Nieuwe wet in Hongarije

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:56

Het gaat er niet zo zeer om wat er precies wel of niet mag, hier of daar. Het gaat erom dat daar een redelijk grote groep mensen gestigmatiseerd wordt van regeringswege.
Lees maar eens verder over het Hongarije onder Orban.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:57

anjali schreef:
Appeltje_1 schreef:
Je mag onder de 18 niet laten zien dat je homo bent. Daarboven “mag” dat, maar mocht je dat doen terwijl er jongeren bij zijn. Kan je er op aangesproken worden.
Je mag dus ook geen transitie hebben als je onder de 18 bent. Zit je tot je 18de opgesloten ik het verkeerde lichaam :(

Transitie is in feite zoiets als een zeer ingrijpende cosmetische operatie. Volgens mij krijg je in Nederland ook geen andere cosmetische ingrepen als borstvergrotingen\verkleiningen als je nog niet volwassen bent,leeftijdsgrens daarvoor weet ik niet precies.Ik vind echt wel dat je lichamelijk en geestelijk volwassen moet zijn alvorens zoiets belangrijks wat niet terug te draaien is te laten doen.


Ik weet het niet zeker, maar het heeft niks te maken met een cosmetische operatie. Er wordt iets weggehaald of iets aangezet omdat iemand bijna dysforisch is betreft bepaalde ledermaten. Het heeft dus helemaal niets te maken met cosmetica. Ja iemand wil er anders uitzien, maw iemand wil eruit zien zoals hij of zij zou moeten zijn. De transformatie is verder niet enkel een operatie, je hele systeem wordt omgezet met hormonen. En dat heeft ook niks met cosmetisch te maken.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 13:01

Huertecilla schreef:
bigone schreef:
Je mag? Je bent het, vanaf je geboorte. Homo hetero bi trans. Ik vind het al van de zotte dat deze mensen in het openbaar ook in Nederland vaak niet hand in hand over straat kunnen zonder door een stel potenrammers in elkaar gemept te worden. En dat zal in heel veel landen exact hetzelfde zijn.


Zeg, wil je het niet over NL hebben ja :P het gaat over déze wet in Hongarije en een breder kader is ongewenst :+

Ik ben het grotendeels eens met Oomens en het is imo een breed onderwerp om in EU verband fundamenteel te bespreken.

Wat betreft de islam; dat is inderdaad een perspectief wat aangeeft hoe complex de materie is want verschillende EU lidstaten erkennen wettige ´poly´ huwelijken afgesloten in het buitenland doch het is wel illegaal voor de eigen staatsburgers.
Enneh; voor de slechte lezers; mijn opmerking gaat NIET over ´poly´ maar over het hellende vlak van wat de staat wel/niet over individuele rechten mag vastleggen in wet :)*



Ik zeg letterlijk dat je t best over de Eu mag hebben. Alleen liever niet over Duitsland. Alles wat met transities etc te maken heeft kan toch, want daar gaat het in de wet ook over.

Ik zeg vrij duidelijk dat het over alles en nog wat mag gaan, als het maar een verband heeft…
Ik ga hier nu dan ook niet meer op in hierna. Aangezien ik het vrij duidelijk aangeef

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:16

Huertecilla schreef:
Op basis waarvan wil je het dan over de wet in Hongarije hebben?
Op basis van dan ´onze´ vermeend hogere moraal hoger is dan die van Hongarije?

Is het echt zó moeilijk om een draad in een fundamentelere kader te plaatsten dan simplistisch vingerwijzen?

Maar ga je gang :evaw:

Ga je lekker tegen een dertienjarige. Wees blij dat iemand van doe leeftijd zo serieus op een onderwerp als dit in kan gaan.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:42

anjali schreef:
Appeltje_1 schreef:
Je mag onder de 18 niet laten zien dat je homo bent. Daarboven “mag” dat, maar mocht je dat doen terwijl er jongeren bij zijn. Kan je er op aangesproken worden.
Je mag dus ook geen transitie hebben als je onder de 18 bent. Zit je tot je 18de opgesloten ik het verkeerde lichaam :(

Transitie is in feite zoiets als een zeer ingrijpende cosmetische operatie. Volgens mij krijg je in Nederland ook geen andere cosmetische ingrepen als borstvergrotingen\verkleiningen als je nog niet volwassen bent,leeftijdsgrens daarvoor weet ik niet precies.Ik vind echt wel dat je lichamelijk en geestelijk volwassen moet zijn alvorens zoiets belangrijks wat niet terug te draaien is te laten doen.


Toevallig weet ik dat dit niet waa r is way je hiee nu beweert. Ook een minderjarige kan cosmetische ingrepen krijgen.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:40

@Maartje,ik weet niet in welk land jij woont. Maar in Nederland is de leeftijdsgrens voor cosmetische ingrepen,d.w.z. ingrepen zonder medische noodzaak,wel degelijk 18 jaar en het C.D.A. wil het zelfs verhogen naar 21 jaar. Omdat jongere mensen de consequentie van dergelijke ingrepen niet kunnen overzien.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 18:43

Het was echt triest vandaag…
Iemand uit mijn kast zei dat een jongen op ballet zat. *zat..
En toen zei mijn ex-beste vriendin:”Ieuw ben je gay ofzo!”
Daar kon ik niet tegen. Ben ook geen vriendinnen met haar.
Dit is ook een beetje wat Orban probeert te vermijden met zijn wet. (Zegt hij)

Maar echt triest dat dit gebeurt in een eerste klas :n

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:43

anjali schreef:
@Maartje,ik weet niet in welk land jij woont. Maar in Nederland is de leeftijdsgrens voor cosmetische ingrepen,d.w.z. ingrepen zonder medische noodzaak,wel degelijk 18 jaar en het C.D.A. wil het zelfs verhogen naar 21 jaar. Omdat jongere mensen de consequentie van dergelijke ingrepen niet kunnen overzien.


Nederland, heb je een bron? Ik ken mensen die onder de 18 cosmetische ingrepen hebben laten doen.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:50

Appeltje_1 schreef:
Het was echt triest vandaag…
Iemand uit mijn kast zei dat een jongen op ballet zat. *zat..
En toen zei mijn ex-beste vriendin:”Ieuw ben je gay ofzo!”
Daar kon ik niet tegen. Ben ook geen vriendinnen met haar.
Dit is ook een beetje wat Orban probeert te vermijden met zijn wet. (Zegt hij)

Maar echt triest dat dit gebeurt in een eerste klas :n

Dat is natuurlijk flauwekul want ballet heeft ook mannelijke dansers nodig.Anders kunnen de beroemde balletten niet uitgevoerd worden.Of die gay zouden zijn of niet in het dagelijks leven doet er niet toe.Inderdaad helaas maar weinig jongens\mannen die zich niets van vooroordelen aantrekken.Ik heb zelf op ballet gezeten en inderdaad geen enkele jongen daar!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:52

Maartje1990 schreef:
anjali schreef:
@Maartje,ik weet niet in welk land jij woont. Maar in Nederland is de leeftijdsgrens voor cosmetische ingrepen,d.w.z. ingrepen zonder medische noodzaak,wel degelijk 18 jaar en het C.D.A. wil het zelfs verhogen naar 21 jaar. Omdat jongere mensen de consequentie van dergelijke ingrepen niet kunnen overzien.


Nederland, heb je een bron? Ik ken mensen die onder de 18 cosmetische ingrepen hebben laten doen.

Kijk maar op Google,dat is mijn recente bron van vandaag.Waar ik dit gevonden heb.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 19:32

anjali schreef:
Kijk maar op Google,dat is mijn recente bron van vandaag.Waar ik dit gevonden heb.

Flaporen herstellen kan en mag al op jongere leeftijd worden uitgevoerd, daarvoor hoef je absoluut geen 18 te zijn.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:43

Cosmetische ingrepen met medische noodzaak worden ook onder de 18 uitgevoerd. Maar een kind dat in transitie gaat zal eerst hormoonremmers krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:45

Brainless schreef:
anjali schreef:
Kijk maar op Google,dat is mijn recente bron van vandaag.Waar ik dit gevonden heb.

Flaporen herstellen kan en mag al op jongere leeftijd worden uitgevoerd, daarvoor hoef je absoluut geen 18 te zijn.

Een borstvergroting op je 14e kan je daarentegen wel vergeten. De meeste cosmetische ingrepen hebben gewoon een minimumleeftijd van 18 jaar.

Maar dit gaat wel erg offtopic :=.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:57

Ik ben erg benieuwd hoe de Hongaren dit zelf ervaren. Staat het gros van de bevolking achter zulke ideeen zoals de wet? Ik ben zelf er tegen op de wet, maar als het gros van de bevolking erachter staat is de situatie wel weer anders dan als het gros zich er niet in kan vinden.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 04:25

pumpina schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe de Hongaren dit zelf ervaren. Staat het gros van de bevolking achter zulke ideeen zoals de wet? Ik ben zelf er tegen op de wet, maar als het gros van de bevolking erachter staat is de situatie wel weer anders dan als het gros zich er niet in kan vinden.


Als de meerderheid het oké vindt maakt het niet uit dat er voor homoseksuele/ transseksuele mensen een onveilige situatie ontstaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 06:28

Earth schreef:
Maar ik verbaas me over de miskennis die er is over transgender zijn en dat er vanuit daar een soort stemmingsmakerij ontstaat. Want ja ineens willen alle jongeren transgender zijn, want dat is zo makkelijk en zo leuk! Het is echt in om je geslacht te veranderen, en dat traject aan gaan ach, dat kan iedereen.
-O-

Is dat miskennis dan? Want gelukkig zijn er ook mensen die er daadwerkelijk onderzoek naar hebben gedaan en daar over geschreven hebben, zoals bijvoorbeeld Abigail Shrier:

Afbeelding

Om een stukje te quoten uit de amazon beschrijving van haar boek:
Citaat:
But today whole groups of female friends in colleges, high schools, and even middle schools across the country are coming out as “transgender.” These are girls who had never experienced any discomfort in their biological sex until they heard a coming-out story from a speaker at a school assembly or discovered the internet community of trans “influencers.”

Misschien dat het een leuk boek is voor je om te lezen, want ze heeft er aardig wat tijd ingestopt om ouders, kinderen, psychologen, artsen, etc te interviewen en de statistieken erbij te vinden. Het is overigens al tijden goed beschreven hoe beinvloedbaar tieners zijn, en dan voor meisjes.

Jij noemt het misinformatie, ik zou het eerder plaatsen onder "het gaat tegen de propaganda in". De propaganda verteld ons dat kinderen aan de hormoontherapie mogen op jonge leeftijd want tieners kunnen geen foute beslissingen nemen en de-transitioning komt nauwelijks voor. Dat lees je overal in het nieuws en alles wat daar tegenin gaat zal de auteur bekopen in de huidige cancel-culture (lees eens wat interviews met Abigail of zie wat blue_eyes op de eerste pagina van dit topic gepost heeft: je mag helemaal jezelf zijn maar als je niet meer trans bent dan ben je wel onze vijand).

Meer specifiek over de Hongaarse wet: jammer dat ze homosexualiteit samenvoegen met trans: homosexualiteit kan in mijn ogen weinig kwaad en laat iedereen die dat wil er maar mee experimenteren wanneer ze willen. Als het niet bevalt stop je er gewoon weer mee. Transsexualiteit ligt wat anders en mogen we wat mijn betreft weghouden bij kinderen omdat de gevolgen van stappen zetten in die richting veel te groot zijn en er teveel gevallen zijn waarbij er achteraf spijt was. Eenmaal aan de hormoonremmers en de gevolgen zijn onomkeerbaar - laat mensen eerst volwassen worden voor ze zulke ingrijpende beslissingen maken.



p.s. interessant punt dat Huertecilla maakt trouwens: het lijkt erop dat mensen hier alleen kwaad om worden omdat het tegen hun eigen opvattingen in gaat, maar niet de grotere vraag durven te stellen of de overheid er wel iets te zeggen moet hebben. Van mij mag de invloed van de overheid wel een stuk minder bij volwassenen, als jij met meerdere mensen wilt trouwen, met iemand van hetzelfde geslacht wilt trouwen, of een geslachtsoperatie wilt ondergaan, wie ben ik dan om er wat van te vinden?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 06:39

pumpina schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe de Hongaren dit zelf ervaren. Staat het gros van de bevolking achter zulke ideeen zoals de wet? Ik ben zelf er tegen op de wet, maar als het gros van de bevolking erachter staat is de situatie wel weer anders dan als het gros zich er niet in kan vinden.


Wat ik begrijp van uit een hoop LGBTQ+ jongeren is dat meerendeel er niet naar omkijkt of dat pedofiel verhaaltje gelooft. De verkiezingen komen er weer aan. Dus word ditmaal de LHBTQ+ als lokmiddel voor stemmen gebruikt. Paar jaar terug de vluchtelingen die toestroomde. Het is gewoon een groot politiek spelletje. De laaste keer dat ik in boedapest was werd hiervoor gewaarschuwd. Op mijn hart gedrukt om misschien niet meer terug te komen.

Misschien moeilijk om voor de gemiddelde nederlander te begrijpen. Maar er worden nu zelfs hele vluchtnetwerken aangelegd voor wanneer men een pride demonstratie gaat houden in hongarije. De Rainbow Railroad heeft het drukker dan ooit. Zo ver is het geweld daar al opgelopen. Maarja we zitten in nederland waar we graag dat zien we niet dus bestaat het niet houding hebben.


Dus alsjeblieft, als je meent dat het hier in nl door je strot geduwd word lees eens in op de onderwerpen Stonewall, Alan turing, Willem Arondeus en zo zijn er nog veel meer mensen die veel voor geschiedenis hebben gedaan maar lekker worden vervolgd in de doofpot geduwd worden.


In Polen word er zelfs gejuiched dat de zelfmoord cijfers onder LGBTQ+ jongeren zo hoog is. Dit was woensdagnacht tijdens een van hun kamer debatten. Zo lang kinderen liever zelfmoord plegen zijn wij niet gelijk.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 07:16

MarcoBorsato schreef:
pumpina schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe de Hongaren dit zelf ervaren. Staat het gros van de bevolking achter zulke ideeen zoals de wet? Ik ben zelf er tegen op de wet, maar als het gros van de bevolking erachter staat is de situatie wel weer anders dan als het gros zich er niet in kan vinden.


Als de meerderheid het oké vindt maakt het niet uit dat er voor homoseksuele/ transseksuele mensen een onveilige situatie ontstaat?


Nee, natuurlijk niet. Ik ben alleen benieuwd of het volk hier (democratisch) achter staat of dat deze man misbruik van zijn macht maakt. Het ene is fouter dan het andere.

Dankje speedfiets. Bizar hoor. Hoe groot is de kans dat Orban de verkiezingen gaat winnen?

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 07:22

Hm, ergens merk ik in dit topic ook een beetje doorsijpelen 'als je het niet begrijpt óf als je het verkeerd benoemd óf als je er ook maar iets verkeerds over zegt, ben je blijkbaar anti'...

En dan doen 'we' tolerant maar dat zijn we dan niet, want iemand die het zijdelings over hetzelfde heeft (namelijk in hoeverre mag je jezelf zijn en je eigen leven inrichten) moet weg...

Hiraeth.. ik heb op verschillende momenten (bij interviews, podcasts en nieuwsberichten) de verhalen gehoord (ook het interview met de schrijfster van het boek wat hier genoemd wordt, meen ik) over jonge (jonge!) kinderen die in transitie gingen terwijl ze daar heel niet aan toe waren. Waarom is het daarover hebben dan meteen 'transfoob en gevaarlijk'? Dat is wel degelijk een probleem in de USA blijkbaar. Alleen wellicht niet hier..

En volgens mij zegt niemand dat 'ineens alle jongeren transgender willen zijn want dat is zo leuk'.. waarom moet het gesprek op deze toon verder gaan?

En waarom is het idee zo raar dat de staat zich niet zou moeten bemoeien met hoe iemand in het leven staat? Hoewel ik wel denk dat dat in een aantal gevallen best lastig of log of langdurig is, omdat alles al een eeuwigheid gericht is op een bepaalde indeling

Ik ben benieuwd of er nog wat uit dat overleg is gekomen, behalve dat Orban 'streng toegesproken' is...

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 07:27

Huertecilla schreef:
oomens schreef:
Waarom menen we hier in het extreem vrije noordwesten van Europa altijd dat de hele wereld erop zit te wachten om net zo open, tolerant en accepterend naar minderheden te zijn als dat wij van onszelf willen geloven dat we zijn?
Als ze dat ergens anders niet zijn, of in meerderheid niet willen zijn, waarom moeten we ons daar dan zonodig mee bemoeien?


´Extreem vrije´????
Alsof ´wij´ zo vooruitstrevend zijn 8)7
Ook in NL e.a. legt de Staat op in welke gezinsvorm je mag huwen terwijl dat glashelder een religieuze vervuiling van de wet is.


In Nl zijn er drie huwelijksmogelijkheden die de staat mogelijk maakt(niet oplegt): hetero+hetero, vrouw+vrouw en man+man. Die laatste twee zijn juist geen religieuze vervuiling(zoals als jij het zo creatief omschrijft.)

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 07:31

pumpina schreef:



Als de meerderheid het oké vindt maakt het niet uit dat er voor homoseksuele/ transseksuele mensen een onveilige situatie ontstaat?[/quote]

Nee, natuurlijk niet. Ik ben alleen benieuwd of het volk hier (democratisch) achter staat of dat deze man misbruik van zijn macht maakt. Het ene is fouter dan het andere.

Dankje speedfiets. Bizar hoor. Hoe groot is de kans dat Orban de verkiezingen gaat winnen?[/quote]

Groot. Hongarije (Orban) liegt over de cijfers tijdens de verkiezingen. Er klopt geen reet van. Ik zal eens even mijn bronnen opzoeken die ik gebruikt heb in een werkstuk hier over.

Eerlijk, Orban zorgt wel dat hij wint. Plus heeft hij zijn maatje Mészáros erbij. Die ervoor zorgt dat alle financiën in hun voordeel uitkomen.
Ze hebben (lijkt het) een keer een prima wet ingesteld. Maar alleen de rijke bovenlaag profiteert hiervan.

En nog een punt. Orban heeft deze wet vrij wel zeker anders verwoord naar het volk.


Kleine kans dus dat Orban niet wint.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 07:45


Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 07:55

Blijkbaar vindt de bevolking het goed, ze zijn er mee eens. Maar niet de jonge bevolking. Dus daar is ook weer over te discussiëren…

De verkiezing gaat Orban willen. Let maar op. (Niet dat ik voor ben)

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 08:18

Speelt de kerk daar misschien een rol in?
En of de meerderheid van de Hongaren het een goed idee vindt, staat nog te bezien. Er is censuur. De media worden gestuurd door de politiek.
En als het zo gaat als in Rusland, kan het zelfs gevaarlijk of dom zijn om de oppositie te steunen. Ook al is dat maar in het stemhokje. Want oppositiepartijen krijgen vaak niet de kans om verkiezingsbijeenkomsten te houden omdat ze bijvoorbeeld geen zaal mogen huren. Of werkgevers zetten hun personeel onder druk om het juiste vakje aan te kruisen in het stemhokje..

Ik vind trouwens dat er hier veel nadruk op transgenders wordt gelegd. Dat lijkt me een vrij kleine groep vergeleken bij homoseksuelen. Voor wie deze wet volgens mij als eerste bestemd is.
In Polen heb je zelfs 'homovrije zones'. Dat doet toch een belletje rinkelen..

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:31

Wat ik dan wel bijzonder vind is dit artikel:

https://www.ad.nl/rotterdam/lhbt-voorma ... ~a18fdc9b/

Onze eigen lhbt’ers zijn allesbehalve gediend met deze actie. We kunnen wel met het vingertje gaan wijzen, maar het is beter om eerst in eigen land orde op zaken te stellen. En hoe je het wendt of keert: wij hebben niets te maken met democratisch aangenomen wetten in andere landen.

Dan denk ik 'oke.. het is hier niet in orde, maar dan moet men het daar dus maar laten gaan?' ofzo?
Dus als die wet democratisch is aangenomen, is het verder prima..