Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 16 van de 146 [ 3636 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 146  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Plaatsing asielzoekers

 
Profiel   

Of een land dat niet achter de EU aan kwijlt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:49 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Of een land dat niet achter de EU aan kwijlt?

Naast dat Polen zélf bij de EU wilde, heeft dit niks met achter de EU aankwijlen te maken.

Wanneer jij als staat je media controleert en bepaalt wat het wel en niet uitzendt, dan gaat er wat mis.

Als jij als land zones instelt, waar bepaalde groepen niet mogen komen, dan gaat er iets goed mis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:58 



 
Profiel   

West Polen, heel gastvrij, erg aardige mensen en goed bezig met bijv openbaar drinkwater in Gdansk, aanleg van goede wegen met EU subsidies. De mensen zelf willen veelal juist wel bij EU blijven. De jonge generatie die ik zag was positief en modern, op een bescheiden of zegmaar sobere manier.
Dingen zoals post ophaal boxjes die we hier in NL al meer zien zijn een idee uit Polen, om een voorbeeldje te noemen.
Poolse mannen bouwen wat op door hier te werken, om daar op te bouwen of een samenwerking tussen hier en daar. Is mooi toch?

Maar dit is wel offtopic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 20:41 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Of een land dat niet achter de EU aan kwijlt?

De EU, dat zijn we, de 27 landen, gewoon zelf.

(Polen wilde om historische redenen graag lid worden. Prima. Om lid te worden moet je een serie verdragen ondertekenen tav rechtsbescherming etc., etc. etc. En na ondertekening heb je je er wel aan te houden.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 20:48 



 
Profiel   

Marigold schreef
West Polen, heel gastvrij, erg aardige mensen en goed bezig met bijv openbaar drinkwater in Gdansk, aanleg van goede wegen met EU subsidies. De mensen zelf willen veelal juist wel bij EU blijven. De jonge generatie die ik zag was positief en modern, op een bescheiden of zegmaar sobere manier.
Dingen zoals post ophaal boxjes die we hier in NL al meer zien zijn een idee uit Polen, om een voorbeeldje te noemen.
Poolse mannen bouwen wat op door hier te werken, om daar op te bouwen of een samenwerking tussen hier en daar. Is mooi toch?

Maar dit is wel offtopic.


En waar je alleen abortus ‘mag’ als je als zwangere in levensgevaar bent of slachtoffer bent van verkrachting… prachtig ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 21:50 



 
Profiel   

In zekere zin ben ik het wel met Polen eens. De euwetgeving is ondergeschikt aan de nationale wetgeving.

We zijn allemaal soevereine landen met onze eigen grondwet, regels, wetboeken. De eu pikt langzaam maar zeker steeds meer in en legt ons steeds meer wetten op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 21:26 



 
Profiel   

robert45 schreef
In zekere zin ben ik het wel met Polen eens. De euwetgeving is ondergeschikt aan de nationale wetgeving.

We zijn allemaal soevereine landen met onze eigen grondwet, regels, wetboeken. De eu pikt langzaam maar zeker steeds meer in en legt ons steeds meer wetten op.



Maar dan geen recht op subsidie/ondersteuning uit het steunfonds van de EU.
Het is kiezen of delen. Helemaal of niet. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 21:52 



 
Profiel   

Als je toch ziet hoe desperaat men in Ter Apel is waar gewoonweg geen plaats meer is en er dagelijks evengoed gemiddeld 450 man voor een plekje komen dan is dat toch te zot voor woorden dat dit maar door gaat!?
Waarom komt hier geen stop op??

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 22:26 



 
Profiel   

robert45 schreef
In zekere zin ben ik het wel met Polen eens. De euwetgeving is ondergeschikt aan de nationale wetgeving.

We zijn allemaal soevereine landen met onze eigen grondwet, regels, wetboeken. De eu pikt langzaam maar zeker steeds meer in en legt ons steeds meer wetten op.


Voor alle soevereine landen geldt dat ze in een steeds verder globaliserende wereld met andere landen moeten samenwerken en afspraken moeten maken. Dat heeft invloed op de wet- en regelgeving van dat soevereine land. Dat geldt wereldwijd en heeft niet specifiek iets met de EU te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 22:42 



 
Profiel   

robert45 schreef
In zekere zin ben ik het wel met Polen eens. De euwetgeving is ondergeschikt aan de nationale wetgeving.

We zijn allemaal soevereine landen met onze eigen grondwet, regels, wetboeken. De eu pikt langzaam maar zeker steeds meer in en legt ons steeds meer wetten op.



Dan moet je ook principieel zijn en zoals VK er lekker uit stappen. Zie je meteen hoe lekker dat werkt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 22:45 



 
Profiel   

Popstra schreef
Als je toch ziet hoe desperaat men in Ter Apel is waar gewoonweg geen plaats meer is en er dagelijks evengoed gemiddeld 450 man voor een plekje komen dan is dat toch te zot voor woorden dat dit maar door gaat!?
Waarom komt hier geen stop op??
De situatie in Ter Apel is inderdaad dramatisch aan het worden, in verschillende opzichten.

Wat er m.i. op de korte termijn vooral zou moeten gebeuren, is dat een aantal andere gemeenten hun 'not in my backyard'-houding laten varen en serieus werk gaan maken van opvang voor de schrijnende gevallen (bijv. Afghanen).

Meer structureel moet er middels snelle realisatie van bijv. prefab containerwoningen werk gemaakt worden van woonplekken voor statushouders die wegens gebrek aan woningen nu eindeloos lang in de asielzoekerscentra moeten blijven.

Plus dat de Nederlandse overheid flink de duimschroeven aan moet draaien bij die landen die weigeren om landgenoten zonder kans op verblijfsvergunning hier in eigen land terug te laten keren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 09:52 



 
Profiel   

Ondertussen staan er best veel oude schoolgebouwen leeg, in mijn stadje sowieso al 2. Daar zijn wc’s en is cv en is ruimte.
Snap niet helemaal waarom zulke panden leegstaan terwijl er een groot tekort aan woonruimte is, of dat nou noodopvang is of daklozenopvang of studentenhuizen.
Zet er een paar douche units naast en je bent al een heel eind..

Maar ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan, aka Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 09:59 



 
Profiel   

Popstra schreef
Als je toch ziet hoe desperaat men in Ter Apel is waar gewoonweg geen plaats meer is en er dagelijks evengoed gemiddeld 450 man voor een plekje komen dan is dat toch te zot voor woorden dat dit maar door gaat!?
Waarom komt hier geen stop op??

Een stop in de zin van 'laat de wereldvrede uitbreken' - graag.
(Vrij naar Bertold Brecht: veel mensen hebben belang bij oorlog, en is het 'uitbreken' van vrede een ramp.)

Hier in Drenthe wordt naarstig gezocht naar opvanglocaties.
(En we hebben een rechts kabinet. Je weet dat vluchtelingenstromen 'komen en gaan', en momenteel is het 'komen'. Maar na de komst van de Syriërs in '16 was het een doel op zich om de boel op te doeken. 8)7 )

En efkes wat gezond verstand: hoezo moet een aanmeldcentrum weggestopt worden in Ter Apel?

(Ik trof ooit op station Horst-Sevenum een jongeman om half negen' savonds. Hoe kwam hij in Ter Apel, vroeg hij met handen en voeten. Simpel : dat kan niet op dat tijdstip.
Dus ik heb met handen en voeten gevraagd of hij onderdak voor de nacht had 'Nee'. Nou, simpel : neem de trein hier, blijf zitten tot Schiphol en vraag naar het luchthaven pastoraat. Voor alle duidelijkheid : hij had wat geld om te reizen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:10 



 

toekomstbeeld oostvaarders plassen, met nog net genoeg ruimte/natuur om even de benen te kunnen strekken voor de bewoners, water recreatie kan ook nog, een railverbinding Amsterdam, Utrecht maakt het compleet

[ img ]


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-10-21 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:29 



 
Profiel   

MCE schreef
toekomstbeeld oostvaarders plassen,


Meaning : we zijn vol...?
Weet jij hoeveel vluchtelingen er in de regio worden opgevangen?
Driekwart van alle vluchtelingen.
Wees dus maar niet zo bang.

Behalve de leegloop hier in het Noorden:
we hebben met ons volle verstand verdragen ondertekend.

We hebben simpelweg een plicht om te helpen.
(En 'helpen' kan op duizend manieren. Vrijwel alle vluchtelingen wil eigenlijk het liefst terug.
Alleen is dat soms tricky om te zeggen, 'want je moet dankjewel zeggen en assimileren'.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:38 



 

Marigold schreef
Ondertussen staan er best veel oude schoolgebouwen leeg, in mijn stadje sowieso al 2. Daar zijn wc’s en is cv en is ruimte.
Snap niet helemaal waarom zulke panden leegstaan terwijl er een groot tekort aan woonruimte is, of dat nou noodopvang is of daklozenopvang of studentenhuizen.
Zet er een paar douche units naast en je bent al een heel eind..

Maar ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan, aka Nederland.



Misschien wel hierom:
Citat: Er is in Amsterdam en Utrecht dus behoefte aan meer kleine huurwoningen voor middeninkomens. Dit kan worden gerealiseerd door de transformatie van bestaande koopwoningen. Daarvoor zijn kapitaalverschaffers nodig die woningen kopen, opsplitsen en vervolgens verhuren. Daarvan zijn twee archetypen: prins Bernhard en het Amerikaanse investeringsbedrijf Blackstone. Opmerkelijk genoeg wil het beleid beide juist weren. Zij spelen in op de behoefte aan kleinere huurwoningen, maar dat wordt hen juist verweten: ze gaan voor het rendement. Foei!

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/18/le ... n-a4062196


leegstaande gebouwen voldoen niet aan de hoge eisen die gesteld worden en nieuwbouw is makkelijker dan renoveren voor de meeste investeerders, bouwen liefst hele wijken, waar van alles is
dat uitbesteden is ook voor de regering het meest makkelijk dan opdracht geven tot renoveren van een school.fabriek ect. om vluchtelingen op te vangen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:39 



 

Janneke2 schreef
MCE schreef
toekomstbeeld oostvaarders plassen,


Meaning : we zijn vol...?
Weet jij hoeveel vluchtelingen er in de regio worden opgevangen?
Driekwart van alle vluchtelingen.
Wees dus maar niet zo bang.

Behalve de leegloop hier in het Noorden:
we hebben met ons volle verstand verdragen ondertekend.

We hebben simpelweg een plicht om te helpen.
(En 'helpen' kan op duizend manieren. Vrijwel alle vluchtelingen wil eigenlijk het liefst terug.
Alleen is dat soms tricky om te zeggen, 'want je moet dankjewel zeggen en assimileren'.)



ik heb het over woningbouw, daar is een nijpend te kort aan en de komende jaren zal dat niet minder worden


dan moet we ze ook de kans geven en in hun land de ruimte bieden en ze daar helpen

veel blijven hier wonen en dus moet er woonruimte komen, lijkt me


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-10-21 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:46 



 
Profiel   

@MCE is dat ‘het aan de markt overlaten’?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:48 



 

Marigold schreef
@MCE is dat ‘het aan de markt overlaten’?



dat wil de politiek niet maar doet zelf ook niets en dan is het voor diegene die niet treuzelt en in de markt stapt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:52 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
MCE schreef
toekomstbeeld oostvaarders plassen,


Meaning : we zijn vol...?
Weet jij hoeveel vluchtelingen er in de regio worden opgevangen?
Driekwart van alle vluchtelingen.
Wees dus maar niet zo bang.

Behalve de leegloop hier in het Noorden:
we hebben met ons volle verstand verdragen ondertekend.

We hebben simpelweg een plicht om te helpen.
(En 'helpen' kan op duizend manieren. Vrijwel alle vluchtelingen wil eigenlijk het liefst terug.
Alleen is dat soms tricky om te zeggen, 'want je moet dankjewel zeggen en assimileren'.)

Wie bepaalt eigenlijk in hoeverre 'we' die plicht hebben? En jegens wie allemaal?
En waarom zouden mensen, als ze niet in directe buurlanden terecht kunnen, wel naar Noordwest-Europa moeten kijken, en vanuit Syrië niet naar bijvoorbeeld China, Zuidoost-Azië, Afrika, etc. gaan?
Waarom zou onze relatieve welvaart een plicht inhouden om die te delen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 11:22 



 
Profiel   

Als je een gezin hebt met kinderen en die nemen een pleegkind aan en dat pleegkind krijgt alles wat de eigen kinderen willen maar niet krijgen dan krijg je toch haat en nijd!
Zo gaat dat hier met de asielzoekers.
Voor mij is het klaar, vol is vol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 11:32 



 
Profiel   

MCE schreef
Marigold schreef
@MCE is dat ‘het aan de markt overlaten’?

dat wil de politiek niet maar doet zelf ook niets en dan is het voor diegene die niet treuzelt en in de markt stapt



Are you sure?

Ik hoor de heer Rutte al meer dan tien jaar de lof zingen over 'hoeveel beter de markt dit kan'.

Ik geef toe : de afhandeling van de klachten mbt aardbevingsschade, het dysfunctioneren van het UWV, de hele affaire rond kinderopvang, etc etc 'dan lijkt hij een punt te hebben'.

(= De overheid kan het niet, laat iemand anders het maar doen.)

Zij het dat mbt de woningnood de overheid zelf wel een duidelijke rol speelt in het aanjagen van het probleem.

(Uitzondering: op het nijpendste punt van de coronacrisis beleed hij in elk geval met de mond te geloven in de deugden van het Rijnlandse model. Of hij het zelf nog weet vraag ik mij af.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 11:36 



 
Profiel   

chanicha schreef
Als je een gezin hebt met kinderen en die nemen een pleegkind aan en dat pleegkind krijgt alles wat de eigen kinderen willen maar niet krijgen dan krijg je toch haat en nijd!
Zo gaat dat hier met de asielzoekers.
Voor mij is het klaar, vol is vol.


Hm, een wellicht bijbelse gelijkenis.
En gelijkenissen zijn doorgaans voorzien van dubbele bodems en ingewikkeld als het leven zelf.

Het beeld 'koekoekjong soupeert alles op' is zeer sprekend en de woede snap ik.

Maar ik kan het niet echt rijmen met 'geen plaats in de herberg' in het schamele Ter Apel.

Ik kan het ook niet echt rijmen met de realiteit van het harde werk rond inburgeren.

En ik kan het wel rijmen met de kwalijke leugen 'ze krijgen alles cadeau'.
Deze mensen (niet 'ze', maar mensen) hebben doorgaans alles moeten achterlaten.
Dus als er eindelijk een woning komt: nieuwe spullen. Vaak uit de kringloop - waar in onze wegwerpmaatschappij prachtige spullen staan!
En zelfs al komt het van ikea: mensen betalen het zelf.

En praat mij als (import) Drenth niet van 'vol'.
Dat zijn we hier niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 11:43 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
chanicha schreef
Als je een gezin hebt met kinderen en die nemen een pleegkind aan en dat pleegkind krijgt alles wat de eigen kinderen willen maar niet krijgen dan krijg je toch haat en nijd!
Zo gaat dat hier met de asielzoekers.
Voor mij is het klaar, vol is vol.


Hm, een wellicht bijbelse gelijkenis.
En gelijkenissen zijn doorgaans voorzien van dubbele bodems en ingewikkeld als het leven zelf.

Het beeld 'koekoekjong soupeert alles op' is zeer sprekend en de woede snap ik.

Maar ik kan het niet echt rijmen met 'geen plaats in de herberg' in het schamele Ter Apel.

Ik kan het ook niet echt rijmen met de realiteit van het harde werk rond inburgeren.

En ik kan het wel rijmen met de kwalijke leugen 'ze krijgen alles cadeau'.
Deze mensen (niet 'ze', maar mensen) hebben doorgaans alles moeten achterlaten.
Dus als er eindelijk een woning komt: nieuwe spullen. Vaak uit de kringloop - waar in onze wegwerpmaatschappij prachtige spullen staan!
En zelfs al komt het van ikea: mensen betalen het zelf.

En praat mij als (import) Drenth niet van 'vol'.
Dat zijn we hier niet.

Maar dat 'ze'/deze mensen 'daar' alles hebben achtergelaten betekent toch niet automatisch dat 'we' daarvoor dan de oplossing moeten bieden, noch dat dat per se 'hier' gedaan moet worden.

Er zijn dan nog altijd naast Nederland 195 landen waar deze mensen níet zijn opgevangen, en in de meeste van die 195 landen is vermoedelijk niet eens een asielaanvraag gedaan.
Wat maakt dat wij de rol van opvanglocatie moeten vervullen terwijl er vele landen zijn die geografisch of cultureel dichterbij liggen en die dat niet of minder doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:02 



 
Profiel   

oomens schreef
Janneke2 schreef
Meaning : we zijn vol...?
Weet jij hoeveel vluchtelingen er in de regio worden opgevangen?
Driekwart van alle vluchtelingen.
Wees dus maar niet zo bang.

Behalve de leegloop hier in het Noorden:
we hebben met ons volle verstand verdragen ondertekend.

We hebben simpelweg een plicht om te helpen.
(En 'helpen' kan op duizend manieren. Vrijwel alle vluchtelingen wil eigenlijk het liefst terug.
Alleen is dat soms tricky om te zeggen, 'want je moet dankjewel zeggen en assimileren'.)

Wie bepaalt eigenlijk in hoeverre 'we' die plicht hebben? En jegens wie allemaal?
En waarom zouden mensen, als ze niet in directe buurlanden terecht kunnen, wel naar Noordwest-Europa moeten kijken, en vanuit Syrië niet naar bijvoorbeeld China, Zuidoost-Azië, Afrika, etc. gaan?
Waarom zou onze relatieve welvaart een plicht inhouden om die te delen?
Dat zijn inderdaad belangrijke vragen. Vanuit zo ongeveer de hele wereld komen vluchtelingen en gelukszoekers vnaar Europa. Europa is om verschillende redenen het meest aantrekkelijke en toegankelijke werelddeel voor diegenen die niet verder kunnen of willen leven in hun land van afkomst.

Dat betekent echter niet dat we een morele plicht hebben om iedereen die zich als vluchteling aan onze grenzen aandient, ook op te nemen. We hebben in de eerste plaats de morele plicht richting onze eigen inwoners om ervoor te zorgen dat iedereen een dak boven zijn hoofd en genoeg te eten heeft, en basale zorg krijgt.

Als het daar wringt (en dat doet het momenteel, dat valt niet te ontkennen), dan is dat reden om terughoudend te zijn met het onbelemmerd toelaten van vluchtelingen, en (nog) meer in te zetten op hulp en opvang in de eigen regio, hoe ingewikkeld dat vaak ook is. Het idee dat mensen hier slechts tijdelijk zullen verblijven, lijkt me naïef.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 16 van de 146 [ 3636 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 146  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen