Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:38

Een voortraject voor een GB is gericht op een betere kans om het doel (blijvend gewichtsverlies) te behalen. Als aangetoond kan worden dat dat idd bijdraagt ben ik voor.

Maar een bedenktijd bij abortus heeft geen enkel effect op het behalen van het doel (= zwangerschap afbreken).

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:52

Het is wel grappig dat er nu een hele discussie komt over wel of geen abortus, en er (kennelijk) wordt aangenomen dat die bedenktijd van nu tot gevolg heeft dat er vaak na 5 dagen gezegd wordt: nee, toch maar niet.
Maar als 'nee, toch maar niet' een regelmatig terugkerende uitkomst was van die bedenktijd, lag er nu geen voorstel tot afschaffen. Zo werkt politiek natuurlijk ook wel. Als een regel effect heeft, wordt-ie niet afgeschaft. Ook niet als het een betuttelende regel is. Alle verkeersregels over snelheid en helm dragen zijn tenslotte ook betuttelend. Kunnen we best zelf inschatten, toch? Eigen lichaam, eigen risico. En zo. Toch? :+
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 27-01-22 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:53

Ibbel schreef:
Het is wel grappig dat er nu een hele discussie komt over wel of geen abortus, en er (kennelijk) wordt aangenomen dat die bedenktijd van nu tot gevolg heeft dat er vaak na 5 dagen gezegd wordt: nee, toch maar niet.
Maar als 'nee, toch maar niet' een regelmatig terugkerende uitkomst was van die bedenktijd, lag er nu geen voorstel tot afschaffen. Zo werkt politiek natuurlijk ook wel. Als een regel effect heeft, wordt-ie niet afgeschaft. Ook niet als het een betuttelende regel is. Alle verkeersregels over snelheid en helm dragen zijn tenslotte ook betuttelend. Kunnen we best zelf inschatten, toch? Eigen lichaam, geen risico. En zo. Toch? :+

Goed punt +:)+.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:59

Ik heb het topic doorgelezen en het valt mij op dat 1 ding nergens benoemd word. Je kan als vrouw ook spijt hebben van een uitgevoerde abortus. Nou ben ik er van overtuigd dat die spijt er kan zijn met 0 dagen bedenktijd en met 30 dagen bedenktijd.... Dus van mij mag de bedenktijd er gewoon af.

Maar het zou ook 'zekerheid' of 'rust' kunnen geven om nog een keer je keuze te overdenken misschien? Dat je daardoor later minder last heb van je keuze? Nouja, zo zou dat voor mij werken en dan zou ik dus die 5 dagen misschien zelf nemen. Een ander is misschien anders en wil het direct laten uitvoeren. Fijn dat dat dan kan :)

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:01

Maar het is eigenlijk toch ook best normaal, dat je eerst ergens naartoe gaat met je verhaal / een gesprek en op dat moment de afspraak maakt voor de werkelijke ingreep? En dat de ingreep dan een paar dagen later is?

Dan kan je die tussenliggende tijd toch zien als bedenktijd? :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:02

Ik denk dat de behandelaar bij de abortuskliniek je ook wel het advies geeft om nog even na te denken als je te emotioneel bent en/of nog twijfelt. Je kan natuurlijk ook zelf nog even 2 of 3 dagen nadenken op advies van zo’n behandelaar.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:18

Persoonlijk denk ik dat vrijwel iedereen die ongewenst zwanger is al dagenlang aan het denken is (en nog eens 2 of 3 tests doet in de hoop dat het niet waar is) voordat uberhaupt de telefoon wordt gepakt om een afspraak te maken.
En als je dan die moed hebt verzameld óm te bellen, je bent langs geweest voor een gesprek en je krijgt dan te horen: denk er nog maar eens 5 dagen over na, dan mag je nóg een keer op gesprek komen en dán plannen we je in, dat is vernederend. En beangstigend. Alsof de tandarts tegen je zegt: denk nog maar eens na over een vulling in dat gaatje in je kies. Nee, het is éng, en je wilt het zo snel mogelijk achter de rug hebben.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:21

Dat zei mijn tandarts wel. _O-

Maar goed, een gaatje is naar maar zit je niet de rest van je leven aan vast in de vorm van een kind.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:23

Nee, maar dat gaatje niet vullen is geen optie, want het heeft als gevolg dat je je kies uiteindelijk kwijt raakt. Dus waarom zou je daar dan 5 dagen over moeten nadenken?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:24

Zo gaat het ook gewoon zonder die 5 dagen regel. Je hebt er wrs al vaker in je leven over nagedacht. Voordat je naar de arts gaat als je daadwerkelijk zwanger bent, heb je er al honderd keer over nagedacht. Dan ga je praten met je huisarts, ga je er nog honderd keer over nadenken, dan moet je nog een afspraak maken etc. Gaat al heel veel tijd overheen, die 5 dagen voegen ook vooral niets toe en zijn in de praktijk, naar mijn idee, meer een verplicht vinkje wat gezet moet worden ipv iets dat echt bijdraagt aan goed erover nadenken en met je arts bespreken.

Je kan spijt hebben van een uitgevoerde abortus, je kan ook spijt hebben dat je toch het kind hebt laten komen.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:31

Nynkex01 schreef:
BiJ de zwangerschappen die dan alsnog ontstaan, door de anticonceptie heen, vraag ik me af wat er met de liefde is gebeurd dat mensen zo absoluut geen kindje willen. Dat je het over je hart kunt verkrijgen om dit zomaar weg te laten halen. Dit is natuurlijk totaal geen wetenschappelijk onderbouwd argument, ik onttrek me dan ook verder uit deze discussie want dit wordt toch weer onderuit gehaald. Dit is hoe ik er in sta en ik ben vast niet de enige. Ik hoop dat de liefde voor elkaar ooit terug keert. En ik heb het nu dus echt niet over vrouwen die in een situatie zitten waardoor ze echt geen kind op kunnen voeden, zoals financiële/psychische problemen

Ik ben het met je eens Nynke.Inderdaad, waar is de liefde? En wat is de rol van de vader? Die is voor de helft verantwoordelijk. Het probleem is volgens mij dat sex geheel losgekoppeld is van liefde.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:33

anjali schreef:
Ik ben het met je eens Nynke.Inderdaad, waar is de liefde? En wat is de rol van de vader? Die is voor de helft verantwoordelijk. Het probleem is volgens mij dat sex geheel losgekoppeld is van liefde.


Nope. Seks én liefde zijn (hopelijk) juist altijd gekoppeld. Maar ze zijn gelukkig wel losgekoppeld van kinderen krijgen. En daar is niets mis mee.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 27-01-22 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:33

Maar waarom staat liefde gelijk aan een baby?! Kun je geen liefde kennen als je geen kind hebt?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:33

Liefde voor wie precies? Voor het kind dat er nog niet is? Voor de vader? Voor wie precies? Ik snap dit hele liefde-verhaal niet zo goed geloof ik :+
Sex, liefde en een kind krijgen zijn altijd al losgeloppeld geweest van elkaar. Heeft alleen niks te maken met een abortus, die gebeuren over het algemeen dus bij getrouwde mensen met een bestaand gezin.
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 27-01-22 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:33

Dat zal wellicht soms zo zijn, maar zeker ook zullen mensen juist liefdevol het besluit nemen dat het kindje beter niet kan komen...hoe tegenstrijdig dat op het eerste gezicht ook lijkt :(:)

En dan nog: om welke reden dan ook: als een vrouw geen kind wil, dan is het niet fair om haar te gaan dwingen. Niet voor die vrouw en niet voor dat ongewenste kindje :(:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:33

anjali schreef:
Nynkex01 schreef:
BiJ de zwangerschappen die dan alsnog ontstaan, door de anticonceptie heen, vraag ik me af wat er met de liefde is gebeurd dat mensen zo absoluut geen kindje willen. Dat je het over je hart kunt verkrijgen om dit zomaar weg te laten halen. Dit is natuurlijk totaal geen wetenschappelijk onderbouwd argument, ik onttrek me dan ook verder uit deze discussie want dit wordt toch weer onderuit gehaald. Dit is hoe ik er in sta en ik ben vast niet de enige. Ik hoop dat de liefde voor elkaar ooit terug keert. En ik heb het nu dus echt niet over vrouwen die in een situatie zitten waardoor ze echt geen kind op kunnen voeden, zoals financiële/psychische problemen

Ik ben het met je eens Nynke.Inderdaad, waar is de liefde? En wat is de rol van de vader? Die is voor de helft verantwoordelijk. Het probleem is volgens mij dat sex geheel losgekoppeld is van liefde.

Wat heeft liefde te maken met wel of geen kinderen willen?

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:34

anjali schreef:
Nynkex01 schreef:
BiJ de zwangerschappen die dan alsnog ontstaan, door de anticonceptie heen, vraag ik me af wat er met de liefde is gebeurd dat mensen zo absoluut geen kindje willen. Dat je het over je hart kunt verkrijgen om dit zomaar weg te laten halen. Dit is natuurlijk totaal geen wetenschappelijk onderbouwd argument, ik onttrek me dan ook verder uit deze discussie want dit wordt toch weer onderuit gehaald. Dit is hoe ik er in sta en ik ben vast niet de enige. Ik hoop dat de liefde voor elkaar ooit terug keert. En ik heb het nu dus echt niet over vrouwen die in een situatie zitten waardoor ze echt geen kind op kunnen voeden, zoals financiële/psychische problemen

Ik ben het met je eens Nynke.Inderdaad, waar is de liefde? En wat is de rol van de vader? Die is voor de helft verantwoordelijk. Het probleem is volgens mij dat sex geheel losgekoppeld is van liefde.


Want een kind krijgen staat gelijk aan liefde :roll:.
Als dat zo was waren er nergens ter wereld kinderen in het adoptieproces, of mishandeld, of...

Wat een idiote reactie, sorry. En alsof er geen liefde in de seks is geweest als je als vrouw besluit dat hoopje cellen niet te houden. Echt, wauw, wat een bekrompen gedachtegoed is dat.

Enne... ik hoop toch niet dat een ánder (in dit geval de vader) mag beslissen wat er met MIJN lichaam gebeurt.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:36

anjali schreef:
Nynkex01 schreef:
BiJ de zwangerschappen die dan alsnog ontstaan, door de anticonceptie heen, vraag ik me af wat er met de liefde is gebeurd dat mensen zo absoluut geen kindje willen. Dat je het over je hart kunt verkrijgen om dit zomaar weg te laten halen. Dit is natuurlijk totaal geen wetenschappelijk onderbouwd argument, ik onttrek me dan ook verder uit deze discussie want dit wordt toch weer onderuit gehaald. Dit is hoe ik er in sta en ik ben vast niet de enige. Ik hoop dat de liefde voor elkaar ooit terug keert. En ik heb het nu dus echt niet over vrouwen die in een situatie zitten waardoor ze echt geen kind op kunnen voeden, zoals financiële/psychische problemen

Ik ben het met je eens Nynke.Inderdaad, waar is de liefde? En wat is de rol van de vader? Die is voor de helft verantwoordelijk. Het probleem is volgens mij dat sex geheel losgekoppeld is van liefde.


Ik begrijp totaal niet wat de liefde voor mijn vriend te maken heeft met een kind. Integendeel zelfs, ik ben ervan overtuigd dat een kind serieus zwaar weegt op een relatie terwijl ik er geen enkel voordeel van kan zien. Het wel of niet willen van kinderen heeft toch niks te maken met de liefde?

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:37

Mizora schreef:
Het meer dan de helft (55%) van de abortussen in 2018 gebeurde in de eerste 7 weken. 82% van de abortussen gebeuren in de eerste 12 weken.

33% van de abortussen die in het ziekenhuis worden uitgevoerd, worden gedaan na prenatale diagnostiek. 33% van de abortussen die in het ziekenhuis worden uitgevoerd, worden in het tweede trimester gedaan. Dat kan je uiteraard niet één op één aan elkaar koppelen, zelfs al zijn het dezelfde getallen, maar het is wel opvallend.

In slechts 0.5% van de abortussen in klinieken is dit na prenatale diagnostiek, en 16% van hun abortussen is in het tweede trimester.

Ga je kijken welk percentage van de abortussen pas vanaf 18 weken (4 maanden + 1 week) is, dan heb je het over 8%.

[ Afbeelding ]

Uit een eerder topic hierover:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=103715837#p103715837
Citaat:
Als je kijkt naar de abortuscijfers zie je in landen waar abortus legaal en geaccepteerd is na een korte generatie (15-20 jaar) al flink minder abortussen dan voor de acceptatie en dan in vergelijkbare landen waar het nog steeds niet geaccepteerd wordt, zelfs illegaal blijken er dan nog veel abortussen gepleegd te worden.

Daar moet ik wel bij zeggen dat in landen waar seksuele voorlichting vroeg en uitgebreid gegeven wordt, ook de landen zijn waar abortus veel meer geaccepteerd wordt.

De beste methode om abortussen zo veel mogelijk te voorkomen, is door kinderen zo veel mogelijk kans op een goede toekomst te geven en correct voor te lichten. Er zijn te veel problemen met/voor kinderen die niet hun eigen ouders opgroeien om dat als een gewenst alternatief voor abortus te zien. Hechtingsproblemen e.d. het ongewenst zijn door je biologische ouders (want ook de vader heeft blijkbaar niet de zorg op zich genomen) heeft (in behoorlijk wat geëvalueerd wetenschappelijk onderzoek gebleken) gigantische impact. Ze hebben zeker nog kansen, maar ze beginnen al met 0-2 achterstand.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er gebeurt als je deze cijfers wegzet tegen eigen bevolking en vrouwen uit het buitenland. Dus wat dat doet met het percentage abortussen in het 2e trimester bijv. Inmiddels zit het artikel achter een pay-wall maar toen ik het een paar jaar terug las vond ik het vooral intrigerend om te lezen dat er toch ook redelijk veel vrouwen uit het buitenland naar NL komen omdat de regels mbt abortus hier soepeler zijn. In vacatures voor vpk personeel in een abortuskliniek staat ook niet voor niks dat je talenkennis een stuk uitgebreider gewenst is/dient te zijn dan voor de gemiddelde vpk-baan.

Daarnaast staat in hetzelfde artikel volgens mij ook het voorbeeld van iemand die eigenlijk geen abortus wilde laten plegen en waarin ze gefaciliteerd hebben in haar een aantal uur binnen "te laten wachten" zodat haar ouders dachten dat ze het wel had laten doen.
Bij mijn weten zal dus ook zonder die 5 dagen bedenktijd nog steeds een gesprek volgen om te achterhalen of het wel echt vrijwillig is. En ook dan zal je zeer waarschijnlijk niet een paar uur later al behandeld kunnen worden.
Net als dat in vrijwel alle gevallen ook een gesprek volgt over anticonceptie na de abortus (dat volgt trouwens ook regelmatig na een bevalling, zeker bij vrouwen/ouders met een ingewikkelde thuissituatie en/of bij veel kinderen).

Maar wellicht dat iemand een manier weet om het artikel (weer) achter de pay-wall vandaan te krijgen?

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... ook.com%2F

Ben zelf iig wel blij dat die 5 dagen bedenktijd eraf gaat. Zoals eerder aangegeven hebben de meeste vrouwen hier echt al wel goed over nagedacht voordat ze überhaupt contact opnemen met een arts/kliniek. Zou er zelf ook niet aan moeten denken om nog verplicht langer dan noodzakelijk rond te moeten lopen met iets waarvoor ik weloverwogen besloten heb om het evt. weg te laten halen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:42

anjali schreef:
Nynkex01 schreef:
BiJ de zwangerschappen die dan alsnog ontstaan, door de anticonceptie heen, vraag ik me af wat er met de liefde is gebeurd dat mensen zo absoluut geen kindje willen. Dat je het over je hart kunt verkrijgen om dit zomaar weg te laten halen. Dit is natuurlijk totaal geen wetenschappelijk onderbouwd argument, ik onttrek me dan ook verder uit deze discussie want dit wordt toch weer onderuit gehaald. Dit is hoe ik er in sta en ik ben vast niet de enige. Ik hoop dat de liefde voor elkaar ooit terug keert. En ik heb het nu dus echt niet over vrouwen die in een situatie zitten waardoor ze echt geen kind op kunnen voeden, zoals financiële/psychische problemen

Ik ben het met je eens Nynke.Inderdaad, waar is de liefde? En wat is de rol van de vader? Die is voor de helft verantwoordelijk. Het probleem is volgens mij dat sex geheel losgekoppeld is van liefde.


‘Liefde’ is een evolutionair concept. De mens heeft meer kans om te overleven door in groep te leven. Vrouwen met baby’s hebben veel meer kans om te overleven als ze in groep leven en een man hadden die ze beschermde. Hieruit evolueerde liefde. Het moet wel een tijd geduurd hebben voor oermensen seks en zwangerschap met elkaar koppelden. Seks doe je in eerste instantie uit chemische aantrekking en instinct. Seks uit liefde is een fenomeen dat oermensen volgens mij in het begin niet kenden. Kijk maar naar hoe weinig zoogdieren seksen voor het plezier. Dolfijnen en enkele apen dacht ik. De kans is groot dat het plezier in seks dus geëvolueerd is omdat je er meer mee kans mee had om te overleven.

De liefde is dus later gekomen dan seks. Het is gewoon een handig middel om te overleven. Inmiddels zijn we zo geëvolueerd dat we het oprecht als iets heel erg zinvol zien maar nogmaals: dat is evolutie.

In de natuur zie je overigens ook veel ‘slechte’ moeders. Veel moeders verstoten hun baby om veel verschillende redenen. Op zich zijn wij daar niet anders in. Alleen beleven we het bewuster. Maar het instinct blijft hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door poes op 27-01-22 11:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 11:43

Liefde voor mijn man waar ik al 11 jaar mee samen ben en die mijn soulmate is heeft 0,0 te maken met mijn/onze afwezige kinderwens. Als mijn spiraal zou falen dan zit ik a la minute bij de huisarts.

Liefde en sex staan trouwens ook los van elkaar. Niet voor mij maar er zijn ook vrouwen die van sex/lusten genieten zonder liefde of vaste relatie. Ik zou niet weten wat daar fout aan is.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:48

sanne83 schreef:
Liefde voor wie precies? Voor het kind dat er nog niet is? Voor de vader? Voor wie precies? Ik snap dit hele liefde-verhaal niet zo goed geloof ik :+
Sex, liefde en een kind krijgen zijn altijd al losgeloppeld geweest van elkaar. Heeft alleen niks te maken met een abortus, die gebeuren over het algemeen dus bij getrouwde mensen met een bestaand gezin.

Precies. Dus het argument van verkrachtingen en incest (waarbij zelfs in Polen abortus wel is toegestaan) gaat niet op. En het losgekoppeld zijn van sex en kinderen krijgen is pas vanaf ongeveer 1970 toen de anticonceptiepil verkrijgbaar werd.Toen kreeg je als gevolg daarvan de sexuele revolutie en die duurde tot aan de aidsepidemie enige tijd daarna.Toen bleek dat die vrijheden nare gevolgen konden hebben.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:52

Ibbel schreef:
Persoonlijk denk ik dat vrijwel iedereen die ongewenst zwanger is al dagenlang aan het denken is (en nog eens 2 of 3 tests doet in de hoop dat het niet waar is) voordat uberhaupt de telefoon wordt gepakt om een afspraak te maken.
En als je dan die moed hebt verzameld óm te bellen, je bent langs geweest voor een gesprek en je krijgt dan te horen: denk er nog maar eens 5 dagen over na, dan mag je nóg een keer op gesprek komen en dán plannen we je in, dat is vernederend. En beangstigend. Alsof de tandarts tegen je zegt: denk nog maar eens na over een vulling in dat gaatje in je kies. Nee, het is éng, en je wilt het zo snel mogelijk achter de rug hebben.


Dat weet ik niet. Dat jij zou zou zijn zegt natuurlijk niets over of er ook een groep bestaat die in paniek een afspraak maakt, of onder druk van een ander, en pas daarna de tijd neemt om na te denken.

Dat het vernederend en beangstigend is, is dus ook hoe jij het invult. Je krijgt als je daar bent een gesprek en heel veel info, dat je dan de tijd krijgt hoeft niet vernederend te zijn.

Dat gezegd hebbende, ik vind er over mogen nadenken iets anders dan het verplichten :)

Verplichte bedenktijd ben ik niet voor, maar het zou misschien toch wel normaal zijn als je even kunt nadenken tussen het gesprek met de arts en de behandeling.

Om in jouw metafoor te blijven:
Als ik bedacht heb al mijn tanden te laten trekken en ik ga daarover in gesprek met de tandarts. Dan kan het zijn dat ik nieuwe informatie hoor. En dan zou ik het super fijn vinden als ik niet meteen de stoel in moet. Maar daar over na moet denken.

Man, ik heb al eens spijt van mijn keuzes als ik te snel aan de beurt ben bij de MAC en later zie dat ze wat anders hadden :') . En dan heb ik ook de hele weg de tijd gehad om er over na te denken :') ( dit is luchtig bedoeld, voordat iemand weer komt met: Je vergelijkt abortus met de Mac :+ )

Ik zou voor mij persoonlijk bedenktijd dus wel erg chill vinden, omdat ik weet dat ik toch vaak een soort 'druk' voel als ik ergens ben( en dat is bij een medisch specialist, maar ook bij de Mac, of als de garage belt of ik mijn auto nog wil repareren voor bedrag X)

Maargoed, weet iemand dit? Hoe gaat dit nu? Maak je een afspraak en word je dan meteen behandeld?

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 11:52

anjali schreef:
sanne83 schreef:
Liefde voor wie precies? Voor het kind dat er nog niet is? Voor de vader? Voor wie precies? Ik snap dit hele liefde-verhaal niet zo goed geloof ik :+
Sex, liefde en een kind krijgen zijn altijd al losgeloppeld geweest van elkaar. Heeft alleen niks te maken met een abortus, die gebeuren over het algemeen dus bij getrouwde mensen met een bestaand gezin.

Precies. Dus het argument van verkrachtingen en incest (waarbij zelfs in Polen abortus wel is toegestaan) gaat niet op. En het losgekoppeld zijn van sex en kinderen krijgen is pas vanaf ongeveer 1970 toen de anticonceptiepil verkrijgbaar werd.Toen kreeg je als gevolg daarvan de sexuele revolutie en die duurde tot aan de aidsepidemie enige tijd daarna.Toen bleek dat die vrijheden nare gevolgen konden hebben.


En daar bestaan gelukkig condooms voor.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:54

Nee, je wordt niet direct behandeld na je afspraak. Nu niet, en straks ook niet. Daar is ook gewoon de logistiek niet voor aanwezig.