Voice of Holland 2022 stilgelegd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:07

Fitzroy schreef:
Nou, dat laatste idd, Electra. Het gaat er ook om hoe je er zelf mee omgaat. Ik heb ook meerdere dingen meegemaakt in mijn leven, die niet door de beugel konden. (Aanrandingen en erger) Daar kan ik nu een heel drama van maken, of ik kan denken, oliebol dat het gebeurd is maar doorgaan.


Ben je nou serieus of is dit een grapje?
Van dingen die niet door de beugel kunnen "een drama maken" vind ik nogal respectloos verwoord.
En dan ook nog verwachten dat mensen gewoon door gaan?

Wat ontzettend zwart wit gedacht...

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:11

Cer schreef:
Volgens mij heb ik meer gelezen. er staan over internet nu meer artikelen waarin duidelijker wordt dat er echt wel rare dingen gezegd werden..

Overigens.. ik vind echt niet dat die mannen zich zo hoeven gedragen.. het zijn toch geen holbewoners meer?? Vinden ze dat soort dingen echt leuk? Niveautje hoor.. lachen ze dan stieken in hun vuistje 'oh ik heb een vies woord gezegd hihihihi'... werkelijk :roll:
Ik heb dat nooit goed begrepen... altijd een beetje het idee dat ze wat te kort komen ergens ofzo..

Ik ben weerbaar genoeg, het interesseert mij geen moer wat ze tegen me zeggen. Maar dat heeft me wel jaren gekost en toen ik jonger was had ik dat echt niet. Het is niet gaaf om je op heel veel plekken niet veilig te voelen... Maar hey, blijkbaar moeten we daar maar gewoon tegenkunnen... in plaats van dat het voor iedereen een beetje leuk mag zijn..

jeemig, ik ben echt verbaast van de vrouwen hier onderling..
Aanranding en dan hup gewoon doorgaan... Nee joh, tuurlijk.... -O-
Nou ik snap wel dat sommige dingen nooit gaan veranderen, als het allemaal maar oke gevonden wordt...


Eens, opmerkingen als: Vrouwen moeten in dat opzicht maar leren voor zichzelf op te komen. Waarom, in vredesnaam zouden vrouwen dat moeten doen. Mannen moeten zich leren beheersen.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:13

mnka schreef:
Waarom moeten vrouwen maar altijd voor zichzelf op komen en wordt de verantwoordelijkheid bij hen gelegd? Hoezo moet je dit accepteren en er niet veel van aantrekken? Ik snap het oprecht niet?

Waarom kan de verantwoordelijkheid niet bij mannen worden neergelegd?


Omdat er altijd zulke mannen zijn waar je mee geconfronteerd zal worden.
Dat kan je niet altijd voorkomen.
Die mannen zijn fout, maar als iemand ongewenst aan je borsten zit, dan geef je hem tenminste een klap.

Maar goed, ik ga aan het werk.

We moeten afwachten wat echt strafbaar is en wat ongewenst gedrag is geweest.
Er wordt vooral veel gespeculeerd.

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:14

Ik ben het eigenlijk wel met Electra eens.
En we kunnen wel zeggen mannen zijn klootzakken en fluiten of schunnige opmerkingen maken hoeft niet, dat is gewoon waar.
Maar de deur van je huis moet ook op slot. En je laat ook geen sleutels op je auto staan.
Nee niemand zou in mogen breken of stelen, maar we weten dat onze wereld verre van perfect is, dus handelen daarnaar.

Dat is met de opmerkingen ook zo, hoort het nee, gebeurt het ja.
En over opmerkingen zo over de flos raken dan denk ik, wat heb jij een fijn leven gehad en waar was je opvoeding.
Al vind ik het wel heel goed dat het aangekaart word.
Een setting als daar bij RTL hoort een fijne werkomgeving te zijn en met die geile ballen is dat het dat gewoon niet.

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:15

Nou als ik het zo lees dan hoop ik dat ik nooit word aangerand of erger,
alleen alle beschuldigingen naar je toe al zeg.

En zelfs als je verkracht word; " je moet het direct melden, maar wel alleen als het geen bekende is of iemands broer/zwager/vader of een goede zakenman of een puber want die heeft teveel testeron. Maar wacht even je moet ook alle bewijzen hebben, niet in het donker gelopen hebben, geen "geil" broekje hebben aangehad, niet met de dader gecommuniceerd hebben want dan heb je het misschien wel zelf uitgelokt. En dan nog waarom heb je jezelf niet verdedigd? Dat hij misschien 2 meter was en 100 kilo woog maakt niks uit" _-:(

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:17

Ik ben vertrouwenspersoon op het werk. Laten we het er maar op houden dat "voor jezelf opkomen" niet voor iedereen is weggelegd, dat blijkt uit de verhalen die ik soms hoor.

Ik heb zelf een keer tegen een collega gezegd die ongewenst aan me zat, ik hem de volgende keer uit het raam zou gooien. Geen sterke zin en impulsief uitgesproken :D, maar hij heeft het nooit meer gedaan. Maar dat is niet iedereen gegeven, zo reageren. En dan nog, het begint bij degene die aan me zit, die zit fout, hoe ik er ook op reageer.

Ik heb vanmorgen op de radio dat gesprek met die dame van gisteravond bij Beau gehoord. Behalve de opmerking ging hij ook "effe voelen" tijdens de "bezichtiging van de studio's", ik dacht dat ze daar overstuur van was, niet alleen van de opmerking over het broekje?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:18

prompter schreef:
Ik heb vanmorgen op de radio dat gesprek met die dame van gisteravond bij Beau gehoord. Behalve de opmerking ging hij ook "effe voelen" tijdens de "bezichtiging van de studio's", ik dacht dat ze daar overstuur van was, niet alleen van de opmerking over het broekje?


Die indruk kreeg ik idd ook, maar er zat hier thuis een papegaai doorheen te kakelen, dus ik kon het niet helemaal goed volgen.

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:20

Cayenne schreef:
prompter schreef:
Ik heb vanmorgen op de radio dat gesprek met die dame van gisteravond bij Beau gehoord. Behalve de opmerking ging hij ook "effe voelen" tijdens de "bezichtiging van de studio's", ik dacht dat ze daar overstuur van was, niet alleen van de opmerking over het broekje?


Die indruk kreeg ik idd ook, maar er zat hier thuis een papegaai doorheen te kakelen, dus ik kon het niet helemaal goed volgen.


Ik heb thuis een kanarie die overal doorheen zingt dus herkenbaar, maar dit hoorde ik in de auto, zonder achtergrondgeluiden :)

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:22

Oja en even, soms lukt jezelf verdedigen gewoon niet.
Dan zie je ook een droomwereld voor je.

Trigger warning: dader van verkrachting.







Afbeelding

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:24

Electra63 schreef:
Omdat er altijd zulke mannen zijn waar je mee geconfronteerd zal worden.
Dat kan je niet altijd voorkomen.
Die mannen zijn fout, maar als iemand ongewenst aan je borsten zit, dan geef je hem tenminste een klap.


En tegen zulke mannen moet worden opgetreden. Als die mannen maar vaak genoeg ontslagen worden vanwege dat gedrag, zal er misschien een keertje iets aan dat gedrag veranderen.

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:25

Die vrouw waar hij aangezeten had vond ik haar verhaal prima vertellen.
Maar die ander die daar doorheen riep het is niet jou schuld. Dat is toch diegene van alleen de opmerking van het geile broekje? Daar doelde ik op. Die was echt hysterisch aan het doen.
Maar misschien heb ik het fout, die vertelde toch geen ernstigere dingen?

mnka
Berichten: 310
Geregistreerd: 12-02-12

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:27

Ik vind het heel dapper van de meiden om het zo bij Beau te bespreken. Ik zie echt geen vrouwen die zich aanstellen. Het is een onderwerp dat heel snel onder de tafel wordt geschoven en je maar gauw moet accepteren dat het zo is, als het je is overkomen.

Ik zou nu echt niet in hun positie kunnen hebben gestaan. Al die opmerkingen van iedereen… -O-

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:27

Ik heb niet alles gelezen, maar de laatste pagina's hier en jeetje zeg...
Het gaat er niet om of je iemand wel of geen klap in het gezicht durft te geven als diegene ongewenst aan je zit.
Het heeft ook niks te maken met wel of niet weerbaar zijn, mensen zijn nou eenmaal geprogrammeerd om een fight, flight of freeze reactie te geven bij een heftige gebeurtenis. Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat wanneer je een freeze reactie hebt, je ook écht niet meer in staat bent om iets te doen/uit te brengen.

En weet je wat misschien nog erger is dan de gebeurtenis zelf?
Dat je verguist wordt door je medemens! Je voelt je al meer dat kl*te dat het gebeurd is en dan zijn er ook nog mensen die zeggen; "ah joh, stel je niet aan en ga gewoon door met leven."

Het moet niet veel gekker worden zeg... Als we allemaal nou eens wat liever worden naar elkaar, in plaats van alleen maar kritiek te uiten. Empathie heet zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:33

Suzanne F. schreef:
Maar die Kirsten die bij Beau zat, was ze nou aan het huilen omdat hij gezegd had dat ze een geil broekje aan had? Of heeft Jeroen haar gedwongen tot bepaalde handelingen?

Ik vind het oprecht erg voor vrouwen als ze zich geïntimideerd voelen maar aan de andere kant krijg ik ook het gevoel alsof vrouwen echt worden weggezet als weerloze schepsels die niks kunnen hebben.
Bij mij op het werk worden heel vaak grapjes gemaakt. Intimidatie op straat vind ik wel absoluut nog done. Maar ook daar zit een gradatie in. Is een keer fluiten al intimidatie? Wanneer is iets een compliment en wanneer is het intimidatie? Ik vind het oprecht moeilijk.


Nee, ze huilde omdat ze boos was om wat Nienke was overkomen. En om de verhalen van anderen.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:33

Cayenne schreef:
Fitzroy schreef:
Nou, dat laatste idd, Electra. Het gaat er ook om hoe je er zelf mee omgaat. Ik heb ook meerdere dingen meegemaakt in mijn leven, die niet door de beugel konden. (Aanrandingen en erger) Daar kan ik nu een heel drama van maken, of ik kan denken, oliebol dat het gebeurd is maar doorgaan.


Ben je nou serieus of is dit een grapje?
Van dingen die niet door de beugel kunnen "een drama maken" vind ik nogal respectloos verwoord.
En dan ook nog verwachten dat mensen gewoon door gaan?

Wat ontzettend zwart wit gedacht...


Ik ben serieus, ja. Ik heb ook 1 x aangifte gedaan maar dat was toen ik van mijn fiets werd getrokken in het bos.
De overige keren waren bekenden. Ik kan mijn leven daardoor laten leiden en o, wat ben ik zielig dat dit mij overkomen is. Maar je kunt ook met een andere mindset ernaar kijken. Ja, rot dat het gebeurd is, maar door en er niet in blijven hangen.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:35

Die dame waar hij aangezeten had vond de aandacht daarvoor ook eigenlijk wel erg leuk. Dan denk ik nou meid, als jij toen al een relatie had vind ik dat je al ver ging door daar van te genieten en zo terug te appen! Die apjes vond ik niet bepaald intimiderend.
Kan mij dan weer voorstellen een Jeroen denkt, nou ze vind mij wel leuk


Een heel programma vol banketstaaf om uiteindelijk de opmerking ,wat heb je een geil broekje aan, vond ik persoonlijk nogal een overdreven toestand.
Vond zowiezo dat er erg op de man gericht gepraat werd. Duidelijk door mensen die de man maar wat graag door het slijk halen. Dat lag er vooral erg bovenop. En dan bedoel ik niet enkel die meiden die daar hun verhaal deden

Jis_

Berichten: 11589
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:37

Electra63 schreef:
Suzanne F. schreef:
Maar die Kirsten die bij Beau zat, was ze nou aan het huilen omdat hij gezegd had dat ze een geil broekje aan had? Of heeft Jeroen haar gedwongen tot bepaalde handelingen?

Ik vind het oprecht erg voor vrouwen als ze zich geïntimideerd voelen maar aan de andere kant krijg ik ook het gevoel alsof vrouwen echt worden weggezet als weerloze schepsels die niks kunnen hebben.
Bij mij op het werk worden heel vaak grapjes gemaakt. Intimidatie op straat vind ik wel absoluut nog done. Maar ook daar zit een gradatie in. Is een keer fluiten al intimidatie? Wanneer is iets een compliment en wanneer is het intimidatie? Ik vind het oprecht moeilijk.



Je moet eens als vrouw (op kantoor) in de Rotterdamse haven werken.

Ik vond de vrouwen bij Beau dus een voorbeeld van vrouwen die niet hebben geleerd, dat ze voor zichzelf moeten opkomen.

Dat de hele sfeer rondom de Voice niet juist is, staat buiten kijf.
Maar het lijkt in de media of het allemaal zeer ernstige feiten betreft maar er ligt nog maar 1 aangifte. Dat is er wel 1 teveel (voor het slachtoffer).
Maar de heisa omdat iemand zegt dat je een geil broekje aan hebt? En daar dan zo overstuur van te zijn? Kom op zeg, laat dat niet gebeuren.
En natuurlijk is die Jeroen een k.lootzak. Maar om daar zo overstuur van te zijn?


Zo zou ik ook denken maar je weet niet hoeveel impact dit op haar heeft gehad. Begreep dat ze op dat moment alleen waren en dat kan heel intimiderend zijn geweest, vind niet dat wij kunnen bepalen dat zij zich aanstelt, er weten ook niet hoe haar opvoeding is geweest, misschien juist met een heel angstige moeder op dat gebied.

Op een kantoor waar je je collega’s goed kent en waar iedereen lacht om zulke grappen is toch echt wel anders
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 18-01-22 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:37

Popstra schreef:
Die dame waar hij aangezeten had vond de aandacht daarvoor ook eigenlijk wel erg leuk. Dan denk ik nou meid, als jij toen al een relatie had vind ik dat je al ver ging door daar van te genieten en zo terug te appen! Die apjes vond ik niet bepaald intimiderend.
Kan mij dan weer voorstellen een Jeroen denkt, nou ze vind mij wel leuk


Een heel programma vol banketstaaf om uiteindelijk de opmerking ,wat heb je een geil broekje aan, vond ik persoonlijk nogal een overdreven toestand.
Vond zowiezo dat er erg op de man gericht gepraat werd. Duidelijk door mensen die de man maar wat graag door het slijk halen. Dat lag er vooral erg bovenop. En dan bedoel ik niet enkel die meiden die daar hun verhaal deden


Ook als je eerst wel terug hebt geappt en de aandacht leuk vond is ongewenste aanraking nog steeds niet oké. Hoe moeilijk is het woord ongewenst?

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:38

Popstra schreef:
Duidelijk door mensen die de man maar wat graag door het slijk halen. Dat lag er vooral erg bovenop. En dan bedoel ik niet enkel die meiden die daar hun verhaal deden

..... ik heb hier echt geen woorden voor....

Jij vind Jeroen dus brandschoon en een keurige kerel?

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:40

Nee vind ik niet

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:47

[***] schreef:
Popstra schreef:
Die dame waar hij aangezeten had vond de aandacht daarvoor ook eigenlijk wel erg leuk. Dan denk ik nou meid, als jij toen al een relatie had vind ik dat je al ver ging door daar van te genieten en zo terug te appen! Die apjes vond ik niet bepaald intimiderend.
Kan mij dan weer voorstellen een Jeroen denkt, nou ze vind mij wel leuk


Een heel programma vol banketstaaf om uiteindelijk de opmerking ,wat heb je een geil broekje aan, vond ik persoonlijk nogal een overdreven toestand.
Vond zowiezo dat er erg op de man gericht gepraat werd. Duidelijk door mensen die de man maar wat graag door het slijk halen. Dat lag er vooral erg bovenop. En dan bedoel ik niet enkel die meiden die daar hun verhaal deden


Ook als je eerst wel terug hebt geappt en de aandacht leuk vond is ongewenste aanraking nog steeds niet oké. Hoe moeilijk is het woord ongewenst?


Hier wil ik graag op in gaan. Even voorafgaande "ongewenste aanraking" is nooit oke, maar vraag. Ergens eerder dit topic heb ik op iemand gereageerd die vertelde een man een heer gevonden te hebben "omdat hij niks probeerde, want ze had gedronken". Lam iemand willen betasten of flirten is ook niet oké, maar

- hoever is drinken (en op jezelf letten) een eigen verantwoordelijkheid?
- en wanneer iemand gedronken heeft (en tegenpartij ook) wanneer tot hoeveel drankjes mag je wel flirten en vanaf hoeveel is het misbruik maken van situatie?
- vanaf welk moment mag je terug appen op flirtende berichtjes?
- vanaf welk moment is het van de ene partij naar de ander ineens 'ongewenst'?


Even los van de aanrakingen. Maar ik vraag me soms af, zonder afbreuk te doen aan feit dat je gewoon je handen van iemand houdt wanneer er geen wederzijdse toestemming is, hoe onduidelijk het is als we er zelf eerst mee in gaan. Man wordt er 'enthousiast' van. Maakt misschien een schunnige opmerking en dat vind je niet fijn. En dan? Is dat dan ook fout?

Ben ik super benieuwd naar. Meer interesse hoe ieder daarover denkt :)

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:50

Los van dat alles.

Op de werkvloer heb je je gewoon professioneel te gedragen. En hoeven vrouwen niet van huis te gaan met het idee dat ze tijdens een repetitie aangerand kunnen worden.

Sommige mannen zijn beesten ja.
Die opmerking over dat broekje is nou niet dat je zegt heftig maar duidelijk werd dat zij het verhaal openbaar durfden te doen. En dat er dus wel heftigere dingen zijn gebeurd. En die opmerking was misschien niet heel heftig hij was wel onder de gordel.

Bij een fatsoenlijk bedrijf worden serieuze aanklachten tegen ongewenste intimidatie meteen onderzocht en als die ernstig blijken en waar dan wordt iemand ontslagen.

Maargoed vrouwen moeten zich dus emotioneel wapenen en als er sprake is van seksueel wangedrag dan hadden ze maar hun mannetje moeten staan.

Anne Faber had haar Moordenaar en verkrachter dus eigenlijk van zich af moeten slaan? Ze had op de fiets moeten stappen en bij elke man die ze tegenkwam al na moeten denken over een mogelijke seksuele aanval op haar?

Je kunt je als vrouw niet wapenen tegen dit. Dit soort dingen gebeurd bij veel vrouwen ook bij assetieve.

We moeten als samenleving in gaan zien dat seksueel wangedrag, geile praat en aanrakingen absoluut niet normaal zijn en niet weg kijken als we het zien gebeuren maar gelijk onze mond opentrekken.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:52

Vind het vooral bijzonder om te lezen dat mensen alleen maar kunnen reageren vanuit hoe ze zelf zijn. Andere vrouwen voelen andere dingen, ervaren dingen anders dan jij dat misschien zou doen. Wat voor de één voelt als intimidatie en/of aanranding zal de ander wellicht zijn schouders bij ophalen. Dat maakt de laatste partij trouwens niet beter, wellicht meer verhard door de maatschappij..

Met het stappen geef ik gerust iemand een dreun die aan me zit, maar ik voel me dan wel degelijk aangerand. Leuk dat ik voor mezelf opkom, maar dat is dan wel mooi nadat het kwaad geschied is.

Het ingaan op geflirt van een 'machtige' partij is ook niet iets raars hoor. Snap niet dat dit vergoeilijkt wordt. Wat mannen vooral moeten leren is dat, ook al hebben zij de indruk dat er wederzijdse interesse is, er altijd toestemming gevraagd moet worden voordat je aan iemand gaat zitten. En als er sprake is van machtsverhoudingen moet je jezelf wel eerst verdomd goed achter de oren krabben of het wel echt oke is wat je doet. Pas op de plaats in plaats van gelijk gretig iemand bespringen.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:56

Ik blijf erbij, over die opmerking in haar pyjama om daar 5 jaar later mee op tv te gaan zitten. Daar kan ik echt niet bij. Je doet aangifte of niet maar gaat iemand niet zwart zitten maken op tv om er vervolgens niks mee te doen......... Dan kan de politie/rechter wel beoordelen of je een strafbaar feit hebt gepleegd.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:58

prompter schreef:
Ik heb zelf een keer tegen een collega gezegd die ongewenst aan me zat, ik hem de volgende keer uit het raam zou gooien. Geen sterke zin en impulsief uitgesproken :D, maar hij heeft het nooit meer gedaan. Maar dat is niet iedereen gegeven, zo reageren. En dan nog, het begint bij degene die aan me zit, die zit fout, hoe ik er ook op reageer.


Maar ook dit kan heel slecht uitpakken, jij bent assertief. Een ander kan dat niet zijn en dan is die het slachtoffer.

Ooit heb ik die woorden ook gebruikt 'ga maar aan een ander zitten'. Helaas kwam een aantal jaren eruit dat er diverse aangiftes tegen die persoon gedaan zijn. Niet alleen recentelijk, maar ook van tientallen jaren eerder. In veel gevallen minderjarigen.

Vaak staat één incident niet op zichzelf. Dat is een hele harde les die ik geleerd heb.

Ik werk in een mannenwereld, gelukkig merk ik op dat de jongere generatie heel wat netter is om mee om te gaan dan de twee generaties daarboven. Bij mijn eigen generatie en die eronder maak ik veel minder mee dat er denigrerende opmerkingen worden gemaakt, minder racisme en andere toespelingen. Dat vind ik zelf wel hoopvol. Een meeting kun je prima volmaken zonder een seksistisch/racistisch praat. Die 8 uren kun je prima jezelf even in de hand houden, in mijn ogen.

Daarnaast hoe iemand ermee omgaan is ook per persoon afhankelijk. Wat voor de één doorgaan is, kan voor de ander een levenslang trauma opleveren. Ook daarin kun je niet alles over één kam scheren. Waar de één na een verkrachting haar leven weer kan opbouwen, kan de ander het misschien niet meer of heel moeilijk na ongewenste aanrakingen. Ook op een leeftijd kan het anders inwerken (hoeft niet), als je als puber ongewenste intimiteiten meemaakt, kan het anders zijn dan als je als volwassene hetzelfde meemaakt. Iedereen is anders.

Het gaat vaak over machtsongelijkheid en je extreem onveilig voelen. Dat doortrekken naar een ander probleem; femicide. 56% van de moorden op vrouwen worden gepleegd door een (ex)partner, tegenover 4% van de mannen. Bij 86% van de moorden op vrouwen is de (vermoedelijke) dader een (ex)partner/familie/kennis, tegenover 44% van de mannen. (CBS 2016-2020).

Een gemiddelde man is 180,8cm en 85kg. en een gemiddelde vrouw 167,7cm en 72kg. Dan is het niet moeilijk te raden wie meestal de bovenliggende partij is.