Voice of Holland 2022 stilgelegd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:17

Maar als baas van zoiets groot laat je je adviseren en ben je gewoon verantwoordelijk. Zo onduidelijk zijn de welzijnswetten in België bvb niet. In zijn positie reageren met: waarom hebben ze niets gezegd, is gewoon je verantwoordelijkheid niet nemen en niet genomen hebben.

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:19

Chubby schreef:
Mijn werkgever vraagt jaarlijks in een anonieme vragenlijst oa of werknemers onheus zijn bejegend, of er sprake is geweest van grensoverschrijdend gedrag (seksueel of anderszins) of dat we weet hebben van dergelijk gedrag.

Ik werk al ruim 20 jaar bij diverse werkgevers en dit is de eerste die dat zo expliciet periodiek uitvraagt. Terwijl het een máátschappelijk probleem is, wereldwijd voorkomt in alle milieus en vormen van samenkomst van mensen.

Dat Talpa dit niet expliciet uitvraagt, kun je ze niet kwalijk nemen. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de daders, niet bij anderen.

Ik ben wel benieuwd wie van de bokkers hier periodiek op bevraagd wordt of werd; op school, sportclub, in verenigingen of door de werkgever?


Nooit. Nergens. De enige keer dat er iets gevraagd werd was tijdens een college tijdens studie rechten. Klassikaal om een voorbeeld te geven. Daar heb ik geen antwoord op gegeven. Maar geen enkele vereniging, werkgever of school/opleiding.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:19

Het waren geen onafhankelijke vertrouwenspersonen maar gewoon begeleiders. Zou me niet verbazen als die net zo diep in die cultuur zaten als de deelnemers zelf. Er zijn ook klachten binnen gekomen van medewerkers... En weten zij dan naar wie ze toe moeten en wat ze moeten doen?

Ik heb bij een grote multinational gewerkt en daar moest je inderdaad jaarlijks een e-learning doen over gewenst en ongewenst gedrag, waar je al dan niet anoniem melding kon maken etc. Daarnaast kon je deze info op intranet en flyers nalezen en was er jaarlijks een gesprek binnen het team.

De Mol hoefde niet het wiel opnieuw uit te vinden maar hij is imo nu echt nalatig geweest.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:20

Precies Daantjuh. Dat dit niet hoort, weten ze écht wel. En als je betrapt wordt, moet je blijbaar beter verbergen wat je te verbergen hebt. Stoppen lukt niet, het zit in hun bloed. De macht, de seksuele drift, de spanning.

Eng gedoe.

Over dickpics moet ik altijd een beetje lachen. Wát denken die mannen? Ik vind dat zó onbeschaafd en kinderlijk gedrag. Te dom voor woorden.

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:22

Daantjuh dat zei ik idd ook al. Het strafrecht houdt mensen ook niet tegen, dus een contract tekenen of 100 pagina's met wat niet mag gaat mensen ook niet tegenhouden.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:25

daantjuhhh schreef:
Shiloh schreef:

Nee. Het is van de zotte dat je dat niet doet. Dat is toch inmiddels wel duidelijk?

Het is ronduit naïef om daar niet realistisch in te staan.

Maar had dat wat veranderd?
Ik heb daar ook over nagedacht.
Integriteitsverklaring is mooi, maar deze mannen zijn volwassen. Die weten zonder verklaring ook wel dat het een no go is.

Z’n papier ondertekenen is een leuk idee, maar ik denk niet dat het enig verschil maakt.
Ze weten heus dat ze fout zitten.

Voor ontslag maakt het makkelijker. Maar ik denk niet dat een handtekening tegen houdt dat het gebeurd.


Je moet daar ook niet stoppen, daar begint het. Je moet die ethische richtlijnen alsmaar herhalen. Zoals ik al zei. Ik moet een aantal keer per jaar op een of ander vlak van die ethische richtlijnen elearnings over voltooien. Waarin je hele anekdotes en scenario’s voorgeschoteld krijgt over hoe je hoort te handelen en waar je melding kunt maken.

Super suf om te moeten doen, maar het heeft een tweezijdig effect. Daders worden afgeschrikt dat hun werkgever het serieus neemt en slachtoffers krijgen een laagdrempelige toegankelijk kanaal om melding te maken.

Het is ronduit naïef als bedrijf om te denken dat dat allemaal niet hoeft.

Nogmaals. Zero tolerance beleid hebben en een zere tolerance cultuur uit dragen zijn twee héle verschillende dingen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 20-01-22 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:26

MyWishMax schreef:
Daantjuh dat zei ik idd ook al. Het strafrecht houdt mensen ook niet tegen, dus een contract tekenen of 100 pagina's met wat niet mag gaat mensen ook niet tegenhouden.


Klopt. Maar het maakt misschien net enkele mensen opmerkzamer, het zal enkele slechteriken mss overtuigen om het elders te proberen (wat alsnog een ramp is naar stel dat het nu eens overal normaal was om te reageren), etc.

Stad Gent organiseert gratis cursussen voor wat je kunt doen als omstander als je iets ziet wat mógelijk niet ok is. De cursus is gratis voor jeugdverenigingen, medewerkers en letterlijk iedereen die interesse heeft. De opkomst is groot! Wat een top initiatief vind ik dat!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:30

Chubby schreef:
Over dickpics moet ik altijd een beetje lachen. Wát denken die mannen?


Ik snap dat ook nooit :') ik heb nog nooit een vrouw ontmoet die daar van onder de indruk is. Echt zo’n extreme afknapper.

Maar goed. Los van dat. Super onprofessioneel en ongemakkelijk en fout in zakelijke sferen.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:30

MyWishMax schreef:
Chubby schreef:
Mijn werkgever vraagt jaarlijks in een anonieme vragenlijst oa of werknemers onheus zijn bejegend, of er sprake is geweest van grensoverschrijdend gedrag (seksueel of anderszins) of dat we weet hebben van dergelijk gedrag.

Ik werk al ruim 20 jaar bij diverse werkgevers en dit is de eerste die dat zo expliciet periodiek uitvraagt. Terwijl het een máátschappelijk probleem is, wereldwijd voorkomt in alle milieus en vormen van samenkomst van mensen.

Dat Talpa dit niet expliciet uitvraagt, kun je ze niet kwalijk nemen. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de daders, niet bij anderen.

Ik ben wel benieuwd wie van de bokkers hier periodiek op bevraagd wordt of werd; op school, sportclub, in verenigingen of door de werkgever?


Nooit. Nergens. De enige keer dat er iets gevraagd werd was tijdens een college tijdens studie rechten. Klassikaal om een voorbeeld te geven. Daar heb ik geen antwoord op gegeven. Maar geen enkele vereniging, werkgever of school/opleiding.


Bij mijn werk wel inderdaad. :j

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:32

Chubby schreef:
Over dickpics moet ik altijd een beetje lachen. Wát denken die mannen? Ik vind dat zó onbeschaafd en kinderlijk gedrag. Te dom voor woorden.


Nou idd! Zo zielig en gênant. Het idee dat een vrouw bij het zien van jouw walgelijke puddingbuks dan denkt 'oe, nou nu heb je me hoor..
benen wijd en gaan..!'
Really...? :')

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:37

Chubby schreef:
Ik ben wel benieuwd wie van de bokkers hier periodiek op bevraagd wordt of werd; op school, sportclub, in verenigingen of door de werkgever?

Ik, mijn werkgever en leerlingbegeleider vragen dit expliciet uit en hebben het meermaals besproken, voor en na de start van mijn baan. Ik werk als vrouw op de bouw, waar alle talen, culturen en types voorbij komen, maar ik voelde mij ten eerste al gesterkt door de werkgever en begeleider en ten tweede; ondanks dat ik over het algemeen de enige vrouw ben tussen tientallen mannen van allerlei verschillende bedrijven (dus ook zeker niet altijd directe collega's), waarvan veel mannen uit Oost-Europa komen (landen die maatschappelijk vaak een slecht imago hebben), maar: ik voel mij nooit onveilig, ik heb nog nooit een opmerking of rare blikken gehad... Ik gun iedereen zo'n werkomgeving, ik vind het echt heftig wat er allemaal gebeurd is. Heel veel sterkte voor de slachtoffers.

IMANDRA

Berichten: 9807
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:42

Kimbers schreef:
Het OM heeft aangifte geadviseerd bij 1 van de dames dus zij zien er kennelijk wel een zaak in.

Of het als strafbaar bewezen kan worden durf ik niet te zeggen. Het zou het in ieder geval wel moeten zijn. Wellicht dat er uiteindelijk uit komt dat het volgens de letters van de wet niet strafbaar is, gevoelsmatig is ze gewoon verkracht.


Dit bedoel ik inderdaad :j

Shadow0 schreef:
Ladygiroc schreef:
Probleem is n alleen dat alle verhalen buiten de voice zelf hebben plaatsgevonden. Hoe kan de Mol daar dan op ingrijpen? Of het zien?


De situatie van Ali B had in elk geval voorkomen moeten worden door een glasheldere richtlijn dat er geen seks met kandidaten is tot minimaal een x tijd na deelname.

De rest is ook een boel indirect werk: het steeds bespreekbaar maken van normen en waarden, op allerlei manieren mensen willen horen wat er gefluisterd wordt. De deelnemercoaches beter opleiden en meer bewust maken. Het niet van de deelnemers af laten hangen maar zelf je zaken al op orde hebben.


Eens, maar, voorkom je het daarmee? Hij kan dan net zo goed de regels aan zijn laars lappen want, zoals hij schijnbaar gelooft: "niemand zal je geloven". Super biased vanuit mij, maar ik denk niet dat Ali zich door zo'n richtlijntje had laten tegenhouden.

Iriscope schreef:
Is het nog meer mensen opgevallen hoe snel en eenvoudig hij de 2e aanklacht van een medewerker toendertijd al, onder de mat veegde?
Hij zei dat het er maar 1 was geweest, ook al zei Tim nog een keer dat er echt een 2e was. Hij zei stellig dat het niet waar was en daarmee was de kous af. Later verwees hij nog een keer naar dat het er echt maar 1 was. Daar was zn hele verhaal op gebaseerd, het was maar 1 persoon, dus hij moest wel die vraag van Tim gelijk afkappen en dat deed hij, als je het mij vraagt, heel nonchalant en slinks.


Nee vind ik niet. Ik geloof best dat hem maar 1 case is voorgelegd. Wat je niet hoort kan je niet weten. Tim's informatie zal vast kloppen, maar dan is nog altijd de vraag of de Mol's werknemers het ook aan hem hebben voorgelegd.

Maar eens dat er wel onafhankelijke vertrouwenspersonen hadden moeten zijn. Hopelijk heeft hij dat nu ook door en gaat hij de boel bij zijn huidige en nieuwe producties dan ook omgooien om dit te bewerkstelligen.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:47

Ja, misschien is het ook nog wel zo dat mensen onder John de Mol het in een doofpot wilden stoppen en hij er daadwerkelijk niets vanaf wist.
En Ali B benaderde de kandidaten pas als ze eruit lagen, tenminste zo begreep ik het.

Niqui

Berichten: 2164
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:59

Ja, zo begreep ik het ook.
John de Mol kwam op mij ook oprecht over. Hij was behoorlijk nerveus ook in het begin. Maar zero tolerance betekent zero tolerance in mijn ogen. En dat was het in bet geval van zijn zwager niet bepaald.

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 00:48

Ik zat vanavond nog VI vandaag te kijken en het viel mij vooral op dat rene van der gijp zei dat hij al 20 jaar wist dat jeroen een vies mannetje is. Hij werd vieze jeroentje genoemd volgens van der gijp.

Waarom is er toen al niks gezegd? Er houden blijkbaar teveel mensen hun mond. Rene was zichzelf ook extreem aan het verdedigen hij weet ook wel dat hij wat had moeten doen.

Tijd om flink de tv wereld eens grondig te laten onderzoeken. Misschien ook maar tijd voor verklaringen omtrent gedrag.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 00:53

En misschien is er een nog een addertje. Eerder is gemeld dat het akkefietje met Rietbergen op t matje zich afspeelde in 2016. Nu in het verhaal van John is het ineens 2019. En hij benadrukte dat nog even. Ik vond t ook vreemd. Angela de Jong bij Beau liet even vallen dat de verkoop van The Voice zich in die periode heeft afgespeeld. In dat geval heeft De Mol ITV dus een lijk in de kast verkocht (waar hij van wist) dat nu leidt tot grote verliezen. Damage control dus; die man bekommert zich meer over zn portemonnee dan over de slachtoffers. Daar mag het OM ook nog even goed naar kijken zei ze nog. Ik hoop idd dat het OM ook goed meekijkt naar al die praatprogramma’s.

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 00:58

Niqui schreef:
Ja, zo begreep ik het ook.
John de Mol kwam op mij ook oprecht over. Hij was behoorlijk nerveus ook in het begin. Maar zero tolerance betekent zero tolerance in mijn ogen. En dat was het in bet geval van zijn zwager niet bepaald.


ITV sprak toch over zero tolerance, niet Talpa?
Hoe dan ook vind ik John zijn houding belachelijk.
‘Vrouwen moeten aan de bel trekken’
Wat dacht je er van dat men gewoon elkaars grenzen respecteren en het dus niet gebeurt ipv dat je repressief moet handelen?

Anoniem

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 01:16

Ik word heel boos en verdrietig van hoeveel slachtoffers dachten dat het hun eigen schuld was :(

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 01:22

Babootje schreef:
En misschien is er een nog een addertje. Eerder is gemeld dat het akkefietje met Rietbergen op t matje zich afspeelde in 2016. Nu in het verhaal van John is het ineens 2019. En hij benadrukte dat nog even. Ik vond t ook vreemd. Angela de Jong bij Beau liet even vallen dat de verkoop van The Voice zich in die periode heeft afgespeeld. In dat geval heeft De Mol ITV dus een lijk in de kast verkocht (waar hij van wist) dat nu leidt tot grote verliezen. Damage control dus; die man bekommert zich meer over zn portemonnee dan over de slachtoffers. Daar mag het OM ook nog even goed naar kijken zei ze nog. Ik hoop idd dat het OM ook goed meekijkt naar al die praatprogramma’s.

Hij heeft ook een affaire met een hockey meisje gehad( met wederzijds goedvinden) dat was de periode dat hij eruit is gezet door Linda .

BeFunny

Berichten: 10485
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 01:29

John de Mol heeft het in zijn gesprek met Tim gehad over dat er een zero tolerence beleid is bij hem en al 40 jaar.

En daarop vroeg Tim hoe het dan met Jeroen zit. En toen kwam het verhaal van hij werkt al 11 jaar voor hem en er was nooit eerder iets voorgevallen dus hij wilde hem een tweede kans geven.

BeFunny

Berichten: 10485
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 01:32

bigone schreef:
Babootje schreef:
En misschien is er een nog een addertje. Eerder is gemeld dat het akkefietje met Rietbergen op t matje zich afspeelde in 2016. Nu in het verhaal van John is het ineens 2019. En hij benadrukte dat nog even. Ik vond t ook vreemd. Angela de Jong bij Beau liet even vallen dat de verkoop van The Voice zich in die periode heeft afgespeeld. In dat geval heeft De Mol ITV dus een lijk in de kast verkocht (waar hij van wist) dat nu leidt tot grote verliezen. Damage control dus; die man bekommert zich meer over zn portemonnee dan over de slachtoffers. Daar mag het OM ook nog even goed naar kijken zei ze nog. Ik hoop idd dat het OM ook goed meekijkt naar al die praatprogramma’s.

Hij heeft ook een affaire met een hockey meisje gehad( met wederzijds goedvinden) dat was de periode dat hij eruit is gezet door Linda .


Dat was in 2013.
In 2016 ging Rietbergen in Therapie tenminste zo stond dat er.

2019 was voor mij Iig nieuw.

Hier lees je dat 2016 een fout was van iemand.

https://www.mediacourant.nl/2022/01/joh ... t-in-2016/

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110661
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 04:06

BeFunny schreef:
John de Mol heeft het in zijn gesprek met Tim gehad over dat er een zero tolerence beleid is bij hem en al 40 jaar.

En daarop vroeg Tim hoe het dan met Jeroen zit. En toen kwam het verhaal van hij werkt al 11 jaar voor hem en er was nooit eerder iets voorgevallen dus hij wilde hem een tweede kans geven.


Tot zover dus het zero tolerance beleid :=

Chubby, wat goed van je werkgever om ieder jaar zo'n lijst rond te laten gaan.
Dat zouden er meer moeten doen.

Ali B leek het idd vooral bij dames te doen die er al uit lagen.
En dan zeggen dat ze het even moesten laten weten wanneer ze weer mee zouden doen, want dan konden ze de volgende keer wel bij hem in het team :r

Dit zegt Ali volgens zijn advocaat op nu.nl:
Citaat:
"Ali denkt de situatie van de eerste aangifte te herkennen, ook al is het anoniem. Als het de vrouw is van wie hij denkt dat het is dan heeft hij wel seks met haar gehad, absoluut.
Maar met volledige instemming van haar", aldus Swier.

De tweede zaak, grensoverschrijdend gedrag dat naar verluidt heeft plaatsgevonden op een schrijverskamp, herkent Ali B "helemaal niet" volgens zijn advocaat. "Hij heeft geen idee wie dit is."

https://www.nu.nl/the-voice/6179414/ali ... mming.html

Maar dan spreekt hij zichzelf toch tegen? Want in zijn eerdere verklaring van vandaag zei hij nog dat hij met geen enkele kandidaat een seksuele ervaring heeft gehad :?
En via zijn advocaat laat hij weten dat dit dus wel het geval is geweest...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110661
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 04:19

En er komt mogelijk nog een derde aangifte: https://www.rtlboulevard.nl/entertainme ... ij-politie

Een talentenjacht als The Voice moet in ieder geval in deze vorm -als zoiets nog op tv terug komt- echt van boven tot onderen helemaal dicht getimmerd worden met de juiste vertrouwenspersonen op de juiste plekken, zodat dit NOOIT meer kan gebeuren.

Want zoals Angela de Jong al zei: Je zult maar een kind hebben die mee wil doen aan een talentenjacht en hij of zij valt in de klauwen van zo'n monster....
Als de aantijgingen kloppen, dan is een talentenjacht natuurlijk de ideale plek voor dit soort roofdieren om slachtoffers te vinden.

De mevrouw van het Landelijk Steunpunt tegen Seksueel Geweld zei dat er in Nederland ruim 2 miljoen mensen zijn die seksueel misbruikt zijn :\
En ook vertelde ze dat er de afgelopen dagen vooral een toename is geweest van slachtoffers die geraakt waren door de reacties van mensen die niet geloven in de verhalen of het "down playen".
Als ik sommige reacties hier op Bokt lees (maar ook op andere fora) dan kan ik daar wel heel goed iets bij voorstellen inderdaad.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 06:38

Cayenne schreef:
BeFunny schreef:
John de Mol heeft het in zijn gesprek met Tim gehad over dat er een zero tolerence beleid is bij hem en al 40 jaar.

En daarop vroeg Tim hoe het dan met Jeroen zit. En toen kwam het verhaal van hij werkt al 11 jaar voor hem en er was nooit eerder iets voorgevallen dus hij wilde hem een tweede kans geven.


Tot zover dus het zero tolerance beleid :=

Chubby, wat goed van je werkgever om ieder jaar zo'n lijst rond te laten gaan.
Dat zouden er meer moeten doen.

Ali B leek het idd vooral bij dames te doen die er al uit lagen.
En dan zeggen dat ze het even moesten laten weten wanneer ze weer mee zouden doen, want dan konden ze de volgende keer wel bij hem in het team :r

Dit zegt Ali volgens zijn advocaat op nu.nl:
Citaat:
"Ali denkt de situatie van de eerste aangifte te herkennen, ook al is het anoniem. Als het de vrouw is van wie hij denkt dat het is dan heeft hij wel seks met haar gehad, absoluut.
Maar met volledige instemming van haar", aldus Swier.

De tweede zaak, grensoverschrijdend gedrag dat naar verluidt heeft plaatsgevonden op een schrijverskamp, herkent Ali B "helemaal niet" volgens zijn advocaat. "Hij heeft geen idee wie dit is."

https://www.nu.nl/the-voice/6179414/ali ... mming.html

Maar dan spreekt hij zichzelf toch tegen? Want in zijn eerdere verklaring van vandaag zei hij nog dat hij met geen enkele kandidaat een seksuele ervaring heeft gehad :?
En via zijn advocaat laat hij weten dat dit dus wel het geval is geweest...

Ik heb moeite met die advocaat. Het is dezelfde die pedo club Martijn bijstond.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 07:19

Vooral de zin ' en toen heeft hij seks met mij gehad' vond ik heel treffend in dat ali b verhaal. Seks doe je samen, niet enkel 1 partij >;)