Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:37

Citaat:
En dat is nou net het grote probleem in deze discussie, dat beide zijden hun mening als feiten presenteert.

Daar zit iets in, al vind ik het wel ingewikkeld.
Zoiets als de baas van Schiphol (u weet wel: die luchthaven die alle regels aan haar laars lapt) die met omwonenden spreekt en dan zegt 'dat hij de gevoelens van de mensen heeft gehoord'.
Zoiets is mooi: de baas van Schiphol weet wat de omwonenden ervaren - maar de vraag van de omwonenden is, dat Schiphol zich nou eindelijk eens aan de afspraken gaat houden.
Citaat:
Als je al over een feit wilt spreken, dan is er een gerechtelijke uitspraak, naar aanleiding van een rechtszaak die KOZP een aantal jaren geleden aangespannen heeft, die zegt dat het geen racisme is. Wat die rechter nog meer zei was dat zwarte piet als kwetsend ervaren kon worden en dat het goed is om daar rekening mee te houden, maar dat maakt het nog steeds niet racistisch.

Ik ken deze uitspraak.
Ik begrijp de uitspraak als een braaf Hollands compromis, en in die zin vond ik de rechter wijs: "houd rekening met elkaar".
Sint Nikolaas van barmhartigheid zou het m ingefluisterd kunnen hebben.
(Zo heet de orthodoxe kerk op de kop van de Zeedijk in Amsterdam: als stad met een haven heeft zij Nicolaas als beschermheilige.)

Maar wordt deze uitspraak nou weer een nieuwe knuppel "Foei! De rechter vond het niet racistisch dus dat is het niet...!"...?
Citaat:
Het is gewoon jammer dat KOZP de boel zo gepolariseerd heeft. Daardoor krijg je dat extremisten aan de andere kant, zoals pegida en andere rechtsextremistische gekkies, zwarte piet als rechtsextremistisch symbool proberen te kapen. En door die verharde toon maak je het juist moeilijker om zaken te laten veranderen.

Ik herken het woord polarisatie, ik herken wel het 'kapen' van pergida etc., maar om de een of andere reden
(of wellicht 10 redenen, wie zal het zeggen),
dit speelde al begin jaren 1980.
Iemand plaatste een filmpje van Gerda Havertong, uit ik meen 1987.

Tja, als wij dan 'gezellig' doorgaan met blackface achtige dingen, omdat die ene onderwijzer rond 1850 dat zo leuk vond - en "wij blanken" daar de schouders over ophalen -
dan krijg je polarisatie.
Dus jammer, dat "wij" zo wegkeken, waardoor de zwarte gemeenschap het na 30 jaar beleefd vragen wel welletjes vond. (Versus: "die malloten van Kick out zwarte Piet moeten niet zo radicaal doen!" - gewoon eigen schuld.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-11-19 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:41

Ik ben heel blij een jeugd te hebben gehad waarin deze hele discussie geen rol heeft gespeeld. Het karakter van Piet, dat er vroeger een wat dommige man/vrouw werd neergezet, kan ik me niet herinneren. Als kind was het toch een dreamteam van Sint, piet en paard die de kadootjes kwamen brengen en dat was het belangrijkste; kadootjes :+ . Ik heb wel oprecht medelijden met ouders van Sint-gelovers...man man wat een drama. Het lijkt geen kinderfeest meer te kunnen zijn.

kimmie1

Berichten: 2344
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:46

Janine1990 schreef:
Ik loop hier nu al dagen en dagen mee rond, ik moet het even kwijt. Gewoon sterk de behoefte om het even op te schrijven, heb niet de illusie dat ik er ook maar iets mee verander... Het maakt me gewoon verdrietig.

Je bent pro-zwarte piet, of je bent anti-zwarte piet...
Ik ben geen van beide... Ik wil gewoon een Sinterklaasfeest dat leuk is voor iedereen... En volgens mij is het dat op dit moment niet.

Een paar jaar geleden vond ik het ronduit belachelijk, hoe kan je deze traditie nu in godsnaam willen veranderen? Zwarte Piet was toch altijd zwart?
Ik denk dat iedereen wel weet dat dat een goede 100 jaar geleden niet bepaald zo was, als de Sint al pieten bij zich had... Dat is niets nieuws... Maar de afgelopen twee jaar ben ik gaan nadenken. Als gevolg van de series ROOTS en The Book of Negroes.

Ik heb een 'zwarte' buurvrouw, nouja echt zwart is ze niet... Haar afkomst weet ze ook niet volledig... Je raadt het al, ergens tussen de 400 en 600 jaar terug zullen haar voorouders als slaven uit Afrika zijn gehaald. Ze is een succesvolle en leuke vrouw, die in deze tijd van het jaar het liefst niet over straat gaat of naar verjaardag. Overal prikken de ogen in haar rug (hier in deze omgeving wonen weinig zwarte mensen), op verjaardagen wil iedereen weten wat zij vindt en als ze dan aangeeft anti-zwarte piet te zijn, dan volgt er meestal een agressieve discussie. Ik vind dat ronduit triest eigenlijk... Haar woorden: "Ook al gaat het er niet over, ik heb nog nooit zoveel rascisme meegemaakt in mijn leven als de afgelopen jaren en dan vooral tussen oktober en januari."

Er is weinig ruimte voor haar gevoel erbij. Rascisme bestaat zogenaamd niet volgens ons witten.
Witten en zwarten... Dat duidt kleur... Blank betekent zuiver en schoon, waar neger vertaalt wordt naar slaaf in een oude Van Dale. Ook iets dat ik nooit heb geweten... En ik maar denken dat het een keurige aanduiding was, terwijl de meeste donkere mensen liever zwart genoemd worden.
Anyhow, wij hameren er op dat rascisme niet bestaat en als mensen dat zo voelen, dan moeten ze dat maar wegstoppen.

Ik weet nog een periode in mijn leven, waarin ik flink gepest werd... En ik denk dat iedereen wel eens iets soortgelijks heeft meegemaakt. Ik voelde me in ieder geval gepest, en toen ik in een kringgesprek probeerde te duiden op basis waarvan werd er steevast gezegd: "Dat moet je niet zo voelen, dat IS niet zo." Dat is heel mooi, maar dat nam dat gevoel niet weg...
En daarom vind ik het zo pijnlijk dat voor donkere mensen die zich onheus bejegend voelen door zwarte piet, wordt bepaald dat ze dat niet zo mogen voelen. Persoonlijk voel ik mij niet goed bij het vieren van een traditie op deze manier.

Ik begrijp overigens best wel heel goed dat wij geen idee hebben waarom donkere mensen zwarte piet als rascistisch ervaren... Wij hebben gewoon helemaal géén idee...
Als ik terugkijk naar mijn schoolcarrière, dan herinner ik me vaag een korte periode waarin het over de slavernij ging in het algemeen. Verder ging het voornamelijk over de ontdekkingen die in onze gouden eeuw werden gedaan, hoe geweldig wij Nederlanders daar waren en met de VOC... Geweldige handelaren waren/zijn we en in de 20e eeuw waren we onwijs zielig omdat daar meneer Hitler was... Maar enkele mensen boden dapper weerstand en redden veel Joden. Ohja en Amerika en Canada waren godsgeschenken, laten we Polen en Rusland in de doofpot stoppen...
Is het dan Nederlands-eigen om vooral de nadruk te leggen op de momenten dat we geweldig waren of de momenten dat we het slachtoffer waren? Is dat de pijler van het chauvinisme? De reden dat we niet opgegaan zijn in Duitsland en België? (oke die laatste misschien niet)

Natuurlijk heb je ook nog die prachtige gouden koets, met die slavernij tekening erop... Waar destijds SP en Groenlinks voor pleitten die te verwijderen... Struisvogelpolitiek als je het mij vraagt... We mogen er gerust voor uit komen dat we in ons prachtige verleden ook slechte dingen hebben gedaan en voornamelijk gefaciliteerd. En ik denk wel eens dat we dit liever voor het gemak vergeten...
Er zijn groeperingen die van diverse landen graag een excuus willen voor hun rol in het slavernij verleden... Voor mij in de eerste instantie ook onbegrijpelijk... Maar dan ga ik toch graag even weer terug naar mijn pestverleden... Ik vond en vind het erg fijn dat mensen hebben ingezien dat ze mij hebben gepest... Of nouja, hebben bijgedragen aan wat ik destijds heb gevoeld...
Pesten valt in het niet bij slavernij natuurlijk... Maar een slavernijverleden wordt van generatie op generatie overgedragen. Het zijn kostbare verhalen binnen families, die mogen niet verloren gaan. Maar tegelijk bepalen ze ook de identiteit van mensen. Mensen die geen idee hebben waar ze oorspronkelijk vandaan komen hebben daar een houvast aan. Kijk maar eens naar Hello Privilege op Netflix. Dit gaat over White Privilege...

En dat ik mij een beetje heb verdiept in de slavernij, dat is leuk hoor... Maar ik weet niet half wat mensen die uit een slavernijverleden komen weten...
Zo leerde ik gisteren wat Blackface was... En ik al die jaren maar denken dat Blackface gewoon een vertaling van Zwarte Piet was... Dom... Dan hadden ze het wel Black Pete genoemd...
Het was namelijk een vorm van toneel in de 19e eeuw...
Citaat:
Het fundament van de humor in blackface-optredens is het zogenaamde contrast tussen de witte beschaving en zwarte onbeschaafdheid. Dit soort humor – waarbij er een wens van zwarten is om beschaafd te worden, maar dit in de ogen van witten nooit geheel lukt – zou omschreven kunnen worden als anti-emancipatoire humor. Nederveen Pieterse schrijft met betrekking tot de dandy: ‘Het bespotten van stedelijke zwarten, die in feite doende waren zich in kleding en spraak te assimileren, was een manier om de emancipatie van zwarten te ondermijnen.’ Dit soort humor functioneert als onderdeel van de dominante cultuur en bakent de grens af tussen cultuurwerelden.

Uit: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/historis ... ZIKk2q9IZs
(best interessant stuk!)


En daar schrok ik best wel van... Ineens begreep ik waarom zoveel landen zwarte piet veroordelen!!
Roots en The Book of Negroes was voor mij al behoorlijk schokkend... Ik kon niet begrijpen dat er zo met mensen omgegaan werd... De manier waarop slaven op de markt verkocht werden alsof het paarden waren... "Kijk naar de handen, die zijn geschikt voor zwaar werk."
Dit was best een optelsommetje in mijn hoofd... Ik zal waarschijnlijk nooit rascisme ervaren, ik zal dan ook nooit weten hoe dat voelt... Of zoals mijn buurvrouw tegen haar vriend zegt: "Je zult het misschien begrijpen als we een kind hebben wat net als ik donkerder is dan de gemiddelde Nederlander."

Ik ben niet anti-zwarte piet, hij mag van mij best zwart blijven... Voor mij staat dit los van slavernij, blackface en rascisme... Omdat ik er niet op die manier mee ben opgegroeid... Ik leerde over Antonie van Leeuwenhoek, de VOC (in de kleine lettertjes stond nog de WIC, maar die was onbelangrijk want daar waren niet zoveel kruiden en specerijen te vinden) en Jodenhaat...
"Dit nooit weer." Zeggen we...

Ik ben ook niet pro-zwarte piet, zeker als het op deze manier moet... Bijeenkomsten van KOZP die worden verstoord door met vuurwerk te gooien... Vooral doen gekken, zo kweek je begrip :n
Hoezo "dit nooit weer"?

Ik wil graag een Sinterklaasfeest voor iedereen... En als dat met roetveegpieten moet, dan heb ik daar geen enkel probleem mee... Ik hoop dat we met een paar jaar weer massaal kunnen genieten van het feest... In plaats van die overloze discussie waarin mensen met oorkleppen op naar elkaar staan te schreeuwen.



Mooi geschreven en overdacht, top, zet mij ook aan het denken en schaaft ook mijn mening bij.

Wel is voor mij de vraag. stel je bent een donker persoon, Antilliaan, Surinaams, noem iets..En je wilt ook Zwarte Piet spelen, maar mag dat niet omdat er alleen nog maar Roetveegpieten toegestaan zijn. Dan is het toch ook een soort van omgekeerd racisme waar je mee te maken krijgt?

Verder kwam ik dit stukje tegen op Facebook, plaatst het verhaal zwarte piet toch in een wat positiever daglicht denk ik..


Afbeelding

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:51

Ik liep gister mee met de intocht in Den Haag. Eerst werden de pietjes zwart en vervolgens werd dit flink verdunt waardoor er vegen huidskleur doorheen te zien waren. Ik had door het rennen zelfs een witte bovenlip van het zweet. Dit kon niet worden bijgewerkt dus ik heb de rest van de intocht met een witte bovenlip gelopen. Het ene pietje was wat zwarter dan de ander en we hadden ook 'witte' pietjes.

Ik vind het van de zotte dat er gewoon ontzettend veel politie en beveiliging nodig is bij een kinderfeest. Dat ik vooraf een knoop in mijn maag had omdat ik mij afvroeg of het wel veilig was.

Ik heb overigens een hele leuke dag gehad en ben met blanke kindjes, donkere kindjes, Turkse kindjes, Marokkaanse kindjes, Indische kindjes en Chinese kindjes op de foto geweest en er hebben vast nog andere nationaliteiten tussen gezeten en ze waren allemaal net zo blij met de foto met Piet! Ik vond dit een mooie middenweg en daar blijf ik bij. Ik was voor gister echt wel pro zwarte piet. Nu vind ik een tintje minder zwart met wat huidskleur een heel mooi alternatief.

Overigens, voor mij ben je gewoon mens. Of je nu wit, bruin, zwart, paars of groen bent, je bent mens, en je huidskleur veranderd daar helemaal niet aan. Ik behandel iedereen hetzelfde. Ala jij mij vriendelijk behandeld, doe ik hetzelfde bij jou, daar heeft je afkomst of huidskleur niets mee te maken.

Ook ben ik van mening dat we leven in het hier en nu. Niet in wat er vroeger is gebeurt. En je mag daar best over praten, maar niet over de rug van kinderen. Laat die kinderen hun feest vieren en probeer eens op een volwassen manier tot een fatsoenlijke oplossing te komen.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:59

Ik vind het een mooie, nieuwe traditie, Sint als bevrijder van slaven.
Nav Kimmie's kopie vanaf feestboek.

Dat hij kinderen bevrijdde is zogezegd een vaststaand feit.
Dat dit met slavernij van doen had is mogelijk, maar niet met mensen in Ghana gevangen nemen en over de oceaan slepen (dat kwam pas eeuwen later, but who cares...?)
Terwijl de mensen die met blackface belachelijk werden/ worden gemaakt wel zo'n soort achtergrond hebben.
(Ik vind "als je mij vriendelijk behandelt doe ik dat ook met jou" prima. Zij het dat het zin heeft in te zien wat Zwatre Piet gemaakt is: van mij mogen we ook "Ravenpieten" doen: ravenzwart met veren. Past uitstekend in de voorchristelijke traditie.)

Nicolaas van barmhartigheid kan uiteraard niet met slavernij uit de voeten (wel als historisch feit, dat onder ogen gezien moet worden - maar niet in de zin van zelf slaven houden).

Maar volgens mij is de Sint gewoon een Turkse meneer, die wij ooit als zijnde spaans hebben aangeduid.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-11-19 00:03, in het totaal 2 keer bewerkt

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 00:01

Janine1990 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik begrijp je. Ik vind het eerlijk gezegd heel erg moeilijk. Om erover te praten maar ook om er iets van te vinden. Ik vind het sneu voor de mensen die het zo ervaren. Ik probeer soms terug te denken wanneer dit begonnen is? Wanneer is er iemand opgestaan die heeft geroepen dat Zwarte Piet ze doet denken aan hun slavernij verleden? Wie heeft dit bedacht? Het was bij mij nooit opgekomen eigenlijk. Ik vind het niet racistisch, ik denk daar niet eens aan. Maar de gevoelens van andere mensen negeren vind ik ook niet goed. Ik vind het moeilijk en vooral heel naar dat een kinderfeest nu eigenlijk verpest is. Door demonstranten en politie eenheden die mensen neerslaan en arresteren. Dat bedenk je toch niet dat dit echt gebeurt? Hoe zijn we hier beland?



Ik weet niet goed wanneer het begonnen is... Mijn buurvrouw vertelde dat het op Curacao al veeeeeel langer een issue is dan hier... Niet echt verwonderlijk natuurlijk, daar krijgen ze vele malen meer onderwijs over de slavernij dan hier. Geen wonder ook dat zij het toneelspel 'blackface' ook kennen...
Ik schaam me gewoon dat ik daar eerst 29 voor moest worden om daarover te leren... Terwijl het een direct gevolg van de slavernij is geweest... Gevoed door de manier waarop donkere mensen werden geintroduceerd in een witte samenleving destijds.

Als je de link leest, leer je overigens dat zwarte piet zijn intrede heeft gedaan nadat blackface werd 'verboden' en dat zwarte piet nooit zwart is geweest door de schoorsteen...
Citaat:
Zo komen in Sinterklaasvertellingen uit het begin van de twintigste eeuw passages voor als ‘een “schone” negersnoet, hoort zo zwart te zijn als roet’ in een verhaal waarin de knecht in een zak meel is gevallen en de Sint hem ‘heel smerig’ vindt.


Nu ik weet dat 'neger' vrij vertaald gewoon slaaf is, lijkt me het verband wel duidelijk...


Euhhh heb je de filmpjes van een intocht op curacao wel eens bekeken? Zie daar toch weinig zwarte mensen die het vervelend vinden om zwarte piet te zijn.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 00:02

Mooi topic. Ik worstel hier zelf ook al heel wat jaren mee. Schreef in 2010 voor mijn studie een thesis over de iconoclash van Zwarte Piet. Of blackface in het algemeen. Ik heb daar zelfs een paar (Afro-) Amerikaanse vrienden voor geïnterviewd. In feite was dat vlak voor de hele discussie begon. Ik onderzocht daarin ook de verschillende uitingen van blackface in de media en de manier waarop donkere mensen worden neegezet in de media. Schokkend wat ik vond. Onderstaand een banner van Untided colors of Benetton waarop heel duidelijk te zien is waarom dit iconoclasm is:
Afbeelding
Duidelijker werd het voor mij niet.

En als ik heel eerlijk naar mezelf kijk (en wat ik nu weet over Zwarte Piet) dan wordt er (naar mijn mening) wel degelijk verwezen naar de slavernij. Want de vroegere Piet (van voor de discussie) was een regelrechte blackface. Grote oorringen, kroeshaar, grote rode lippen en witte handschoenen.

Het is alleen zo jammer dat er constant een wond opengereten wordt. Vanaf allebei de kanten. En waarom? Ik heb het idee dat niemand in essentie meer weet waar de discussie over gaat. Het is zo ontzettend makkelijk tegenwoordig om je stem te laten horen. Alle frustratie knallen we op de socials.

Ik vraag me af of deze discussie uberhaupt een voedingsbodem gehad zou hebben, als er geen internet was geweest. Dat is natuurlijk koffiedik kijken, maar als dat het geval is, dan zaagt dat wel de poten onder de discussiestoel

Ik weet niet zo goed wat mijn mening hierin is. Zoals al in de OP werd gezegd is het voor of tegen en er is geen middenweg. Dus ik hou me (uitgezondert van deze post) maar gewoon stil op de socials. En ik hoop dat de kids van nu er later net zo op het feest terugkijken als ik nu doe.

Karl66

Berichten: 29758
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 00:05

@Kimmie1, Dat je als donker persoon geen roetveeg piet kan spelen is natuurlijk ook volslagen onzin. Waarom zou je als donker persoon geen roetvegen kunnen hebben?

En om dan gelijk nog maar even een onzin bewering onderuit te halen. Het maakt niet uit of je als zwarte piet of als roetveeg piet schminkt. In beide gevallen ben je even onherkenbaar. Voor de kinderen ben je namelijk een personage en dat daar een bekend gezicht achter zit, dat merken ze niet. Daar is een term voor cognitieve bias, ze zien een piet en dus kan het niet die bekende zijn. Herkenbaarheid is dus de slechtste reden om piet zwart te laten.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 00:06

Ik vind iconoclash een prachtig woord voor de hele discussie.

Iconoklasme is overigens het vernietigen van ikonen/ afbeeldingen. (Mensen die tegengesteld gezind waren heetten / heten de ikonodoulen, ikonen vereerders.)

Iconoclash is meer de "strijd" tussen de verschillende vormen van in dit verband Zwarte Piet.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-11-19 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 00:10

girlyggirl schreef:
Euhhh heb je de filmpjes van een intocht op curacao wel eens bekeken? Zie daar toch weinig zwarte mensen die het vervelend vinden om zwarte piet te zijn.

Janine is toch niet verantwoordelijk voor wat haar buurvrouw haar verteld?

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 00:22

kimmie1 schreef:
Verder kwam ik dit stukje tegen op Facebook, plaatst het verhaal zwarte piet toch in een wat positiever daglicht denk ik..


[ [url=m/veun2B.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sint was zeker een tegendraadse figuur. Zorgde anoniem voor bruidsschatten voor arme dochters bv zodat die veilig konden trouwen (alternatief was zeker een kort onprettig leven). Het redden van andere kinderen zonder sociaal vangnet sluit daar logisch op aan.
Hoe hij werkelijk van Turkije als bisschop van Mira in Spanje belandde? Ik vermoed eerder commercie of ruzie met de kerk.

Ik zie de verhouding zwarte piet - sint inmiddels meer richting mantelzorger/assistent van een wat vergeetachtige oude man met een philantropische instelling schuiven. Zou een mooi voorbeeld zijn voor de echte wereld, mantelzorg gaat nu nog veel langs culturele/familie banden ipv daar overheen. Tijd van een dom, ondergeschikt jongetje is echt al veel langer voorbij.

Niet blanke pieten zijn er wel degelijk geweest (vader was leraar basisschool), maar die gingen net als alle anderen geheel in de schmink. Standpunt : Piet is zwart gemaakte man, dus ongeacht eigen kleurtje, alles en iedereen ging in de schmink.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 00:25

Afbeelding

Zouden we dit inderdaad niet mooi aan kunnen grijpen om er wat nuance aan te geven? Om kinderen eea uit te leggen?

Persoonlijk heb ik zwarte piet overigens nooit als het minderwaardig hulpje gezien. Op tv waren het vooral de pieten die alles regelden, en sinterklaas wist van niks.

En als er 100 soorten (paardenpiet proffessor piet inpak piet etc) pieten zijn is het dan ook niet een beetje zoeken om er een lenige of domme piet uit te zoeken en blackface te roepen?

Zwarte piet was ooit inderdaad wel een uitvergroot karikatuur, maar volgens mij is hij aardig met zijn tijd meegegaan.

Kleine kinderen doen wel eens iets wat ouders niet aan zien komen. Heel hard roepen zo dat is een dikke meneer! Je kunt zwarte piet doen verdwijnen maar waarschijnlijk gapen ze iemand dan alsnog ongemakkelijk aan. Dat heeft niks met zwarte piet te maken. Maar met hoe kleine kinderen zijn en dat ze geleerd moet worden dat zulk gedrag niet beleefd is.

Als niet het uiterlijk van zwarte piet het probleem is maar dat slavernijverleden dat kunnen we hem wel whitewashen maar dan is dat symptoombestrijding imo.

Mijn schimmels zijn vandaag nog meermaals nageroepen maar ze namen er geen aanstoot aan gelukkig.

Ladyson

Berichten: 3226
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 00:48

Goede post TS! Ik vind het vervelend dat zoveel mensen nare gevoelens bij zwarte piet hebben, en pieten in alle kleuren lijkt me sowieso veel leuker! Kinderen zijn dol op kleuren.

En uhh.. Roetveegpiet? De meeste huizen hebben geen schoorsteen meer hoor dus mooi moment om daar wat mee te kunnen doen. Ik vond het idee in een post hierboven ook wel geniaal. Sint met robots oid. Beetje meegaan met de tijd. Het onderzoek dat 2/3 nog voor zwarte piet is, verbaast me dan ook wel. Jammer.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 01:04

LadyMadonna schreef:
girlyggirl schreef:
Euhhh heb je de filmpjes van een intocht op curacao wel eens bekeken? Zie daar toch weinig zwarte mensen die het vervelend vinden om zwarte piet te zijn.

Janine is toch niet verantwoordelijk voor wat haar buurvrouw haar verteld?

Dit was Curocao gisteren - of zat de buurvrouw ergens anders?

Afbeelding

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 01:06

Eigenlijk heel frappant dat blanke mensen gaan lopen dicteren wat niet blanken wel en niet offensive mogen vinden.

De discussie gaat al héél lang mee hoor, het kwam al in kranten en tijdschriften voor sinds 1967 maar nu heeft de zwarte bevolking in belgië/nederland een groter platform dan ooit tevoren dankzij de sociale media.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:49

Ik snap die hele discussie niet. En snap niet dat mensen het niet raar vinden om je als neger te gaan schminken en het hulpje van sinterklaas te gaan spelen.
Dat plaatje van die geschiedenis van kindslaven is een mooi verhaal, maar we leven nu, je moet het in de context van de tijd zien. Ik vind het echt niet meer kunnen.
En wat is er mis met pieten met wat roetvegen op hun gezicht. Bang voor herkenning zou ik niet zijn, ja, misschien als ze net tegen wel/niet meer geloven aan zitten. Nou en.
Voor het gros van de kinderen zijn pieten gewoon pieten en die helpen sinterklaas. Die zien echt niet de ‘buurvrouw die verkleed is als piet om de kinderen erin te luizen’, die zien een piet.
Als mijn kind een pietenpak aan heeft voelt ie zich ook een piet en gaat ie sinterklaas helpen. Kinderen maken hun eigen verhaal en hebben hun eigen magische denkwereld, die vinden het echt niet gek als tante Truus die ze kennen een hulpje van de sint is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:56

Quebelle schreef:
Dit was Curocao gisteren - of zat de buurvrouw ergens anders?

[ [url=m/XCVu9Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen idee, het is niet mijn buurvrouw, dus waarom je dat aan mij vraagt :?

Daarnaast spreek ik niet de taal die ze op Curaçao spreken, dus ik heb geen idee wat er op die borden en shirts staat....

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:58

Ik vind de generalisatie hier ook weer stuitent soms ..
"blanke mensen"... Ik ga helemaal niks lopen dicteren...

Wat ik ook niet snap aan deze hele discussie is dat de donkere mensen die pro zwarte piet zijn, niet meetellen qua mening. Ik ben heel benieuwd hoe donkere mensen onderling het gesprek zouden voeren, waarbij de ene aangeeft zich gediscrimineerd te voelen en de ander dan zegt... eh.. ja wat eigenlijk?

Persoonlijk vind ik het een lastig verhaal, ik heb mezelf en zwarte piet nooit als discriminerend gezien, maar wellicht dat dat wel zo ervaren werd, dat weet ik niet. Wat ik wel vind en voel is dat ik me als blanke vrouw een soort van aangevallen voel door hele deze discussie. Blijkbaar ben ik als blanke ineens een racist... :? En dat maakt voor mij dat ik niet meer open sta voor het hele verhaal..
Ik heb inderdaad het hele banketstaaf argument dat ik niks met de slavernij te maken had, dus ik vind het niet prettig als slavenhouder of slavendrijver gezien te worden.. :n En ik merk dat ik zelf heel erg moet opletten dat ik niet verder in segregratie verzand...

Ook heeft niemand me nog goed kunnen uitleggen wat het precieze probleem tegen zwarte piet is. Ik heb het gehoord maar ik snap het niet. En dat maakt mij denk ik wel beperkt in inlevingsvermogen...

Ik vermoed, maar dat weet ik niet zeker, dat een langzame introductie van roetveegpieten wellicht had kunnen werken, maar dat is nu achterhaald.. nu is het een soort semi staat van oorlog, en dat is wel jammer ..

Veronica2
Berichten: 2689
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:13

Avalanche81 schreef:
Riel schreef:
Schilder de hulpjes van Sinterklaas in alle kleuren van de regenboog en maak hier een leuk en origineel verhaal rond. Het is toch voornamelijk een feest voor -6 jarigen?

Sterke post, TS :-)

Precies. En die kinderen zegt het niets of piet nu zwart is of allerlei kleuren heeft behalve zwart.


Het is een prima idee van de regenboogpieten, ik zie hier wel kansen in. Maar er zouden ook beige en bruine pieten bij horen, omdat je die nu eenmaal niet kan buitensluiten.

Cer, het is ook omdat de klacht gericht is tegen iets uit onze een cultuur en daardoor is het lastig om een verantwoordelijke aan te wijzen.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:21

verootjoo schreef:
Ik snap die hele discussie niet. En snap niet dat mensen het niet raar vinden om je als neger te gaan schminken en het hulpje van sinterklaas te gaan spelen.
Dat plaatje van die geschiedenis van kindslaven is een mooi verhaal, maar we leven nu, je moet het in de context van de tijd zien. Ik vind het echt niet meer kunnen.
En wat is er mis met pieten met wat roetvegen op hun gezicht. Bang voor herkenning zou ik niet zijn, ja, misschien als ze net tegen wel/niet meer geloven aan zitten. Nou en.
Voor het gros van de kinderen zijn pieten gewoon pieten en die helpen sinterklaas. Die zien echt niet de ‘buurvrouw die verkleed is als piet om de kinderen erin te luizen’, die zien een piet.
Als mijn kind een pietenpak aan heeft voelt ie zich ook een piet en gaat ie sinterklaas helpen. Kinderen maken hun eigen verhaal en hebben hun eigen magische denkwereld, die vinden het echt niet gek als tante Truus die ze kennen een hulpje van de sint is.

Ga vooral ook even het n-woord gebruiken, jezus :roll:

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:23

Ik denk dat het probleem vooral is begonnen (of verergerd) nadat de zwarte Pieten zich bruin gingen schminken i.p.v. echt zwart. Toen zag je idd het verschil niet meer.

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:23


Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:24

LadyMadonna schreef:
Quebelle schreef:
Dit was Curocao gisteren - of zat de buurvrouw ergens anders?

[ [url=m/XCVu9Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen idee, het is niet mijn buurvrouw, dus waarom je dat aan mij vraagt :?

Daarnaast spreek ik niet de taal die ze op Curaçao spreken, dus ik heb geen idee wat er op die borden en shirts staat....


Op die borden staat Engels.

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:28

Zag dat het al gepost was...dus weer verwijderd...

Popstra
Berichten: 13803
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:32

Gisteren was de intocht in Amsterdam. Het was wat mij betreft gezellig.
Super leuk ook met de pieten op de Friese paarden..de voertuigjes met de cadeautjes..
De pieten waren licht roetveeg. Het was een prima middag