Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:14

pien_2010 schreef:
Poekkie schreef:
LadyDaily: die laatste uitspraken van je zijn compleet belachelijk. Hoe durf je zelfs.
Gelukkig leven we in een democratisch land en mag iedereen zelf zijn of haar mening hebben hoe afwijkend deze misschien ook is voor jou en voor mij. Dus ja dat mag ze durven :j


Haar mening doordrukken op een ander mag ze helemaal niet. Elke maand zwangerschapstesten moeten doen omdat zij vindt dat ik te laat zou moeten zijn anders? Wtf, echt waar.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:14

LadyDaily schreef:
Dan moet je maar geen seks hebben als je niet voor de consequenties klaar bent.
Is misschien kort door de bocht maar ik vind het gewoon te lang.
Alles is al aangemaakt. Je bent baas over je eigen lichaam maar maakt dat gelijk ook dat je baas mag zijn over het lichaam van een ongeboren kindje?

En daarom vind ik de bedenktijd eraf halen ook een kwalijke zaak.
Je moet er echt goed over nadenken om zoiets te doen, ken wel meiden die er nu last van hebben door wat ze op hun 18e ooit gedaan hebben.
Je kunt het niet meer terug draaien.


Dan moet je maar geen seks hebben? Echt veel en veel te kort door de bocht inderdaad. Ik wil nooit een kind, sterilisatie krijg ik bij hoog en bij laag nog niet voor elkaar en gebruik wel anticonceptie maar bij die ene procent kans dat er iets doorheen floept wil ik graag abortus aub. En niet iemand die tegen me zegt dat ik als volwassen vrouw met mijn partner dan maar geen seks had moeten hebben als ik niet voor de gevolgen in stond.

Je kunt het niet meer terug draaien en misschien krijg je spijt vind ik ook een dooddoener want dat geld net zo hard als je de keus maakt om het kindje te laten komen. En dan zit je nog eens met een extra leven opgescheept wat nergens om heeft gevraagd maar wel de gevolgen ervan voelt.

En ja, baas over eigen lichaam is ook baas over het ongeboren kind. Ik vind het echt van de gekke dat daar blijkbaar een derde partij over mee zou moeten praten.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:15

Avalanche81 schreef:
Ze mag die beslissing voor zichzelf maken, niet voor een ander.
Ze mag die MENING wel hebben. Zoals wij een andere mening hebben. Zij mag opkomen voor die mening en demonstreren en deze opschrijven. Dat mag allemaal in ons lieve Nederlandje.

Poekkie, hoe bizar ik die mening ook vind, zie mijn eerdere post of hoe ik denk om voor andere dit te willen beslissen, iemand mag gewoon zijn eigen gedachtegoed hebben.

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:16

LadyDaily schreef:
Dan moet je maar geen seks hebben als je niet voor de consequenties klaar bent.
Is misschien kort door de bocht maar ik vind het gewoon te lang.
Alles is al aangemaakt. Je bent baas over je eigen lichaam maar maakt dat gelijk ook dat je baas mag zijn over het lichaam van een ongeboren kindje?

Tja, ik ken/snap die gedachten gang wel, maar wat is dan de grens?
Mag je dan nog wel abortus plegen als je diverse keren verkracht bent en pas met 16 weken durft te zeggen dat je zwanger (of weet dat je zwanger) bent?

Iedereen die niet zwanger wilt worden geen seks hebben, ook als je aan goede anticonceptie bent?
Pas beginnen met seks als je klaar bent voor een kind?

Ik snap prima dat de meeste vrouwen nooit in die positie komen en dus heel moeilijk kunnen inleven in vrouwen die wel (zeer) ongewenst zwanger zijn.
Vroeger had ik dezelfde gedachten als die van jouw.
Maar ik heb met meerdere vrouwen gesproken die wel een abortus hebben ondergaan en hun verhaal erachter en dan ga je er toch anders naar kijken.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:19

pien_2010 schreef:
Avalanche81 schreef:
Ze mag die beslissing voor zichzelf maken, niet voor een ander.
Ze mag die MENING wel hebben. Zoals wij een andere mening hebben. Zij mag opkomen voor die mening en demonstreren en deze opschrijven. Dat mag allemaal in ons lieve Nederlandje.

Poekkie, hoe bizar ik die mening ook vind, zie mijn eerdere post of hoe ik denk om voor andere dit te willen beslissen, iemand mag gewoon zijn eigen gedachtegoed hebben.

Dat klopt, ze mag die mening hebben, en ik mag het zwaar belachelijk vinden en compleet uit de tijd.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:21

Ho Ho Ho ik zeg alleen mijn mening en wat ik zou doen. Als iemand wel abortus heeft gedaan heb ik daar ook heus wel begrip voor.
En ja ik ken er een paar die het zijn ondergaan en alsnog vaak met mij het erover hebben. Maar ondanks dat vind ik 22 of 24 weken gewoon te lang.
Dat is gewoon mijn mening maar past blijkbaar niet in het straatje van iedereen hier.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:23

Brainless schreef:
ik heb met meerdere vrouwen gesproken die wel een abortus hebben ondergaan en hun verhaal erachter en dan ga je er toch anders naar kijken.
Dit dus. HEt is allemaal zo simpel van achter het computertje en dat is het niet.

Vorige week nog "l'evenement "gezien, waarin een jonge veelbelovende studente in 1963 ongewenst zwanger raakte. De abortus zat toen nog in het strafrecht, was zeer strafbaar in Frankrijk. Uiteindelijk heeft ze toch de abortus gekregen na een lange zoektocht stiekeme gesprekjes met vrouwen die het zelfde hebben meegemaakt uit het oog van de flikken, alles clandestien, en het heeft haar bijna haar leven gekost want het was zo moeilijk om een clandestiene aborteur te vinden die goed en hygiënisch onder eenvoudige omstandigheden (letterlijk met een zeer scherpe pin) de abortus uit kon voeren. HEt was een huiveringwekkende film van een macabere situatie en de eenzaamheid van deze vrouw was enorm. En de vader, die voelde zich , zoals zo vaak, totaal niet verantwoordelijk. Het werd zo macaber omdat zij die vanaf seconde 1 wist, dit wil ik niet (eerste zwangerschapstest) nergens die abortus geregeld kreeg en dus precies met 12 weken (en dat is al vrij laat) deze abortus op de keukentafel bij wijze van spreke moest ondergaan. Vreselijk.

Het is autobiografisch en deze vrouw wilde absoluut niet haar kind krijgen, want dat zag ze goed, dan had ze nooit haar arme milieu kunnen ontworstelen en een beter leven kunnen kiezen voor haar toekomstige kinderen.

Gelukkig hebben we nu een wet die dit goed regelt voor de vrouwen. Gelukkig is dit weer een stap naar het verkorten van de wachttijd dat voor alle vrouwen en hun ongeboren embryo het beste is.

LadyDaily juist door die 5 dagen er af te halen, kun je weer de tijd verkorten en dit zo spoedig mogelijk doen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:27

LadyDaily schreef:
Ho Ho Ho ik zeg alleen mijn mening en wat ik zou doen. Als iemand wel abortus heeft gedaan heb ik daar ook heus wel begrip voor.
En ja ik ken er een paar die het zijn ondergaan en alsnog vaak met mij het erover hebben. Maar ondanks dat vind ik 22 of 24 weken gewoon te lang.
Dat is gewoon mijn mening maar past blijkbaar niet in het straatje van iedereen hier.

Als je dat alleen voor jezelf vindt heb ik daar geen moeite mee.

Voor mezelf weet ik niet eens of ik een abortus zou kunnen laten doen. Ik heb ooit een afspraak gemaakt voor een abortus en toen kreeg ik een miskraam, wat echt een enorme opluchting was.

Maar ik ga echt echt dat niet voor een ander beslissen en juridisch gezien vind ik het überhaupt bizar om er een termijn op te zetten wanneer het nog wel en niet meer kan, want er is geen enkel punt waarin een zwangere persoon het recht op zelfbeschikking opgeeft.

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:30

LadyDaily schreef:
Dan moet je maar geen seks hebben als je niet voor de consequenties klaar bent.
Is misschien kort door de bocht maar ik vind het gewoon te lang.
Alles is al aangemaakt. Je bent baas over je eigen lichaam maar maakt dat gelijk ook dat je baas mag zijn over het lichaam van een ongeboren kindje?

En daarom vind ik de bedenktijd eraf halen ook een kwalijke zaak.
Je moet er echt goed over nadenken om zoiets te doen, ken wel meiden die er nu last van hebben door wat ze op hun 18e ooit gedaan hebben.
Je kunt het niet meer terug draaien.

De max zou denk ik voor mij tussen de 12 a 14 weken zijn maar misschien ook wel eerder (medische dingen daar buiten gelaten)

Zo ver ik weet is die termijn er ook ivm de medische 20 weken echo. Als er iets vreselijks mis is met de vrucht dan kun je nog voor een humane weg kiezen, abortus.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:39

Kana schreef:
Zo ver ik weet is die termijn er ook ivm de medische 20 weken echo. Als er iets vreselijks mis is met de vrucht dan kun je nog voor een humane weg kiezen, abortus.
Klopt en dan praten we over zeer gewenste kinderen waar teveel mee mis is en dat het moeder lichaam niet heeft herkend als zijnde een miskraam. Dat soort kinderen uitdragen kan uiteindelijk heel veel risico geven voor de moeder en vaak zijn de handicaps onverenigbaar met het leven.
Beter dit leven af te breken met 20 weken of 21 weken dan op het einde een doodgeboren kindje in je armen krijgen of zeer gehandicapt. |(

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:42

Nu precies, dat zorgt voor zoveel leed. Dat moet je mensen niet aan willen doen.

Ik kan me een verhaal herinneren uit Amerika waar een vrouw gedwongen werd een buitenbaarmoederlijke zwangerschap uit te dragen, met gruwelijke gevolgen......... ;(

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:43

Avalanche81 schreef:
Nu precies, dat zorgt voor zoveel leed. Dat moet je mensen niet aan willen doen.

Ik kan me een verhaal herinneren uit Amerika waar een vrouw gedwongen werd een buitenbaarmoederlijke zwangerschap uit te dragen, met gruwelijke gevolgen......... ;(


Dat is gruwelijk en zware mishandeling want zowel de vrucht heeft geen schijn van kans en de moeder laat dan ook nog het leven want kan in shock geraken. Schande!
We mogen blij zijn met hoe het op dit moment geregeld is en die 5 dagen eraf en dan ook vrije anticonceptie middel dan is het helemaal fantastisch geregeld.
Want ik vind dat abortus geen anticonceptie mag worden, ook niet bij die mensen die geen geld hebben voor voorbehoedsmiddelen.. Dus de pil gratis beschikbaar stellen , spiraal en morning after pil vind ik wel belangrijk.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:46

Dat is een enorme rel geweest, en dat pro life (of gedwongen zwangerschap) mensen toen nog niet na gingen denken heb ik nooit begrepen, en ik ben daar heel heel boos over geweest. Die arme vrouw moet zo gruwelijk veel pijn hebben gehad....... ;(

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:48

LadyDaily schreef:
Ho Ho Ho ik zeg alleen mijn mening en wat ik zou doen. Als iemand wel abortus heeft gedaan heb ik daar ook heus wel begrip voor.
En ja ik ken er een paar die het zijn ondergaan en alsnog vaak met mij het erover hebben. Maar ondanks dat vind ik 22 of 24 weken gewoon te lang.
Dat is gewoon mijn mening maar past blijkbaar niet in het straatje van iedereen hier.


Omdat het een onhandig geformuleerde mening is.

Niet iedere seks is vrijwillig, niet iedereen heeft direct toegang tot een abortus en niet iedere abortus komt voort uit de wens om niet zwanger te zijn, soms verandert een persoonlijke situatie dermate dat een vrouw zich bedenkt en toch de zwangerschap niet uit wenst te dragen.


Abortus. Je hoeft er niks van te vinden.

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:52

Ik snap niet waarom het zo moeilijk is.
Je hoort niet voor een ander te beslissen.
Vindt je dat een abortus niet mag? Dan doe je het niet.
Vindt je dat je een abortus nodig hebt? Dan laat je er een uitvoeren.
Simpel zat.
Je beslist toch ook niet voor een kanker patient of ze doorgaan met behandelen of ze alleen nog palliatieve zorg krijgen?
Je beslist toch ook niet voor iemand met een gebroken been dat na operatie een moeilijke revalidatie tegemoet gaat dat ze maar moeten amputeren? Of je verbied het amputeren toch ook niet?
Je beslist niet voor een ander. Zo simpel is het.
Beslis over je eigen lijf en je eigen leven.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:53

Ben blij dat Nederland vooruit loopt in deze dingen, ik hoop dat de rest van Europa (en de wereld) snel volgt.
Als ik kijk naar wat er in Polen gebeurd met de abortuswet heb ik echt medelijden met de mensen (vrouwen) daar.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:53

Het probleem met "pro live" is dat net als zoveel opvattingen vanuit religieuze stromingen, dat de mensen het idee hebben dat een hogere macht dit zo voorschrijft. Ze zien daardoor vaak niet het mijn en dijn. Dus ze zien niet, dat zij kunnen leven naar die regels zoals ze dat beleven en dat een ander dus andere keuzes kan, mag en zelfs moet kunnen maken want de gelovige heeft haar eigen biografie maar de ander dus ook :)*

Eens voor 100% met fleurtjeuh!

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:57

fleurtjeuh schreef:
Ik snap niet waarom het zo moeilijk is.
Je hoort niet voor een ander te beslissen.
Vindt je dat een abortus niet mag? Dan doe je het niet.
Vindt je dat je een abortus nodig hebt? Dan laat je er een uitvoeren.
Simpel zat.
Je beslist toch ook niet voor een kanker patient of ze doorgaan met behandelen of ze alleen nog palliatieve zorg krijgen?
Je beslist toch ook niet voor iemand met een gebroken been dat na operatie een moeilijke revalidatie tegemoet gaat dat ze maar moeten amputeren? Of je verbied het amputeren toch ook niet?
Je beslist niet voor een ander. Zo simpel is het.
Beslis over je eigen lijf en je eigen leven.


_/-\o_ _/-\o_

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:59

karuna schreef:
Hoewel ik absoluut voor abortus ben, weet ik niet of ik het afschaffen van de bedenktijd zo n goed idee vind. Omdat er helaas ook best vrouwen zijn die gedwongen worden tot een abortus door de verwekker/ouders enz. Die bedenktijd geeft een klein beetje ruimte om die dwang minder sterk te maken. En dan misschien met sterk genoeg staan om hun kind te kunnen behouden ipv onder dwang de zwangerschap te moeten laten afbreken.


Ik vraag het me af. Verwekkers en ouders die op hun partner/dochter in willen praten om abortus te plegen doen dat toch. En ze kunnen dat ook gewoon langer dan die 5 dagen doen. Wat heeft 5 dagen bedenktijd daar voor invloed op? Als die druk er is, is die er.

Ik denk dat er veel meer wordt ingepraat tijdens die 5 dagen om géén abortus te laten plegen. Dus proberen een allang door de vrouw genomen besluit terug te draaien.

Als nu meteen ook verplicht wordt gesteld dat de vrouw alleen naar de afspraak komt, zodat ze zónder een partner/ouder kan zeggen wat ze wil en eventuele druk van meekomende partner/ouder die andere ideeën heeft in de spreekkamer dus weggenomen wordt zou het helemaal mooi zijn.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 26-01-22 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:59

LadyDaily schreef:
Ho Ho Ho ik zeg alleen mijn mening en wat ik zou doen. Als iemand wel abortus heeft gedaan heb ik daar ook heus wel begrip voor.
En ja ik ken er een paar die het zijn ondergaan en alsnog vaak met mij het erover hebben. Maar ondanks dat vind ik 22 of 24 weken gewoon te lang.
Dat is gewoon mijn mening maar past blijkbaar niet in het straatje van iedereen hier.


komt door de 20 weken echo en eventuele aanvullende onderzoeken. Wanneer het een zwaar gehandicapt kindje blijkt te zijn blijkt die tijd nog wel nodig.

De meeste vrouwen die door een foutje, pech, nalatigheid of onvrijwillige gemeenschap zwanger worden zijn over het algemeen veel eerder.

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 17:00

Ibbel schreef:
karuna schreef:
Hoewel ik absoluut voor abortus ben, weet ik niet of ik het afschaffen van de bedenktijd zo n goed idee vind. Omdat er helaas ook best vrouwen zijn die gedwongen worden tot een abortus door de verwekker/ouders enz. Die bedenktijd geeft een klein beetje ruimte om die dwang minder sterk te maken. En dan misschien met sterk genoeg staan om hun kind te kunnen behouden ipv onder dwang de zwangerschap te moeten laten afbreken.

En er ook best vrouwen zijn die achteraf blij zijn dat ze de wachttijd hadden omdat ze anders in een vlaag van paniek de zwangerschap hadden laten beeindigen.

Ik zit er dus wel dubbel in.


Ik vraag het me af. Verwekkers en ouders die op hun partner/dochter in willen praten om abortus te plegen doen dat toch. En ze kunnen dat ook gewoon langer dan die 5 dagen doen. Wat heeft 5 dagen bedenktijd daar voor invloed op? Als die druk er is, is die er.

Ik denk dat er veel meer wordt ingepraat tijdens die 5 dagen om géén abortus te laten plegen. Dus proberen een allang door de vrouw genomen besluit terug te draaien.

Als nu meteen ook verplicht wordt gesteld dat de vrouw alleen naar de afspraak komt, zodat ze zónder een partner/ouder kan zeggen wat ze wil en eventuele druk van meekomende partner/ouder die andere ideeën heeft in de spreekkamer dus weggenomen wordt zou het helemaal mooi zijn.

Ik vind niet dat je kan verplichten dat een vrouw alleen naar zo'n gesprek moet.
Je voelt je zo kwetsbaar op zo'n moment, om dat verplicht alleen te doen voelt niet ok voor mij

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 17:02

Intake gesprek, niet de behandeling zelf.

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 17:03

De keer dat ik er zelf was, was mijn vriend mee.
En daar was ik erg blij mee. Ik had echt steun aan hem.

En also, de behandeling is zowiezo verplicht alleen, zijn geen andere mensen toegestaan, ook op de bijkom kamer ben je alleen.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 17:08

Pro life is nu typisch een beweging die op komt voor foetussen. Wat er na bevalling mee gebeurd (zwaar gehandicapt zijn, ongewenst of misbruikt door de kerk die een grote drijvende kracht achter die beweging is) interesseert ze geen biet.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 17:14

Mars schreef:
Pro life is nu typisch een beweging die op komt voor foetussen. Wat er na bevalling mee gebeurd (zwaar gehandicapt zijn, ongewenst of misbruikt door de kerk die een grote drijvende kracht achter die beweging is) interesseert ze geen biet.

Klopt! En vaak kan de moeder het ook schudde en is het leven van de moeder minder waard als dat van haar foetus en dat zij eventueel nog kinderen die haar nodig hebben thuis rond heeft lopen verandert daar niets aan→ heel triest.