Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 22 van de 23 [ 565 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

(Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

 

Napie schreef
Helaas zijn vrouwen nog niet gelijkwaardig aan mannen. Mannen mogen haantjesgedrag laten zien in onze maatschappij. In sommige culturen blijft het verschil ook heel normaal en geaccepteerd. Ik heb het allemaal mee gemaakt. Aanranding, seksuele uitbuiting en huiselijk geweld. Ik heb dit laten gebeuren en geef mezelf daar ook de schuld van. Uiteindelijk ben ik er alleen maar sterker van geworden. Het is gebeurd en het is mijn verleden. Het speelt nauwelijks een rol meer voor mij in mijn dagelijks leven. Maar ik kan me dan wel eens irriteren aan vrouwen die zich continu wel in een slachtofferrol zetten en bij het minste en geringste zich een slachtoffer voelen. Ik kon mij ook niet echt vinden achter de #me too beweging. Soms vind ik ook dat sommige vrouwen wel heel snel zich verkracht of seksueel geïntimideerd voelen. Wel sta ik enigszins achter het feminisme maar niet dat vrouwen op alle vlakker gelijkwaardig zijn aan mannen. Vrouwen moeten overal gelijke kansen krijgen als mannen maar gelijkwaardig kunnen we niet altijd zijn. Mannen hebben een ander mechanisme als vrouwen. Andere hormonen. Andere kwaliteiten. Ik weet niet hoe het voelt om een man te zijn en hun niet om vrouw te zijn. Ieder zijn eigen kwaliteiten.
Seksueel geweld is niet normaal. Zowel van man naar vrouw niet maar ook niet andersom. Echter vind ik wel dat sommige graag slachtoffer zijn en soms ook hun hand in eigen boezem kunnen steken ( vreemde woordspeling hier)


Maar wie ben jij om te bepalen of iemand zich te snel slachtoffer voelt? Het is heel fijn dat het in jouw dagelijks leven vrijwel geen rol meer speelt, maar er zijn ook mensen die wel heel veel last hebben van "kleinere" dingen.
Als anderen dan vinden dat ze zich aanstellen draagt dit absoluut niet bij aan het herstel.

Ik denk dat we allemaal gewoon moeten stoppen met denken dat we kunnen bepalen hoe erg of niet erg iets is wat een ander heeft meegemaakt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 12:20 



 
Profiel   

Ik bedoel inderdaad gelijkwaardigheid.

Maar er zijn ook vrouwen die in de slachtoffer rol raken waardoor er veroordelingen plaats vinden die ook niet helemaal in balans zijn. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen want uiteraard zijn er duizenden slachtoffers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 14:13 



 
Profiel   

Napie schreef
Helaas zijn vrouwen nog niet gelijkwaardig aan mannen. Mannen mogen haantjesgedrag laten zien in onze maatschappij. In sommige culturen blijft het verschil ook heel normaal en geaccepteerd. Ik heb het allemaal mee gemaakt. Aanranding, seksuele uitbuiting en huiselijk geweld. Ik heb dit laten gebeuren en geef mezelf daar ook de schuld van.


Ik kan zeggen dat ik hier vraagtekens bij heb.
'Ik heb het laten gebeuren', tja - dat kan. |(
Soms moet je. |(
Is het in verband met je veiligheid, fysieke kracht of de freeze reactie van je lichaam de enige optie. |(

Maar om dan jezelf de schuld te geven is nog steeds een 'beschermingsreactie'.
Zoiets als 'ik kom nooit meer alleen buiten, want dat is niet veilig'.


Citaat
Maar ik kan me dan wel eens irriteren aan vrouwen die zich continu wel in een slachtofferrol zetten en bij het minste en geringste zich een slachtoffer voelen. Ik kon mij ook niet echt vinden achter de #me too beweging. Soms vind ik ook dat sommige vrouwen wel heel snel zich verkracht of seksueel geïntimideerd voelen.



Het hollywood gedeelte van me too was: zonder 'naar bed te gaan' krijg je geen rollen, als vrouw.

Buiten hollywood ging /gaat het over de massale aanwezigheid van sexueel geweld.
Citaat
Wel sta ik enigszins achter het feminisme maar niet dat vrouwen op alle vlakker gelijkwaardig zijn aan mannen. Vrouwen moeten overal gelijke kansen krijgen als mannen maar gelijkwaardig kunnen we niet altijd zijn. Mannen hebben een ander mechanisme als vrouwen. Andere hormonen. Andere kwaliteiten. Ik weet niet hoe het voelt om een man te zijn en hun niet om vrouw te zijn. Ieder zijn eigen kwaliteiten.
Seksueel geweld is niet normaal. Zowel van man naar vrouw niet maar ook niet andersom.


"It is a man's world", formeel mag het niet en het gebeurt toch.
En die hormonen spelen vast wel een rol, maar niet de hoofdrol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 14:32 



 
Profiel   

Sorry maar ik geef hier toch even een schopje, omdat anders het TVOH topic wel erg ver afdwaald.
En ik vind het ook belangrijk dat er over gepraat blijft worden, zowel bij mannen als bij vrouwen.
Ook omdat ik er al veel last van ervaar en als ik het in mijn omgeving bespreekbaar wil maken krijg ik alleen het tegenwoord "jongens/ mannen ervaren ook SI of SG" en ja dat weet ik en dat vind ik net zo verschrikkelijk maar dat veranderd mijn lasten niet. En als ik over SG praat heb ik het over zowel man als vrouw en alles daar tussenin
Dus ik hoop dat ik hier evaring kan delen en tips hoe er mee om te gaan.
En ik vind dat iedereen vrij is om te reageren ongeacht zijn/haar/die gender. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 22:01 



 
Profiel   

Ah wat vervelend dat er zo op je gereageerd wordt, dat is al gelijk het baggataliseren van je gevoelens. Misschien helpt het om iets te zeggen in de trant van: Dat begrijp ik maar daar gaat het nu niet over? Het gaat over mij en ik voel me niet veilig oid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:35 



 
Profiel   

Ja maar dan zeggen ze " maar ik doe dat niet" of "het valt vast wel mee"
Dus dat vind ik gewoon erg lastig, en ook triest dat het zo genormaliseerd is in de samenleving.
Ik ben 1x heel kort in Amsterdam geweest maar puur door het SI ga ik daar niet meer heen, net als Scheveningen. Terwijl ik dat echt zonde vindt want het zijn prachtige steden. :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:35 



 
Profiel   

Door mijn studie én mijn helaas rijke ervaringen op het gebied veel bezig met (seksueel) communicatief geweld. Wat ik inmiddels terugkaats is een stukje uit een Spoken Word gedicht:

"Men like to use the excuse: 'Boys get raped too!' when they hear women talking about their personal experiences...

First: 'boys get raped' should be its own sentence. If you're only acknowledging their trauma to silence female survivors, then you're a scumbag!

Second: all the male survivors we know, would kick your teeth in for saying that!"

Ik vertaal hem meestal vrij naar: jongens en mannen ervaren ook seksueel geweld, helemaal waar. Maar dat zou dan wel een losstaande zin moeten zijn, en niet in reactie tot om vrouwen de mond te snoeren. Zeg dat ook maar niet waar mannelijke slachtoffers bij zijn, de meeste slaan je je tanden uit je mond dan.

Zorg dat je duidelijk maakt dat het als losstaande zin moet worden gebruikt en niet in reactie tot en je komt een heel eind bij de meeste mensen!

Bron Spoken Word: https://youtu.be/j4m3AJamQYM


Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 17-01-22 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:51 



 
Profiel   

Dat is ook waarom ik het topic ooit gestart heb... Om juist die gevoelens bespreekbaar te maken. Ik merk dat het hele tvoh mij ook raakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:51 



 

VuurVleugels schreef
Ik vertaal hem meestal vrij naar: jongens en mannen ervaren ook seksueel geweld, helemaal waar. Maar dat zou dan wel een losstaande zin moeten zijn, en niet in reactie tot om vrouwen de mond te snoeren. Zeg dat ook maar niet waar mannelijke slachtoffers bij zijn, de meeste slaan je je tanden uit je mond dan.

Misschien werkt een reactie als "en dat is ook verschrikkelijk, laten we de problemen echter aanpakken in plaats er een wedstrijd van te maken" beter, dat is wat minder gewelddadig en zo bouw je eerder wederzijds begrip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:57 



 
Profiel   

Op fb circuleerde ooit het volgende verhaal.

Een trainer staat voor een groep werknemers.
Hij vraagt aan de mannen wat ze zoal doen, in hun dagelijkse routine, om niet verkracht te worden.

Stilte, wat gegiegel, in de USof A zeggen sommigen 'zorg dat je niet in de gevangenis komt' of 'ga niet in het leger'. Verder niet zo veel.
Eén en ander komt op de flap over.

Daarna stelt hij de vraag aan de vrouwelijke aanwezigen.
Uiteraard komt er een hele lijst.

En daarna doorpraten: wat betekent dit nou?
Hoe vanzelf spreken deze maatregelen voor de vrouwen, terwijl de mannen er met geen haar op het hoofd aan denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:00 



 
Profiel   

Winged schreef
Ik ken verschillende mannen die inmiddels dochters hebben en liever een zoon zouden hebben omdat 'ze weten hoe mannen kunnen doen tegen vrouwen.' -O- Da's niet oke.


Dan zaten die in een vriendenkring die niet respectvol over vrouwen spraken of erger.


Laatst bijgewerkt door Jis_ op 17-01-22 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:01 



 
Profiel   

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2049854/O ... n-Enschede

En dit soort zaken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:01 



 
Profiel   

enzino schreef
VuurVleugels schreef
Ik vertaal hem meestal vrij naar: jongens en mannen ervaren ook seksueel geweld, helemaal waar. Maar dat zou dan wel een losstaande zin moeten zijn, en niet in reactie tot om vrouwen de mond te snoeren. Zeg dat ook maar niet waar mannelijke slachtoffers bij zijn, de meeste slaan je je tanden uit je mond dan.

Misschien werkt een reactie als "en dat is ook verschrikkelijk, laten we de problemen echter aanpakken in plaats er een wedstrijd van te maken" beter, dat is wat minder gewelddadig en zo bouw je eerder wederzijds begrip.


Ja dat klopt, maar heel veel mannen vinden SI of SG een compliment naar je _-:(

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:03 



 
Profiel   

Rytir schreef


Ik heb zoveel moeite met die verzachtende omstandigheden. Lang niet alle mannen met een lichte beperking gedragen zich zo agressief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:09 



 
Profiel   

enzino schreef
VuurVleugels schreef
Ik vertaal hem meestal vrij naar: jongens en mannen ervaren ook seksueel geweld, helemaal waar. Maar dat zou dan wel een losstaande zin moeten zijn, en niet in reactie tot om vrouwen de mond te snoeren. Zeg dat ook maar niet waar mannelijke slachtoffers bij zijn, de meeste slaan je je tanden uit je mond dan.

Misschien werkt een reactie als "en dat is ook verschrikkelijk, laten we de problemen echter aanpakken in plaats er een wedstrijd van te maken" beter, dat is wat minder gewelddadig en zo bouw je eerder wederzijds begrip.


Bij serieuze mannen? Zeker. Daar ben ik veel meer voor wat jij zegt. Maar dit soort uitspraken komen vaker vanuit de haantjes die zichzelf willen verdedigen, vaak onder toezicht van hun vriendjes, en dan heeft een felle beet terug vaak net even iets meer effect. Niet in het begrip kweken, eens, maar dat ga je in die setting toch nooit bereiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:11 



 
Profiel   

Jis_ schreef
Rytir schreef


Ik heb zoveel moeite met die verzachtende omstandigheden. Lang niet alle mannen met een lichte beperking gedragen zich zo agressief.



Dat klopt, lang niet iedereen met een beperking, een trauma, noem maar op gedraagt zich zo.

Maar zo 'kijkt' de rechter niet.

Die kijkt naar 'deze' verdachte, en in hoeverre hij in staat was zijn wil te bepalen.
En in principe hebben we een goed systeem met dingen als gedwongen opname / tbs.
(Niet waterdicht, maar er zijn twee 'sporen'. Het mag niet, dus straf - en je hebt gedoe, dus krijg je hulp. En tbs kan uitlopen op levenslang.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:21 



 

Het is ook wel een hele bijzondere zaak met een vrouw die langs kwam voor betaalde sex tegen een absurd groot bedrag en vervolgens verkracht werd (zonder dat er iets tussendoor plaats vond?) onder bedreiging met een vuurwapen (wat later niet echt bleek). Deze zaak lijkt me niet heel representatief voor wat er plaats vindt in de meeste gevallen (bovendien ook nog eens jeugddetentie terwijl hij al meerderjarig was?).

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:27 



 
Profiel   

Maar ik heb een vraag, wat doen jullie als jullie SGI worden maar op dat moment niet echt ergens anders heen kan?
Ik had dat bij Scheveningen en ik wou het liefst wegrennen en onzichtbaar zijn :\
Maar op dat moment ginegen we nog niet weg, en het was lastig want overal waren mensen. Dus zomaar even een andere straat in kon niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:44 



 
Profiel   

Tiquira_Jill schreef
Maar ik heb een vraag, wat doen jullie als jullie SGI worden maar op dat moment niet echt ergens anders heen kan?
Ik had dat bij Scheveningen en ik wou het liefst wegrennen en onzichtbaar zijn :
Maar op dat moment ginegen we nog niet weg, en het was lastig want overal waren mensen. Dus zomaar even een andere straat in kon niet.


Lastig, een nare situatie! Ikzelf ben heel open over mijn ervaringen met seksueel geweld, daar filter ik mijn vrienden ook wel een beetje op. Tuurlijk niet overal, ga niet overal rondbazuinen dat ik dingen meegemaakt heb, maar als het erover gaat ben ik heel open en als mensen daar oncomfortabel mee zijn, zijn het dus geen 'geschikte' vrienden voor mij. Dat betekent dus ook dat mijn vrienden weten van mijn gevoeligheden en triggers hierin en als we in een situatie komen die naar wordt hebben ze vaak aan één blik van mij genoeg om te weten dat we weg moeten. Het klinkt alsof jij niet weg kon omdat je vrienden (familie misschien?) niet weg gingen. Mijn tip voor als je je vrienden/familie je triggers niet wil vertellen: zorg dat je nooit afhankelijk bent van anderen. Ken zelf de uitgangen, kijk naar OV mogelijkheden etc. Maar mijn daadwerkelijke advies zou wel zijn om minstens één iemand in het gezelschap te vinden die je triggers serieus neemt, zodat je er nooit alleen voor komt te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:54 



 
Profiel   

Kan je dan niet iemand meevragen naar de wc zodat je er even uit bent en het met iemand kan delen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 13:10 



 
Profiel   

Nee het was op de boulevard van Scheveningen, dus gewoon op straat.
Een man (40+) had mijn moeder net geholpen met de hondenbuggy (de trap op) en ze liet zien wie hij was.
Toen mijn moeder wegliep en ik ook, hield hij mij tegen en ging hèèl erg dicht bij mij staan en fluisterde in mijn oor dat ik er echt goed uit zag.
Toen ben ik snel weggelopen, maar daarna moesten we langs een bar/restaurant lopen waar een vrijgezellen feest was (mannelijk) en toen werd ik door iedereen nagejoeld en geroepen.
Dus ik voelde mij echt heel naar.
En dan voor de rest gewoon veel gestaar van mannen. :r

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 16:34 



 
Profiel   

Ik zou zeggen, en het is vreselijk dat het moet..maar wellicht dat een cursus zelfsverdediging in combinatie met assertiviteitstraining wil helpen.

Ik was zelf op jonge leeftijd totaal niet mondig, maar weet nu wel goed geplaatste opmerking te maken als een man zoiets doet. Dan leer je wellicht door situaties na te bootsen ook uit een eventuele freeze reactie te komen door gelijk weg te stappen en bijvoorbeeld te zeggen. Hier ben ik niet van gediend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 16:53 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zou zeggen, en het is vreselijk dat het moet..maar wellicht dat een cursus zelfsverdediging in combinatie met assertiviteitstraining wil helpen.

Ik was zelf op jonge leeftijd totaal niet mondig, maar weet nu wel goed geplaatste opmerking te maken als een man zoiets doet. Dan leer je wellicht door situaties na te bootsen ook uit een eventuele freeze reactie te komen door gelijk weg te stappen en bijvoorbeeld te zeggen. Hier ben ik niet van gediend.


Ja dat doe ik al. Heb ook een tijd op boksen gezeten. Maar het ontmoedigd mij een beetje als ik bij zelfverdediging moet sparren met een man van 1.80 tot 2.00m.
Ik ben maar 1.70 en weeg maar 55 kilo dus ik voel mij dan ook gewoon zwaar in de minderheid.
Ze kunnen mij bijna met 1 hand optillen :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 17:36 



 
Profiel   

Waar andere kracht mee hebben, heb jij snelheid en wendbaarheid mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 17:38 



 
Profiel   

Ja denk aan slimheid, pepperspray bij je hebben, sleutels tussen je vingers kunnen doen en als wapen kunnen gebruiken etc.'

Niet laten ontmoedigen maar zie zoiets juist als oefenmateriaal, waar zij sterker zijn moet jij slimmer zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 17:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 22 van de 23 [ 565 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen