kunnen rijden en Clara heeft al zo veel energie na haar rustweek :n Ze heeft zo veel beweging en stimulatie nodig, ze kan eigenlijk niet 'even' twee weken stilstaan zonder dat je weer drie weken nodig hebt om al die overgelopen energie er uit te rijden.

Bleh bleh bleh, zit dan ook meteen weer te stressen of het wel gaat lukken om haar goed getrained te krijgen voor ons geplande debuut in april. Dat is natuurlijk opzich niet zo'n heel probleem, er zijn meer dan genoeg wedstrijden die we kunnen rijden maar ik had het wedstrijdjaar zo mooi verspreid geplanned. De eerstvolgende wedstrijd daarna is pas eind juli dus dat is dan best wel laat. Er zou evt nog een hele mooie wedstrijd zijn begin mei, maar dat is direct 50 km tijdens de nationale kampioenschappen en dat vind ik eigenlijk niet echt fair om een debuut met een jong paard meteen 50 km te rijden, al helemaal niet als er zo veel entourage bij zal komen. En als ze in april niet klaar is voor 40, is ze twee weken later ook niet klaar voor 50 dus dat is ook geen punt eigenlijk. Nouja, even adem in, adem uit, het komt allemaal wel goed uiteindelijk. *zucht* Ik ben ook erg geintresseerd in TREC dus wellicht dat ik dan ergens in mei/juni een TREC training/wedstrijd kan rijden oid, of gewoon zelf een keer een 'simulatie' wedstrijd rijden om in ieder geval die prikkel te krijgen.

scooby09

Berichten: 2215
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:18

Wat balen van je ijzer gedoe.
is die 40 km 2 rondjes bij jullie?
Dan kan dat toch makkelijk gewoon rustig aan doen..
En het duurt echt nog even voor het zover is. :(:)

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:41

Dat is echt waardeloos als het gewoon net allemaal niet mee wil zitten Piekosj. Hier tappen ze de stiftgaten ter plekken voor het ijzer erop gaat. Maar dan moet je de smid wel een oventje en een tapboor bij zich hebben. Hopelijk komt er toch nog een oplossing dat je weer lekker aan de slag kunt.

Maar ik ken de struggels van ijzers maar al te goed. Nu het geluk dat ik er geen meer op ijzers heb. Maar dat moet wel kunnen.

Hier lijkt het erop dat we van het weekend weer kunnen gaan rijden. Hoefzweer lijkt nu klaar te zijn naar ruim 3 weken tobben met verband en weken in soda. Wel een flinke jaap in de hoefbal wat eerst nog gevoelig was begint nu ook minder gevoelig te worden.

Zal wel een enerverend ritje worden na 3 weken stil staan. :')

Piekosjj

Berichten: 5477
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 14:20

scooby09 schreef:
Wat balen van je ijzer gedoe.
is die 40 km 2 rondjes bij jullie?
Dan kan dat toch makkelijk gewoon rustig aan doen..
En het duurt echt nog even voor het zover is. :(:)

Ja het zal vast wel los lopen, ik schat de fitness van mijn paard wat onder maar ik ben ook zooo bang dat het toch te veel word voor d'r. Het is inderdaad 2x20 km. Nee mijn smid doet dit gewoon naast haar voltijd baan, ze heeft wel opleidingen en cursussen enz gedaan maar het is niet dat dit de hoogste prio van haar werkdag is :+ Er is best wel heel veel meer sneeuw gevallen dan verwacht, maar ze kan gelukkig vh weekend terug komen om er een nieuw ijzer onder te zetten. Gister was de weg ok dus met veel moed naar het bos aan de hand gestapt en daar een rustig staprondje gereden, maar was zoo bang dat ze uit zou glijden. Het viel gelukkig wat mee, maar 't is toch fijn om voor de zekerheid die studs te hebben, zeker in de sneeuw is het nu niet zo glad maar later als het wat weg smelt en weer opvriest is het feest qua gladheid :+

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:49

Fijn dat het ijzer dit weekend alsnog komt, Piekosjj!
Wij zijn woensdag echt heel lekker onderweg geweest. Ik had een billenbijter-rondje (188 hoogtemeters in 15 km) gepland en halverwege ben ik dan ook afgestapt. Dat hield ons tempo niet tegen!

Afbeelding

En 's middags brak ik mijn enkel -O- Dus voorlopig even geen training voor mij, en we gingen net zo lekker :(

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:28

Ai, hoe heb je dat voorelkaar gekregen. Lijkt me echt waardeloos om wat te breken. Hopelijk met 6 weken weer in orde maar dat is flink balen zeg.

Miriam91

Berichten: 2859
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:44

Oh wat jammer nessinator! Pijnlijk lijkt me ook. Moet je geopereerd worden?

Hopelijk krijg je dit weekend een goed ijzer Piekosjj!

Ik wilde vandaag een rondje trainen, maar hij is denk ik getrapt dus er zat een klein wondje aan de binnenkant van zijn achterbeen, met wel een forse zwelling. Het is dus een staprondje geworden

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:42

Dat is naar, Miriam! Ik hoop dat het meevalt!

Het hoeft niet geopereerd te worden gelukkig.
Over de hoe: blijkbaar
Spoiler:
kan je een stuk bot lostrekken als je je enkel hard genoeg verzwikt,
en dat gebeurde tijdens mijn succesvolle poging niet van een paard af te vallen :')

Marije_jiplover

Berichten: 25368
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:52

Wat balen zeg, Nessinator, beterschap!

scooby09

Berichten: 2215
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:35

Ieuww dat klinkt echt heel naar.
Heel veel beterschap en rustig aan maar al heb je weinig andere keus..
:(:)
Het was wel een mooi rondje zo te zien Montferland is echt mooi rijden.
Heb je ook een gpx bestand van dit rondje?

Snap ik hoor Piekosjj.
Gelukkig dit weekend je ijzer probleem opgelost dus.
Kun je weer gerust rijden lijkt mij een uitdaging met zulke weersomstandigheden

Ik had vandaag clinic langelijnen en grondwerken morgen werken en zondag afspraak met vriendin.
Dus weinig tijd voor rondje bos .
Dinsdag ben ik weer vrij dan even lekker rondje maken.
Ze mag wat meer doen die dag.

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:17

Beterschap nessinator!

Ik heb wel ooit mijn enkel verzwikt met rijden met van die rubberen regenlaarsjes, die gaven vrij duidelijk geen steun. Maar nooit gedacht dat je ook zo een enkel kint breken.

Piekosjj

Berichten: 5477
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 22:33

Oh jeetje nessinator wat balen zeg! Hopelijk herstelt 't snel!

SandraWierda

Berichten: 1432
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:34

Beterschap nessinator, hoop dat het beetje voorspoedige hersteld

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:08

Dank jullie wel allemaal!
scooby09 schreef:
Het was wel een mooi rondje zo te zien Montferland is echt mooi rijden.
Heb je ook een gpx bestand van dit rondje?

Zeker, het is op het moment zijn achtertuin :j
Ik heb hem op strava ingetekend, dus ik denk dat ik die wel op gpx kan afdrukken als je dat wilt :-)

Galeobdolon

Berichten: 1099
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:14

Onee wat een banketstaaf ongeluk! Hopelijk is het herstel voorspoedig..

Wij gaan eerst nog verhuizen deze maand, dus even de focus op trailer laden en daarna weer op wennen. Maar in ieder geval naar een plek waar ze als het goed is niet meer hoefbevangen raakt %)

scooby09

Berichten: 2215
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:59

nessinator schreef:
Dank jullie wel allemaal!
scooby09 schreef:
Het was wel een mooi rondje zo te zien Montferland is echt mooi rijden.
Heb je ook een gpx bestand van dit rondje?

Zeker, het is op het moment zijn achtertuin :j
Ik heb hem op strava ingetekend, dus ik denk dat ik die wel op gpx kan afdrukken als je dat wilt :-)

Zou je mij het gpx bestand willen sturen per pb :j
ben gek op heuveltjes.

Succes met je verhuizing Galeobdolon