Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 01:32

Avalanche schreef:
Punt is gewoon dat zolang de foetus nog in de moeder zit, moeder het recht heeft om te beslissen wat er met haar lichaam gebeurt.
We kunnen de levensvatbaarheid steeds meer oprekken. Maar wees realistisch over de gevolgen die dat kan hebben voor de rechten van de moeder. Wanneer besluit je dat dat geen factor meer is? En wat doet het met vrouwenrechten als levensvatbaarheid met 8 weken al gehaald kan worden? Elke grens in die zin is volstrekt arbitrair.

Er moet ergens een grens zijn. Je kunt niet zeggen: oh maar vanaf nu hebben we er gevoel bij dus mag het niet meer. Pro lifers hebben dat vanaf de conceptie.

Dat is mijn punt. Het gaat mij om de rechten van de zwangere persoon.
De meeste abortussen gebeuren nu in het eerste trimester, maar het tweede komt ook nog voor. Maar met 12 weken ziet het er al niet meer uit als een klomp cellen......


Je schrijft hier ook dat de moeder alles mag bepalen zolang de baby nog in de buik zit. Als je dat standpunt inneemt dan betekent dat dus dat er met 39 weken een abortus zou moeten kunnen worden uitgevoerd op moeders verzoek. Of is dat niet (meer) jouw standpunt?
Ik ben nog steeds benieuwd hoe je dit voor je ziet en ik heb het antwoord niet kunnen terug lezen.
Ik ben het met veel dingen eens die je schrijft, maar ik vind het schokkend als je oprecht een abortus met 39 weken (wat veelal neerkomt op het vermoorden van een volledig zelfstandig levend functionerend mensje) binnen de perken vindt vallen van het zelfbeschikkingsrecht van een moeder. -O-

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 01:35

Avalanche schreef:
liedje89 schreef:
Ik denk dat hier gewoon de verkeerde term word gebruikt. Stel bijv dat je als vrouw met 30 weken een diagnose krijgt waardoor het gevaarlijk is om de zwangerschap uit te dragen, dan kan het zijn dat het risico voor het kind van de vroeggeboorte word afgewogen tegen het risico van de vrouw van langer door gaan. In een beschaafd land is die keuze dan imo aan de zwangere. Dan beëindig je misschien ook een zwangerschap vroegtijdig, maar dat zou je meestal geen abortus noemen?

Dit is idd wat ik bedoel.

Liedje omschreef vrij duidelijk wat ik bedoel.

En ja, ik vind dat die keuze ten allen tijde aan de vrouw zelf is, en niemand anders.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 27-01-22 01:37, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 01:36

Op zo'n moment is de abortus ook gewoon een opgewekte geboorte.
Dus niet de aangeprate spookbeelden van baby's die met een soort hakselaar uit de baarmoeder worden gezogen

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 01:38

fleurtjeuh schreef:
Op zo'n moment is de abortus ook gewoon een opgewekte geboorte.
Dus niet de aangeprate spookbeelden van baby's die met een soort hakselaar uit de baarmoeder worden gezogen

Precies dit. Technisch gezien is een keizersnede ook een abortus. Het wordt wel nooit zo genoemd, maar het is er wel een.

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 01:42

Ik vind het vooral bizar dat je als vrouw schijnbaar niks te kiezen hebt zodra 2 halve cellen, 1 cel zijn geworden.
Of 2 cellen.
2 cellen!
Niks geen half ontwikkelde ledematen of een hartje wat zichzelf nog niet kan ondersteunen.
Vrouwen verliezen het recht zodra die bevruchting is geweest?
Een moment dat het lichaam nog nieteens doorheeft dat het zwanger is, laat staan dat die 2 cellen 'weten' dat ze een mens gaan vormen

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 01:48

Avalanche schreef:
fleurtjeuh schreef:
Op zo'n moment is de abortus ook gewoon een opgewekte geboorte.
Dus niet de aangeprate spookbeelden van baby's die met een soort hakselaar uit de baarmoeder worden gezogen

Precies dit. Technisch gezien is een keizersnede ook een abortus. Het wordt wel nooit zo genoemd, maar het is er wel een.


Ah zo, dus de bevalling mag dan eerder plaats vinden, maar het doel is niet om het kind het leven te ontnemen. Is het zo beter geformuleerd?
Wat als de moeder niet wil dat er rekening wordt gehouden met het kindje tijdens de geboorte? Hoe moeten de artsen dan handelen?
En wat gebeurt er met het kindje na de geboorte?

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 01:53

Weet je, ik vind het ook prima als die vrucht blijft leven. Als die vader dat kind dan zo graag wil, dat hij het dan zelf baart. En als die vrucht in een incubator kan blijven leven, ook helemaal prima.
Maar die vrouw moet niet het recht op beschikking over haar eigen lichaam en autonomie worden ontnomen, want dát is een probleem. En daar gaat het mij om.

En daarom vind ik de stap, zoals die nu gezet is, ook een hele goede. Zijn er mensen die impulsief een abortus laten doen? Vast wel. Maar zoals gezegd: de cijfers in Nederland zijn spectaculair laag, en verbieden, of de drempel hoger maken, maakt niet dat er minder abortussen worden uitgevoerd. Het maakt ze alleen veel gevaarlijker.

Het alternatief op abortusrechten en erkennen dat vrouwen volledig zelfbeschikkingsrecht hebben, is vrouwenonderdrukking en abortussen die mensenlevens gaan kosten, en dan heb ik het over het leven van vrouwen zelf. Dat moet en mag je gewoon niet willen.

Ik weet zelf niet eens of ik er een zou laten uitvoeren, ik heb moeite met dat idee. Maar ik sta voor het recht van een ander om het wel te doen.


Cinderella schreef:
Wat als de moeder niet wil dat er rekening wordt gehouden met het kindje tijdens de geboorte? Hoe moeten de artsen dan handelen?
En wat gebeurt er met het kindje na de geboorte?

Adoptie is niet algemeen, maar zou een optie kunnen zijn.

En uiteraard is zo'n scenario verre van ideaal, voor iedereen. De mensen die een abortus willen besluiten al veel eerder tot een abortus. Maar zelfbeschikkingsrecht is een mensenrecht, en geldt dus ook als je een baarmoeder hebt, op ieder punt. Dat was het punt vooral :j

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 01:59

fleurtjeuh schreef:
Ik vind het vooral bizar dat je als vrouw schijnbaar niks te kiezen hebt zodra 2 halve cellen, 1 cel zijn geworden.
Of 2 cellen.
2 cellen!
Niks geen half ontwikkelde ledematen of een hartje wat zichzelf nog niet kan ondersteunen.
Vrouwen verliezen het recht zodra die bevruchting is geweest?
Een moment dat het lichaam nog nieteens doorheeft dat het zwanger is, laat staan dat die 2 cellen 'weten' dat ze een mens gaan vormen


Als je het met 9 weken weg laat halen is het echt al een foetus en geen abstract klompje cellen. Maar ik denk niet dat leven zaligmakend is en soms kun je als 'moeder' ervoor kiezen om het niet te laten komen omdat je je kind beter gunt.

Controversiële mening: ik denk zelfs dat sommige mensen kiezen voor een kind uit eigenbelang en voorbij gaan aan het feit dat ze er niet voor kunnen zorgen.

Maar dat is een andere discussie.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 02:10

Ik zat destijds in een situatie van huiselijk geweld. Ik vond simpelweg dat ik het een kind niet kon en mocht aandoen om daarin geboren te worden, en het zou oneindig veel moeilijker voor mij zijn geweest om weg te gaan.
Ik kreeg een miskraam, maar de afspraak was gemaakt. Toch opgelucht om de miskraam, maar ik ben opgegroeid met een heleboel pro-life nonsens, en dat zit me emotioneel nog aardig dwars. Maar vooral opgelucht dat er geen kind was.

Dat is een van de redenen dat ik vind dat vaders niet het recht mogen hebben om daarin te beslissen. En ik weet heel goed dat het grootste deel van de mannen niet zo is, maar het lijkt me dan dat het ook geen probleem is om zo'n man als vader voor je kind te hebben. Of 2 moeders, of 2 vaders. Dat maakt me niet uit. Ik denk dat vrouwen zelf heel goed in kunnen schatten of het een goed idee is dat er een kind geboren wordt. En als dat kind dan geboren wordt, laat het opgroeien in een veilige omgeving en gewenst en welkom zijn.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 07:31

Ik ben echt blij dat dit er waarschijnlijk uit gaat! Ik gebruik anticonceptie en test regelmatig, mocht ik toch zwanger zijn lijkt het me echt een marteling om er nog verplicht een paar dagen mee rond te moeten lopen.

Ik verbaas me echt over sommige 'pro-life' reacties. Walgelijk gewoon. "De liefde" hou toch op zeg. :') :r

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 07:34

Nynkex01 schreef:
BiJ de zwangerschappen die dan alsnog ontstaan, door de anticonceptie heen, vraag ik me af wat er met de liefde is gebeurd dat mensen zo absoluut geen kindje willen. Dat je het over je hart kunt verkrijgen om dit zomaar weg te laten halen. Dit is natuurlijk totaal geen wetenschappelijk onderbouwd argument, ik onttrek me dan ook verder uit deze discussie want dit wordt toch weer onderuit gehaald. Dit is hoe ik er in sta en ik ben vast niet de enige. Ik hoop dat de liefde voor elkaar ooit terug keert. En ik heb het nu dus echt niet over vrouwen die in een situatie zitten waardoor ze echt geen kind op kunnen voeden, zoals financiële/psychische problemen

Zeg je nu dat vrouwen die geen kinderen willen geen liefde hebben, of zo :(:).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 07:37

poes schreef:
San87: mijn ervaring is dat als het bij een bevalling gevaarlijk wordt, het leven van het kind primeert. De eerste prioriteit is het kind er levend uithalen, en dan de moeder. Ik ken meerdere verhalen van vrouwen die hier best een trauma bij hebben. Bij 1 iemand werd letterlijk gezegd tegen haar man dat vrouw en kind het niet zouden halen. Baby komt alsnog levend ter wereld, gyn checkt alles en loopt vervolgens weg terwijl vrouw nog in groot levensgevaar was. Haar job zat er op. En dat is extreem maar ze gaan wel echt voor het kind. Kijk ook maar naar hoe weinig respect er is voor je bevallingsplan. Uiteraard moet een dokter kunnen doorpakken bij groot gevaar maar nu worden de rechten van de vrouw vaak geschonden.

Echt waar :oo! Dat vind ik echt heel erg... Alsof je als vrouw een soort broedmachine bent, geen levend wezen dat net zo veel, zo niet meer, recht op leven heeft.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:21

Ja ik vind dat daar echt meer aandacht voor mag zijn :j vrouwen die ongevraagd geknipt worden is ook zoiets, de methodes die soms gebruikt worden. Het is goedbedoeld want ze willen je kind redden en dat is niet niets. Maar ik krijg toch vaak het gevoel dat het soms wat scheef zit.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:27

Toch vind ik het niet fair dat Nynke hier zo wordt afgebrand. Ook haar mening mag er hier zijn.
En ik begrijp zeker wat ze zegt. Ik vind zelf dat abortus er moet kunnen zijn maar wel zeer zeer weloverwogen en niet uit een laksheid. Er wordt soms wel heel makkelijk over abortus gedacht heb ik het idee. Voor mij is het een uiterste noodgreep als alle andere voorzorgsmiddelen hebben gefaald en als ik echt echt niet in de mogelijkheid zou zijn om het kindje groot te brengen. Maar ik vind wel dat het een leven is waar je zeer zorgvuldig mee om moet gaan.

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:29

_San87_ schreef:
Echt waar :oo! Dat vind ik echt heel erg... Alsof je als vrouw een soort broedmachine bent, geen levend wezen dat net zo veel, zo niet meer, recht op leven heeft.

Zelfbeschikking verdwijnt als je met je benen wijd ligt in het ziekenhuis is mijn persoonlijke ervaring.

Voor de mensen die vinden dat abortus niet mag als je laks bent geweest met anticonceptie. Is dat dan je straf een kind? En is dat een goede basis om een kind te krijgen volgens jullie? Ik vind dat zon gekke denkwijze.
"Ohh jij vergeet soms je pil? Hier heb je een kind, dat zal je leren!"

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:32

Suzanne F. schreef:
Toch vind ik het niet fair dat Nynke hier zo wordt afgebrand. Ook haar mening mag er hier zijn.
En ik begrijp zeker wat ze zegt. Ik vind zelf dat abortus er moet kunnen zijn maar wel zeer zeer weloverwogen en niet uit een laksheid. Er wordt soms wel heel makkelijk over abortus gedacht heb ik het idee. Voor mij is het een uiterste noodgreep als alle andere voorzorgsmiddelen hebben gefaald en als ik echt echt niet in de mogelijkheid zou zijn om het kindje groot te brengen. Maar ik vind wel dat het een leven is waar je zeer zorgvuldig mee om moet gaan.

Je doet net alsof de meeste vrouwen domme koeien zijn die zich maar laten bezwangeren omdat ze er toch makkelijk vanaf kunnen.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:40

_San87_ schreef:
Suzanne F. schreef:
Toch vind ik het niet fair dat Nynke hier zo wordt afgebrand. Ook haar mening mag er hier zijn.
En ik begrijp zeker wat ze zegt. Ik vind zelf dat abortus er moet kunnen zijn maar wel zeer zeer weloverwogen en niet uit een laksheid. Er wordt soms wel heel makkelijk over abortus gedacht heb ik het idee. Voor mij is het een uiterste noodgreep als alle andere voorzorgsmiddelen hebben gefaald en als ik echt echt niet in de mogelijkheid zou zijn om het kindje groot te brengen. Maar ik vind wel dat het een leven is waar je zeer zorgvuldig mee om moet gaan.

Je doet net alsof de meeste vrouwen domme koeien zijn die zich maar laten bezwangeren omdat ze er toch makkelijk vanaf kunnen.


Dat schrijf ik toch nergens? Ik vind de sfeer in dit topic erg fel en niet echt prettig eigenlijk.

Tieneke

Berichten: 21677
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:44

poes schreef:
Ja ik vind dat daar echt meer aandacht voor mag zijn :j vrouwen die ongevraagd geknipt worden is ook zoiets, de methodes die soms gebruikt worden. Het is goedbedoeld want ze willen je kind redden en dat is niet niets. Maar ik krijg toch vaak het gevoel dat het soms wat scheef zit.



In de rest van de discussie ga ik me niet mengen, maar ik wou hier wel even op ingaan omdat ik pas nog op de Vlaamse radio een item hierover hoorde:

https://radio1.be/luister/select/de-wer ... an-vrouwen

https://radio1.be/luister/select/de-wer ... mmuniceren

Ik vond het interessant om te horen dat gynaecologen toegaven vooral vanuit het medisch oogpunt hun job naar alle behoren proberen te doen en dat het nu eenmaal soms heel snel moet gaan, maar uit het oog verliezen welke invloed de manier van (niet) communiceren kan hebben op patiënten. Dat er veel meer aandacht moet gaan naar informatie zodat een vrouw op voorhand weet wat er allemaal kan gebeuren.
Het was mooi om te horen dat dat gewoon werd toegegeven en dat er een enorme bereidwilligheid is om daarin te verbeteren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:03

Suzanne F. schreef:
_San87_ schreef:

Je doet net alsof de meeste vrouwen domme koeien zijn die zich maar laten bezwangeren omdat ze er toch makkelijk vanaf kunnen.


Dat schrijf ik toch nergens? Ik vind de sfeer in dit topic erg fel en niet echt prettig eigenlijk.

Je zegt dat het voor jou een uiterste noodgreep is. Ga er maar van uit dat dat voor bijna alle vrouwen zo is. En die enkeling die er wat makkelijker over denkt, sja. Geen reden om het recht waar onze voorouders keihard voor gevochten hebben steeds weer onder een vergrootglas te leggen.

Dat steeds benoemen van de eventuele kleine minderheid is zo vermoeiend, vind ik.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:18

Dat klinkt idd wel mooi Tieneke. Mijn ervaring is daarin heel anders, ik heb me rot moeten zoeken toen ik wilde bevallen op een manier die niet aan het protocol voldeed.
Geboortebeweging heeft er ieder jaar ook een awarenessweek van met #genoeggezwegen. Er is nog genoeg werk te verrichten rondom informeren consent.

En weer even ontopic: ik ben heel blij dat dit zo is. Er is geen enkele medische ingreep die een wachttijd vereist dus werkelijk geen enkele reden om dar wel te eisen bij een abortus. Als een arts van mening is dat iemand de gevolgen slecht overdenkt dan kun je altijd aankaarten er nog even over te denken. Net als bij iedere andere ingreep.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:19

Ik dacht dat een bypass ook een bedenktijd had?

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:20

De sfeer is niet prettig voor tegenstanders van het afschaffen van de 5-dagen-regel,dat ben ik met je eens. Ook ben ik het met je eens dat in principe elke mening geuit zou mogen worden. Echter, een mening moet vanuit tolerantie gevormd worden, vind ik. Zodra een mening gevormd wordt vanuit intolerantie, ja heel banketstaaf, maar dan mag 'ie er gewoon niet (altijd) zijn in een samenleving waarin respect voorop zou moeten staan.

"Maar wij hebben respect voor de foetus" alles goed en wel, maar de foetus weet nog niet eens dat het een foetus is. De moeder weet wel dat ze GEEN moeder is. Een vrouw laat het doorgaans niet weghalen als ze denkt dat ze eigenlijk wel prima moeder kan zijn op dat moment.

Baas in eigen buik. Daar hebben anderen helemaal níks mee te maken. Baas in eigen buik!

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:26

poes schreef:
Ik dacht dat een bypass ook een bedenktijd had?


Een GB bedoel je?
Vaak zit daar een voortraject aan km te zien of mensen gemotiveerd genoeg zijn. Maar dat is heel anders dan een abortus en heeft ook een totaal andere reden.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:26

Ja klopt in Nederland zit daar idd het voortraject aan. In België overigens niet.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:38

Wat vinden jullie levensvatbaar?
Een kindje die met 24 weken geboren wordt is niet levensvatbaar zonder hele ladingen aan zorg eromheen.
Het zou betekenen: 1) Een goede kans hebbend om in leven te blijven; 2) geschikt om te kunnen leven.
Maar wat is een goede kans?

Buiten dat, ik ben blij dat die 5 dagen bedenktijd eraf gaat. Ik vind die bedenktijd echt vrouwonterend.