Overstromingen in Limburg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:54

Ik heb geprobeerd om een auto te lenen zodat ik met wat spul naar Hilversum kan, maar dat is niet gelukt. Mocht iemand in de buurt van Bussum zijn: Ik heb nog wel een zooi kattenvoer die mijn prinses toch niet eet. Heb ook nog wat keukengerei staan dat naar de kringloop zou gaan. Mocht iemand het kunnen oppikken, dan haal ik ook nog wat ander spul erbij.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:26

Ik heb nog heel veel paardenspullen die van mij zo weg mogen naar mensen die alles kwijtgeraakt zijn.
Maar vind het wel echt belangrijk dat het bij de juiste mensen terecht komt.
Kan het ook op marktplaats zetten om te verkopen dus zie het niet zitten dat iemand het op komt halen en vervolgens op marktplaats gooit :=

En heel veel dozen kinderkleding voor meisjes en speelgoed en knuffels etc.
En keukenspullen en een zgan inbouwoven die over is nu na verhuizen.
Wil ook best de trailer volstoppen en het naar de juiste plek brengen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:28

Het is echt heel mooi om te zien hoeveel er overal wordt ingezameld en het gaat maar door ! <3

Die man in Namen van de stichting voor hulp aan de dieren die ik gister sprak, had de voorbije dagen 5ton voeding binnengekregen uit Vlaanderen. Die wist echt niet wat hem overkwam :D

Maar ze geven nu alweer code geel af voor onweer in de regio's rond Luik en Namen voor de komende dagen. :\ Ik hoop zo dat het hen deze keer gespaard blijft.

Citaat:
Van zaterdagmiddag tot zaterdagnacht voorspelt het KMI plaatselijke, felle onweersbuien met veel neerslag op korte tijd, hagel en windstoten. Daarom kondigt het instituut code oranje af in de hoofdstad en in de provincies Antwerpen, Limburg, Vlaams-Brabant, Luik, Namen, Luxemburg en Waals-Brabant. In Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Henegouwen kunnen zich plaatselijk felle onweders voordoen: voor die provincies heeft het KMI code geel afgekondigd. De waarschuwing geldt van 14 uur zaterdagmiddag tot 3 uur ‘s nachts.

“Deze buien zijn niet vergelijken met die van vorige week”, zegt weerman Frank Duboccage. “Toen viel er soms op 48 uur tijd meer dan 200 liter per vierkante meter. Nu is dat maar 10 tot 30 liter. Het gaat om typische onweersbuien, die niet lang boven bepaalde regio’s blijven hangen. Lokale wateroverlast is wel mogelijk.”
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 23-07-21 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:41

Kunnen de mensen die zelf geen vervoer hebben maar wel veel spullen willen doneren, niet even bellen met zo'n inzamelpunt ? Misschien kennen zij wel mensen die een rondje inzameling doen en komen ze dan ook bij jou in de buurt.

Op de vorige pagina's hebben bokkers cursebreaker en amber dacht ik posts geplaatst met inzamelpunten en adressen.

tamary

Berichten: 29180
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:24

Ondertussen wordt er in Duitsland gewaarschuwd voor nep berichten via sm over inzamelingen en eerder tijdens de ellende over nog meer water/dijkdoorbraken, etc.

Kijk dus heel kritisch naar posts op fb, twitter, etc. qua rampennieuws en inzamelingsacties.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:16

Sommige mensen kennen geen schaamte inderdaad :x

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 18:15

Pandora2 schreef:
Op de vorige pagina's hebben bokkers cursebreaker en amber dacht ik posts geplaatst met inzamelpunten en adressen.


Stuur inderdaad gerust een pb!
Houd ook de Facebook-pagina's in de gaten voor de actuele lijsten van wat nodig is. Links zijn eerder in dit topic geplaatst. Ook de Facebook-pagina Heerlen Samensterk is actueel.

Wij hopen zelf volgende week zaterdag die kant op te gaan met (hopelijk!) een vrachtwagen vol spullen.

cursebreaker

Berichten: 11452
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 18:27

Ik zit in Heerlen en blijf voorlopig ook actief als inzamel punt wat betreft dieren spullen, mocht iemand daar iets van willen inleveren. Ik breng deze persoonlijk naar de ambulance in Maastricht, van waaruit ze door hen weer uitgedeeld worden aan de eigenaren en dieren welke het hard nodig hebben - zij maken pakketten van de spullen. Momenteel hebben veel mensen ook helemaal niks van basis spullen zoals: voer (denk hierbij ook naast hond/kat aan knaagdieren/konijnen en vogels bv), voerbakken, mandjes en dekentjes, benches, maar ook riemen en speeltjes zijn altijd welkom.

Via deze facebook pagina worden oproepen en aangeboden hulp centraal geplaatst, dus ook handig om in de gaten te houden bv:

https://www.facebook.com/groups/1667720 ... 2589403791

En hier zijn de inleverpunten in Zuid-Limburg bv:
Afbeelding

En ik kwam nog een print screen tegen van deze:
Afbeelding

Meer vind ik even niet, omdat er een storing lijkt te zijn in de groep en een groot deel van deze informatie weg lijkt te zijn gevallen- de beheerders van de facebook pagina waar dit op staat zijn met Facebook ermee bezig om te kijken dat dit zsm terug komt.

Hopelijk dat mensen hier dan alweer iets mee kunnen nu :)
Mochten er meer vragen zijn nog; mijn pb staat open en ik zal helpen waar ik kan.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 19:20

Awh, ik kwam een bericht tegen dat er een stop was op dierenvoer, dus wij hebben dat net van de lijst gehaald. :(

Popstra
Berichten: 13739
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 19:24

Ik zag ook ergens een foto voorbij komen dat een verslaggever zich in smeerde met drek en voor de tv deed of hij hard had mee geholpen :oo

cursebreaker

Berichten: 11452
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 19:40

amber15 schreef:
Awh, ik kwam een bericht tegen dat er een stop was op dierenvoer, dus wij hebben dat net van de lijst gehaald. :(


Voor de inleverpunten waar ik mee bekend ben, zoals de grote in Heerlen bij mij onder aan de straat, kan gewoon diervoeder in geleverd worden en wordt er nog naar gevraagd ook voor richting BE.

Via mij direct gaat het naar de dierenambulance in Maastricht en daar zitten ze ook verlegen om echt basis spullen zoals voer, voerbakken, mandjes e.d. Maar zij hebben het momenteel zo druk, dat ze zelf geen oproepen nog online hebben gezet. Maar ik kan uit eerste hand zeggen, vandaag met manager nog gekletst, dat ze het daar heel hard kunnen gebruiken in ieder geval :j Er worden dagelijks pakketen samengesteld en rondgebracht nog :j

Dus mocht je iemand kennen die met dieren spullen deze kant op wilt komen, stuur ze maar door hoor *\o/*
Adres kan ik via pb geven :j

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 23:55

Ik zit naar Titanic te kijken. Het schip zinkt. Klinkt cynisch, maar: Als je wil weten hoe het is als een grote hoeveelheid water door door een kleine ruimte gaat: dat is hoe dat werkt. En daarom ging T zo hard in Limburg, Wallonië en zeker de Eiffel. Idem in de metro tunnels in China. De ruimte vult zich in een paar minuten met water. Vandaar de doden in kelders in de Eiffel: het ene moment zit je te hozen, het andere moment is de kelder vol.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 10:48

Cowboy55 schreef:
Vandaar de doden in kelders in de Eiffel: het ene moment zit je te hozen, het andere moment is de kelder vol.

Of nog even snel iets redden uit de kelder. Water komt, duwt deur dicht en je kan geen kant meer op. Om maar niet te spreken over elektrocutie gevaar. Daarom zeggen ze ook dat je nooit de kelder in moet gaan als er overstromingsgevaar is.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 11:20

Dit zou alles nog 10 keer zo bitter maken :x
Gaat om het stuwmeer van Eupen

Citaat:
Woedende inwoners van vernielde steden dreigen met rechtszaak: “Leegloop stuwmeer veroorzaakte tsunami, dat zegt zelfs brandweer”
Aan de oevers van de Vesder groeit de frustratie. Er duiken steeds meer getuigen op die stellen dat de verwoestingen in Verviers, Pepinster, Trooz en Chaudfontaine voor een groot deel te wijten zijn aan de beslissing om de sluizen van een stuwmeer ‘s nachts volledig te openen. Vijftig inwoners hebben zich verenigd in een actiegroep. En hun woede is groot, vertelt woordvoerder Bruno Liesse: “We zullen er alles aan doen om de waarheid aan het licht te brengen.”

pmarena

Berichten: 48099
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 12:38

Dat is wel heel akelig zeg zo inderdaad, als het water ook nog de deur dichtduwt....brrr verschrikkelijk.....

Ik vraag me wel af hè. Hoe kan je je nou voor zoiets voorbereiden, als je in zo'n risico-gebied woont...

Bij allerlei rampen is het fijn als je iets van een schuilplek onder de grond hebt, maar hierbij is dat juist NIET handig natuurlijk. Stel nou dat je bovenop je huis vast komt te zitten en geen kant op kan door het langsstromende water, maar moet hopen dat je huis niet in elkaar stort....wat zou je dan op dat moment als redding moeten hebben?

Een boot(je)?

Of heeft dat eigenlijk ook weinig zin omdat dat ook door de stroom meegesleurd zal worden en ergens tegenaan kan beuken...? Er moet toch IETS zijn dat je voor geval van nood kan regelen....

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 12:51

Eerste wat in mij opkomt, is een reddingsvest.
Maar daarmee red je het ook niet als de stroming zo sterk is dat alles en iedereen meegesleurd wordt.

Het enige effectieve is volgens mij gewoon maken dat je op tijd wegkomt, zoals bij alle natuurrampen.
Maar dan moet er wel gewaarschuwd worden natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 24-07-21 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29180
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 12:51

In elk geval geen deur in/naar de kelder of dan deur alvast uit de scharnieren tillen bij waarschuwingen voor slecht weer.

Als je een huis wil kopen in zo'n gebied is het heel verstandig om kritisch te kijken naar waar het water komt bij extreem weer. Het is hoe dan ook een risico plek om te wonen en dat weten we inmiddels al lang genoeg.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 17:25

Noodvoorraad aanleggen op de eerste verdieping. Zaklamp, kaarsen, lucifers dekens, eten en drinken, ehbo, vluchtladder. Dat zou mijn idee zijn. En belangrijke papieren en belangrijke gegevens voor het grijpen, lijstje met spullen die je sowieso mee naar boven wilt nemen....

Popstra
Berichten: 13739
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:07

Verzekering vergoed niks. De mensen moeten bij de overheid aan kloppen en dat gaat heel, heel lang duren eer ze daar wat van gaan krijgen..
De verzekerings bond zegt de schade van zulke hoeveelheden water niet te kunnen dragen.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:30

Ik zag een filmpje van een man die al 70 jaar in een huis woonde, al een aantal keer overstroming gehad. Die heeft gewoon zn meubels in een verhuiswagen gezet, speciale keuken met een zwevend blad zodat zelfs de keukenkastjes makkelijk mee konden. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 19:36

Ik kan me nog heel goed een oude oom en tante herinneren die in Roermond woonden, achter een kerkje/kapel, meen op de Weerd, die hadden een roeiboot aan een ketting naast het huis liggen, voor als het weer eens zover was.
Die woonden echt omgeven door het water, dichtbij een sluis ook.
Ik vond dat heel eng, maar die mensen leefden daar al hun hele leven mee.

Die kapel was er ooit gesticht omdat ze, als er hoogwater was, ze daar van de rest van de buitenwereld afgesloten waren.

Heel eerlijk gezegd hebben wij daar wel op gelet bij de koop van een huis, ooit op een prachtige locatie in Nijswiller gekeken, lag op een berg nb, maar mijn man wilde dat huis pertinent niet.
Die zei al gelijk bij een flinke stortbui heb je de modder achter van de berg naar binnen, en door je voordeur weer naar buiten.

Ik was helemaal verliefd op het huis en de locatie, maar mijn gezond verstand vertelde me ook het niet te doen.
Achteraf ook alleen maar dankbaar dat we dat niet gekocht hadden.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 19:41

In Wallonië hebben ze weer dorpjes geëvacueerd.
Er wordt niet zoveel neerslag verwacht als vorige week, maar uit voorzorg toch maar even tijdig verkassen dus.
Ik hoop zo dat het meevalt voor hen deze keer.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 20:05

Popstra schreef:
Verzekering vergoed niks. De mensen moeten bij de overheid aan kloppen en dat gaat heel, heel lang duren eer ze daar wat van gaan krijgen..
De verzekerings bond zegt de schade van zulke hoeveelheden water niet te kunnen dragen.


Bron? Ik heb al meerdere keren gelezen dat ze voor dit soort incidentele rampen gewoon voorzien zijn.

Popstra
Berichten: 13739
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 20:09

Bron, NPO 1 18 uur nieuws

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 20:58