Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:33

8nnemiek schreef:
Die plaatjes hierboven, dat zijn cartoons, ik vind het niet zo gek dat ze op die manier afgebeeld werden. In een cartoon is alles wat overdreven. Vrouwen hebben in een cartoon ook altijd dikke, rode lippen en grote tieten en lange wimpers. En als je een afrikaanse stam wil tekenen, die destijds veel sieraden droegen (tegenwoordig misschien ook nog), dan kom je al snel uit op een donker mensje met sieraden en wat dikkere lippen.
Als je deze dame op een cartoon-achtige manier zou natekenen dan zou je waarschijnlijk ook commentaar krijgen dat je tekening een racistische karikatuur is.
[ [url=m/lbQJBY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben altijd van mening geweest dat het uiterlijk van de oude zwarte piet juist voor weinig negatieve herkenning zorgt; kinderen herkennen er minder snel een donker persoon in en zien juist een sprookjesfiguur die los staat van ras, juist door hun kleurrijke, clown-achtige uiterlijk. Ik denk persoonlijk dat oa die rode lippen heel bewust zijn gekozen zodat ze niet op een random donker persoon lijken.
Ik zou het dan wel weer een leuke verandering vinden als ze die lippen bijvoorbeeld in allerlei verschillende kleuren zouden verven.

Ik vind het ook niet gek dat ze toen zo afgebeeld werden. Met de nadruk op werden. Dat was toen het beeld dat mensen voorgeschoteld kregen, daar ging iedereen in mee.

Met je laatste alinea ben ik het niet eens. Ik heb vroeger dus wel donkere mensen aangesproken met zwarte piet (ik was toen een jaar of 5-6), en ik kan me niet voorstellen dat ik de uitzondering ben.

En ik denk persoonlijk niet dat die rode lippen gekozen zijn zodat ze niet op een random donker persoon lijken. Die rode lippen stammen uit de vroegere afbeeldingen van Afrikanen (net als de gouden oorbellen, botten door de neus e.d.). Dat zie je in de afbeeldingen die ik postte (overigens lang niet allemaal cartoons, ook gewone verhalen) ook terug.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:34

Quebelle schreef:
[ Video ]

Is deze nog niet voorbij gekomen? Vond ik een hele goeie docu die alles uitlegt vanuit het perspectief van mensen die niet bekend zijn met het gebruik.


In een geglobaliseerde wereld is dat ook inderdaad niet uit te leggen. Vanuit het perspectief van veel landen is totaal niet te snappen. Er zijn ook genoeg gebruiken in andere landen die ik totaal niet kan begrijpen. Waarbij ik dan mijn schouders ophaal en denk, ach dat is een gebruik uit een ander land metandere tradities. De situatie in Nederland is natuurlijk veel ingewikkelder omdat hier mensen uit de hele wereld heen zijn gekomen die zich inmiddels ook deel van dit land voelen maar wel nog steeds bepaalde nare gevoelens hebben bij bepaalde tradities.
Er zijn zoveel tegenstrijdige gevoelens van zoveel verschillende groepen Nederlanders. Maar uiteindelijk moeten we toch met elkaar verder. Zo lijnrecht tegenover elkaar staan komt alleen maar meer ellende van.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:41

Loretta schreef:
Quebelle schreef:
[ Video ]

Is deze nog niet voorbij gekomen? Vond ik een hele goeie docu die alles uitlegt vanuit het perspectief van mensen die niet bekend zijn met het gebruik.


In een geglobaliseerde wereld is dat ook inderdaad niet uit te leggen. Vanuit het perspectief van veel landen is totaal niet te snappen. Er zijn ook genoeg gebruiken in andere landen die ik totaal niet kan begrijpen. Waarbij ik dan mijn schouders ophaal en denk, ach dat is een gebruik uit een ander land metandere tradities. De situatie in Nederland is natuurlijk veel ingewikkelder omdat hier mensen uit de hele wereld heen zijn gekomen die zich inmiddels ook deel van dit land voelen maar wel nog steeds bepaalde nare gevoelens hebben bij bepaalde tradities.
Er zijn zoveel tegenstrijdige gevoelens van zoveel verschillende groepen Nederlanders. Maar uiteindelijk moeten we toch met elkaar verder. Zo lijnrecht tegenover elkaar staan komt alleen maar meer ellende van.

In welke andere europese landen met een groot koliniaal verleden verkleden is het normaal dat witte mensen zich verkleden als zwarte mensen in een outfit die gelijkstaat aan de kostuums die zwarte slaven in rijke huishoudens verplicht werden te dragen? Want dat is werkelijk de enige vergelijking die je kan zoeken in andere tradities over heel de wereld.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:52

8nnemiek schreef:
Die plaatjes hierboven, dat zijn cartoons, ik vind het niet zo gek dat ze op die manier afgebeeld werden. In een cartoon is alles wat overdreven. Vrouwen hebben in een cartoon ook altijd dikke, rode lippen en grote tieten en lange wimpers. En als je een afrikaanse stam wil tekenen, die destijds veel sieraden droegen (tegenwoordig misschien ook nog), dan kom je al snel uit op een donker mensje met sieraden en wat dikkere lippen.
Als je deze dame op een cartoon-achtige manier zou natekenen dan zou je waarschijnlijk ook commentaar krijgen dat je tekening een racistische karikatuur is.
[ [url=m/lbQJBY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben altijd van mening geweest dat het uiterlijk van de oude zwarte piet juist voor weinig negatieve herkenning zorgt; kinderen herkennen er minder snel een donker persoon in en zien juist een sprookjesfiguur die los staat van ras, juist door hun kleurrijke, clown-achtige uiterlijk. Ik denk persoonlijk dat oa die rode lippen heel bewust zijn gekozen zodat ze niet op een random donker persoon lijken.
Ik zou het dan wel weer een leuke verandering vinden als ze die lippen bijvoorbeeld in allerlei verschillende kleuren zouden verven.


Maar je kunt dan toch niet blijven volhouden dat zwarte piet niets met ons koloniale verleden te maken heeft en hij/zij zwart is door de schoorsteen? Ik denk namelijk niet dat je gelijk hebt en dat de rode lippen niet bewust zijn gekozen om ze niet op een random donker persoon te laten lijken, maar juist het tegenovergestelde daarvan.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:55

_San87_ schreef:
[quote="Karl66"

Jij beweert dat het volgens die rechter wel racisme was?

Nee, ik beweer dat de uitspraak genuanceerder ligt dan een hard 'Zwarte Piet is geen racisme'. Dat is en zal door de rechtbank namelijk nooit zo stellig beweerd kunnen worden.

Dit staat letterlijk in de uitspraaktekst:

'Het kabinet heeft erkend dat in de vertolking van Zwarte Piet negatieve stereotyperingen
een rol kunnen spelen. Deze kunnen onbedoeld discriminatie en vooroordelen in de hand
werken. Het kabinet is eveneens van mening dat een verbod op Zwarte Piet niet de uitweg
is, maar dat de overheid wel een rol kan spelen om een respectvolle dialoog te faciliteren
zodat er vanuit de maatschappij initiatieven ontstaan om Zwarte Piet een figuur te laten
zijn die iedereen recht doet.' Bron: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... etzaak.pdf


Vooralsnog lees je in de verdere uitspraak voornamelijk dat er besloten is de intocht door te laten gaan zoals deze is, omdat de stichting die de rechtszaak aanspande niet voldaan heeft aan de eisen. Zoals ook hier te lezen:

'De wet stelt dan als eis dat voorafgaand aan het beginnen van een rechtszaak overleg wordt gevoerd met de andere partij over wat van de rechter wordt gevraagd. Dit overleg heeft niet plaatsgevonden. Daarom kan de Stichting niet worden ontvangen in haar vorderingen en komt de rechter niet toe aan een inhoudelijke beoordeling.'

Bron: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... -2018.aspx

Dus stellig beweren dat de rechtbank heeft gezegd dat Zwarte Piet geen racisme is, klopt ook niet.[/quote]

Ik had het dan ook niet over die uitspraak. Ik had het over een uitspraak uit 2014, tegen de intocht in Amsterdam. Daarin werd onder andere geëist dat zwarte piet discriminatie was, zoals gesteld in artikel 1 van de grondwet. In die uitspraak werd gesteld dat de figuur zwarte piet geen vorm van discriminatie is zoals dat in de grondwet gesteld wordt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:00

Qerty schreef:
Maar je kunt dan toch niet blijven volhouden dat zwarte piet niets met ons koloniale verleden te maken heeft en hij/zij zwart is door de schoorsteen? Ik denk namelijk niet dat je gelijk hebt en dat de rode lippen niet bewust zijn gekozen om ze niet op een random donker persoon te laten lijken, maar juist het tegenovergestelde daarvan.

Natuurlijk heeft het wel iets met ons verleden te maken. Ik heb ooit geleerd dat Sint nicolaas kindslaven vrijkocht en hen een baan met loon en onderdak bood. En het dus eigenlijk een viering is om de vrijheid te vieren van die slaven. Op zich een mooie gedachte natuurlijk, ondanks dat het met ons verleden te maken heeft.
Als kind keek ik naar de sint-verhalen van Bart Peeters, waar ze de kinderen vertelden dat zwarte piet zwart werd door de roet in de schoorsteen. Als kind geloof je dat natuurlijk meteen :))
Dus nee, ik heb nooit iets negatiefs gezien in zwarte piet.
Het is puur de gevoelens van mensen die het niet begrijpen en die ermee gepest worden, waardoor ik de roetveegpiet ook een prima alternatief vind.

Als het echt alleen om de karikatuur zou gaan dan zouden ze de pieten ook gewoon roetzwart kunnen maken, de oorbellen weg laten (wat trouwens al lang gebeurd is), andere soorten pruiken gebruiken (bv stijl haar, gekleurd haar, ook dat is al gebeurd bij Nickelodeon bijvoorbeeld), de lippen andere kleuren geven, en de pakken aanpassen.
Maar het lijkt dus echt niet om die typische ouderwetse kenmerken te gaan die mensen doen denken aan slavernij, maar puur om het schilderen van het gezicht.
Hoe een zwart gezicht aan slavernij doet denken dat begrijp ik dan weer niet zo goed.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:16

Cer schreef:
Dat mij dan verweten wordt door een aantal dat ik racistisch ben of dat ik zelf maar beter moet lezen en dat soort zaken, maakt mij stekelig in dit gesprek.
Eigenlijk ook wat jij een beetje aangeeft.. Ik zie een bepaald verband niet, maar dat maakt niet dat ik het weeg (dus een maatgeving aan geef).
Alleen weet ik soms niet helemaal precies hoe ik iets neutraal moet vragen, dus zal er wellicht iets doorheen schemeren..

Als men zegt "zwarte piet is symbool voor racisme" dan zie ik die link ook niet.
Als iemand dan uitlegt "zwarte piet lijkt dit, dat linkt aan slavernij en dat linkt aan racisme" dan kan ik er al wat meer mee.

Als men zegt "iedereen die zwarte piet oke vind is (!) een racist" dan gaat mij dat wel een beetje ver ja.. .. daar wordt ik verdrietig van. Maar dat is wel wat het is en ik kan daar verder niks tegen doen... (heel cynisch: daar is geen werkgroep voor, ik ben white en priveliged dus voor mij is alles oke)


Ik vind het een beetje lastig als tussen de regels door aannames worden gemaakt. Volgens mij heeft niemand jou racistisch gevonden, tenminsten niet inde laatste pagina's waarin ik heb meegelezen. Ik denk dat het gros wat geen problemen heeft met zwarte piet (en daar schaar ik de anti KOZP niet onder) ook helemaal niet de bedoeling heeft om een al dan niet racistische traditie in ere te houden. Ik geloof nog altijd in het goede van de mens en niet dat een hele maatschappij expres iets doet om een groep te kwetsen.

Alleen er is een groep die zich wel gekwetst voelt en die is groter dan we denken. Mensen voor wie deze periode echt geen pretje is. Kinderen die gepest en gekwetst worden, dat nemen ze hun hele leven mee. De één zal zich er overheen zetten (volgens mij zei Jandino dat gisteren), maar de ander kan hier wel degelijk veel langer last van hebben.

Citaat:
Als iemand dan uitlegt "zwarte piet lijkt dit, dat linkt aan slavernij en dat linkt aan racisme" dan kan ik er al wat meer mee.


Volgens mij is dat de tendens in dit topic. Dat het in de harde confrontatie iets geeft wat jou verdrietig stemt, snap ik. Ik neem aan dat je dat ook krijgt als er mensen een hitlergroet gaan brengen. Volgens mij zijn we daar met elkaar wel over eens dat die verharding niet wenselijk is.

Al zou het in theorie geen racisme zijn, dan vind ik nog dat we het aan kunnen pakken, omdat het mensen op een negatieve manier raakt. Dat mag nooit de bedoeling zijn, helemaal niet als het zo makkelijk aan te passen is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:17

Karl66 schreef:
Ik had het dan ook niet over die uitspraak. Ik had het over een uitspraak uit 2014, tegen de intocht in Amsterdam. Daarin werd onder andere geëist dat zwarte piet discriminatie was, zoals gesteld in artikel 1 van de grondwet. In die uitspraak werd gesteld dat de figuur zwarte piet geen vorm van discriminatie is zoals dat in de grondwet gesteld wordt.

https://www.raadvanstate.nl/@97706/201406757-1-a3/

Heb je t over bovenstaande uitspraak?

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:27

Dit liedje geeft eigenlijk precies weer hoe ik in deze sta.
Ik denk niet dat degene die zwarte piet heeft 'ontwikkeld' bewust een racistisch oogmerk had, maar met de kennis van nu lijkt aanpassen mij de enige te verantwoorden optie.

Wat mij wel zorgen baart is dat het allemaal zo moeizaam en traag gaat. Dit nummer is van 5 jaar geleden en er is in die periode nog maar zo weinig veranderd. Behalve dan dat de sint zijn stoomboot heeft omgeruild voor een stoomtrein. ;)


Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:38

Ook al wat ouder:


Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:47

Cer schreef:
_San87_ schreef:
Zwarte Piet is een ridiculiserend karikatuur. Dus past per definitie in de omschrijving racistisch.

Ja en dat zie ik persoonlijk dus niet... maar ook gewoon echt niet..
En ik kom qua antwoorden niet verder dan "ga maar beter lezen" en "het is gewoon zo".

Wat maakt dat men de persoon zwarte piet in NL zo negatief ziet?

Als ze m aan een touw achter zich aanslepen, of mishandelen, of een waaier laten dragen oid... dan zou ik het beter begrijpen. Maar ik zie de link gewoon niet zo. En dat bedoel ik niet denigrerend..
maar als ik daar wat over vraag, dán ben ik dus Pro Zwarte piet..
En dan is de dialoog weg..

Het feit dat donkere mensen uitgescholden worden voor zwarte Piet en zij daardoor ieder jaar tegen deze tijd op zien maakt het racistisch.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:13

Sakura789 schreef:
Ook al wat ouder:

[ Video ]

Een mooie samenvatting van een groot deel van dit topic. Had ons 24 pagina's aan typen kunnen besparen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:21

Sakura789 schreef:
Ook al wat ouder:

[ Video ]

Hele goede samenvatting van waar deze discussie om draait. Dit zou iedereen eigenlijk even terug moeten kijken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:24

Heel eerlijk, als je nu nog steeds niet snapt wat het probleem met zwarte piet is dan moet je je m.i. echt eens even flink achter de oren gaan krabben. Het is al zo vaak uitgelegd, hoe je het dan nóg niet kan begrijpen, dat begrijp ik echt niet. :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:49

Askja schreef:
Sakura789 schreef:
Ook al wat ouder:

[ Video ]

Hele goede samenvatting van waar deze discussie om draait. Dit zou iedereen eigenlijk even terug moeten kijken.

Inderdaad. Ik moest er smakelijk om lachen, maar er zit wel een hele goede boodschap achter. Terug naar de basis.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:08

_San87_ schreef:
Karl66 schreef:
Ik had het dan ook niet over die uitspraak. Ik had het over een uitspraak uit 2014, tegen de intocht in Amsterdam. Daarin werd onder andere geëist dat zwarte piet discriminatie was, zoals gesteld in artikel 1 van de grondwet. In die uitspraak werd gesteld dat de figuur zwarte piet geen vorm van discriminatie is zoals dat in de grondwet gesteld wordt.

https://www.raadvanstate.nl/@97706/201406757-1-a3/

Heb je t over bovenstaande uitspraak?


Nee, dit is geen inhoudelijke uitspraak. Ik bedoel de uitspraak van de rechtbank. Er werd daar op een aantal verschillende gronden gevraagd om zwarte piet tijdens de intocht te verbieden. Een van die gronden was artikel 1 van de grondwet. De rechter heeft in dat vonnis bepaald dat het feit dat mensen zich gekwetst voelen door zwarte piet geen discriminatie is.

Voor alle duidelijkheid, dat het geen discriminatie is wil niet zeggen dat zwarte piet hoeft te worden. Dat er zoveel mensen door gekwetst worden is wat mij betreft meer dan genoeg reden. Dat wil alleen niet zeggen dat elk argument dat hier gebruikt wordt geldig is, want het feit dat mensen zich gekwetst voelen, maakt het niet automatisch discriminatie.

Ik wil die uitspraak er wel bij zoeken, maar dat wordt dan vanavond als ik weer thuis ben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:17

Karl66 schreef:
_San87_ schreef:

https://www.raadvanstate.nl/@97706/201406757-1-a3/

Heb je t over bovenstaande uitspraak?


Nee, dit is geen inhoudelijke uitspraak. Ik bedoel de uitspraak van de rechtbank. Er werd daar op een aantal verschillende gronden gevraagd om zwarte piet tijdens de intocht te verbieden. Een van die gronden was artikel 1 van de grondwet. De rechter heeft in dat vonnis bepaald dat het feit dat mensen zich gekwetst voelen door zwarte piet geen discriminatie is.

Voor alle duidelijkheid, dat het geen discriminatie is wil niet zeggen dat zwarte piet hoeft te worden. Dat er zoveel mensen door gekwetst worden is wat mij betreft meer dan genoeg reden. Dat wil alleen niet zeggen dat elk argument dat hier gebruikt wordt geldig is, want het feit dat mensen zich gekwetst voelen, maakt het niet automatisch discriminatie.

Ik wil die uitspraak er wel bij zoeken, maar dat wordt dan vanavond als ik weer thuis ben.

Als je dat zou willen doen, graag. Ik kan 'm namelijk niet vinden (of ik zoek gewoon niet goed). Ik ben namelijk wel benieuwd waarom het Hof heeft geoordeeld dat Zwarte Piet niet racistisch/discriminerend is in het kader van de Grondwet. Ik kan namelijk geen argumenten bedenken die duidelijkheid verschaffen waarom Zwarte Piet niet racistisch is.

Anoniem

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:21

Ik ben 99% zeker dat Karl het over deze heeft: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... -2018.aspx

Er is dus niet per se bepaald dat het geen discriminatie is, maar dat de stichting die de rechtszaak aanspande niet genoeg oog had voor de complexiteit van de discussie en dat er van tevoren niet genoeg gesprek is gevoerd over wat er nou precies verwacht werd van de rechter en de partij die de intocht organiseerde. Dit is de enige uitspraak van de rechtbank die ik kan vinden die niet te maken heeft met de snelwegblokkeerders of verstoring van de openbare orde, dus ik gok dat Karl het over deze heeft.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:24

Magrathea schreef:
Heel eerlijk, als je nu nog steeds niet snapt wat het probleem met zwarte piet is dan moet je je m.i. echt eens even flink achter de oren gaan krabben. Het is al zo vaak uitgelegd, hoe je het dan nóg niet kan begrijpen, dat begrijp ik echt niet. :Y)


Zwarte piet is al aan het veranderen. In veel steden alleen nog maar roetveegpieten. Op TV ook roetveegpieten. In de meeste winkels ook geen zwarte pieten meer. Dus wat is het probleem dan nog vraag ik mij af?

Anoniem

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:25

Er zijn een aantal steden waar alleen roetveegpieten zijn, maar in het overgrote deel van het land wordt de intocht nog steeds met zwarte piet gevierd. Dat is het probleem. In de meeste winkels zie ik juist wel zwarte piet, vooral bij kleinere winkeliers die daarmee een statement willen maken. Ik woon tegen Amsterdam aan in een dorp en hier hangen in bijna alle etalages zwarte pieten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:27

Emmaa_ schreef:
Ik ben 99% zeker dat Karl het over deze heeft: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... -2018.aspx

Er is dus niet per se bepaald dat het geen discriminatie is, maar dat de stichting die de rechtszaak aanspande niet genoeg oog had voor de complexiteit van de discussie en dat er van tevoren niet genoeg gesprek is gevoerd over wat er nou precies verwacht werd van de rechter en de partij die de intocht organiseerde. Dit is de enige uitspraak van de rechtbank die ik kan vinden die niet te maken heeft met de snelwegblokkeerders of verstoring van de openbare orde, dus ik gok dat Karl het over deze heeft.

Kennelijk niet. Want die haalde ik in een eerder bericht aan. Karl heeft het over een uitspraak uit 2014.

Anoniem

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:28

Ah oeps, die had ik even gemist. Ik heb flink zitten spitten maar kan niks vinden van de rechtbank uit 2014.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:35

Loretta schreef:
Magrathea schreef:
Heel eerlijk, als je nu nog steeds niet snapt wat het probleem met zwarte piet is dan moet je je m.i. echt eens even flink achter de oren gaan krabben. Het is al zo vaak uitgelegd, hoe je het dan nóg niet kan begrijpen, dat begrijp ik echt niet. :Y)


Zwarte piet is al aan het veranderen. In veel steden alleen nog maar roetveegpieten. Op TV ook roetveegpieten. In de meeste winkels ook geen zwarte pieten meer. Dus wat is het probleem dan nog vraag ik mij af?

Racisme is geen vlek in het tapijt waarvan je na een uur boenen zegt "laat maar, je ziet het amper nog".
Een beetje racisme is niet minder erg dan wat meer racisme. Het is altijd erg.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:53

Persoonlijk denk ik niet dat het helpt om constant te blijven stellen; zwarte piet = racistisch
Zwarte Piet = kwetsend zou toch voldoende moeten zijn?

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen op de een of andere manier racistische neigingen heeft. Dat dit heel menselijk is en het gewoon onmogelijk is de wereld niet vanuit je eigen referentiekader te zien.
Dat wilt niet zeggen dat iedereen ook racistische bedoelingen heeft en ik kan me goed voorstellen dat iemand zich zwaar aangevallen voelt als iets wat voor hem/haar een belangrijke waarde heeft (in dit geval dus zwarte piet) door anderen bestempeld wordt als racisme. En als je je aangevallen voelt ben je eerder geneigd je te verdedigen ipv naar de ander te luisteren.

En hoewel ik al ongeveer 20 jaar vind dat zwarte piet (zeker gezien ons koloniale verleden) er niet meer zo uit zou mogen zien, ben ik het er geloof ik uberhaupt niet mee eens dat zwarte piet per definitie racisme is.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:52

Maar moeten we dan nu medelijden hebben met die arme mensen die 'racistisch' genoemd worden, terwijl ze dat zelf niet vinden?
Of moeten we misschien iets meer meevoelen met de mensen die zich ieder jaar gekwetst voelen en nageroepen op straat omdat zij volgens een stelletje dombo's op een karikatuur van kinderfeestje lijken?