(Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 17:46

Niet laten ontmoedigen is wel heel belangrijk, in de meeste gevallen is een zelfverzekerde uitstraling al genoeg, maar je moet ook realistisch blijven.
Een vastberaden sterke kerel is gewoon in de „meerderheid“.
Tegen groepen heb je zowel als man als vrouw geen kans.

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 17:59

Pepperspray heb ik altijd al mee.
Ik probeer het gewoon te negeren want ik wil geen agressie uitlokken.
En ik vind het lastig want die man zei in principe niks verkeerds maar de manier waarop vond ik echt verschrikkelijk + zijn leeftijd. Dus wat zeg je dan terug?
En bij een groep zeg ik al helemaal niks

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:06

Tiquira_Jill schreef:
En ik vind het lastig want die man zei in principe niks verkeerds maar de manier waarop vond ik echt verschrikkelijk + zijn leeftijd.


Hij deed wel degelijk een boel dingen verkeerd. Het leeftijdsverschil, het expres dichtbij je komen staan, het heel zacht zeggen zodat anderen het niet horen, allemaal dingen die verkeerd zijn en die het gewoon ook echt ongepast maken.

Ik kan niet zeggen wat je moet doen op zo'n moment, dat moet je uiteindelijk zelf bepalen (maar bv heel hard roepen 'jezus, viezerik, hou je opmerkingen bij je' zou ik een hele gepaste eerste reactie vinden. Ik weet niet of ik dat zelf zou durven of doen in zo'n situatie, maar het zou wat mij betreft zeker een prima passende reactie zijn. Niks 'hij zei eigenlijk niks verkeerd', dat deed hij wel.)

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:10

Shadow0 schreef:
Tiquira_Jill schreef:
En ik vind het lastig want die man zei in principe niks verkeerds maar de manier waarop vond ik echt verschrikkelijk + zijn leeftijd.


Hij deed wel degelijk een boel dingen verkeerd. Het leeftijdsverschil, het expres dichtbij je komen staan, het heel zacht zeggen zodat anderen het niet horen, allemaal dingen die verkeerd zijn en die het gewoon ook echt ongepast maken.

Ik kan niet zeggen wat je moet doen op zo'n moment, dat moet je uiteindelijk zelf bepalen (maar bv heel hard roepen 'jezus, viezerik, hou je opmerkingen bij je' zou ik een hele gepaste eerste reactie vinden. Ik weet niet of ik dat zelf zou durven of doen in zo'n situatie, maar het zou wat mij betreft zeker een prima passende reactie zijn. Niks 'hij zei eigenlijk niks verkeerd', dat deed hij wel.)


Zeker ergens waar meer mensen lopen zoals de Boulevard is dat een hele goede, want sowieso dat mensen je dan te hulp schieten vanwege alle #metoo aandacht (je moeder ook, niet de meest onbelangrijke). Maar toen iemand uit het niets een hand in mijn broek stak verstijfde ik ook volledig hoor, mondig en stoer als ik ben. Het is een hele natuurlijke reactie van het lichaam om te willen vluchten of verstijven!

Plus, niet banketstaaf bedoeld, maar door te denken 'hij zei niks verkeerds' houden wij dit soort dingen juist zelf in stand! Want hij wéét dat jij toch niks doet omdat jij bent geconditioneerd om te denken 'een compliment mag je niks tegenin brengen', dus kan hij lekker zijn gang gaan. Dat moet doorbroken worden!

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:14

Ja dat klopt, want heel veel mensen zeggen dan "maar een comliment is toch normaal?" En ik WEET dat wat hij deed niet normaal was alleen het is moeilijk om dat soort dingen uit je hoofd te krijgen.
Ik voelde me ook gewoon bijna vies erna dus ik weet dat het niet goed was, maar als ik bijv. er op terug reageer dan kan hij zeggen dat hij mij alleen een compliment gaf. En dat vind ik lastig. |o

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-22 19:31

Wat naar Tiquira, voel je je al niet fijn komen die gasten van zo'n vrijgezellen feestje er ook nog eens bij. Die eerste man kwam te dichtbij, compliment geven mag natuurlijk. Mocht je nog eens in zo'n situatie komen mag je dat best hardop benoemen; bedankt voor het compliment maar je staat in mijn aura (is daar geen meme van?).

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:40

Complimenten geven is helemaal niet iets wat iedereen 'mag' en de figuren die dat doen met bijbedoelingen weten héél goed waar ze mee bezig zijn. Wat bijna altijd een goede reactie is is vragen ''waarom zeg je dit?'' Werkt erg ontwapenend.

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 21:33

Mars schreef:
Complimenten geven is helemaal niet iets wat iedereen 'mag' en de figuren die dat doen met bijbedoelingen weten héél goed waar ze mee bezig zijn. Wat bijna altijd een goede reactie is is vragen ''waarom zeg je dit?'' Werkt erg ontwapenend.


Ja dat is een goede! Die ga ik onthouden.
Dankjewel :D

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 21:35

Rytir schreef:
Wat naar Tiquira, voel je je al niet fijn komen die gasten van zo'n vrijgezellen feestje er ook nog eens bij. Die eerste man kwam te dichtbij, compliment geven mag natuurlijk. Mocht je nog eens in zo'n situatie komen mag je dat best hardop benoemen; bedankt voor het compliment maar je staat in mijn aura (is daar geen meme van?).


Daarom was het ook zo naar, het leek alsof iedereen die naar mij keek, mij alleen maar als object zag.
Dankjewel die ga ik ook zeker onthouden :j

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:44

Tiquira_Jill het is ook naar als er als een object naar je gekeken wordt. Het ligt absoluut niet aan jou.


Het gedrag van die mannen kun je helaas niet veranderen. Het enige dat je kunt veranderen, en dat geldt voor jou en voor alle vrouwen die dat meemaken, is hoe je er op gaat reageren. Ik zou zeker of door gaan met de cursus of een andere zoeken want zelfverdediging is niet alleen iets fysieks maar ook iets mentaals. Want bevriezen is iets heel naars om mee te maken.

Die man was ongelooflijk fout bezig, want 1. Hij doet iets aardigs tegenover je moeder (waarschijnlijk bewust om de dochter te comprimeren?), nl helpen met de hondenbuggy, 2. vervolgens brengt hij de dochter in een nare positie. Hij was niet aardig, gaf je geen compliment en was willens en wetens naar bezig. Meer kan ik er niet van maken. Ik denk dat jij dat heel erg goed gevoeld hebt.

Er is een troost, maar voor jou duurt dat nog een tijdje, op een gegeven ogenblik als je ouder wordt houdt het vanzelf op. Dat is fijn en een opluchting. Nl als je ouder wordt merk je opeens→ hé het is klaar en afgelopen. Ik vond en vind dat een verademing en erg fijn dat ik door het leven kan zonder al "dat gehijg in mijn nek". Ik heb er veel last van gehad en heb het altijd erg vervelend gevonden. Toen ik jong was konden we in het vrouwenhuis zelfverdedigingscursussen doen, maar dat zal wel niet meer bestaan.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:05

Vooral meisjes en jonge vrouwen zijn slachtoffer van zulk gedrag ja, juist omdat ze weten dat ze ermee weg kunnen komen. Volwassen vrouwen zijn over het algemeen al wat assertiever en mondiger.

Dat is inderdaad een goede tip die Mars geeft, zoiets kan ook niet snel agressie uitlokken maar eerder een mond vol tanden. En ik zou ook zorgen dat je in beweging blijft, dus als iemand dicht bij je komt staan ook direct een stap naar achteren zetten.

Als hij het goed bedoeld had he..dan had hij het gezegd waar je moeder bij was op een gepaste afstand en gewoon leuk gebracht. Op deze manier was het gewoon intimiderend dus helemaal niet gek dat je je daar niet goed bij voelt.

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:03

Elisa2 schreef:
Vooral meisjes en jonge vrouwen zijn slachtoffer van zulk gedrag ja, juist omdat ze weten dat ze ermee weg kunnen komen. Volwassen vrouwen zijn over het algemeen al wat assertiever en mondiger.

Dat is inderdaad een goede tip die Mars geeft, zoiets kan ook niet snel agressie uitlokken maar eerder een mond vol tanden. En ik zou ook zorgen dat je in beweging blijft, dus als iemand dicht bij je komt staan ook direct een stap naar achteren zetten.

Als hij het goed bedoeld had he..dan had hij het gezegd waar je moeder bij was op een gepaste afstand en gewoon leuk gebracht. Op deze manier was het gewoon intimiderend dus helemaal niet gek dat je je daar niet goed bij voelt.


Ja meestal zet ik ook een stap naar achteren, alleen hij hield mij tegen.
Dus ik voelde mij een beetje opgesloten.
Maar ik ga alle tips zeker gebruiken!

En meestal als ik op straat loop heb ik ook muziek op en ik loop altijd stevig door.
Dus als er opmerkingen naar mij gezegd worden hoor ik dat meestal niet.
En ik lach bij voorbaat al niet naar vreemden, alleen naar winkelpersoneel oid. :D

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 15:30

Geen wonder dat je je daar naar bij voelde dat hij je tegenhield, is me vroeger ook regelmatig overkomen. Voelde me dan ook vaak overdonderd..ik denk dat ik nu veel eerder een klap zou uitdelen ofzoiets.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:24

pien_2010 schreef:
Tiquira_Jill het is ook naar als er als een object naar je gekeken wordt. Het ligt absoluut niet aan jou.


Het gedrag van die mannen kun je helaas niet veranderen. Het enige dat je kunt veranderen, en dat geldt voor jou en voor alle vrouwen die dat meemaken, is hoe je er op gaat reageren. Ik zou zeker of door gaan met de cursus of een andere zoeken want zelfverdediging is niet alleen iets fysieks maar ook iets mentaals. Want bevriezen is iets heel naars om mee te maken.

Die man was ongelooflijk fout bezig, want 1. Hij doet iets aardigs tegenover je moeder (waarschijnlijk bewust om de dochter te comprimeren?), nl helpen met de hondenbuggy, 2. vervolgens brengt hij de dochter in een nare positie. Hij was niet aardig, gaf je geen compliment en was willens en wetens naar bezig. Meer kan ik er niet van maken. Ik denk dat jij dat heel erg goed gevoeld hebt.

Er is een troost, maar voor jou duurt dat nog een tijdje, op een gegeven ogenblik als je ouder wordt houdt het vanzelf op. Dat is fijn en een opluchting. Nl als je ouder wordt merk je opeens→ hé het is klaar en afgelopen. Ik vond en vind dat een verademing en erg fijn dat ik door het leven kan zonder al "dat gehijg in mijn nek". Ik heb er veel last van gehad en heb het altijd erg vervelend gevonden. Toen ik jong was konden we in het vrouwenhuis zelfverdedigingscursussen doen, maar dat zal wel niet meer bestaan.

Ik ben 68 en helaas nog steeds niet gevrijwaard van dat soort ongewenste aandacht. Het wordt wel wat minder en de "daders" worden ook ouder en daardoor minder angstaanjagend. Omdat ze langzamer en slechter ter been worden.Maar, vossen verliezen wel hun haren maar niet hun streken!

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:21

[/quote]

Nou ik kreeg vanochtend een mail van de leerkracht van mijn zoon. Wel speciaal onderwijs. Er stond in dat het deze week de week van de lentekriebels is, en ze sexualiteit gaan behandelen. Maar ook stond er in dat ze ook in zullen gaan op het gebied van weerbaarheid etc. Heel erg goed dus![/quote]


Super dat ze dit doen. Ook dat ze op weerbaarheid ingaan.[/quote]

Hoop dat ze als school niet alleen ingaan op weerbaardheid, maar ook dat het niet oke is om aan een meid te zitten als die dit niet wil.