Endurance 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:22

Succes met de verhuis Galeobdolon. Waardoor raakte ze HB?

Hier dan eindelijk weer kunnen rijden na de hoefzweer *\o/* .
Wel moest de singel een gaatje losser :')

Maar het was weer lekker er even op uit te kunnen. Rustig rondje gedaan veel stappen en wat draven. Wel wat extra overtuiging nodig om langs zaken te gaan die er 3 weken geleden nog niet stonden. Zelfs even moeten afstappen bij een weg afzetting. Maar verder wel braaf luisteren. En geen pas kreupel meer gelopen daar ben ik heel blij mee. Door al het natte weer worden de hoeven er helaas niet beter op en lijkt ze momenteel haar stralen te vervangen waardoor ze wat plekjes krijgt waar het makkelijk gaat broeien ook al is ze 3 weken geleden nog helemaal bijgesneden. Hoop echt op droger weer.

Verder hebben we nu een hartslag meter. Nog even uitvogelen hoe en wat.

Hoe trainen jullie met een hartslagmeter is het zo dat je een bepaalde hartslag waarde in je training nastreeft en dus harder of zachter gaat als je boven of onder bepaalde waardes gaat?

scooby09

Berichten: 2215
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:10

Ik registreer eigenlijk alleen.
Kijk hoe snel de hartslag daalt na een draf of een galop.
Wat haar waardes zijn voor we op pad gaan en als we terug bij de trailer zijn.
Ik vind herstel belangrijker dan hoe hoog hij in draf is als de bodem zwaar is stijgt hij bv al.
Als ik weet hoe snel ze hersteld als we even gestapt hebben weet ik ook bv hoelang ze nodig heeft bij de vetgate .

Maar mijn vorige paard herstelde eens niet zo vlot als ik gewend was dierenarts tevens mijn vriendin gevraagd om een bloedje te trekken.
Was ze echt ziek torenhoge leverwaardes en je zag er niks aan alleen merkte ik het in het herstel.

Zo ging bij het oversteken van het spoor hartslag altijd wat omhoog niks te zien aan het paard maar blijkbaar vond ze het wel spannend.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:16

En herstel is als die 60 of minder is?

SandraWierda

Berichten: 1432
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:51

jazzejam schreef:
En herstel is als die 60 of minder is?


Hangt sws van je paard en gang af. Ik kijk ook vooral hoe snel HR daalt. Kijk ook wel beetje hoe hoog ze zit in de verschillende gangen, maar dat is vooral om verschil met vorig jaar te bekijken. Zo zie ik duidelijk verschil in de galop met vorig jaar. Toen begonnen we net met de galop en vond Mellow die nog heel moeilijk, nu duidelijk lager. Ik ben begonnen met galop training dus hoe ik ook in de gaten water de max hoogte is en hoe snel ze hersteld of ik hou hem in de gaten tot we onder een bepaalde HR zitten voordat ik weer ga draven etc.

Ik vond het vooral heel belangrijk om een duidelijk beeld te hebben wat de standaard HR is in elke gang. Dan weet je ook of er iets aan de hand is tijdens een training als ze beduidend hoger zitten dan normaal.

Meten is weten _/-\o_

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:18

Wel interessant om te horen hoe jullie het doen. Hier nul ervaring mee dus we gaan idd eerst maar eens een tijd meten en kijk wat het effect van training is op hartslag. Nu na training even gemeten uurtje na terug komst. Wel net er voor stukje moeten scheren voor de contactpunten maar zat op netjes op 40/45.

SandraWierda

Berichten: 1432
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:30

jazzejam schreef:
Wel interessant om te horen hoe jullie het doen. Hier nul ervaring mee dus we gaan idd eerst maar eens een tijd meten en kijk wat het effect van training is op hartslag. Nu na training even gemeten uurtje na terug komst. Wel net er voor stukje moeten scheren voor de contactpunten maar zat op netjes op 40/45.


Ik heb de HR gewoon vol op de wintervacht liggen, ik maak eerste de vacht nat, doe de band om en dan op de meetpunten doe ik nog glijmiddel. Niet teveel glijmiddel want dat heeft een negatief effect op de meting.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:36

Hebben we eerst ook geprobeerd maar of we deden iets niet goed of het pakte toch niet door het haar. Wel echt goed nat gemaakt met glijmiddel, toen maar besloten te scheren. Nu loopt ze met twee vlakjes rond :o

scooby09

Berichten: 2215
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:51

Idd kijken wat voor jou paard normale waardes zijn.
Dommige zijn gezegd met hele lage waardes .
Andere herstellen veel sneller daar heb je meer aan.
Ook handig om de rust hartslag te weten die ze thuis heeft.

Ik heb nog een hele oude Polar de elektrodes doe ik met glijmiddel op de vacht.
Soms krijg ik dubbele waardes maar meestal pakt hij het wel goed op.
Hij is dan ook al jaren oud

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:01

Ja, hier ook de polar electrodes gebruikt nu. Heb ook een band maar daar lukte het op de wintervacht nog niet om een meting te krijgen. En om nu nog een groter vlak weg te scheren vond ik voor nu niet nodig. Dus we proberen het eerst met de electrodes.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:41

Ik gebruik nu contactgel, dat werkt prima door de wintervacht heen.
Mijn paarden halen onder het zadel in stap nooit 60, die zitten allemaal rond de 80 in stap. Ik beschouw 'herstel' als hartslag teruggezakt naar een constante, laag genoege hartslag: voor Stinky is herstel in stap, minimaal een minuut op een hs onder de 90.

SandraWierda

Berichten: 1432
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:54

nessinator schreef:
Ik gebruik nu contactgel, dat werkt prima door de wintervacht heen.
Mijn paarden halen onder het zadel in stap nooit 60, die zitten allemaal rond de 80 in stap. Ik beschouw 'herstel' als hartslag teruggezakt naar een constante, laag genoege hartslag: voor Stinky is herstel in stap, minimaal een minuut op een hs onder de 90.


Hier hetzelfde, herstel in stap voordat ik weer ga draven is net onder of rond de 80

Marije_jiplover

Berichten: 25368
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:04

Zijn hier mensen bekend in de Maashorst?
Ik ga daar volgende week een rondje rijden met 2 vriendinnen, omdat ik er een keer doorheen gereden heb op van die fluistersteps met teamuitje en het gebied zo mooi vond en we eens ergens anders willen rijden.

Maar ik ken de conditie van de ruiterpaden niet.
Kun je er op blote voeten doorheen, of zijn dan hoefschoenen aan te raden?
De fjord van mijn vriendin staat nl blootsvoets en die vroeg zich dit af.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 18:07

De Maashorst is inderdaad goed te doen op blote voeten!

Miriam91

Berichten: 2859
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:39

Marije_jiplover schreef:
Ik reed altijd met mijn wandelschoenen met chaps en beugels met korf (EZ rides met korf).

Marije heb je toevallig foto's hoe je met je voet in de beugel zit? En kun je deze gewoon opsteken?

Ik zit verder nog naar deze te kijken van Barefoot:
https://barefoot-saddle.nl/veiligheid/2 ... stop?c=103
Of
https://barefoot-saddle.nl/nieuwe-artik ... rail?c=104
Deze heb jij toch Piekosjj?
Deze van Edix lijken best wel op de EZ rides en de barefoots
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/kor ... senen.html

Interessant om te lezen hoe jullie de hartslagmeter gebruiken. Dat staat ook ooit nog op mijn verlanglijstje.

Piekosjj

Berichten: 5477
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 15:07

Grappig dat we het net over HR meters hebben, ik keek gister aan het begin van m'n rit even snel op m'n horloge tijdens een heel rustig drafje: HR 135. Ehhhh :wow: Dat is niet helemaal de bedoeling :+ Gelukkig heb ik ook de Polar app op m'n telefoon en daar was de HR gewoon netjes normaal, dus even miscommunicatie met het horloge gok ik.

Heb verder echt een heerlijk paardenweekend gehad :D Mijn smid zou zondag ochtend komen dus even safe gespeeld en zaterdag dressuur gereden in ons zomerweiland in een dikke laag sneeuw, en wat deed ze het ontzettend goed zeg! We rijden normaal in de bak bij de buren maar daar is zo veel te zien dat het meer een soort overleven is elke rit want op elke hoek is ze zo bang. De bak is ook niet zo groot dus ze red het daar vaak ook niet om even lekker door te galopperen, als we daar uberhaupt aan toe komen. Thuis was ze heerlijk relaxed en gefocussed, ook heel fijn kunnen galopperen, meerdere overgangen gereden en ze was zo ontzettend braaf. Ik weet echt niet waarom ze in het bos zo spicy en overgevoelig kan zijn en dan in de baan of nu zelfs in een groot, open weiland ze echt alles toestaat :')

Zondag ochtend weer een goed ijzer eronder dus meteen een lange rit gereden :D De ondergrond was echt zo slecht in het begin, dus gekozen voor een route waar bijna geen auto's rijden met veel off road waardoor er niet zo veel ijs vormt. Ze was van het begin af aan echt al zo fijn te rijden, ze liep lekker te briesen en ze was zo ontspannen <3 Bij de eerste keer aanspringen in galop probeerde ze weer wat te bokken/trekken, maar even er goed doorheen gereden onder het nom van: hallo je kon het gister ook :') En toen sprong ze heel netjes aan en konden we heeerlijk rustig en relaxed galopperen! Zelfs nog op een pad gegaloppeerd waar we nooit eerder hadden gegaloppeerd, toen gaf ze bij de 1e keer aanspringen toch weer een bok maar de 2e keer deed ze heel netjes :D Langzaam weer wat vertrouwen en moed terug krijgen :j We vonden zelfs nog een heel stel nieuwe kleine paadjes door het volgen van voetstappen en hoefafdrukken van andere mensen, die paden had ik echt nooit gevonden zonder de sneeuw! Nog een voordeel van in de sneeuw rijden :+ Al in al een heerlijke 16 km gereden, ze was de hele rit echt zo goed te rijden! Toen we weer bijna thuis waren begon ze wel weer een beetje te schudden en te trekken, even aankijken of ze dat volgende keer weer gaat doen of niet. Had zelf een beetje het gevoel dat ze 'moe' was van het bit in na een bijna twee uur rit. Ze is de laatste tijd zo fijn te rijden dat ik hopelijk snel weer bitloos kan gaan rijden :j

Deze week weer lekker verder trainen en in het weekend de lange rit uitbreiden naar 18 km :D

Piekosjj

Berichten: 5477
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 15:09

Miriam ja diegene van Edix die je als laatst linkt lijkt het meeste op degene die ik heb! Zeker een aanrader :j

Galeobdolon

Berichten: 1099
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:28

Gul raakt HB van de grote hoeveelheid gras en hooi wat hoog in suikers is en niet getest wordt. Met een graasmasker en apart zetten en eigen hooi bijvoeren kan het niet genoeg ondervangen worden. Ze heeft waarschijnlijk insuline dysregulatie, is niet getest maar de symptomen zijn zo duidelijk dat de DA aangaf dat testen niet nodig is en het beleid gewoon er op aangepast moet worden.

Ik ben ook heel benieuwd naar het gebruik van zo’n hartslag meter. Wordt sowieso altijd enthousiast van dat soort gadgets :Y)

Vrachtwagentje laden oefenen ging in ieder geval boven verwachting goed! Met een kwartier had ik haar er al op! Ze is er meerdere keren op geweest dus zaterdag komt de Paardentaxi voor het eggie.


Afbeelding

SandraWierda

Berichten: 1432
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 17:53

Vandaag weer een fijne galop training gedaan, we zitten nog in de begin fase maar zit een mooie lijn in. Vandaag 3x 1,4km gedaan met draf, stap, draf tussen door voor herstel. Herstel stuk was ivm galop stuk wat korter dan de vorige keer, dat zag ik ook terug in de herstel van de hartslag die minder was. Daar waar hij met de training wat hoger bleef, zakte hij met uitstappen heel mooi en laatste stuk zaten we al rond de 65 waar we vorig jaar alleen maar van konden dromen <3

Uiteindelijk dus 3x 1,4km galop gedaan, totaal mooie 14,2km en ruim een uur en drie kwartier onderweg.


Afbeelding

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 21:08

Sandrawierda, mooie training hoor. En lekker koppie heeft je pony. <3

Vraagje ik zie dat jij de polarband gebruikt achter de singel, zit je dan niet met je been tegen transmitter aan?

Piekosjj

Berichten: 5477
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 21:27

He wat balen Gale van de HB, Tekes blijken daar toch best wel heel gevoelig voor te zijn door hun bijzondere afkomst!

Klinkt als een hele fijne training Sandra! Wat staan dat groen gaaf op 'm :D

SandraWierda

Berichten: 1432
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 21:37

@Jazzejam, ik voel hem idd wel eens met mijn been, maar voor de singel doen is geen optie want dan komt haar voorbenen er tegen aan en risico op schuurplekken. Schuurplekken is ze sws al wat gevoelig voor.
Vandaag had ik bij mijn eerste galop stuk een foutieve meting, maar normaal heb ik altijd alles goed. Dus het heeft geen invloed op de meting. De meet punten zitten trouwens ook niet bij de sensor maar hoog bij de schoft en onder het punt van de sensor.

Wel heb ik onderaan de buik een bandje om singel en Polarband heen om zeker te weten dat hij niet naar achteren schuift.

@Piekosjj, dank je hiervoor hadden we donker blauw maar vind dit groene ook mooier. Het blauw gaat nu naar onze jonge fjord :D

scooby09

Berichten: 2215
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:21

Mooi kleurtje idd...
Klinkt als fijne training.

Dat klinkt als moeilijk management gelijk Galeobdolon
Wat ga je zaterdag doen?

Klinkt als een paard met karakter piekosjj
Wel lekker ritje hoop voor je dat de sneeuw snel weg is hoewel jullie daar aan gewend zijn vast moet ik er niet aan denken :P

Ik ga straks ritje maken niet al te gek gewoon even lekker op pad.
Enige droge dag van de week geloof ik.

Ballard_L

Berichten: 2498
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:21

Hier vandaag ook lekker getraind! We hebben een groot rondje gemaakt en Roadie liep lekker door. Ik heb het idee dat hij door krijgt dat we niet op buitenrit zijn, maar dat we trainen :P Ik heb dus toch maar besloten om me op te gaan geven voor Gaasterland in de impulsklasse. Nog even bij een vereniging aanmelden en dan kunnen we los :) Als het niet goed gaat, dan hebben we toch een mooie ervaring!

Gem: 10,7km/u
Afbeelding

SandraWierda

Berichten: 1432
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:37

Ballard_L schreef:
Hier vandaag ook lekker getraind! We hebben een groot rondje gemaakt en Roadie liep lekker door. Ik heb het idee dat hij door krijgt dat we niet op buitenrit zijn, maar dat we trainen :P Ik heb dus toch maar besloten om me op te gaan geven voor Gaasterland in de impulsklasse. Nog even bij een vereniging aanmelden en dan kunnen we los :) Als het niet goed gaat, dan hebben we toch een mooie ervaring!

Gem: 10,7km/u
[ [url=m/usP64L.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooie rit :j

Wat leuk ik doe daar mee in de klasse 1.

Om mee te doen in impuls hoef je niet lid te zijn van een vereniging alleen maar van de KNHS. Als je een startpas aan wilt vragen moet je lid zijn van de Endurance vereniging. Gewone rijvereniging hoef je dus helemaal niet lid van te zijn bij de endurance.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:51

Jullie gaan echt hard :') De meeste al goed aan het trainen geslagen!

Hier inmiddels gelukkig weer een paar weken aan het trainen. Paard heeft er voor iets van 6 weken stil gestaan door schimmel aan haar benen van de nattigheid, toen ook nog mok & door de wonden daar van kreupel geworden.

Dit weekend gaan we mee naar het endurance trainingsweekend van endurance trainingen zuid Nederland in de Ardennen. Gaat er nog iemand daar heen?
Had getwijfeld om af te melden maar ze verzekerden me dat er rekening gehouden wordt met de ritten, dus dan gaan we toch maar :).

En endurance Leenderbos ingeschreven in de klasse 2 kort. Die is zooo dichtbij en ondergrond die we gewend zijn. Gelukkig hebben we nog even om wat te trainen.