Voice of Holland 2022 stilgelegd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:57

IMANDRA schreef:
Wildgirl schreef:
@shadow, nee geen speculaties maar wel realistisch. Ik zeg niet dat ze liegen maar geen aangifte doen in dit soort zaken is vaak getriggerd door angst.
Angst om het te moeten herbeleven, angst voor het besef dat het 'echt' is, angst voor bekendheid en/of publiciteit.
Dat rijmt niet met op RTL4 je acte de présence maken op deze wijze.
Daar zet ik dan mijn vraagtekens bij.



En ja, ik denk inderdaad dat de 'schade' meevalt en dat er ongetwijfeld zaken hebben plaatsgevonden die discutabel waren/bestraft moeten worden echter is de wijze waarop dit nu verloopt een heksenjacht aan het worden in plaats van een gedegen proces.
En men smult daarvan. Vreselijk vind ik dat.

@san87, kun je mij uitleggen waarom je ervan geniet dat soort media te volgen? Niet als aanval bedoeld maar ik begrijp dat oprecht niet.

Overigens durf ik te beweren dat ik weet waarover ik praat, ik ben jarenlang vrijwilliger geweest voor slachtofferhulp in zedenzaken.



Of je geeft jezelf de schuld door het taboe wat eromheen hangt. Want je hebt wel gereageerd op zijn appjes, en hem misschien onbewust aangemoedigd.. Waardoor je geen aangifte doet.

En dan hoor je ineens dat er een onderzoek is waarbij dit wordt besproken, en dankzij dat en therapie bedenk jij je dat het misschien toch niet jouw schuld is en dat het voor anderen wel goed kan zijn om je toch uit te spreken. Als voorbeeld.


Ik zou niet graag in de schoenen staan van een hulpverlener of OvJ die moet oordelen over wanneer "instemming" veranderde in "weerstand". De lijn is denk ik heel erg dun. En ja, ik ga nu uit van iets waar in eerste instantie instemming was, wat niet wil zeggen dat dat hier ook was. Ik vind het moeilijk praten omdat je zo moet uitleggen wat je bedoelt.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:59

_San87_ schreef:
Hoe weet je dat het er 14 zijn dan? Want ik vind het ook niet erg veel, idd.

Twitter volg ik niet, dus geen idee :o.


Wacht, ik probeer dat even terug te vinden. En wat Twitter: houden zo. Ik moet helaas voor mijn werk er actief zijn, mijn privé-account is allang verleden tijd.

*edit* op mijn laptop niet terug te vinden, alle artikelen zitten achter betaalmuren. Op mijn tel kan ik die omzeilen, maar dat bokt weer niet makkelijk. Zodra ik het linkje vind, plaats ik het.
Laatst bijgewerkt door chevax op 19-01-22 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:04

@chevax, die lijn is ook flinterdun. Zelfs bij keihard bewijs in de vorm van spermasporen bijvoorbeeld volgt er slechts in 60% een veroordeling.
Wat overigens ook vaak een reden is om geen aangifte te doen 'gezien het toch niet helpt'.
Intriest.

Mijn vermoeden hierin is idd dat het niet om daadwerkelijke verkrachting gaat, de kans dat beide heren veroordeeld worden door het OM is daarom uitermate gering.
Hun carrière is daarintegen wel onherroepelijk beschadigt en dat zou er zelfs nog wel voor kunnen zorgen dat men de rollen om gaat draaien en de dames die aangifte doen smaad ten laster gaan leggen.
Maargoed, het blijft afwachten en het blijft een verdrietige zaak die alleen maar verliezers kent.

Jis_

Berichten: 11588
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:04

Dat roddelpraat opgezocht, dikke nee voor mij

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:06

chevax schreef:
Ik zou niet graag in de schoenen staan van een hulpverlener of OvJ die moet oordelen over wanneer "instemming" veranderde in "weerstand". De lijn is denk ik heel erg dun. En ja, ik ga nu uit van iets waar in eerste instantie instemming was, wat niet wil zeggen dat dat hier ook was. Ik vind het moeilijk praten omdat je zo moet uitleggen wat je bedoelt.

Is dat niet iets waar ze voor opgeleid zijn, ze hebben, neem ik aan, geleerd waar ze op moeten letten in verhalen, inconsistenties oid. Naast de eventuele bewijsvoering natuurlijk.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:06

chevax schreef:
Ik zou niet graag in de schoenen staan van een hulpverlener of OvJ die moet oordelen over wanneer "instemming" veranderde in "weerstand". De lijn is denk ik heel erg dun.


Voor hulpverleners lijkt me dat sowieso niet zo moeilijk: de beleving van de persoon is belangrijk.

Voor een OvJ is het wellicht iets lastiger, maar tegelijkertijd: machtsonevenwicht. Het doet er helemaal niet toe of een jonge meid 'instemming' of 'weerstand' toonde als de situatie al voor het begin zo was dat seksueel getinte zaken er helemaal niets te zoeken hebben.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:07

Wildgirl schreef:
Hun carrière is daarintegen wel onherroepelijk beschadigt en dat zou er zelfs nog wel voor kunnen zorgen dat men de rollen om gaat draaien en de dames die aangifte doen smaad ten laster gaan leggen.


Dit is gelukkig helemaal geen speculatie...

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:08

Shadow0 schreef:
chevax schreef:
Ik zou niet graag in de schoenen staan van een hulpverlener of OvJ die moet oordelen over wanneer "instemming" veranderde in "weerstand". De lijn is denk ik heel erg dun.


Voor hulpverleners lijkt me dat sowieso niet zo moeilijk: de beleving van de persoon is belangrijk.

Voor een OvJ is het wellicht iets lastiger, maar tegelijkertijd: machtsonevenwicht. Het doet er helemaal niet toe of een jonge meid 'instemming' of 'weerstand' toonde als de situatie al voor het begin zo was dat seksueel getinte zaken er helemaal niets te zoeken hebben.


Tja, dat kan als de wereld zo zwart wit is als je hem blijkbaar ziet. Maar ze krijgen een boel zaken op hun bordje waarbij "dader" en slachtoffer een volwaardige relatie hebben, maar door anderen worden gemeld omdat de één meerderjarig en de ander minderjarig is. En heb je het over een 15- en een 38-jarige, dan klinkt het heel anders dan een 17- en 24-jarige. Dus ja, het lijkt mij wel moeilijk.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:09

Shadow0 schreef:
Wildgirl schreef:
Hun carrière is daarintegen wel onherroepelijk beschadigt en dat zou er zelfs nog wel voor kunnen zorgen dat men de rollen om gaat draaien en de dames die aangifte doen smaad ten laster gaan leggen.


Dit is gelukkig helemaal geen speculatie...


Nee, dat is geen speculatie. Denk je echt dat er nog één platenmaatschappij met Marco Borsato aan de slag gaat?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:10

Wildgirl schreef:
@chevax, die lijn is ook flinterdun. Zelfs bij keihard bewijs in de vorm van spermasporen bijvoorbeeld volgt er slechts in 60% een veroordeling.
Wat overigens ook vaak een reden is om geen aangifte te doen 'gezien het toch niet helpt'.
Intriest.

Mijn vermoeden hierin is idd dat het niet om daadwerkelijke verkrachting gaat, de kans dat beide heren veroordeeld worden door het OM is daarom uitermate gering.
Hun carrière is daarintegen wel onherroepelijk beschadigt en dat zou er zelfs nog wel voor kunnen zorgen dat men de rollen om gaat draaien en de dames die aangifte doen smaad ten laster gaan leggen.
Maargoed, het blijft afwachten en het blijft een verdrietige zaak die alleen maar verliezers kent.


Ik ben het helemaal met je eens dat er een heleboel verliezers zijn. En jij zult ook het nodige hebben gehoord tijdens je jaren in de hulpverlening...

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:11

Shadow0 schreef:
chevax schreef:
Ik zou niet graag in de schoenen staan van een hulpverlener of OvJ die moet oordelen over wanneer "instemming" veranderde in "weerstand". De lijn is denk ik heel erg dun.


Voor hulpverleners lijkt me dat sowieso niet zo moeilijk: de beleving van de persoon is belangrijk.

Voor een OvJ is het wellicht iets lastiger, maar tegelijkertijd: machtsonevenwicht. Het doet er helemaal niet toe of een jonge meid 'instemming' of 'weerstand' toonde als de situatie al voor het begin zo was dat seksueel getinte zaken er helemaal niets te zoeken hebben.


En wat zou de ten laste legging dan moeten worden? 'Vervelende dingen zeggen met voorbedachte rade'?

Echt, ik speculeer niet. Ik geef wel aan wat ik verwacht dat er gaat gebeuren.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:16

Maar dat gaan de ten laste legging natuurlijk ook helemaal niet worden. De 'vervelende' dingen die gezegd zijn waar je nu van alles over leest is alleen maar ter onderbouwing van de 'echte' verhalen. Als ondersteuning van de grotere verhalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:17

Wildgirl schreef:
Shadow0 schreef:


Voor hulpverleners lijkt me dat sowieso niet zo moeilijk: de beleving van de persoon is belangrijk.

Voor een OvJ is het wellicht iets lastiger, maar tegelijkertijd: machtsonevenwicht. Het doet er helemaal niet toe of een jonge meid 'instemming' of 'weerstand' toonde als de situatie al voor het begin zo was dat seksueel getinte zaken er helemaal niets te zoeken hebben.


En wat zou de ten laste legging dan moeten worden? 'Vervelende dingen zeggen met voorbedachte rade'?

Echt, ik speculeer niet. Ik geef wel aan wat ik verwacht dat er gaat gebeuren.

We weten (nog) niet wat de aangifte tegen Ali B. inhoudt. John vd Heuvel had het over een zedenmisdrijf.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:18

Nogmaals, dat probeerde ik eerder ook al aan te halen

Sexueel overschrijdend gedrag is nog niet direct strafbaar handelen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:18

chevax schreef:
Ik zou niet graag in de schoenen staan van een hulpverlener of OvJ die moet oordelen over wanneer "instemming" veranderde in "weerstand". De lijn is denk ik heel erg dun. En ja, ik ga nu uit van iets waar in eerste instantie instemming was, wat niet wil zeggen dat dat hier ook was. Ik vind het moeilijk praten omdat je zo moet uitleggen wat je bedoelt.


Die instemming is er nooit geweest. Dat is het probleem. Ze werd naar eigen zeggen overrompeld en heeft zichzelf vervolgens daar de schuld van gegeven. Dáárom heeft ze niet eerder aan de bel getrokken en dáárom is er nog geen aangifte gedaan.

Of een hulpverlener of OvJ dat goed kan beoordelen daar gaat het me niet om. Jij insinueert dat ze niet oprecht zou zijn omdat haar gedrag anders is geweest dan jij gewend bent. En dat vind ik niet terecht.

Wildgirl schreef:
@chevax, die lijn is ook flinterdun. Zelfs bij keihard bewijs in de vorm van spermasporen bijvoorbeeld volgt er slechts in 60% een veroordeling.
Wat overigens ook vaak een reden is om geen aangifte te doen 'gezien het toch niet helpt'.
Intriest.

Mijn vermoeden hierin is idd dat het niet om daadwerkelijke verkrachting gaat, de kans dat beide heren veroordeeld worden door het OM is daarom uitermate gering.
Hun carrière is daarintegen wel onherroepelijk beschadigt en dat zou er zelfs nog wel voor kunnen zorgen dat men de rollen om gaat draaien en de dames die aangifte doen smaad ten laster gaan leggen.
Maargoed, het blijft afwachten en het blijft een verdrietige zaak die alleen maar verliezers kent.


Dat er volgens de letter van de wet geen verkrachting is geweest, wil natuurlijk niet zeggen dat er sprake is van smaad en laster. En dat hun carrière onherroepelijk is beschadigd vind ik -indien alles klopt- wel terecht. Ook wanneer je juridisch niet over de schreef gaat kan je nog flink fout zitten. Kom op nou.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:20

Shiloh schreef:
Nogmaals, dat probeerde ik eerder ook al aan te halen

Sexueel overschrijdend gedrag is nog niet direct strafbaar handelen.

Heb je het tegen mij? Of algemeen?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:21

IMANDRA schreef:
chevax schreef:
Ik zou niet graag in de schoenen staan van een hulpverlener of OvJ die moet oordelen over wanneer "instemming" veranderde in "weerstand". De lijn is denk ik heel erg dun. En ja, ik ga nu uit van iets waar in eerste instantie instemming was, wat niet wil zeggen dat dat hier ook was. Ik vind het moeilijk praten omdat je zo moet uitleggen wat je bedoelt.


Die instemming is er nooit geweest. Dat is het probleem. Ze werd naar eigen zeggen overrompeld en heeft zichzelf vervolgens daar de schuld van gegeven. Dáárom heeft ze niet eerder aan de bel getrokken en dáárom is er nog geen aangifte gedaan.

Of een hulpverlener of OvJ dat goed kan beoordelen daar gaat het me niet om. Jij insinueert dat ze niet oprecht zou zijn omdat haar gedrag anders is geweest dan jij gewend bent. En dat vind ik niet terecht.
.


In de huidige wet doet het wel of niet instemmen er niet eens toe. De crux of het strafbaar is zit momenteel (nog) in dwang en het wegnemen van keuze/mogelijkheid te onttrekken.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:22

IMANDRA schreef:
chevax schreef:
Dat er volgens de letter van de wet geen verkrachting is geweest, wil natuurlijk niet zeggen dat er sprake is van smaad en laster. En dat hun carrière onherroepelijk is beschadigd vind ik -indien alles klopt- wel terecht. Ook wanneer je juridisch niet over de schreef gaat kan je nog flink fout zitten. Kom op nou.


Ik ben het helemaal eens met je stelligheid. Maar... werkt die ook andersom? Want ook als er blijkt dat er door bepaalde mensen niks of niks strafbaars is gedaan, is toch hun carrière kapot. Geen enkel bedrijf verbindt zich aan iemand die altijd die *zweem van* rond zich draagt. Je zegt het zelf: -indien alles klopt-

*edit* sorry, quote verkloot, maar weet niet hoe 'm te fixen. Sorry!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:23

_San87_ schreef:
Shiloh schreef:
Nogmaals, dat probeerde ik eerder ook al aan te halen

Sexueel overschrijdend gedrag is nog niet direct strafbaar handelen.

Heb je het tegen mij? Of algemeen?


Algemeen. Ik merk dat er alsmaar over en weer gaat rond OvJ, zedenzaken, aangiftes. Zo helder is het niet. Die advocate bij Beau zei ook dat Nienke zeker aangifte kan doen, maar of wat haar is gebeurd ook strafbaar was is van veel factoren afhankelijk en haar eerste ingeving was dat het lastig zou zijn voor een ovj.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:24

Shiloh schreef:
_San87_ schreef:

Heb je het tegen mij? Of algemeen?


Algemeen. Ik merk dat er alsmaar over en weer gaat rond OvJ, zedenzaken, aangiftes. Zo helder is het niet. Die advocate bij Beau zei ook dat Nienke zeker aangifte kan doen, maar of wat haar is gebeurd ook strafbaar was is van veel factoren afhankelijk en haar eerste ingeving was dat het lastig zou zijn voor een ovj.

Duidelijk, thanks :).

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:24

De 3e persoon "in the picture' is de regisseur van the Voice Martijn Nieman. Een uber viezerik heb ik begrepen.
Check de Insta van Yvonne Coldeweijer. Weliswaar een juice channel maar haar reputatie is het toch altijd weer juist te hebben.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:26

chevax schreef:
IMANDRA schreef:
Dat er volgens de letter van de wet geen verkrachting is geweest, wil natuurlijk niet zeggen dat er sprake is van smaad en laster. En dat hun carrière onherroepelijk is beschadigd vind ik -indien alles klopt- wel terecht. Ook wanneer je juridisch niet over de schreef gaat kan je nog flink fout zitten. Kom op nou.


Ik ben het helemaal eens met je stelligheid. Maar... werkt die ook andersom? Want ook als er blijkt dat er door bepaalde mensen niks of niks strafbaars is gedaan, is toch hun carrière kapot. Geen enkel bedrijf verbindt zich aan iemand die altijd die *zweem van* rond zich draagt. Je zegt het zelf: -indien alles klopt-


Persoonlijk ben ik van mening dat die mensen dan gewoon nog naar een platenmaatschappij moeten kunnen stappen, nog gewoon aan het werk kunnen. Indien ze echt onschuldig zijn bedoel ik, en er niet sprake is van "we kunnen het juridisch niet vervolgen maar je zit wel fout". Dus bijvoorbeeld, iemand wordt volledig ten onrechte beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag met aanranding tot gevolg.

Of dat de werkelijkheid is, vast niet. Maar goed, ik ben andersom dus inderdaad net zo stellig.

MAAR. Stel hij wordt niet vervolgd, wat hij heeft gedaan is juridisch niet strafbaar. Maar er ligt genoeg bewijs op tafel voor niet-strafbaar maar wél grensoverschrijdend gedrag (incl. eigen bekentenis) –dan vind ik een kapotte carrière daar een niet heel gek gevolg van. Eigen schuld, dikke bult. Wie z'n billen brandt moet op de blaren zitten. Enzo.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 19-01-22 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110673
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:26

Die berichten over Martijn Nijman heb ik ook gelezen.
Naast The Voice regisseerde hij ook Idols, Popstars, X-Factor en Superkids.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:27

IMANDRA schreef:
Persoonlijk ben ik van mening dat die mensen dan gewoon nog naar een platenmaatschappij moeten kunnen stappen, nog gewoon aan het werk kunnen. Indien ze echt onschuldig zijn bedoel ik, en er niet sprake is van "we kunnen het juridisch niet vervolgen maar je zit wel fout". Dus bijvoorbeeld, iemand wordt volledig ten onrechte beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag met aanranding tot gevolg.

Of dat de werkelijkheid is, vast niet. Maar goed, ik ben andersom dus inderdaad net zo stellig.

MAAR. Stel hij wordt niet vervolgd, wat hij heeft gedaan is juridisch niet strafbaar. Maar er ligt genoeg bewijs op tafel (incl. eigen bekentenis) dan vind ik een kapotte carrière daar een niet heel gek gevolg van. Eigen schuld, dikke bult. Wie z'n billen brandt moet op de blaren zitten. Enzo.


Klopt allemaal, ook over eigen schuld, dikke bult. Maar wat nu als het geen eigen schuld is? Dan hebben we met zn allen mensen veroordeeld op basis van roddels zoals dat kanaal van die Yvonne.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:28

@imandra, wat jij en ik vinden is eigenlijk niet relevant, zeker niet als je kijkt naar het eventuele proces wat gaat volgen.
Je trekt het naar je eigen beleving, stel nou dat het niet klopt, of allemaal zwaar overdreven is en er uitsluitend een keer een foute opmerking heeft plaatsgevonden. Is het dan terecht dat iemand zijn carrière weg is? Een. Carrière waarin hij ook heel veel mooie/goede dingen voor anderen doet?
Ongeacht wat het proces gaat aantonen en wat een eventuele straf gaat zijn, ook al blijkt hij onschuldig, hij zal voortaan als paria door het leven gaan.

En nee, niet anders dan ik gewend ben. Anders dan praktisch alle slachtoffers hiermee omgaan op basis van onderzoek. Totdat er geld bij komt kijken(vanuit overheid, dader of publiciteit). Dan verandert het slachtoffer helaas heel vaak in zijn of haar verhaal/beleving. Ik heb meiden letterlijk met een lampje boven hun hoofd zien switchen in hun aangifte als ze in de gaten kregen dat er geld aanwezig was bij de tegenpartij(ook BN'er overigens). Helaas werkt het vaak zo, imo net zo triest!