Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 70 van de 101 [ 2519 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73 ... 101  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voice of Holland 2022 stilgelegd

 
Profiel   

Goed punt hoor! Het valt mij ook op hoeveel mannen het baggataliseren en er boos om lijken te worden. Wat is dat? is het angst? is het ontkenning? is het te confronterend om in de spiegel te kijken? Er is zelfs en hashtag op twitter van: notallmen
Natuurlijk snappen we allemaal dat gelukkig niet alle mannen zo zijn, maar ze missen het punt volledig.

Het is natuurlijk heel makkelijk nu om naar deze vier mannen te wijzen, maar dit is niet een op zichzelf staand probleem. Het gebeurd in alle lagen van de bevolking, op allerlei manieren en al heel erg lang.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:51 



 
Profiel   

Goed punt Elisa. Het is mij ook opgevallen dat alle dames die ik spreek boos zijn op John vanwege zijn houding en dat alle mannen die ik heb gesproken hem een hand boven het hoofd houden. Sommige zeiden: Hij is overrompeld, hij bedoelt het niet zo. Andere zeggen dat het toch klopt dat dames het meer moeten melden. Geen enkele man die ik hierover heb gesproken begrijpt hoe fout het was dat John de verantwoording bij de vrouw neerlegde. Dat vind ik erg zorgelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:55 



 
Profiel   

Komt als mij over dat ze het nog steeds totaal niet begrijpen...ze begrijpen niets van machtsposities, hoe slachtoffers gemanipuleerd worden, hoe anderen het gedrag in stand houden door mee te lachen en weg te kijken, en hoe de slachtoffers zichzelf de schuld geven.

Ik vond dit wel een sterke:
[ img ]

Hopelijk volgen er meer mannen zoals hij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 10:10 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Komt als mij over dat ze het nog steeds totaal niet begrijpen...ze begrijpen niets van machtsposities, hoe slachtoffers gemanipuleerd worden, hoe anderen het gedrag in stand houden door mee te lachen en weg te kijken, en hoe de slachtoffers zichzelf de schuld geven.

Ik vond dit wel een sterke:
[ [url=m/b8VIrc.png]Afbeelding[/url] ]

Hopelijk volgen er meer mannen zoals hij.


Dat is inderdaad een sterke, ja.

Mijn vriend snapt het gelukkig wel meer en meer. Maar dat komt ook omdat hij dingen vraagt, na de uitzending van BOOS hebben we bijvoorbeeld bijna anderhalf uur gepraat. Van t zomer heeft hij ook veel vragen gesteld samen met een vriend van hem, want ze waren in de war door iets wat een vrouw zei over dat bijna iedere vrouw in haar leven wel lastiggevallen is.

Daar begint de bewustwording.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 10:18 



 
Profiel   

Ja precies, daar begint bewustwording..er over praten ipv zichzelf aangevallen te voelen, of te denken: ik doe het niet dus ik hoef er niets mee. Andere mannen ook gaan aanspreken op hun gedrag, daar zit heel veel weerstand merk ik bij mannen. Zou het angst zijn om niet stoer te zijn of niet meer bij de groep te horen? Ik weet het niet maar vind wel dat er hier nog een enorme slag te behalen valt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 10:26 



 
Profiel   

Maar ook wel bij een aantal vrouwen, zoals in dit topic wel naar voren komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 10:43 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
En seksueel geweld, ongewenst gedrag heeft niets met sex te maken, want ik ben ook voor open seks tussen mensen die dat graag met elkaar willen.
En als mijn man zegt : "schatje ik word geil van je" of "wat zie je er sexy uit", dan valt dan onder de context van sex/ intimiteit in de relatie. Maar als een vreemde dat zegt of iemand waar ik geen intieme relatie mee heb dat zegt, dan hoort dat niet en is het heel erg fout.

Het is gewoon een heel triest gebeuren dat hele gedoe in de voice en op al die plekken in de wereld waar dat elke dag gebeurt.


Mooi stuk Pien, dit gedrag is helaas ook van alle tijden.
Alleen dit, het heeft naar mijn idee indirect of direct wel met sex te maken. Alleen is het het opdringen er van. Niet de liefde of alleen maar de lust tussen 2 of meerdere gewillige personen.

Er moet meer openheid komen naar kinderen over sex, geen taboe’s behalve als de aanrakingen en sex niet met wederzijdse toestemming is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:01 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Komt als mij over dat ze het nog steeds totaal niet begrijpen...ze begrijpen niets van machtsposities, hoe slachtoffers gemanipuleerd worden, hoe anderen het gedrag in stand houden door mee te lachen en weg te kijken, en hoe de slachtoffers zichzelf de schuld geven.

Ik vond dit wel een sterke:
[ [url=m/b8VIrc.png]Afbeelding[/url] ]

Hopelijk volgen er meer mannen zoals hij.


Top deze man

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:04 



 
Profiel   

Maar laten we ook niet vergeten dat er ook vrouwen zijn die overschrijdend gedrag vertonen. Ook grappen maken, wegkijken, mee lachen.

En laten we niet alle mannen onder één kam scheren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:14 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ja precies, daar begint bewustwording..er over praten ipv zichzelf aangevallen te voelen, of te denken: ik doe het niet dus ik hoef er niets mee. Andere mannen ook gaan aanspreken op hun gedrag, daar zit heel veel weerstand merk ik bij mannen. Zou het angst zijn om niet stoer te zijn of niet meer bij de groep te horen? Ik weet het niet maar vind wel dat er hier nog een enorme slag te behalen valt.

Nou, ik denk inderdaad dat het dat is. Mannen zijn ook gewoon gevoelig voor groepsdruk. Ook mannen zitten met een stigma.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:19 



 
Profiel   

Jochem Myjer deelde een goed filmpje in zijn stories, die is alleen nergens terug te vinden. Het kom uit Daniel Sloss: X. Ik kan alleen delen van de tekst terugvinden.

Citaat
Everyday, women are trying their hardest to not get raped. But 97% of rapists will not spend a single day in jail. That is a real statistic. That is fiets abhorrent. How do we fix this? The only thing I can think of is that it has to involve us. And by us, I mean men.

I knew this man for eight years, and he fiets did it. There are monsters amongst us, and they look like us. If you are sick of the narrative that’s currently going on about men, feel free to change it, but you have to get involved.

Don’t make the same mistake I did for years, which was just sitting back and being like: Well I’m not part of the problem, therefore I must be part of the solution. Cause that’s just not how this fiets oliebol works.

I believe, and deep down I know, that most men are good. Of course we are. But when one in ten men are oliebol and the other nine do nothing, they might as well not fiets be there.
Being good on the inside counts for absolutely fiets all. You have to actively be good and get involved. Instead of having this fiets hero complex and being like ‘I’m going to beat up a rapist.’ fiets prevent one, stop one, because I know it can be done, because I know how I fiets failed at it.

Because if I’m being 100 per cent honest with myself, were there signs in my friend’s behavior over the years toward women that I ignored? The answer is yes. And then he raped my friend and that’s on me until the day I die.

Talk to your fiets boys, get involved.


Het stuk is onderdeel van de show X van Daniel Sloss, hij schijnt wel op bijv. Prime te staan, maar de video is overal offline gehaald helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:23 



 
Profiel   

@Zonnebloem: Dat is van Russell Howard, uit de voorstelling Lubricant of Recalibrate. Toevallig gisteren allebei gekeken op Netflix.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:33 



 
Profiel   

Ik denk dat de diepe onderliggende problematiek een beetje vergelijkbaar is met institutioneel racisme, waarbij men bijvoorbeeld niet doorheeft dat grapjes waar iedereen maar wat om meelacht bijdragen aan gemeenschappelijk gedachtengoed. Men heeft vaak niet door van zichzelf dat er een gedachtengang stabiliseert op basis van grappen, roddels en uitspraken. Mannen onder elkaar mogen graag grapjes maken over dat vrouwen moeten luisteren oid en hoewel dat soms onschuldig lijkt is het dat niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:37 



 
Profiel   

bromfiets schreef
@Zonnebloem: Dat is van Russell Howard, uit de voorstelling Lubricant of Recalibrate. Toevallig gisteren allebei gekeken op Netflix.

Nee het is echt Daniel Sloss: https://junkee.com/daniel-sloss-male-ac ... ard/290126 Er zijn meerdere artikelen en twitter berichten over dit stuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:38 



 
Profiel   

Ik snap wel dat mannen het minder zien. Echt.
Je ervaart dat zelf als vrouw ook, als je een man bij je hebt dan geeft dat een soort beschermende bubbel. Daarom ga je liever niet zonder man naar India op vakantie en voelt het veiliger als een man je thuis brengt met de fiets.
Dus zij moeten echt wat verder kijken dan de vrouwen waar ze mee zijn gekomen om het te zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:41 



 
Profiel   

BeFunny schreef
Maar laten we ook niet vergeten dat er ook vrouwen zijn die overschrijdend gedrag vertonen. Ook grappen maken, wegkijken, mee lachen.

En laten we niet alle mannen onder één kam scheren.


Er wordt niet gezegd dat alle mannen zich misdragen of zelfs monsters zijn maar het gaat om niet de kop in het zand stoppen.

Dit gaat dan niet over seksueel overschrijdend gedrag door vrouwen, ze stemmen er in ieder geval in mee, maar Gister op npo radio 1 een verhaal over de meisjes en jonge vrouwen die als sex slaven werden verkochten en doorverkocht bij de IS. Vrouwen, en dat gaat om vrouwen die vrijwillig mee gingen naar Syrië met hun man, ook Nederlandse vrouwen, van IS strijders die die meisjes ook zo slecht behandelde, soms nog slechter dan hun man vertelde ze (degene die wisten te ontsnappen). Kon me daar niet zo goed wat bij voorstellen maar dat kan blijkbaar. Ja sommige vrouwen zijn ook verschrikkelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:56 



 
Profiel   

Als je dan in een mannen cultuur werkt en je soms wel moet grinniken om een schunnig grapje? Is dat dan fout?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:12 



 
Profiel   

Dat ligt er dan aan of het een man/vrouwonvriendelijk grapje is denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:13 



 
Profiel   

zonnebloem18 schreef
Dat ligt er dan aan of het een man/vrouwonvriendelijk grapje is denk ik.


Ja oke op die manier. Als ik naar mezelf kijk kan ik man/vrouwonvriendelijke grapjes niet waarderen, maar heb wel eens om andere grapjes moeten lachen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:15 



 
Profiel   

Bambi1995 schreef
Als je dan in een mannen cultuur werkt en je soms wel moet grinniken om een schunnig grapje? Is dat dan fout?

Ik kan er ook wel om lachen, maar heb wel gemerkt dat mn ex er een laagje in had zitten die hij meende :+ Vind ze nu dus wel lastiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:16 



 
Profiel   

Bambi1995 schreef
Als je dan in een mannen cultuur werkt en je soms wel moet grinniken om een schunnig grapje? Is dat dan fout?


Noem eens een voorbeeld van een schunnig grapje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:17 



 
Profiel   

Bambi1995 schreef
Als je dan in een mannen cultuur werkt en je soms wel moet grinniken om een schunnig grapje? Is dat dan fout?


Fout is zo'n groot woord, maar het is goed om je te beseffen dat zeker als er ook andere vrouwen bijkomen, dit kan leiden tot een situatie waar vrouwen zich niet durven uitspreken als ze de grappen niet meer fijn vinden (of als het verder gaat dan dat.)

Dat je ook kunt zeggen 'zo is het wel weer genoeg geweest' is in elk geval ook belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:19 



 
Profiel   

Het heeft ook een beetje eenzelfde functie als roddelen, men tast af wat het algemene gedachtengoed is. Daarom zijn grapjes wat lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:20 



 
Profiel   

Jis_ schreef
Bambi1995 schreef
Als je dan in een mannen cultuur werkt en je soms wel moet grinniken om een schunnig grapje? Is dat dan fout?


Noem eens een voorbeeld van een schunnig grapje?


Moeilijk om 1,2,3 een voorbeeld te geven, maar bijvoorbeeld een grap over dildo's of over een milf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:22 



 
Profiel   

Jis_ schreef
pien_2010 schreef
En seksueel geweld, ongewenst gedrag heeft niets met sex te maken, want ik ben ook voor open seks tussen mensen die dat graag met elkaar willen.
En als mijn man zegt : "schatje ik word geil van je" of "wat zie je er sexy uit", dan valt dan onder de context van sex/ intimiteit in de relatie. Maar als een vreemde dat zegt of iemand waar ik geen intieme relatie mee heb dat zegt, dan hoort dat niet en is het heel erg fout.

Het is gewoon een heel triest gebeuren dat hele gedoe in de voice en op al die plekken in de wereld waar dat elke dag gebeurt.


Mooi stuk Pien, dit gedrag is helaas ook van alle tijden.
Alleen dit, het heeft naar mijn idee indirect of direct wel met sex te maken. Alleen is het het opdringen er van. Niet de liefde of alleen maar de lust tussen 2 of meerdere gewillige personen.

Er moet meer openheid komen naar kinderen over sex, geen taboe’s behalve als de aanrakingen en sex niet met wederzijdse toestemming is.


Op het vetgedrukte wil ik graag reageren.

Het antwoord is namelijk ja en nee. Ja, het uit zich vaak via seksuele handelingen die door de ander als niet gewenst worden ervaren.(denk aan verkrachten, aanranden, sissen, fluiten, seksueel getinte opmerkingen etc ).
Nee Het is niet seks die aan de basis ligt van dit verschijnsel. Het is macht misbruik die hier ten aan grondslag ligt (geldt ook voor misbruik bij kinderen/ jongeren). Daarom komt het zo vaak voor op bv scholen, werkomgeving, families, bekende kring en in de minderheid ook die anonieme viezerik op straat. Mijn man gaf vanochtend nog een rake opmerking mee→ hij zei nl, "en al die smoesjes waarbij de schuld bij de vrouw/ meisje gelegd wordt moet ook maar eens afgelopen zijn. Want als mijn kleindochter zat/ in hogere sferen en gelukkig in haar nakie de straat op zou gaan → dan geeft dat niemand de macht om haar dan maar aan te raken, aan te randen cq te verkrachten. Nooit is er een reden om een vrouw lastige te vallen, aan te randen cq te verkrachten want ongeacht de situatie het is allemaal ongewenst gedrag ."


F_Orumster schreef
Ik denk dat de diepe onderliggende problematiek een beetje vergelijkbaar is met institutioneel racisme,
Dit is een hele goede en rake opmerking en die vergelijking klopt zeker en daarom is het ook zo moeilijk om dit te veranderen. Want racisme, seksueel geweld/ seksisme is als het ware geïnternaliseerd in ons mensen. Dus ook vrouwen hebben dit geïnternaliseerd. Het is vergelijkbaar met het Kaste systeem in India, waarin als je in een bepaalde kaste geboren bent, je daar nooit meer uit komt. Dat is zo ingeprent in die samenleving met alle regels die daar bij horen. Als je dat begrijpt als vrouw en man, dan word je ook veel vergevingsgezinder ten opzichte van jezelf en hoef je jezelf ook niet te verdedigen. Want het zit in jou, in mij en in iedereen. Alleen door er heel bewust mee om te gaan en veel over te leren kun je jezelf er in meer of mindere mate van bevrijden. Als je dit accepteert dan kun je ook kijken objectief naar wat je om je heen gebeurt en dan zie je ook hoe het gebeurt.

Over grapjes nog het volgende. Mijn man kan tegenover mij wel eens grapjes maken die in onze context van de relatie ook leuk zijn. Hij doet dit dan om te stangen want hij kent me goed en weet echt wel wat feminisme voor me betekent. Maar die grapjes zal hij niet maken bij andere vrouwen want dan wordt het vrouw onvriendelijk. Grapjes zijn altijd in de context en een werkgever of een leraar die in een gezagsrelatie staat tot de vrouw moet gewoon heel erg voorzichtig zijn met "dat soort grapjes" en beter nog gewoon helemaal niet doen. Waarom zou hij? Hou het helder en eenvoudig en straight.

Het heeft vaak ook met bewustzijn te maken. En als mijn man foute grapjes maakt die echt niet kunnen, dan lach ik ook niet maar dan zeg ik het gewoon en dat is het dan. Maar meestal lig ik helemaal in een deuk omdat ik heel goed weet wat hij doet op dat moment en als er bv bezoek is en hij doet dat→ dan reageer ik vaak met een kwinkslag van dat ik hem de sleutel van de caravan geef vannacht en hij daar mag slapen.


Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-01-22 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 70 van de 101 [ 2519 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73 ... 101  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen