Situatie Afghanistan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 09:15

Het probleem is ook niet zozeer dat ze die spullen nu hebben, want volgens mij hebben ze de oorlog al gewonnen en zijn ze niet binnenkort van plan een volgend land binnen te vallen. Hier en daar zullen misschien nog wat opstanden zijn, maar ik denk dat ze hun macht vast houden met zwepen, zwaarden en AK47's.

Wat wel een probleem is dat de high-tech spullen snel een weg naar China, Rusland en Iran zullen weten te vinden. Denk de ScanEagle drones waar aardig wat technologie in zit. Ander deel van het probleem is dat al dat wapentuig betaald is door Amerikaanse belastingbetalers, die zijn waarschijnlijk niet heel blij dat het leger dat allemaal achter laat.

Ten slotte heb je het stukje optiek: goede kans dat je straks een aantal Amerikaanse voertuigen ziet staan naast een massagraf. Dat is een plaatje dat waarschijnlijk extra aandacht zal krijgen in de media.

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:08

enzino schreef:
Het probleem is ook niet zozeer dat ze die spullen nu hebben, want volgens mij hebben ze de oorlog al gewonnen en zijn ze niet binnenkort van plan een volgend land binnen te vallen. Hier en daar zullen misschien nog wat opstanden zijn, maar ik denk dat ze hun macht vast houden met zwepen, zwaarden en AK47's.

Wat wel een probleem is dat de high-tech spullen snel een weg naar China, Rusland en Iran zullen weten te vinden. Denk de ScanEagle drones waar aardig wat technologie in zit. Ander deel van het probleem is dat al dat wapentuig betaald is door Amerikaanse belastingbetalers, die zijn waarschijnlijk niet heel blij dat het leger dat allemaal achter laat.

<KNIP>


Ik denk dat het spul is dat door de VS aan het reguliere Afghaanse leger gegeven is en dat zij het achter gelaten hebben toen ze....nou ja....wegrenden. Dat zal in elk geval de versie van het Ministerie van Defensie van de VS worden gok ik zo.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:41


leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 11:45

pien_2010 schreef:
https://www.ad.nl/buitenland/veel-afgha ... ~a08dd8ad/

Inkijkje over de evacuatie, indrukwekkend verhaal vind ik.


Zeker een indrukwekkend verhaal. Ga er maar aan staan. Ik zou het niet kunnen. Ik zou instorten als mij door een wanhopige ouder een kind in de handen wordt gedrukt. Zo van red dan alsjeblieft mijn kind.

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 11:47

Wauw, inderdaad indrukwekkend verhaal Pien. Pfoe, je zou er maar staan... Of iemand zou moeten weigeren omdat ze inderdaad niet op die lijst stonden... :n

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:17

De luchthaven van Kabul is weer open voor binnenlandse vluchten lees ik.
Qatar heeft een technisch team gestuurd om de taliban te helpen met de operaties.

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:58

Pandora2 schreef:
De luchthaven van Kabul is weer open voor binnenlandse vluchten lees ik.
Qatar heeft een technisch team gestuurd om de taliban te helpen met de operaties.


Was net ook op Aljazeraa. Ook een rapportage over de militaire kant van het vliegveld. Amerikaanse gevechtshelikopters en turboprops. Allemaal met Afghaanse markings, dus geschonken of verkocht aan Afghanistan. En allemaal -tot irritatie van de Taliban- ‘total loss’. Kunnen zo de schroothoop op.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 19:04

Als het geschonken was, is het een vergiftigd geschenk.
Als ze moeten betalen hebben voor de zooi, zijn ze dik de klos :D

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:20


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:59


leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 11:41

Pandora2 schreef:
Frankrijk trekt ook de helft van zijn troepen terug uit de Sahel regio.
https://businessam.be/komt-het-volgende ... euw-drama/


Ik voorzie een soortgelijk drama als in Afghanistan, ook in Mali kan/wil het eigen leger de strijd met jihadisten niet aan.

Askja schreef:
Nog een zwaard van Damocles dat de Afghanen boven het hoofd hangt na de machtsovername door de Taliban:
https://www.news-medical.net/amp/news/2 ... tions.aspx

Drama voor de Afghanen. Probleem is dus naast alle gezondheidsproblemen die er al zijn door voedseltekort en te weinig tot geen medische zorg.
Dat de meeste Afghanen geen vaccin willen omdat ze het niet vertrouwen naast de taliban die het zo'n beetje verbiedt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 22:30


robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:45

Had je iets anders verwacht dan? Het zijn moslims die de zwaarste vorm van de islam aanhangen.

Ze mogen in elk geval naar school dus voor daar is dat al een flinke verbetering.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:49

robert45 schreef:
Had je iets anders verwacht dan? Het zijn moslims die de zwaarste vorm van de islam aanhangen.

Ze mogen in elk geval naar school dus voor daar is dat al een flinke verbetering.


Voor de taliban is dit al een verbetering. Voor daar is het een verslechtering want de meisjes hebben de vrijheid geproefd. Veel kinderen en jonge meisjes zijn naar school geweest zoals de Nederlandse meisjes. Dus voor hen is dit behoorlijk heftig.
Eens met je dat het beter is als niets en we zullen zien hoe lang ze naar school mogen gaan. In de islam staat nl nergens dat meisjes niet mogen studeren ook al zijn er groeperingen die onder de vlag vh geloof dit prediken.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 10:01

Benieuwd hoe het zit in de Panjshir-vallei. Massoud zou een staakt-het-vuren gevraagd hebben aan de Taliban in ruil voor geen militaire acties meer van hun kant.
Maar de laatste berichten zijn nogal tegenstrijdig zoals gewoonlijk :+

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:24

Op dit moment worden heel veel valse berichten over panjshir naar buiten gebracht.

Over staak het vuren heb ik nog niks van voorbij zien komen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:56


AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:09


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 08:24

Er mogen vandaag 200 mensen vertrekken las ik. Mensen met een buitenlands paspoort, maar ook Afghanen die weg willen.
Gecharterde toestellen staan klaar op o.a. Kabul en Mazar om in totaal zo'n 600 passagiers mee te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 02:50

Oei, de media in Amerika doet heel soms nog wat nuttig werk in plaats van blind propaganda publiceren en een onderzoek van de New York Times zet nu zeer grote vraagtekens bij alles wat de overheid heeft verteld rondom de dronestrike in Kabul waarmee ze een tweede aanslag op het vliegveld zouden hebben voorkomen. Het merendeel van de doden waren kinderen, en niets lijkt erop te wijzen dat het doelwit ook maar iets met een aanslag te maken zou kunnen hebben.

Citaat:
“Because there were secondary explosions, there is a reasonable conclusion to be made that there is explosives in that vehicle,” the chairman of the Joint Chiefs of Staff, Gen. Mark A. Milley, said last week.

But an examination of the scene of the strike, conducted by the Times visual investigations team and a Times reporter the morning afterward, and followed up with a second visit four days later, found no evidence of a second, more powerful explosion.

https://www.nytimes.com/2021/09/10/worl ... -isis.html

Wie interesse heeft kan de videobeelden van de acties van het doelwit zien op twitter @evanhill

De headlines waren echter wel mooi toentertijd, Biden leek weer wat krachtiger en dat het achteraf allemaal niet lijkt te kloppen maakt niet zo heel veel meer uit want de newscycle heeft Afghanistan al weer achter zich gelaten.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 21:22

Het was vanavond op het nieuws. Vreselijk 10 mensen overleden, waaronder een onschuldige hulverlener die met jarrycans met water liep te sjauwen en in zijn auto had (men dacht benzine en dus terrorisme met zelfaanslag), en 7 kinderen. Iedereen was onschuldig.
Zo afschuwelijk en dat gebeurt toch echt te vaak dat teveel onschuldige mensen waaronder zelfs kinderen vermoord worden. Heel afschuwelijk.

Er werd ook gerefereerd tijdens 20 jaar herdenking 9/11 verhalen en interviews, dat het ook wel heel wrang is, dat te vaak vliegtuigen dood en verderf brachten en de daders vd aanslag in de twin towers ook vliegtuigen gebruikten.

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:28

Hmmmm…..ISIS-K heeft de Taliban aangevallen in de regio Kandahar (de voormalige Britse sector dacht ik). Dat zou wat Taliban druk af kunnen halen van de Noordelijke Alliantie. Hoe staan die laatsten ervoor? We hadden hier iemand met inhoudelijke info over de NA, toch?

Maakt het werk van China weer lastiger…..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 05:02

Als het lastiger is voor China dan zal dat ongetwijfeld ten kosten gaan van de lokale bevolking. De kansen dat de EU of VS terug gaan keren lijkt mij nihil, net zoals dat ik ook geen progressieve groep het land over zie nemen op dit moment; het meest positieve scenario zou een stabiel Taliban regime zijn en geen decennia durende burgeroorlog.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 10:14


Lau07
Moderator
Bronzen 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1558
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 11:49

Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij de gesprekken tussen de EU en Taliban. Aan de ene kant: fijn dat kwetsbare mensen worden geholpen en dat de mensen die daar recht op hebben naar Europa worden gebracht. Aan de andere kant: de EU en VS moesten z.s.m. vertrekken uit Afghanistan, maar nu wordt er wel gevraagd om humanitaire hulp, omdat de Taliban het zelf allemaal niet kan. Door hulp te gaan bieden wordt zo'n regime wel in stand gehouden.