Voice of Holland 2022 stilgelegd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:40

chevax schreef:
BeFunny schreef:
BOOS is van BNNVARA, publieke omroep dus.


Ja, kom op. Een publieke omroep verkoopt geen reclametijd?

Dit is een programma op YouTube. En natuurlijk verkoopt een publieke omroep reclametijd, maar ook jij zal kunnen beamen dat dat een heel stuk minder is dan op de commerciëlen. Deze aflevering komt dus niet op tv, nog even voor de duidelijkheid.

Maar, zie de toevoeging. Natuurlijk is dit goed getimed. Je wil dat je uitzending impact maakt. En eerlijk is eerlijk, met dit onderwerp moet het ook impact maken. Anders is iedereen het gisteren al weer vergeten.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 19-01-22 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:40

Echt zo vreemd dat slachtoffers van misbruik het niet altijd meteen melden... 8)7

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:42

Dus nee, ik denk niet dat dit BNNVARA op tv meer reclame inkomsten geeft. Via YouTube genereert het wel meer inkomsten, maar dat komt puur door de hoeveelheid mensen die dit gaan kijken, niet omdat er opeens meer bedrijven willen sponsoren.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:42

Shadow0 schreef:
Echt zo vreemd dat slachtoffers van misbruik het niet altijd meteen melden... 8)7


De opmerking waarvan je weet dat'ie komt als je ook maar enigszins kritisch durft te zijn over het onderwerp/programma.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:43

_San87_ schreef:
Dus nee, ik denk niet dat dit BNNVARA op tv meer reclame inkomsten geeft. Via YouTube genereert het wel meer inkomsten, maar dat komt puur door de hoeveelheid mensen die dit gaan kijken, niet omdat er opeens meer bedrijven willen sponsoren.


Nee, zo werk het niet volledig (is mijn werk, dus ik weet helaas eigenlijk teveel van alle trucjes waarop bedrijven echt wel geld weten te maken van álle onderwerpen, on- en offline).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:44

chevax schreef:
Shadow0 schreef:
Echt zo vreemd dat slachtoffers van misbruik het niet altijd meteen melden... 8)7


De opmerking waarvan je weet dat'ie komt als je ook maar enigszins kritisch durft te zijn over het onderwerp/programma.

Ik snap de kritiek niet helemaal. Dit is hoe onderzoeksjournalistiek werkt :?. Wat had Tim moeten doen, iedere beschuldigde persoon een brief moeten schrijven met wat hij gevonden heeft en hen de kans geven daarop te reageren?

Oh wacht, dat heeft ie gedaan.


chevax schreef:
_San87_ schreef:
Dus nee, ik denk niet dat dit BNNVARA op tv meer reclame inkomsten geeft. Via YouTube genereert het wel meer inkomsten, maar dat komt puur door de hoeveelheid mensen die dit gaan kijken, niet omdat er opeens meer bedrijven willen sponsoren.


Nee, zo werk het niet volledig (is mijn werk, dus ik weet helaas eigenlijk teveel van alle trucjes waarop bedrijven echt wel geld weten te maken van álle onderwerpen, on- en offline).

Nou goed, laten we zeggen dat ze er wat meer geld door binnen harken, is dat echt zo erg? Een programma maken kost ook gewoon geld, ze doen goed werk met dit programma, dat mag toch wel wat opleveren?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:58

chevax schreef:
Shadow0 schreef:
Echt zo vreemd dat slachtoffers van misbruik het niet altijd meteen melden... 8)7


De opmerking waarvan je weet dat'ie komt als je ook maar enigszins kritisch durft te zijn over het onderwerp/programma.


Maar stel: een 17-jarige leest hier mee en heeft ook nare ervaringen. Heb jij dan het idee dat jouw opmerkingen helpen om het bespreekbaar te maken? Helpen om te begrijpen wanneer dingen ongepast zijn en dat aan te geven?
Want dat lijkt mij eigenlijk het belangrijkst: dat we zorgen dat mensen die dit overkomt al in een vroeg stadium WEL andere keuzes hebben dan niks zeggen en doen alsof het niet bestaat.

Uiteindelijk blijven dit soort problemen langdurig bestaan omdat er een heleboel niet-betrokkenen prima duidelijk maken dat ze zich er ook niet mee gaan bemoeien, je geen steun zullen geven, en je niet gaan geloven. Het gedrag zelf is uiteindelijk het kwalijkst, maar kan zo lang doorgaan omdat er mensen zijn die alles in twijfel trekken en daarmee de situatie van het misbruik in stand houden.

En daarnaast: vreemd dat je vindt dat men niemand mag beschuldigen maar hier wel de integriteit van Boos in twijfel gaat trekken met halve toespelingen. Doe dat dan ook niet.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:00

Maar het is toch ook hartstikke raar dat hij 'wat een lekker geil broekje' heeft gezegd?
Dat slaat toch helemaal nergens op en is gewoon onfatsoenlijk, helemaal in zo'n setting

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:07

chevax schreef:
[***] schreef:
Nou als ik voor mezelf spreek... nee, ik maak nooit een opmerking die gezien kan worden als seksueel overschrijdend of die op het randje is. Dat vind ik niet nodig.

En over die opmerking, als je hem in een andere context met ook machtsverhouding plaatst. Hoe zou je het vinden als een docent dat tegen een student zegt? (Even op basis van iemand die ook meerderjarig is om het een beetje vergelijkbaar te houden)


Tussen een docent en een leering is ook geen gelijkwaardige relatie, is altijd afhankelijkheid. Dus fout! Maar heb jij echt nog nooit met een vriend of vriendin gepraat over iemand en gezegd "dat vind ik zo'n lekker ding"?


Wat ik niet begrijp is dat je komt met: 'heb jij nooit dit of dat gezegd. Daar gaat het nu niet om toch? Of is het dan minder erg?

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:14

Het lijkt me iets heel anders dat je met een vriendin praat over iemand die je "een lekker ding" vindt, dan dat je een seksueel getinte opmerking maakt tégen iemand waarbij je ook nog een machtspositie hebt. Dat is toch een vreemde vergelijking?

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:27

chevax schreef:
Shadow0 schreef:
Echt zo vreemd dat slachtoffers van misbruik het niet altijd meteen melden... 8)7


De opmerking waarvan je weet dat'ie komt als je ook maar enigszins kritisch durft te zijn over het onderwerp/programma.


Ik vraag me echt af hoe snel jij denkt dat zo'n onderzoek dan kan worden gedaan.
Afgelopen zomer deed BOOS de oproep aan "mensen die gewerkt hebben bij- of meegedaan aan een talentenshow in Nederland en daar dingen meegemaakt, gezien of gehoord hebben die niet door de beugel kunnen". De oproep kwam er, nadat er bij de redactie van BOOS meerdere gelijkaardige verhalen hierover waren binnengekomen.
Vervolgens duurt het even dat er reacties binnen komen. Uiteindelijk zo'n 40 en vervolgens moet je die 40 verhalen zorgvuldig onderzoeken, want je kunt het je niet veroorloven om bij zo'n grote zaak met valse aantijgingen te komen. Daar gaat echt wel even wat tijd overheen. Vervolgens moet er hoor en wederhoor zijn. En in de periode dat dan de uitzending nog moet worden gemaakt kiezen RTL/ITV ervoor om zelf maar met het verhaal naar buiten te komen.
Of het onderzoek korter had gekund; dat denk ik niet.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:31

Ik heb al spijt dat ik heb gedurfd om hier te posten. Een woord als kritisch mag niet in combinatie met het onderwerp. Want je begint met 17-jarigen die zich door mijn posts niet durven uitspreken en wrs eindigt bij “mensen als jij houden dit in stand”. Als het over beschuldigingen van misbruik gaat, mag je, nee, móét je direct zeggen dat het verschrikkelijk is wat X heeft gedaan. Terwijl er niemand weet wat er is gedaan, gezegd of gebeurd. Want anders ben je niet empatisch, ben je hard, belemmer je jonge mensen bij het uitspreken van. Heb je wel eens aan de andere kant gestaan? Dat er tegen je gezegd wordt “als jij die zaak tegen mij niet stopt, dan zeg ik dat persoon Z uit jouw familie dit en dat met me heeft gedaan”? En ja, ik vind het verschrikkelijk dat er (jonge) mensen tegen hun wil in bepaalde situaties worden gebracht. En ja, ik vind dat daders moeten worden gestraft. En ja, ik vind tegelijkertijd ook dat je ook of misschien wel júíst in zulke zaken ontzettend zorgvuldig te werk moet gaan. En nee, ik denk niet dat de media helpt om het bespreekbaar te maken. Juist niet. En ik vind ook dat je met álle partijen rekening moet houden, totdat onomstotelijk vaststaat wat er is gebeurd. Dat is een nuance die sinds vorig weekend volledig ontbreekt. Want er zijn een boel personen, gezinnen en carrières geknakt in deze gigantische storm. En tot alles bekend is en er zonder winstbejag (geldelijk, imago, etc) over gepraat wordt, je erg voorzichtig moet zijn met uitspraken als “waar rook is, is vuur”. Je kunt deze post ook opvatten zoals je wilt. Maar dit is hoe ik erover denk: tot de bodem uitzoeken door partijen die er op geen enkele manier “profijt” van hebben en hopen dat eventuele daders goed worden gestraft. En juist dat woordje “eventuele “ is waar iedereen over valt.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:33

[quote="Babootje"]

Dan snap je me absoluut niet: ik vind het juist bijzonder snel dat je in een relatief korte periode dit allemaal kunt realiseren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:34

chevax schreef:
Dan snap je me absoluut niet: ik vind het juist bijzonder snel dat je in een relatief korte periode dit allemaal kunt realiseren.

Oh, ik dacht ook dat je vond dat het allemaal maar langzaam ging, sorry.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:39

chevax schreef:
En ja, ik vind tegelijkertijd ook dat je ook of misschien wel júíst in zulke zaken ontzettend zorgvuldig te werk moet gaan.

Als je dat belangrijk vindt dan past het toch niet om aan te komen met beschuldigingen over commerciele zaken bij Boos?

Citaat:
Want er zijn een boel personen, gezinnen en carrières geknakt in deze gigantische storm.


Het meeste is voor zover ik na kan gaan niet geknakt door de storm, maar geknakt door het gedrag. Dat was al mis. BOOS heeft dat wel aan het licht gebracht, maar niet veroorzaakt.

Citaat:
En tot alles bekend is en er zonder winstbejag (geldelijk, imago, etc) over gepraat wordt, je erg voorzichtig moet zijn met uitspraken als “waar rook is, is vuur”.


Die uitspraak is dan ook niet gedaan. In elk geval niet door mij.

Citaat:
Je kunt deze post ook opvatten zoals je wilt. Maar dit is hoe ik erover denk: tot de bodem uitzoeken door partijen die er op geen enkele manier “profijt” van hebben en hopen dat eventuele daders goed worden gestraft. En juist dat woordje “eventuele “ is waar iedereen over valt.


Daar denken we dan zeker anders over. De straf is uiteindelijk hooguit het gevolg, en dan ben je al te laat om de schade te voorkomen. Ik vind het veel relevanter dat dit soort dingen steeds eerder gestopt worden. En dat doe je niet met heel lang wachten en dan straffen, maar door alert te zijn op rare omgangsnormen.

Wat dat betreft, ik vind het ook niet zo belangrijk om te weten wie een uitspraak gedaan heeft - ik ga er vanuit dat dat wel uitgezocht wordt. Maar wat ik heel vreemd vind is dat je het niet alleen maar over de personen hebt, maar dat je ook doet alsof een uitspraak over een geil broekje als uitspraak niet per se fout of raar hoeft te zijn. (Want dat zou iedereen doen (ik niet), of haalt iemands leven niet overhoop ofzo.)
Dan gaat het niet alleen over het beschermen van mensen die misschien onschuldig zijn, maar om het goedpraten van gedrag. En dat is een hele andere keuze.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:48

Chevax ik vind dat je gewoon hier je mening kunt uiten, wat die ook is? Ja het is een forum en soms krijg je een opmerking terug die niet zo fijn is. Maak het bespreekbaar en blijf inhoudelijk, dan lost het wel weer op.
Volgens mij zijn er meer mensen hier die vinden dat je (in alg zin) op je woorden moet letten en mensen niet op voorhand moet veroordelen. Potentiële daders niet, en potentiële slachtoffers niet.
Ik vind dat wel althans, en als ik daarin eens over de schreef zou gaan hoop ik dat iemand mij daar ook op aanspreekt. Zo hou je elkaar op het rechte pad.
Maar het overal over eens worden is geen doel. Dat is niet realistisch en ook niet nodig.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:50

Er zou in dit soort settingen gewoon een laagdrempelig benaderbaar contactpersoon moeten zitten waar iedereen terecht kan met een nare en/of rare ervaring, zonder gevaar voor represailles. (Hoewel dat wellicht lastig zal zijn).

Dat wanneer iemand een rare opmerking tegen je maakt, je dat bij die contactpersoon kan melden, ze blij zijn dat je die moeite neemt, en dat zij er dan wat mee doen. Dat je gewoon kan vragen "Dit is er gebeurd, misschien is het onschuldig maar ik voelde me er niet prettig bij".

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:52

@Shadow, ik quote even niet alles, dan wordt het zo'n lap.
- Boos: nee, ik denk alleen dat er veel wordt gedacht dat het wel zo zal zijn omdat Boos ermee komt en Boos geen commerciële belangen zou hebben.
- geknakt door de storm veroorzaakt door het gedrag
- waar rook is, is vuur: die opmerking is niet door jou gedaan, maar kijk eens online? Mensen smullen hier gewoon van en gebruike dit als excuus om maar de meest idiote dingen te roepen en als feit te poneren.
- je vindt ook dat schade moet worden voorkomen. Maar het deel van mijn post da er ook een andere kant is die schade kan hebben doordat er wordt gedreigd met zulke beschuldigingen, gaat niemand op in. En dat gebeurt ook een stuk vaker dan men wil geloven
- geil broekje: natuurlijk is het vreemd als een volwassen man in een werkrelatie zoiets zegt. Maar zou jij daar echt zoveel gewicht aan hangen, kijkend als losstaand feit? Ik vind zo'n opmerking bijzonder, maar niet schadelijk. Maar ik denk niet dat ik kan uitleggen wat ik bedoel.

Ik hoop niet dat je bedoelt dat ik gedrag goedpraat, dat doe ik juist niet. Alleen probeer ik alle kanten te zien en niet meteen te oordelen op basis van info die ik gewoon niet heb. Ik hoop toch echt niet dat dat wordt gezien als goedpraten.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:53

pmarena schreef:
Er zou in dit soort settingen gewoon een laagdrempelig benaderbaar contactpersoon moeten zitten waar iedereen terecht kan met een nare en/of rare ervaring, zonder gevaar voor represailles. (Hoewel dat wellicht lastig zal zijn).

Dat wanneer iemand een rare opmerking tegen je maakt, je dat bij die contactpersoon kan melden, ze blij zijn dat je die moeite neemt, en dat zij er dan wat mee doen. Dat je gewoon kan vragen "Dit is er gebeurd, misschien is het onschuldig maar ik voelde me er niet prettig bij".


Dit is één van de zinnigste en meest down to earth commentaren die ik hier lees.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:53

Nee, ik vind dat je best wel een punt hebt.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:56

_San87_ schreef:
chevax schreef:
Dan snap je me absoluut niet: ik vind het juist bijzonder snel dat je in een relatief korte periode dit allemaal kunt realiseren.

Oh, ik dacht ook dat je vond dat het allemaal maar langzaam ging, sorry.


Nee, ik vind het juist heel snel. Je hebt het over een paar maanden en ik lees (maar ja, ook dat is dus ook maar wat ik lees online) dat iedereen zich kon melden en op basis van 14 vragen is gescreend. Imo kun je een zedenzaak (want zo wordt het gebracht) niet op een paar maanden rond hebben. En ja, mensen kunnen nu zeggen "dat is niet de taak van Boos, maar van het OM". Dat klopt. Maar Boos claimt wél dat er schandelijk misbruik heeft plaatsgevonden. Dus ik hoop, voor alle partijen, dat het onderzoek goed, gedegen en puur is gedaan.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:57

Chevax, ik ben het helemaal met je eens. Zo sta ik er ook in. Ik vind een opmerking als ‘wat heb jij een geil broekje aan’ nu niet bepaald wereldschokkend. Maar dan doe je volgens de meesten hier weer aan victim blaming.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:58


chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:01

Fitzroy schreef:
Chevax, ik ben het helemaal met je eens. Zo sta ik er ook in. Ik vind een opmerking als ‘wat heb jij een geil broekje aan’ nu niet bepaald wereldschokkend. Maar dan doe je volgens de meesten hier weer aan victim blaming.


Bedankt. Het is moeilijk om uit te leggen dat je meevoelt met slachtoffers, maar sommige dingen niet heel wereldschokkend vindt. Maar dan moet je ook meteen zeggen dat je het wel ongepast vindt. Dat vind ik ook, maar nog steeds niets om een zedenzaak aan op te hangen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:03

chevax schreef:
_San87_ schreef:

Oh, ik dacht ook dat je vond dat het allemaal maar langzaam ging, sorry.


Nee, ik vind het juist heel snel. Je hebt het over een paar maanden en ik lees (maar ja, ook dat is dus ook maar wat ik lees online) dat iedereen zich kon melden en op basis van 14 vragen is gescreend. Imo kun je een zedenzaak (want zo wordt het gebracht) niet op een paar maanden rond hebben. En ja, mensen kunnen nu zeggen "dat is niet de taak van Boos, maar van het OM". Dat klopt. Maar Boos claimt wél dat er schandelijk misbruik heeft plaatsgevonden. Dus ik hoop, voor alle partijen, dat het onderzoek goed, gedegen en puur is gedaan.

Ca vijf maanden. Ik weet niet in hoeverre dat langzaam of snel is, ik denk dat het vooral afhangt van de verhalen en bijbehorende bewijzen. Hoe meer bewijs, hoe makkelijker/sneller je de info geverifieerd bij elkaar hebt. Dan is die maanden fulltime onderzoeken best een poos tijd waar je veel kunt verwerken.

In 14 dagen screenen, ik weet wederom niet of dit snel of langzaam is. Als er tien man fulltime aan het screenen is, dan kun je veel werk verzetten.

BOOS claimt inderdaad dat er schandelijk misbruik plaats heeft gevonden en ik hoop inderdaad ook dat dat goed is gebeurd. En mijn gevoel zegt dat ze dat gedaan hebben.


chevax schreef:
Fitzroy schreef:
Chevax, ik ben het helemaal met je eens. Zo sta ik er ook in. Ik vind een opmerking als ‘wat heb jij een geil broekje aan’ nu niet bepaald wereldschokkend. Maar dan doe je volgens de meesten hier weer aan victim blaming.


Bedankt. Het is moeilijk om uit te leggen dat je meevoelt met slachtoffers, maar sommige dingen niet heel wereldschokkend vindt. Maar dan moet je ook meteen zeggen dat je het wel ongepast vindt. Dat vind ik ook, maar nog steeds niets om een zedenzaak aan op te hangen.

Het hangt natuurlijk niet alleen aan ongepaste opmerkingen, he.