TREC - Laag Soeren 16 maart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

TREC - Laag Soeren 16 maart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 12:34

16 maart gaan we mee doen met de TREC oefenwedstrijd in Laag Soeren.
Zijn er meer mensen die heen gaan?

Dit wordt onze eerste (oefen)wedstrijd. Ben dus wel benieuwd naar tips en tricks

Talishe

Berichten: 1257
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Utrecht

Re: TREC - Laag Soeren 16 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:45

Ik ga ook meedoen, maar het is ook mijn eerste TREC, dus aan mij heb je niet zoveel ;)

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: TREC - Laag Soeren 16 maart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 12:51

hahaha ach misschien samen de (gezonde) spanning delen :)

het is voor mij nogal een stuk rijden en ga gelukkig in equipe met mijn instructrice mee.

wonanda
Berichten: 354
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: assen

Re: TREC - Laag Soeren 16 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:19

Ik ga ook heen, samen met een vriendin. Wordt onze 3e keer

Hetwaszoiets
Berichten: 96
Geregistreerd: 05-08-19

Re: TREC - Laag Soeren 16 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:59

Wij zijn ook present! (Vriendin en ik in equipe)

Vorig jaar ons eerste seizoen gestart. Veel gelachen, genoten en geleerd. Kijken of we dit jaar iets meer voor het echie mee kunnen rijden.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: TREC - Laag Soeren 16 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:51

Ik ben ook van de partij. Rij al jaren TREC. Wat zou je allemaal willen weten?

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: TREC - Laag Soeren 16 maart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 10:51

Och ik heb nu al zenuwen hahaha.
Dit is de eerste keer naar een wedstrijd met mn merrie.
Ik heb werkelijk geen idee waar ik aan begin. De basis is natuurlijk bekend en ik start in equipe met mijn instructrice.
We zijn druk aan het oefenen want het is een discipline die me wel echt heel erg leuk lijkt.
Maar hebben jullie nog tips waar ik op kan oefenen?

we rijden al heel veel buiten maar het is af en toe nog wel eens een heethoofd die dribbelend voorbij komt.
Poortjes zijn we aan het oefenen, bruggen etc is allemaal geen probleem.

Hetwaszoiets
Berichten: 96
Geregistreerd: 05-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:38

Ik ben geen super ervaren trec ruiter nog maar een aantal dingen waar ik veel aan heb gehad vorig jaar zijn:

Je paard moet een goede conditie hebben. Zowel fysiek als mentaal. Wij hebben veel getraind in het bos met de equilab app om routes en snelheden bij te houden. Wisselend van routes gericht op steeds langere afstand, moeilijkere bodems tot interval om onze snelheid omhoog te krijgen.

Daarnaast ook veel getraind om tijdens de rit van je equipe maatje weg te kunnen rijden, op en afstappen en hekken openen. En voor ons goed leren hoe hard onze paarden na gaan in stap, draf en galop.

De mentale en fysieke fitheid was ook op ons van toepassing want zeker in het begin vond ik het heel inspannend om flinke kilometers op tijd te rijden en dan toch steeds kaart te moeten lezen.

En ja dat kaartlezen is best pittig. Het intekenen na aanleiding van de moeder kaart, kilometer streepjes leren zetten. Goed oriënteren… best een klus. (Tip voor een wedstrijd, check van te voren goed google maps zodat je zelf al een helder beeld hebt wat de routes zijn om het terrein te verlaten. Scheelt veel tijdswinst)

Voor de MA gangenproef (wordt niet gereden in laag soeren) is je dressuurmatige trainingvan belang. Kan je paard netjes recht, langzaam galopperen en ook gehoorzaam snel weer netjes draaien en daarna weer heel snel stappend terug in de rechte lijn. Zonder je gang te verbreken. Voor mijn heethoofdige kleine stapper altijd een hele klus.

En ja de ptv… de leukste grootste uitdaging. Tip 1 ken de spelregels. https://www.trec-club.nl/wp-content/upl ... ng2018.pdf

Geeft je vast ook een idee van de te oefenen hindernissen thuis. Mijn slalom in galop gaat tegenwoordig top, laaghangende takken en 10 sec stilstaan zonder teugels op te pakken zijn hier nog uitdagingen.

Het fijne is wel tijdens de ptv als je iets niet wil doen aan hindernissen kun je ze overslaan. Meld je wel op tijd en nethes af bij de hindernis jury.

En als laatste waar ik heel veel aan gehad heb is het online uitleg programma wat de trec club heeft gemaakt.

https://www.buitenrijden.nl/cursussen/cursus-trec/

Echt de moeite waard om een goed idee te krijgen van trec.

En op de wedstrijddag zelf benader ook gewoon mensen voor uitleg! Het is een hele relaxte groep mensen heb ik gemerkt. Iedereen wil je graag uitleg geven en helpen. Een super leuke sfeer altijd!

En verder… gewoon heel veel plezier!!! Trec rijden is mega verslavend heb ik al gemerkt ;-)

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: TREC - Laag Soeren 16 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:43

Qua kaartlezen: zorg er in eerste instantie voor dat je de goede route volgt, let daarna pas op je tempo. Kilometerstreepjes zou ik tijdens mijn eerste wedstrijd echt nog niet druk om maken. Posten missen of verkeerd aanrijden zijn duurder qua punten dan wanneer je een kilometer te hard of te zacht gaat :)

Hetwaszoiets
Berichten: 96
Geregistreerd: 05-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:02

WendyBZ schreef:
Qua kaartlezen: zorg er in eerste instantie voor dat je de goede route volgt, let daarna pas op je tempo. Kilometerstreepjes zou ik tijdens mijn eerste wedstrijd echt nog niet druk om maken. Posten missen of verkeerd aanrijden zijn duurder qua punten dan wanneer je een kilometer te hard of te zacht gaat :)


Dat is idd misschien nog niet zo van belang. De route rijden is vaak al ingewikkeld genoeg inderdaad.

Voor ons dit jaar het doel om echt goed op de tijd te rijden. Dus zelf druk aan het oefenen met de kilometer streepjes.

Voor de ervaren TREC combinaties hier… wat zijn nou echt fijne hoesjes om je kaart in te doen? Ik merk dat ik degene die ik nu heb vaak te stug vind maar iets beters heb ik nog niet gevonden.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: TREC - Laag Soeren 16 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:47

Silva of Ortlieb. Niet goedkoop, maar de investering waard. Hele fijne soepele hoezen die je makkelijk klein kan vouwen.

Hetwaszoiets
Berichten: 96
Geregistreerd: 05-08-19

Re: TREC - Laag Soeren 16 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:17

Dank je! Ga ik daar eens naar kijken.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 09:08

Helaas heb ik moeten afmelden.

Mijn merrie bouwt plotseling veel spanning op op de trailer. Wat nooit zo was.
Vorige week meerdere keren op pad geweest met haar en ze was helemaal in zichzelf gekeerd en stond met opgetrokken buik alle dagen. Ik kan het haar niet aan doen om dan 2 uur naar laag Soeren te rijden.
Vind het zo jammer maar moet echt eerlijk naar mijn merrie blijven.
Eerst werken aan stress vrij op de trailer staan (langere ritten)

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:08

Hetwaszoiets schreef:
WendyBZ schreef:
Qua kaartlezen: zorg er in eerste instantie voor dat je de goede route volgt, let daarna pas op je tempo. Kilometerstreepjes zou ik tijdens mijn eerste wedstrijd echt nog niet druk om maken. Posten missen of verkeerd aanrijden zijn duurder qua punten dan wanneer je een kilometer te hard of te zacht gaat :)


Dat is idd misschien nog niet zo van belang. De route rijden is vaak al ingewikkeld genoeg inderdaad.

Voor ons dit jaar het doel om echt goed op de tijd te rijden. Dus zelf druk aan het oefenen met de kilometer streepjes.

Voor de ervaren TREC combinaties hier… wat zijn nou echt fijne hoesjes om je kaart in te doen? Ik merk dat ik degene die ik nu heb vaak te stug vind maar iets beters heb ik nog niet gevonden.


Ik gebruik gewoon die doorzichtige insteekhoesjes (met ringband). Plak die aan de bovenzijde dicht als het regent. Zijn heerlijk soepel en gemakkelijk te vouwen.