Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:39

Veel geld ook! Dacht trouwens dat die opleiding ook een kortdurende cursus was?

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:40

Klopt maar daardoor kreeg de belastingdienst inzicht want na die opleiding moest je ook belastingaangifte doen...

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:57

Echwel schreef:
Er is ook degelijk misbruik gemaakt
Opa en oma's rekenden op papier geld,maar eigenlijk kregen ze niks.
Toen is en een verplichte mbo opleiding daarvoor gekomen


Voorzichtig zijn Echwel. DAT werkveld ken ik erg goed. Er zijn nogal wat opa's en oma's die (een deel) van hun baan opzeiden om op te passen (veelal mensen uit de zorg cq onderwijs/ kinderopvang) die altijd al aan alle voorwaarden hebben voldaan en oppassen en gewoon als een erkende gastouder betaald zijn en dit ook heel erg hard nodig hadden daar één inkomen geheel of gedeeltelijk wegviel.

De meeste opa's en oma's die het geld niet nodig hebben vragen het ook niet aan en vroegen het ook niet aan.

De overheid is nl door de organisatie waar ik bij hoorde, meermalen gewaarschuwd voor een aantal malafide bureaus met suggesties hoe dit voorkomen kan worden daar hun eigen regels niet deugden. Veels en veels te laat werden de regels verandert (tot onze grote vreugde toen die veranderingen er eindelijk kwamen) , zoals bv dat de opvanguren niet gekoppeld waren vroeger aan de werkuren inclusief reistijd. Wij hebben gelijk besloten dat iedereen bij ons, alleen werkgerelateerde uren kon opgeven inclusief een half uur reistijd. Alleen als echt aangetoond kon worden dat het werk bv een uur verder op lag, mocht men daarvan afwijken.
Pas veel later heeft de overheid deze suggestie overgenomen, maar er waren bureaus die de ouders vertelden dat ze onbeperkt konden declareren, Zo afschuwelijk.
En dan zag je het mooie van de mens. Veel ouders lieten verschillende bureaus komen, en bleven vrijwel allemaal bij mij hangen, vanwege deze regels en ik heb berekeningen gezien van andere bureaus waar je stijl van achterover viel en dat allemaal gecommuniceerd werd door de directie met onze overheid. "Ze konden daar niets aan doen". De meeste ouders en hun gastouders spraken daar schande van. En daar dus gezien hoe goed mensen ook kunnen zijn.

Het verdienen van opa's en oma's vond vrijwel alleen maar bij arme ouders plaats en bij opa's en oma's die weinig te makken hadden. Anders was het gewoon niet voordelig gezien de eigen bijdrage die ouders moesten betalen en de belasting die opa en oma's moesten betalen.

Alle opa's en oma's net als alle gastouders moesten gewoon via de bank door de ouders betaald worden. Anders waren ze strafbaar en zover ik weet deed ook iedereen dat.
Veel opa's en oma's die dit deden (bij mij) zaten in de schuldsanering en konden er zo uitkomen, of konden leuk opa en oma zijn doordat ze cadeautjes konden komen voor de kleintjes. En er waren opa en oma's die het minder nodig hadden maar zaten met een jonge dochter die zwanger was geraakt en alleen staand met weinig of geen inkomen hetzij dat ze nog studeerde of een klein inkomen had. Die jonge mensen kregen vanuit dat geldt nog wel eens wat toegestopt (zoals ik dat ook wel eens heb gekregen van mijn ouders toen FC knijp in mijn leven aanwezig was). Iedereen die inkomen heeft mag de kinderen geld schenken, daar zijn regels voor opgesteld door de belastingdienst.

En dat dan mijnheer Wiegel (met zijn dikke huis en auto ) voor de TV zijn schande uitspreekt want opa en oma's doen dat toch zeker gratis→ toen wist ik gelijk hoe groot de kloof was in onze samenleving tussen dit soort rijke welgestelde mensen→ die geen bal nota hebben van armoede en laag inkomen en (gast) ouders die lager opgeleid zijn en altijd heel hard fysiek gewerkt hebben om voor hun eerste levensbehoefte te zorgen.

Mysa als er al sprake was van veel geld, dan werd er ook bijna full time opgepast en was er aan beide kanten een zeer laag inkomen.

De opleiding is een niveau 2 opleiding. De ROC's bij ons hebben die verzorgt en een officieel examen hoort er bij.
Ik heb veel geld en aandacht geïnvesteerd in gastouders die zeer laag geletterd waren en iemand in loondienst genomen met die ervaring, zodat zij die ouders kon bijspijkeren. Echt iedereen heeft het bij ons gehaald en daar ben ik nog trots op, zowel op onze inspanning als de inspanning van onze gastouders want de opleiding is voor veel laaggeletterde mensen echt wel een dingetje!!

Ook voor de opleiding Echwel moesten de mensen én hun toeslag officieel aanvragen, en ook aan kunnen tonen dat er daadwerkelijk betalingen hadden plaats gevonden. Alleen waren er geen regels gesteld door de overheid die het aantal opvanguren werkgerelateerd maakte waardoor er bureaus enorme fraude is gepleegd, maar de meeste bureaus waren zuiver op de graat net als de (gast) ouders.
Tevens was er elk jaar (nu verplicht maar wij deden dit al) een verplichte EHBO cursus, minimaal 2 evaluatie gesprekken en een risico inventarisatie elk jaar van de kinderopvang omgeving. Wij hadden al de RI&O lang voordat ze verplicht waren, evenals de verklaringen omtrent het gedrag die verplicht waren anders konden mensen niet bij ons bureau ingeschreven worden.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 15-01-22 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:59

Maar dat zeg ik toch ook
Er is misbruik van gemaakt..
En weer de goede, slechten enz

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:04

Klopt Echwel. Ik ben er zo gespitst op omdat de overheid deze lieve goedwillende en kwalitatief goede mensen, zo in het criminele verdomhoekje heeft gezet. Zo erg zelfs dat mijn gastouders (opa en oma groep ) niet meer durfde te vertellen op feestjes dat ze gewoon erkende gastouders waren. Ik vond dat echt schandelijk en op een heel ander gebied zie je het zelfde mechanisme gebeuren met de boeren nu.

De overheid maakt een groep eerst heel erg zwart, opdat er dan draagvlak is voor van alles en nog wat later en het volk die niet zo thuis is in die werksoort dat allemaal accepteert.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:07

Ik zie dat anders
Een grote groep die niet de regels volgen zorgen dat anderen worden zwartgemaakt, vaak omdat niet de overheid maar de pers erachter komt en dan moet je de put weer dempen.

Heel.jammer altijd en zeker voor de goede mensen.
Maar het is ook met uitkeringsfraude en alles..

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:11

Maar die overheid heeft wel vijf !!!!!!! jaar, dit volledig laten gaan. Op het allerhoogste niveau, en dan praat ik echt over minister niveau is dit door de organisatie waar ik bij betrokken was en ook met de hoogste belastingdienst ambtenaar gecommuniceerd en met feiten en bewijzen gelardeerd. Dus daar heeft de overheid zeker ook boter op zijn hoofd want vond het niet belangrijk genoeg, terwijl wij aangaven dat dit een enorme terugslag gaat krijgen op de gehele gastouderopvang, daar om aanzienlijke bedragen ging en we wel hadden over "ons" belastinggeld en zie→ dat is ook nog gebeurd.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:26

Toen wij in ons huidige huis kwamen, zat de hele brievenbus vol met aanmaningen, deurwaarders brieven en dagvaardingen voor ten onrechte uitbetaalde kindertoeslag. De vorige bewoners hadden er wel degelijk misbruik van gemaakt, en door dit soort praktijken zijn goedwillende ouders ook benadeeld.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:35

prompter schreef:
Toen wij in ons huidige huis kwamen, zat de hele brievenbus vol met aanmaningen, deurwaarders brieven en dagvaardingen voor ten onrechte uitbetaalde kindertoeslag. De vorige bewoners hadden er wel degelijk misbruik van gemaakt, en door dit soort praktijken zijn goedwillende ouders ook benadeeld.


Hoe weet jij dat dit onterecht is en zij niet onder de kindertoeslagaffaire vielen?

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:36

Achtergrondinformatie.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:39

prompter je kunt lezen dat ik het misbruik juist onderken, en zelfs in een organisatie heb gewerkt die dit heeft aangekaart. Maar zoals Echwel aangeeft, de goede hebben echt geleden onder de kwade i n deze, zowel de bureaus als de (gast) ouders. Ik ken zelfs ook bureaus die enorm misbruik ervan maakte en mijn man heeft ooit op een beurs voorlichting gevraagd bij dat desbetreffende bureau en zonder ook maar iets te verschieten werd hem aanbevolen om zoveel mogelijk uren te declareren, ook die zijn kinderen niet af zouden nemen, want er waren geen regels voor. Schande!

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:42

Dat geef ik toch aan, dat de goeden onder de kwaden moeten lijden? Maar het misbruik was er wel, net als dat er uitkeringsfraude is met de bijstand door een kleine groep, waardoor de rest weer onder een vergrootglas komt te liggen.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:25

Volgens mij zijn wij het volkomen met elkaar eens prompter. Ik haal alleen eens de eerlijke groep naar voren die erg geleden heeft onder die andere groep en die zich zelfs schaamde dat zij (en daar werkten ze hard voor en leverde hun vrijheid voor in !) als oma en/of opa zijnde geld kregen voor hun oppassen daar ze bekeken werden na die toestanden als mensen die wel de boel zouden flessen. Voor die eerlijke groep is amper of geen aandacht geweest toen net als voor de eerlijke bureaus.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:40

Op mijn werk hebben wij de zgn mensen met een afsand tot de arbeidsmarkt. Daar zitten soms rotte appels tussen, maar het merendeel bestaat uit fijne mensen, die soms pech hebben gehad, een mindere tijd in hun leven hadden en soms de wegen niet kennen. Gelukkig zijn er al heel wat naar een vaste baan door gestroomd.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:13

Tof prompter. Het zijn vaak mensen die vaak intelligent genoeg zijn maar men moet het wel zien.

Zo hadden wij een opa, een zwijgende man en laaggeletterd. De leerkracht die het examen bij hem afnam had hem laten zakken. Ik heb precies volgens de procedure protest aangetekend en om een examinator gevraagd die gewend was om met laag geletterden te werken. Deze vrouw die het examen opnieuw deed was erg onder de indruk van de wijsheid van de man en hoe hij precies wat hij deed en waarom.
Nummer 1 sprak hem met allerlei moeilijke woorden aan, maar dat hoeft helemaal niet op niveau 2→ dus de vragen werden gewoon niet begrepen.
Nummer 2 zag hoe waardevol deze man was en vroeg gewoon heel praktisch naar hoe hij dingen deed en waarom. Geslaagd dus.

Daar kwam bij, dat hij een zeer moeilijk kindje in de opvang had. Op school, het vroegere kinderdag verblijf kon niemand iets met dit manneke. Te autistisch, te agressief, te moeilijk. BEhalve opa.
Als het kereltje uit school kwam, dan zei opa alleen maar→ kom mien junkske en ging met hem de kas in in de tuin. Hij had altijd wel een klusje voor het ventje en zwijgzaam in de natuur kon het manneke weer letterlijk aarden.
Na een half uurtje was het , mien junske→ wat drinken bij oma? En als ze dan bij oma waren kwamen de tranen en de verhalen van school.
Vervolgens ging opa of oma met alle kinderen inclusief junske een spelletje doen. Opa wist precies wat dat ventje nodig had en plukte hem af en toe uit de groep en dan gingen de mannen de tuin of de kas in en dan werd er gewoon onder doodse stilte gewerkt. De 2de examinator had gewoon heel feitelijk gevraagd wanneer hij wat deed en ook waarom. Geen moeilijk gedoe en het bleek dat de "domme opa met het te lage niveau" exact wist wat dit kindje nodig had en er gewoon naar handelde. Uiteindelijk is de hele kinderopvang elders gestopt omdat het echt niet meer ging en ging de hele bubs naar opa en oma en keerde er rust terug in het ouder gezin en bij alle kinderen en warempel het junkske leek steeds meer op een kindje zonder rugzakje. Ik kwam er graag en was er redelijk vaak om het goed te kunnen opvolgen.

Ik denk promper dat je het met me eens bent dat deze groep te vaak onderschat wordt door al die geleerde mensen, terwijl ze zoveel kunnen en een soort oer wijsheid in zich hebben en vaak pech hebben door allerlei instanties en mensen die niet in staat zijn om gewoon met normale woorden met ze te praten.

Ik hoop zelf heel erg dat Robert Dijkgraaf ook aandacht voor deze groep zal gaan hebben en ook voor het LBO en MBO praktische leergang en niet alleen voor de theoretisch geschoolde kinderen. Princes Laurentien zal hem wel aan zijn jasje gaan trekken (hoop ik)

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:29

Laag geletterden hebben wij heel veel in dienst, al vind ik het een vervelende term. Er zijn ook taallessen speciaal voor deze groep, ook voor mensen uit het buitenland die slecht Nederlands begrijpen. Ze willen allemaal hard werken, leren vonden ze vroeger niet fijn omdat ze net niet mee konden met de rest van de klas maar de trots als er dan toch een VCA (veiligheids) diploma behaald wordt is immens.

Waar je wel op moet letten in deze groepen is dat ze, juist omdat taal wat moeilijker is, ze ruzies niet goed opgelost krijgen omdat het niet goed uitgepraat kan worden, en pestgedrag komt ook voor maar daar kunnen we als bedrijf wat mee.

Ik hoop dat de politiek aandacht blijft houden voor laag geschoold werk, dat is ook gewoon keihard nodig. Iemand moet die plantsoenen bijhouden en die prullenbakken legen. Vroeger kon je vuilnisman worden met weinig opleiding, maar dat zijn tegenwoordig operators die met een iPad werken en een kraan bedienen van een auto vol technische snufjes :). Toen een paar jaar geleden de sociale werkplaatsen werden afgeschaft (wat een suffe beslissing) hebben wij veel van deze mensen in dienst gekregen, wat een fijne mensen om mee te werken! Alleen het veiligheidsbesef moest wat vergroot worden, maar dat is dan weer een mooie taak voor mij ;)

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 22:24

Gaaf prompter en ook eens dat het dramatisch was dat de sociale werkplaats afgeschaft werd.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 08:39

Er zijn ook kinderen die laaggeletterd zullen opgroeien, ook al zijn ze gewoon in Nederland geboren. En daar is jeugdzorg dan weer schuldig aan. Ze worden uit huis geplaatst, komen in een zorginstelling en die blijkt er jaren een zooitje van te maken totdat deze dan uiteindelijk door de inspectie gesloten wordt. Ondertussen zaten daar kinderen die dan met zgn. ontheffing 2 tot 3 jaar niet naar school gingen omdat er zgn geen passend onderwijs was. Dat is best triest. Er lopen dus pubers rond die niet kunnen lezen en schrijven en dat bij een normale intelligentie, maar door andere factoren het nooit geleerd hebben. Ook dat is Nederland helaas.
Waar komen die later aan het werk?

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 12:32

Rita Verdonk gisteren op de radio; de ziekenhuizen roepen nu ook gooi de boel maar open, wij kunnen weer volop starten met de uitgestelde zorg! Ze werd gelukkig direct in de uitzending gecorrigeerd door de overige gasten. Echt, dat soort populistische uitspraken :roll:

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 13:08


Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 14:09

Nou, het eerste debat van de nieuwe.. ik ben benieuwd..

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 14:32

Loretta schreef:
Pieter Omtzigt gaat stug door met zijn harde werk. Nog het enige kamerlid samen met Renske Leijten die hun vak verstaan.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... n-kinderen

Wat een schandalige toestand dat het in Nederland zo ver is gekomen.


Heel goed dat Omzigt zijn tanden hier in zet. Te ernstig voor woorden.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 15:50

Cer schreef:
Nou, het eerste debat van de nieuwe.. ik ben benieuwd..



Bijzonder dat geen 1 lid van FvD tijd heeft om bij de debatten aanwezig te zijn.

Dan verdien je pas makkelijk je geld.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:06

Electra63 schreef:
Cer schreef:
Nou, het eerste debat van de nieuwe.. ik ben benieuwd..



Bijzonder dat geen 1 lid van FvD tijd heeft om bij de debatten aanwezig te zijn.

Dan verdien je pas makkelijk je geld.

Van Meijeren is er nu toch?
Die even uitlegt waarom hij het nodig vond om mensen te bedreigen (vervolgen, opsluiten etc) omdat er misdrijven zijn gepleegd..
Of is hij niet van de FvD?

Jeeeemig wat een pipo.. Kan de voorzitter hem niet gewoon stoppen?

Edit: iemand met verstand van politiek die mij kan uitleggen hoe dit werkt in de kamer? Hij mag daar zeggen dat de politie corrupt is, dat zijn collega's misdrijven gepleegd hebben en nu kan ie met de kamervoorzitter een discussie aangaan... ?

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:13

Sorry,
FvD waren maandag en dinsdag niet aanwezig.

Vandaag inderdaad wel en een normaal, fatsoenlijk debat is niet mogelijk.

Jammer dat het geluid nu niet aanstaat :D