Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 21:12

Avalanche81 schreef:
Het zou fijn zijn als mensen goed lezen.

Ik heb gezegd dat ook met 39 weken iemand nog steeds volledig recht heeft op zelfbeschikking.

De vader heeft misschien rechten over het kind maar 0 zeggenschap over het lichaam van de moeder. En dat is maar goed ook, anders hadden vrouwen nooit abortus rechten gekregen.

Ik snap je punt niet hierin en denk ook niet dat ik het met je eens ben. Als je ermee bedoelt dat je mag doen wat je wilt "want het is jouw lichaam" dus dat je ook mag drugs gebruiken, roken, rodeo rijden etc. dan mag je dat voor de wet ja, maar naar je ongeboren kind toe heb je verantwoordelijkheid. Dat vind ik véél zwaarder tellen dan wat welke wet dan ook zegt.

Dus ja, je hebt recht op een abortus en dat is de beslissing van de vrouw. Maar ben je de 24 weken gepasseerd? Dan deel je je lichaam met je ongeboren kind en moet je alles op alles zetten om samen gezond te blijven.

Dat de vader of arts of wie dan ook er niks over te zeggen heeft, prima. Maar je gaat met die uitspraak voorbij aan het ongeboren kind.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 21:15

Dan komen we dus weer op speciale rechten. Want zelfs als je dat ongeboren kind ziet als een persoon, heeft die persoon nog altijd niet het recht om gebruik te maken van het lichaam van een ander zonder diens toestemming.

pien_2010

Berichten: 43270
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 21:24

Avalanche81 schreef:
Dan komen we dus weer op speciale rechten. Want zelfs als je dat ongeboren kind ziet als een persoon, heeft die persoon nog altijd niet het recht om gebruik te maken van het lichaam van een ander zonder diens toestemming.


Dat vind ik een vreemde redenatie. Want abortus is niet strafbaar bij ons, dus alle vrouwen die ongewenst zwanger zijn kunnen dit heel snel regelen. Hoe eerder hoe beter.
Ben je te laat dan geldt het belang van de foetus. Ik vind de regeling daarin correct.

Laten we het nu even niet hebben over de gewenste kinderen, want dat is totaal iets anders.

Weet wel dat je later vrouwen moet laten bevallen én dus het kindje moet doden ,al na 34 weken is dit vaak de situatie. Dat zijn vaak al 4 of 5 ponders die gewoon legend geboren worden. Dus ik vind het zelfs wat bizar Ava.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 21:50

Punt is gewoon dat zolang de foetus nog in de moeder zit, moeder het recht heeft om te beslissen wat er met haar lichaam gebeurt.
We kunnen de levensvatbaarheid steeds meer oprekken. Maar wees realistisch over de gevolgen die dat kan hebben voor de rechten van de moeder. Wanneer besluit je dat dat geen factor meer is? En wat doet het met vrouwenrechten als levensvatbaarheid met 8 weken al gehaald kan worden? Elke grens in die zin is volstrekt arbitrair.

Er moet ergens een grens zijn. Je kunt niet zeggen: oh maar vanaf nu hebben we er gevoel bij dus mag het niet meer. Pro lifers hebben dat vanaf de conceptie.

Dat is mijn punt. Het gaat mij om de rechten van de zwangere persoon.
De meeste abortussen gebeuren nu in het eerste trimester, maar het tweede komt ook nog voor. Maar met 12 weken ziet het er al niet meer uit als een klomp cellen......

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 21:54

Avalanche81 schreef:
Dan komen we dus weer op speciale rechten. Want zelfs als je dat ongeboren kind ziet als een persoon, heeft die persoon nog altijd niet het recht om gebruik te maken van het lichaam van een ander zonder diens toestemming.

Ja sorry hoor, maar hoe zie je dat voor je? Dat een ongeboren baby schriftelijke toestemming vraagt? Even een briefje door de gleuf naar buiten en ondertekenen?

Ik heb het hier over ongeboren kind dat levensvatbaar is, dus na die 24 weken. Dat is bijna een halfjaar waarin de vrouw tijd heeft gehad om de "bezwaar te maken" en te handelen. Als je dan niet handelt, dan is het wel aannemelijk dat je je ongeboren kind toestemming gegeven hebt om door te groeien en gebruik te maken van je lichaam.

En het gaat hier nog steeds over Nederland, niet over Texas. Ik vind de grens van 24 weken bij een gezond kind heel realistisch. Er zijn in Nederland ook geen plannen volgens mij om die grens te verleggen. Na 24 weken deel je je lichaam met het kind en heb je de morele plicht om daar goed voor te zorgen.

/Edit: levensvatbaar is een kind in uitzonderlijke situaties al met 22 weken of minder. Maar toch is in Nederland niet besloten die grens aan te passen. Uit heel veel onderzoeken blijkt dat kinderen die extreem te vroeg geboren worden, later veel meer kans hebben op permanente gevolgen in de ontwikkeling. Tot kasplantjes toe. Met levensvatbaar wordt dus ook wel bedoeld 'kans op een fatsoenlijk leven'. En het kan best zijn dat grenzen veranderen of dat ze babies buiten de baarmoeder gaan kweken. Maar dat is nu nog niet aan de orde. Dan kun je overal wel wat op bedenken met "wat als...." .
Laatst bijgewerkt door beert op 26-01-22 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 21:56

Ja jeetje, welke dokter wil nou een kind om het leven brengen dat prima geboren kan worden... ik denk dat het wel goed is dat er een bepaalde leeftijd is, waarop moeder nog steeds baas is over eigen lijf, maar het kindje ook rechten krijgt. En moeder wel het recht heeft op hulp bij het afbreken van de zwangerschap / verwijderen van het kindje uit haar lijf, maar dat het vanaf week zoveel dan alleen nog maar mag door een opgewekte bevalling of keizersnede, zodat het kindje een kans heeft om te overleven :(:)


Ik vind iets van een bedenktijd bij een normale abortus wel goed eigenlijk :o

Het lijkt mij niet goed als iemand in een vlaag van wanhoop een kliniek binnen kan komen en bij wijze van spreken een half uur later al behandeld wordt...ook al is het een vrouw haar goed recht om dat te willen :j

Ik vind wel dat zo'n beslissing echt veel aandacht verdient en dat er wel wat aan gedaan moet worden om te voorkomen dat zo'n vrouw later vreselijke spijt krijgt omdat ze wellicht andere opties niet gezien heeft in haar situatie :(:)

Dus sowieso een goed gesprek waarbij verschillende opties besproken / aangeboden worden.
Contactmogelijkheden met hulp organisaties bijvoorbeeld. En dan minstens 1 nachtje er over slapen om alle tijdens het voorgesprek gegeven informatie even goed te kunnen verwerken voordat de ingreep plaatsvindt.

Er lijkt mij niks mis mee om een gesprek te houden, en dan de datum van de ingreep 2-5 dagen later te plannen? Zodat de zwangere nog de kans heeft om de tijdens het voorgesprek geboden andere opties goed te overwegen :(:)

edit vanwege tiepvaut

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:04

Ik vind levensvatbaar een lastig begrip. Want hoe levensvatbaar is een kind als medisch gezien alles op alles gezet moet worden om het in leven te houden en dan nog veel extreme prematuren het dan alsnog niet halen?

https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/te-vroeg-prematuur-geboren-babys/medische-problemen-bij-vroeggeboorte/item44036 schreef:
Vanaf 26 weken is is de overlevingskans van een baby ongeveer 70%. De overlevingskansen van premature baby’s van meer dan 27 weken liggen rond de 90% en bij een zwangerschapsduur van 33 weken stijgt de overlevingskans naar 95%. Een te vroeg geboren baby heeft vaker medische problemen, een ontwikkelingsachterstand en ziet er soms anders uit dan andere baby’s.

Bij prematuren die rond 25 weken worden geboren zijn de risico's het grootst. Tweederde van hen kampt later met een lichte of zware handicap en/of lichte tot zware leerproblemen. Na 28 weken nemen de risico's af en kampt een derde van hen later een mentale achterstand. Pas vanaf 34 weken zijn er bijna geen verschillen meer te constateren met andere kinderen die wel op tijd zijn geboren. Ondanks dat prematuren vaak te maken krijgen met leerproblemen, doen zij het vaak even goed op school als hun klasgenootjes.


Een andere bron geeft aan dat vanaf 25 weken de overlevingskans 55% is (momenteel), dus in week 24 heeft een gewenste baby met alle medische zorg beschikbaar is minder dan 50% kans. En van de overlevers is slechts 1 op de 4 gezond met 2 jaar.

https://www.kleinekanjers.nl/hoe-levens ... t-geboren/

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:06

pien_2010 schreef:
Avalanche81 schreef:
Dan komen we dus weer op speciale rechten. Want zelfs als je dat ongeboren kind ziet als een persoon, heeft die persoon nog altijd niet het recht om gebruik te maken van het lichaam van een ander zonder diens toestemming.


Dat vind ik een vreemde redenatie. Want abortus is niet strafbaar bij ons, dus alle vrouwen die ongewenst zwanger zijn kunnen dit heel snel regelen. Hoe eerder hoe beter.
Ben je te laat dan geldt het belang van de foetus. Ik vind de regeling daarin correct.

Laten we het nu even niet hebben over de gewenste kinderen, want dat is totaal iets anders.

Weet wel dat je later vrouwen moet laten bevallen én dus het kindje moet doden ,al na 34 weken is dit vaak de situatie. Dat zijn vaak al 4 of 5 ponders die gewoon legend geboren worden. Dus ik vind het zelfs wat bizar Ava.


Ik denk dat hier gewoon de verkeerde term word gebruikt. Stel bijv dat je als vrouw met 30 weken een diagnose krijgt waardoor het gevaarlijk is om de zwangerschap uit te dragen, dan kan het zijn dat het risico voor het kind van de vroeggeboorte word afgewogen tegen het risico van de vrouw van langer door gaan. In een beschaafd land is die keuze dan imo aan de zwangere. Dan beëindig je misschien ook een zwangerschap vroegtijdig, maar dat zou je meestal geen abortus noemen?

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:13

Over levensvatbaarheid vind ik dit:
Citaat:
De levensvatbaarheidsgrens
Abortus mag in Nederland tot het kindje levensvatbaar is. In 1984 kon een kindje vanaf 26 weken overleven. De grens voor abortus is toen op 24 weken zwangerschap gezet. Inmiddels zijn er betere behandelmogelijkheden voor te vroeg geboren kinderen. Nu worden ze al vanaf 24 weken behandeld. De abortusgrens is echter niet omlaag gegaan.

https://www.npvzorg.nl/themas/abortus/

Eigenlijk is het dus meer andersom. Tot 24 weken weten ze zeker dat een kind niet levensvatbaar is.

pien_2010

Berichten: 43270
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:16

Liedje daar heb ik echt al heel uitgebreid over geschreven, hier boven. Gewoon mee eens. Lees dat eventjes, vandaar laat ik dit nu liggen.

Citaat:
Het lijkt mij niet goed als iemand in een vlaag van wanhoop een kliniek binnen kan komen en bij wijze van spreken een half uur later al behandeld wordt...ook al is het een vrouw haar goed recht om dat te willen


De procedure is nu en dat blijft heel zorgvuldig. De vrouw krijgt een gesprek, toen en straks ook. Als het idee is dat het besluit niet klopt, paniek, dwang etc, zal de vrouw zelfs in de toekomst bedenktijd krijgen. Dat zag ik op het nieuws.
Het is gewoon fijn dat de vele vrouwen die duidelijk het besluit hebben genomen, niet nog 5 dagen hoeven te wachten. Maar het is echt niet zo straks, dat je binnenloopt in paniek en zonder zwangerschap naar buiten gaat. Zo werkt het niet.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:17

IMANDRA schreef:
Solistar schreef:
Zodra een kindje levensvatbaar is, beslis je niet alleen over je eigen leven maar ook over dat van een ander. Zo simpel is het dus niet vind ik :+ Dat sommigen een abortus met 39 weken nog ethisch vinden, vind ik eigenlijk schokkend, dat is gewoon een voldragen baby die je (imo) vermoord. Niet dat ik tegen abortus ben, maar die termijn van 24 weken vind ik niet slecht.


(Even afgezien van het toestaan of niet maar:) Wie heeft het over vermoorden? Zo laat worden er weeen opgewekt, dus dat het kind doodgaat is helemaal niet iets wat er bij hoort.

De definitie van abortus is het afbreken van de zwangerschap. Niets meer niets minder. Al vraag ik me af of het op 39 weken daaronder valt.


Ik snap jou reactie niet, denk omdat je mijn reactie niet snapt. Er zijn hier mensen die lijken te suggereren dat het weg laten halen van een foetus ten alle tijde moet kunnen zolang het in de buik van de moeder zit, omdat zij volledig zelfbeschikkingsrecht moet hebben. Ook al is dat met 39 weken zwangerschap.

Abortus provocatus (dit wordt ook vaak 'abortus' genoemd) is het opzettelijk afbreken van een zwangerschap. Sinds 1984 mag abortus in Nederland tot 24 weken zwangerschap worden uitgevoerd.

Wat jij bedoelt is een bevalling inleiden, geen abortus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:20

pmarena schreef:
Ja jeetje, welke dokter wil nou een kind om het leven brengen dat prima geboren kan worden... ik denk dat het wel goed is dat er een bepaalde leeftijd is, waarop moeder nog steeds baas is over eigen lijf, maar het kindje ook rechten krijgt. En moeder wel het recht heeft op hulp bij het afbreken van de zwangerschap / verwijderen van het kindje uit haar lijf, maar dat het vanaf week zoveel dan alleen nog maar mag door een opgewekte bevalling of keizersnede, zodat het kindje een kans heeft om te overleven :(:)


Ik vind iets van een bedenktijd bij een normale abortus wel goed eigenlijk :o

Het lijkt mij niet goed als iemand in een vlaag van wanhoop een kliniek binnen kan komen en bij wijze van spreken een half uur later al behandeld wordt...ook al is het een vrouw haar goed recht om dat te willen :j

Ik vind wel dat zo'n beslissing echt veel aandacht verdient en dat er wel wat aan gedaan moet worden om te voorkomen dat zo'n vrouw later vreselijke spijt krijgt omdat ze wellicht andere opties niet gezien heeft in haar situatie :(:)

Dus sowieso een goed gesprek waarbij verschillende opties besproken / aangeboden worden.
Contactmogelijkheden met hulp organisaties bijvoorbeeld. En dan minstens 1 nachtje er over slapen om alle tijdens het voorgesprek gegeven informatie even goed te kunnen verwerken voordat de ingreep plaatsvindt.

Er lijkt mij niks mis mee om een gesprek te houden, en dan de datum van de ingreep 2-5 dagen later te plannen? Zodat de zwangere nog de kans heeft om de tijdens het voorgesprek geboden andere opties goed te overwegen :(:)

edit vanwege tiepvaut
Dat kan toch allemaal nog steeds? Alleen is het nu geen wettelijke verplichting die bedacht is door oude, witte mannen ergens halverwege de vorige eeuw, maar een gesprek tussen arts en cliënt, dáár zit het verschil. Zo'n arts zit er, neem ik aan, niet om zoveel mogelijk embryo's om zeep te helpen, maar om vrouwen te helpen. Ik kan me immers niet voorstellen dat zo'n arts iemand binnen ziet komen, hyperventilerend en met de zwangerschapstest nog in de hand en dan zegt: "nou meid, ga maar liggen, we helpen je er wel vanaf."

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:21

@ Solistar: dat is niet wat ik heb gezegd, niet wat ik heb gesuggereerd en niet wat ik heb bedoeld. Wat ik wel zeg is dat het nooit zo kan en mag zijn dat een foetus meer rechten heeft dan een zwangere vrouw.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:23

beert schreef:
Over levensvatbaarheid vind ik dit:
Citaat:
De levensvatbaarheidsgrens
Abortus mag in Nederland tot het kindje levensvatbaar is. In 1984 kon een kindje vanaf 26 weken overleven. De grens voor abortus is toen op 24 weken zwangerschap gezet. Inmiddels zijn er betere behandelmogelijkheden voor te vroeg geboren kinderen. Nu worden ze al vanaf 24 weken behandeld. De abortusgrens is echter niet omlaag gegaan.

https://www.npvzorg.nl/themas/abortus/

Eigenlijk is het dus meer andersom. Tot 24 weken weten ze zeker dat een kind niet levensvatbaar is.

Ah, dank voor deze info.


liedje89 schreef:
Ik denk dat hier gewoon de verkeerde term word gebruikt. Stel bijv dat je als vrouw met 30 weken een diagnose krijgt waardoor het gevaarlijk is om de zwangerschap uit te dragen, dan kan het zijn dat het risico voor het kind van de vroeggeboorte word afgewogen tegen het risico van de vrouw van langer door gaan. In een beschaafd land is die keuze dan imo aan de zwangere. Dan beëindig je misschien ook een zwangerschap vroegtijdig, maar dat zou je meestal geen abortus noemen?

Dit is idd wat ik bedoel.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:33

Avalanche81 schreef:
@ Solistar: dat is niet wat ik heb gezegd, niet wat ik heb gesuggereerd en niet wat ik heb bedoeld. Wat ik wel zeg is dat het nooit zo kan en mag zijn dat een foetus meer rechten heeft dan een zwangere vrouw.


Gelukkig. Ik maakte het op uit deze reactie blz 2, maar die heb je dan wellicht anders bedoeld, ik denk dat we het woord abortus dan anders hebben opgevat.

Avalanche81 schreef:
LadyDaily schreef:
Tot wanneer mag je abortus plegen?
24 weken toch?
Dat vind ik echt te lang! Ik ben zwanger en voel de kleine al sterk vanaf 16 weken.

Dat is mooi. Dat is jouw gevoel dan.

Maar er is geen enkel punt in de zwangerschap waarop een vrouw haar zelfbeschikkingsrecht opgeeft. Dus als zij met 39 weken een abortus wil is er nog steeds 1 persoon met volledige beschikking over haar eigen lichaam.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:34

Avalanche81 schreef:
@ Solistar: dat is niet wat ik heb gezegd, niet wat ik heb gesuggereerd en niet wat ik heb bedoeld. Wat ik wel zeg is dat het nooit zo kan en mag zijn dat een foetus meer rechten heeft dan een zwangere vrouw.

Ik vind van niet.
Je kan niet (mijn mening!) een baby in stukken snijden of een dodelijke spuit te geven, die klaar is om levend geboren te worden.

Vanaf een x aantal weken (nu 24) is dat een baby wel buiten de baarmoeder kan overleven.
Als een baby tussen de 24 en 26 weken geboren wordt is het aan de ouders om intensieve zorg te starten of palliatieve zorg omdat de overlevingskansen zonder gevolgen laag is.
Na 26 weken zwangerschap wordt altijd gestart met intensieve zorg.

Wordt een zwangerschap na 24 weken afgebroken (alleen bij zwaar medische redenen) dan wordt de bevalling opgewekt en zal je gewoon vaginaal bevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:49

Brainless schreef:
Avalanche81 schreef:
@ Solistar: dat is niet wat ik heb gezegd, niet wat ik heb gesuggereerd en niet wat ik heb bedoeld. Wat ik wel zeg is dat het nooit zo kan en mag zijn dat een foetus meer rechten heeft dan een zwangere vrouw.

Ik vind van niet.
Je kan niet (mijn mening!) een baby in stukken snijden of een dodelijke spuit te geven, die klaar is om levend geboren te worden.

Vanaf een x aantal weken (nu 24) is dat een baby wel buiten de baarmoeder kan overleven.
Als een baby tussen de 24 en 26 weken geboren wordt is het aan de ouders om intensieve zorg te starten of palliatieve zorg omdat de overlevingskansen zonder gevolgen laag is.
Na 26 weken zwangerschap wordt altijd gestart met intensieve zorg.

Wordt een zwangerschap na 24 weken afgebroken (alleen bij zwaar medische redenen) dan wordt de bevalling opgewekt en zal je gewoon vaginaal bevallen.
Maar dat zegt ze ook niet. Ik kan me namelijk wel vinden in de stelling dat de rechten van de foetus nooit voor de rechten van een vrouw mogen gaan, maar dat betekent niet dat ik het oké vind dat levensvatbare kinderen actief aan hun einde worden geholpen - dat is immers wel moord. Maar stel dat er een keuze gemaakt moet worden bij, zeg, 35 weken tussen of de baby of de vrouw, dan vind ik dat het leven/de gezondheid van laatstgenoemde voorgaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:52

Mkango schreef:
Brainless schreef:

Ik vind van niet.
Je kan niet (mijn mening!) een baby in stukken snijden of een dodelijke spuit te geven, die klaar is om levend geboren te worden.

Vanaf een x aantal weken (nu 24) is dat een baby wel buiten de baarmoeder kan overleven.
Als een baby tussen de 24 en 26 weken geboren wordt is het aan de ouders om intensieve zorg te starten of palliatieve zorg omdat de overlevingskansen zonder gevolgen laag is.
Na 26 weken zwangerschap wordt altijd gestart met intensieve zorg.

Wordt een zwangerschap na 24 weken afgebroken (alleen bij zwaar medische redenen) dan wordt de bevalling opgewekt en zal je gewoon vaginaal bevallen.
Maar dat zegt ze ook niet. Ik kan me namelijk wel vinden in de stelling dat de rechten van de foetus nooit voor de rechten van een vrouw mogen gaan, maar dat betekent niet dat ik het oké vind dat levensvatbare kinderen actief aan hun einde worden geholpen - dat is immers wel moord. Maar stel dat er een keuze gemaakt moet worden bij, zeg, 35 weken tussen of de baby of de vrouw, dan vind ik dat het leven/de gezondheid van laatstgenoemde voorgaat.

Ik vind dat dat de keuze van de vrouw moet zijn, mits zij die keuze kan maken.

Volgens mij gaat in levensbedreigende situaties het leven van de vrouw sowieso voor?

Om terug te komen op de OP, ik hoop van harte dat die wachttijd afgeschaft wordt. Ik ga er eigenlijk gewoon van uit dat dat gebeuren gaat.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:57

Ik heb gelukkig nog nooit de keuze echt hoeven te maken. Maar die heb ik eigenlijk al wel gemaakt. Ik wil geen kinderen. Zeker nu niet. Dus ik gebruik anticonceptie en ik test elke maand / 6 weken. Is dat toch niet voldoende? Dan laat ik het weghalen tot het een week of 16 is. Daarna heb ik gewoon pech.

Maar die bedenktijd zal voor mij een enorme kwelling zijn. Nog 5 dagen langer met iets lopen wat niet in mijn hoort, wat ik niet wil.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:59

Brainless schreef:
Avalanche81 schreef:
@ Solistar: dat is niet wat ik heb gezegd, niet wat ik heb gesuggereerd en niet wat ik heb bedoeld. Wat ik wel zeg is dat het nooit zo kan en mag zijn dat een foetus meer rechten heeft dan een zwangere vrouw.

Ik vind van niet.
Je kan niet (mijn mening!) een baby in stukken snijden of een dodelijke spuit te geven, die klaar is om levend geboren te worden.


Waarom zou je in hemelsnaam als iemand met 30 weken niet meer zwanger wil zijn de baby er dood en/of in stukken uithalen? Een late abortus (na de 20 weken echo) is meestal al een 'gewone' ingeleide bevalling of keizersnede?. Er word gewoon bedoeld, Als je niet meer zwanger wil zijn/kan, zijn zou dat niet verplicht gesteld moeten worden, ongeacht de overlevingskansen van het kind op dat moment, dat houd toch niet in dat je een levend kind moet doden als een vrouw besluit niet meer zwanger te willen zijn. Enkel dat je het kind op de reguliere manier (in een stuk en in leven) uit de baarmoeder komt en dat het kindje dan de kansen heeft die het kindje op dat moment heeft.
Imo valt er wel wat voor te zeggen omdat het waarschijnlijk toch alleen voor zou komen in situaties waarbij de vrouw medische risico's loopt met voldragen of het kindje nog later in de zwangerschap toch niet levensvatbaar blijkt. Want als je met 30 weken ingeleid wil worden omdat je liever geen levend kind wil dan kom je van een koude kermis thuis natuurlijk want we maken in NL geen levende babies zomaar dood en je hebt meer als 90% kans dat je dan dus wel gewoon een levend kind hebt aan het eind van de rit :o?

Ik vind dat veel van de regels rondom abortus heel paternalistisch zijn ingestoken. Vrouwen en artsen kunnen niet zelf samen beslissen wat goed voor hen en hun kind is denk men blijkbaar. Of zijn er op uit om zo veel mogelijk levensvatbare babies te doden? :o? Ik ben blij dat de bedenktijd in elk geval is afgeschaft :Y)

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:20

c_alsemgeest schreef:
Ze moeten 5 dagen bedenktijd geven wanneer je bevrucht wordt... scheelt weer veel abortussen en MAP's :')


hahaha, precies dit. Als mannen zelf zwanger zouden kunnen worden, was er nooit 5 dagen bedenktijd geweest.
Alsof je er niet al over nagedacht had voordat je je bij een arts meldt. Het is een moeilijk besluit. Heb je eindelijk dat besluit genomen, moet je nog eens 5 dagen wachten. Ik vind dat een soort van straf.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:23

Mooi wat liedje89 hierboven zegt.
Ik kijk soms echt met open mond wat er uitgekraamd wordt door politici (vnl in de VS), volledige medische onzin komt eruit..

Ik ken twee mensen die met twintig weken heel erg slecht nieuws kregen en die hebben allebei op 23,5 afgebroken, omdat (ondanks echt slechte prognose) de beslissing zo ontzettend moeilijk was. Die zijn allebei ook gewoon bevallen. Daar wordt echt niet een kind aan stukken gesneden, als je dat denkt, moet je even de pro-life propaganda uitzetten :+

Aan de ene kant ben ik het met Avalanche81 eens. De rechten van het kind kunnen nooit boven die van de vrouw staan, je kan nooit verplicht worden om een soort levende incubator te zijn tegen je wil. Aan de andere kant, ga je geen arts vinden die een gezonde zwangerschap op 26 gaat afbreken zonder medische reden.

Ik vind het echt heel erg goed dat die verplichte 5 dagen eraf gaan. Het gaat om goeie begeleiding krijgen en die krijg je zeker wel. In de praktijk zie je nu dat die 5 dagen komen, ná al die overwegingen, en dat is echt vrij onzinnig.
Nu nog die sterilisatie gewoon toestaan :j

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:31

@Sanne83
Bij een gehandicapt/gewenst kindje kun je vaak kiezen.. bij een abortus wordt een kindje met instrumenten verwijderd.
Citaat:
Als de zwangerschap langer bestaat dan 12 weken kan de behandeling niet meer door middel van zuigcurettage plaatsvinden. De baarmoeder wordt met een speciaal tangetje leeggemaakt en daarna schoongemaakt (curettage). Soms is het nodig, voorafgaande aan de eigenlijke behandeling, de baarmoederhals door toediening van bepaalde medicijnen (prostaglandines) voor te bereiden. De behandeling duurt 20-30 minuten en vindt altijd onder narcose plaats.

https://www.vrelinghuis.nl/behandeling/vanaf-13-weken/
Info een abortuskliniek, niet een prolive site.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:34

anjali schreef:
Ik ben lid van de Partij v.d. Dieren. Ik vind het wel vreemd dat ze terecht het altijd opnemen voor het leven van dieren (daarom ben ik er ook bijgegaan) maar dat een menselijk embryo geen levensrecht zou hebben.Toch ook een schuldeloos wezentje.Ik ga er even over nadenken of ik mijn lidmaatschap hierom ga opzeggen.Voor de rest doen ze nl. wel heel veel goeds voor het leven en de natuur.


Hoe erg het ook is… heb je dan niet liever dat het zo snel mogelijk gebeurt en er niet nog 5 dagen aan ‘bewustzijn’ kan groeien?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:35

Ibbel schreef:
Het gaat hier helemaal niet om wel of geen abortus, hoewel anjali kennelijk denkt of hoopt dat 5 dagen bedenktijd bij iedereen betekent: "oeps, jammer, nu ben je te laat" of bij iedereen leidt tot: "oh, nee, toch maar niet"

Het gaat er hier om dat mánnen jaren geleden bedacht hebben dat vrouwen te dom zijn om zelfstandig zoiets te beslissen en dus gedwongen moeten worden om na te denken.
Alsof er ook maar 1 vrouw is die zo'n besluit lichtzinnig of impulsief zou nemen.

Dáár gaat het om, om de betutteling dat 'vrouwen écht eerst nog even 5 dagen moeten nadenken hoor, de arme zieltjes want jee, anders hebben ze er niet over gedácht, dat doen ze niet uit zichzelf'.

En heel goed dat dit nu eindelijk lijkt te gaan veranderen, anno 2022.



Dit. Hoeveel bedenken er zich nog? Zijn daar eigenlijk cijfers over?