Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:14

LvdO schreef:
Ik vind het een positieve ontwikkeling. Een vrouw zou altijd vrij moeten zijn deze beslissing te maken en wanneer dat niet meer kan, gelijk over te kunnen op adoptie. Maar dat bestaat het kind al en wordt iemand anders ermee opgezadeld. Dat kind heeft niet gevraagd om een raadselachtig verleden en zal altijd op zoek gaan naar zijn herkomst. het beste is dus gewoon om een ongewenste zwangerschap af te breken. Zeker ook voor de toekomst van het kind. Je vraagt er niet om op deze wereld geschopt te worden en ik persoonlijk kan mij niks herinneren van mijn baarmoedertijd. Dus het "kind" voelt of merkt geen gevolgen als de zwangerschap wordt afgebroken, of het nou levensvatbaar is of niet.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat de medische wereld veel te extreem focust op het in leven willen houden van alles en iedereen. Kinderen maanden in de couveuse omdat ze met 25 weken geboren zijn en daar dan nog de rest van hun leven medische aandoeningen aan over houden. Daar heeft dat kind ook niet om gevraagd, maar is dat dat beter dan het lijden stoppen? Lijkt me niet. Daarnaast als uit tests blijkt dat het kind ziek geboren zou worden of met een ernstige handicap, dan is het alleszins begrijpelijk het lijden te mogen stoppen voor het begint. Maar dat is een andere discussie.


Ik ben te vroeg geboren niet met 25 weken maar met 32 weken ook ik heb zonder conveuse het niet overleefd. Ik ben toch blij dat ze dat hadden. IK ben niet beperkt of gehandicapt. Ik ben een gezonde vrouw geworden. En eigenlijk alle kinderen die ik ken die te vroeg geboren zijn, twee zelf wel met 25 weken en die zijn ook gewoon gezond, en functioneren goed.
Het klinkt beetje alsof wij niet geboren hadden mogen worden.

Ik vind het niet erg dat die bedenktijd eraf is btw, want je hebt er toch wel overnagedacht. Ik hoop alleen dat ze de gevalletjes ik wordt gedwongen er wel uit kunnen halen.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:20

Vrouw in Polen overleden na weigeren abortus
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... n-tweeling

Verschrikkelijk dit. Sowieso verschrikkelijk dat haar kindjes in de buik overleden maar dat de Poolse regering gewoon weigert om ze weg te halen. Dit is natuurlijk een ander soort abortus maar deze ellende is wel het gevolg van een (te) strenge wetgeving vind ik.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:34

anjali schreef:
Nynkex01 schreef:
BiJ de zwangerschappen die dan alsnog ontstaan, door de anticonceptie heen, vraag ik me af wat er met de liefde is gebeurd dat mensen zo absoluut geen kindje willen. Dat je het over je hart kunt verkrijgen om dit zomaar weg te laten halen. Dit is natuurlijk totaal geen wetenschappelijk onderbouwd argument, ik onttrek me dan ook verder uit deze discussie want dit wordt toch weer onderuit gehaald. Dit is hoe ik er in sta en ik ben vast niet de enige. Ik hoop dat de liefde voor elkaar ooit terug keert. En ik heb het nu dus echt niet over vrouwen die in een situatie zitten waardoor ze echt geen kind op kunnen voeden, zoals financiële/psychische problemen

Ik ben het met je eens Nynke.Inderdaad, waar is de liefde? En wat is de rol van de vader? Die is voor de helft verantwoordelijk. Het probleem is volgens mij dat sex geheel losgekoppeld is van liefde.


Wat een onzin. Het is helemaal geen probleem dat niet iedereen kinderen wil. Ik ken de meest liefdevolle mensen die zelf geen kinderen willen. Een kind op de wereld moeten zetten omdat je 'laks' ben geweest is pas liefdeloos. Weet je hoe lang vrouwen vruchtbaar zijn? Nooit de pil vergeten terwijl je in een relatie zat? Hebben mensen zonder kinderwens geen recht op liefdevolle seks met elkaar?

De vader is trouwens niet degene die het kind in z'n lichaam mag gaan dragen. Voor het geval je dat niet wist. ;)

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:37

Ibbel schreef:
Het gaat om de keus. Die je als vrouw helemaal zelf maakt. Jij gaat er dus ook (paternalistisch :+ ) van uit dat vrouwen 'zich laten overdonderen'. En dát is dus net het hele issue. Die aanname dat vrouwen dit níet zelf kunnen. Ik heb het niet over wíllen hè, ik heb het over kunnen en mógen.


Het gaat om het respect hebben voor een ieders keuze. Ik heb groot respect voor vrouwen die weten dat ze het direct willen doen. Ik zeg wel 4 x dat ik dat begrijp en dat dat moet kunnen. Maar dat ik het voor mezelf anders zou willen, dat is dan gek? Ik voel daar eigenlijk weinig respect voor in dit topic
Ook ik mag toch zelf beslissen hoe ik met dat soort dingen omga en dus voor mezelf zeggen dat ik liever wel een verplichte bedenktijd zou willen?

Er zijn vrouwen die dat van zichzelf weten. Ik zou dus voor mezelf geen keuze willen hebben. Ik zou zelf voor mezelf een nacht verplicht slapen willen hebben.

Maar, omdat ik vind dat iedereen vrij moet zijn in zijn keuze is het wat mij betreft prima dat de bedenktijd er af gaat.

Het hele issue is dat je dingen niet voor een ander kan beslissen, ook niet als er vrouwen bij zijn die die bedenktijd dus wel prima vinden.

Ik heb het idee dat ik, omdat ik dat op die manier wil, bijna mezelf neerzet als 'jaren 50' vrouw, zonder eigen mening, die graag door mannen zich de les laat lezen. En dat ben ik toch echt niet :')

Ergens van weten dat je er geen vrije keuze in wil: is ook een keuze :)

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:40

Ibbel schreef:
Het gaat om de keus. Die je als vrouw helemaal zelf maakt. Jij gaat er dus ook (paternalistisch :+ ) van uit dat vrouwen 'zich laten overdonderen'. En dát is dus net het hele issue. Die aanname dat vrouwen dit níet zelf kunnen. Ik heb het niet over wíllen hè, ik heb het over kunnen en mógen.


Nee dat is niet zo. Ik ga er helemaal niet vanuit dat vrouwen dat niet zelf kunnen.
Ik ga er vanuit dat niet iedere vrouw hetzelfde is, dat is iets heel anders :)*

Er zijn nu eenmaal vrouwen die het prettiger vinden om nieuwe informatie even op zich in te laten werken.
Er zijn vrouwen die het lastig vinden om in te gaan tegen een dokter die zegt dat het nu wel even kan.
Er zijn vrouwen die zich dan toch wat laten overdonderen omdat ze niet "lastig willen doen".
Of gewoon omdat ze zich al heel kwetsbaar en van slag en niet hun normale, sterke zelf voelen door hun situatie :(:)

En niet te vergeten: er zijn ook behandelaars die vrij onsubtiel te werk kunnen gaan en mensen dan met een soort drang overtuigen om het meteen maar even te doen. Gewoon, omdat het hen wel goed uitkomt en het voor hun dagelijkse kost is en ze niet fijngevoelig genoeg zijn om de vrouw te herkennen die het eigenlijk toch een beetje overvalt dat het meteen al direct kan.

Als je dan de afweging maakt, dat die vrouwen daar achteraf geen goed gevoel aan overhouden als ze direct meegelopen zijn, en hoe dat door kan werken....versus de vrouw die wel echt oprecht graag direct door wil lopen...en dat die dan toch al meteen de volgende dag kan...dan denk ik dat de impact voor deze laatste vrouw waarschijnlijk minder groot zal zijn met dat ene dagje extra dan voor die toch wat overdonderde dames :(:)

Maar ik kan dat uiteraard mis hebben.

Zelf kan ik overigens mijzelf in beide situaties goed voorstellen, dus ik vind het wel een moeilijke kwestie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:47

Maar nogmaals, pmarena, dat is waarom je een intake hebt en waarom een arts je kan adviseren om er misschien nog even een nachtje over te slapen als blijkt dat er enige twijfel is, of je kunt dit zelf aangeven. Daarnaast kun je ook niet voor iedere 'if, but, unicorn' aparte regels bedenken. Ik ga ervan uit dat de mensen die in een abortuskliniek werken dat doen met de beste bedoelingen, dat ze hun best doen om vrouwen goed te begeleiden, op hun gemak te stellen, van goede informatie te voorzien, te benadrukken dat een vrouw op ieder moment de procedure mag stoppen zonder dat daar raar van opgekeken wordt, en dat er dan drie vrouwen zijn die zich toch overdonderd voelen en achteraf spijt hebben, tja, so be it. Ook dat hoort bij het leven.

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:59

Net zo nogmaals: dat is een ideale wereld: een correcte, fijngevoelige arts en een vrouw die haar grenzen goed aan kan geven. En niet iedereen zal altijd op dat moment daarmee gezegend zijn :(:) En dat zouden zomaar eens heel wat meer dan 3 kunnen zijn....

Maar net zoals jouw redenering kan je toch ook de andere kant op gaan?
Wat maakt het nu uit om 1 dag te wachten voor de ingreep? Welke 3 vrouwen kunnen echt-echt-echt niet 1 dag wachten? De meeste ingrepen kunnen niet direct, niet zo raar toch om hier dan ook een nachtje tussen "intake" en ingreep te hebben, hoeveel schade brengt dat toe?

Versus de vrouw die ineens door kan lopen en daar een beetje overdonderd in mee gaat.
Die het vast ook echt wel wil hoor die ingreep, maar niet binnen kwam met de verwachting dat het direct zou gebeuren.

Overigens zou je in dit hele hypothetische geval dat het direct zou kunnen, bijvoorbeeld al bij het maken van de afspraak thuis, in moeten vullen of je liever direct geholpen wilt worden of dat je graag na het gesprek een latere afspraak wilt maken. Zodat je niet in de situatie terecht hoeft te komen dat het hele proces direct met je aan de haal gaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:01

Dan ben je dus weer een wachttijd aan het verplichten om die persoon die misschien wel overdonderd is te beschermen?

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:13

Ik vind dat ook wel iets om rekening mee te houden, ja :j

Alleen wachttijd, wachttijd.... ik zie het eigenlijk gewoon als normale tijd die je eigenlijk bijna altijd en overal hebt tussen kennismaking / bespreken van een procedure en de ingreep. Ik vind dat er na het bespreken van een ingreep die niet per-sé door hoeft te gaan, altijd een moment van bezinning moet zitten.

Dat iemand dus even in alle rust alleen is met de eigen gedachtes, alles nog een keer door het hoofd kan laten gaan, en dan goed overwogen besluit de procedure te willen. Dat ze er in zo'n kliniek vanuit gaan dat je niet direct op dezelfde dag alle info (voor het eerst) en meteen ook de ingreep wilt. Maar het even laat bezinken.

Dat dàt de normale procedure is en je dus niet raar aangekeken wordt als je wat tijd voor jezelf wilt tussen het moment waarom je alle info hebt, en dat de ingreep begint.

Als dat allemaal al eerder is gebeurd, dat je alle info kreeg, en je dus het hele plaatje compleet hebt: prima, dan heb je er dus over geslapen voordat je bij de kliniek kwam en als je weet dat je daar binnenkomt om het direct weg te laten halen: ook prima.

Maar ik vind dat het niet zo kan zijn dat iemand in een kliniek komt om een beeld te krijgen van wat er gaat gebeuren voor tijdens en na de ingreep, een gesprek krijgt over andere mogelijkheden (hulp met zwangerschap / baby / adoptie, wat dan ook), die informatie voor het eerst hoort, en dan toch meteen mee door loopt naar de volgende ruimte "omdat het kan en de dokter het normaal vindt" zonder de gegeven info eerst goed in alle rust, te kunnen verwerken.

Ik hoop echt dat die situatie er nu niet is en ook nooit zo zal worden :(:)

Het is toch al helemaal niet zo verkeerd als je dan een dag of wat later al aan de beurt bent...?
Nog eens 5 dagen tussen een weloverwogen beslissing en een ingreep vind ik ook onzin.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 27-01-22 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:15

Ik ben totaal blanco hierin, maar heb je eerst een intake/ kennismakingsgesprek, dan die verplichte 5 dagen, weer een gesprek en daarna pas de afspraak?

Hoeveel gesprekken heb je voordat de daadwerkelijke abortus gebeurd?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:20

Onali schreef:
Ik ben totaal blanco hierin, maar heb je eerst een intake/ kennismakingsgesprek, dan die verplichte 5 dagen, weer een gesprek en daarna pas de afspraak?

Hoeveel gesprekken heb je voordat de daadwerkelijke abortus gebeurd?

Nee, je hebt het gesprek, dan moet je verplicht vijf dagen wachten en dan kan er een behandeling ingepland worden.

Technisch gezien kun je dus op de zesde dag geholpen worden. Zonder die verplichte vijf dagen, kan dat de dag na de intake al gebeuren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:21

pmarena schreef:
Ik vind dat ook wel iets om rekening mee te houden, ja :j

Alleen wachttijd, wachttijd.... ik zie het eigenlijk gewoon als normale tijd die je eigenlijk bijna altijd en overal hebt tussen kennismaking / bespreken van een procedure en de ingreep. Ik vind dat er na het bespreken van een ingreep die niet per-sé door hoeft te gaan, altijd een moment van bezinning moet zitten.

Dat iemand dus even in alle rust alleen is met de eigen gedachtes, alles nog een keer door het hoofd kan laten gaan, en dan goed overwogen besluit de procedure te willen. Dat ze er in zo'n kliniek vanuit gaan dat je niet direct op dezelfde dag alle info (voor het eerst) en meteen ook de ingreep wilt. Maar het even laat bezinken.

Dat dàt de normale procedure is en je dus niet raar aangekeken wordt als je wat tijd voor jezelf wilt tussen het moment waarom je alle info hebt, en dat de ingreep begint.

Als dat allemaal al eerder is gebeurd, dat je alle info kreeg, en je dus het hele plaatje compleet hebt: prima, dan heb je er dus over geslapen voordat je bij de kliniek kwam en als je weet dat je daar binnenkomt om het direct weg te laten halen: ook prima.

Maar ik vind dat het niet zo kan zijn dat iemand in een kliniek komt om een beeld te krijgen van wat er gaat gebeuren voor tijdens en na de ingreep, een gesprek krijgt over andere mogelijkheden (hulp met zwangerschap / baby / adoptie, wat dan ook), die informatie voor het eerst hoort, en dan toch meteen mee door loopt naar de volgende ruimte "omdat het kan en de dokter het normaal vindt" zonder de gegeven info eerst goed in alle rust, te kunnen verwerken.

Ik hoop echt dat die situatie er nu niet is en ook nooit zo zal worden :(:)

Het is toch al helemaal niet zo verkeerd als je dan een dag of wat later al aan de beurt bent...?
Nog eens 5 dagen tussen een weloverwogen beslissing en een ingreep vind ik ook onzin.

Ik denk dat je het allemaal veel groter maakt dan het is.

Meestal ga je naar een kliniek, heb je een intake, dan moet je vijf dagen wachten en kun je de zesde dag geholpen worden.

Zonder die verplichte wachttijd heb je een intakegesprek en kun je waarschijnlijk de volgende dag geholpen worden, als je dat zou willen. Of een week later, als je daar goed bij voelt.

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:23

Ik weet niet of de praktijk afwijkt, maar dit vond ik officieel:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... us-regelen

Dus je wilt het kindje niet, hebt een gesprek met je huisarts, en 5 dagen erna zou je dan de ingreep kunnen laten doen. Ik heb geen idee of het in de praktijk ook zo is dat je meteen 5 dagen later terecht kunt, of dat er wachtlijsten zijn. Of dat het überhaupt haalbaar zou zijn om direct dezelfde dag nog terecht te kunnen.

Maar zolang het eerste gesprek maar niet op dezelfde dag + dezelfde plek is als waar de ingreep plaatsvindt, lijken die 5 dagen wachttijd mij niet nodig.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:24

Bedankt voor de opheldering.

Als je in de nieuwe situatie dus behoefte hebt aan bedenktijd kan dat gewoon.

Luxorvalkje
Berichten: 1935
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:26

Ik ben blij met het verdwijnen van de wachttijd (zelf kindvrij).

Maar ik hoop wel dat de keuzemogelijkheid blijft bestaan.
Dus: wil je meteen door? Prima.
Wil je er nog even over nadenken? Ook prima.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:29

Onali schreef:
Bedankt voor de opheldering.

Als je in de nieuwe situatie dus behoefte hebt aan bedenktijd kan dat gewoon.

Ja, dat kan altijd. Als je op het moment van de afspraak twijfelt, zal de behandeling gestopt worden (mits dat medisch gezien veilig is).

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:29

pmarena schreef:
Ik weet niet of de praktijk afwijkt, maar dit vond ik officieel:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... us-regelen

Dus je wilt het kindje niet, hebt een gesprek met je huisarts, en 5 dagen erna zou je dan de ingreep kunnen laten doen. Ik heb geen idee of het in de praktijk ook zo is dat je meteen 5 dagen later terecht kunt, of dat er wachtlijsten zijn. Of dat het überhaupt haalbaar zou zijn om direct dezelfde dag nog terecht te kunnen.

Maar zolang het eerste gesprek maar niet op dezelfde dag + dezelfde plek is als waar de ingreep plaatsvindt, lijken die 5 dagen wachttijd mij niet nodig.


Waarom zou dat niet mogen?
Vind het persoonlijk best betuttelend als dat absoluut uitgesloten is. Goed als het niet de 'standaard' is (maar met de huidige planmogelijkheden lijkt me dat sowieso niet het geval), maar als iemand er gewoon al goed over na heeft gedacht (en ik neem aan dat zo'n arts dat goed moet kunnen ondervragen), waarom zou het dan niet op dezelfde dag mogen?

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 17:43

Om een vrouw in een kwetsbare positie, die pas net de benodigde informatie heeft gekregen, te beschermen tegen een al te ijverige behandelaar.

Daarom moet dat niet de standaard worden, moet er geen situatie ontstaan waarin de behandelaar er vanuit gaat dat mevrouwtje wel meteen door wil lopen naar de behandelkamer. Vind ik.

Iemand die al goed geïnformeerd is en echt een afspraak maakt puur voor de ingreep, vind ik een andere situatie. Die heeft dan al even kunnen kauwen op de opties.

Begrijp me goed: niet iedereen hoeft het me eens te zijn natuurlijk.

Maar de situatie die geschetst werd van zeg maar de geschrokken vrouw nog met de test in de hand waarvan de behandelaar meteen wel even het probleempje op zal lossen... dat gaat mij een beetje te ver gezien de impact die zo'n ingreep kan hebben. Je wilt je daar achteraf niet door overdonderd voelen.

En hoe er is het om dan een dag na de intake, de behandeling te krijgen. Lang niet zo erg als je achteraf overdonderd voelen denk ik :(:)

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 17:52

pmarena schreef:
Om een vrouw in een kwetsbare positie, die pas net de benodigde informatie heeft gekregen, te beschermen tegen een al te ijverige behandelaar.

Daarom moet dat niet de standaard worden, moet er geen situatie ontstaan waarin de behandelaar er vanuit gaat dat mevrouwtje wel meteen door wil lopen naar de behandelkamer. Vind ik.

Iemand die al goed geïnformeerd is en echt een afspraak maakt puur voor de ingreep, vind ik een andere situatie. Die heeft dan al even kunnen kauwen op de opties.

Begrijp me goed: niet iedereen hoeft het me eens te zijn natuurlijk.

Maar de situatie die geschetst werd van zeg maar de geschrokken vrouw nog met de test in de hand waarvan de behandelaar meteen wel even het probleempje op zal lossen... dat gaat mij een beetje te ver gezien de impact die zo'n ingreep kan hebben. Je wilt je daar achteraf niet door overdonderd voelen.

En hoe er is het om dan een dag na de intake, de behandeling te krijgen. Lang niet zo erg als je achteraf overdonderd voelen denk ik :(:)

Je kunt ook niet meteen "behandeld"worden want het is een operatie waarvoor je voorbereid moet zijn.Zoals niets gegeten hebben etc. Dat staat in de officiele info waar enkelen hier linkjes naar geplaatst hebben.

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 17:55

Wanneer krijg ik antwoord op mijn vraag Anjali?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 17:56

pmarena schreef:
Om een vrouw in een kwetsbare positie, die pas net de benodigde informatie heeft gekregen, te beschermen tegen een al te ijverige behandelaar.

Daarom moet dat niet de standaard worden, moet er geen situatie ontstaan waarin de behandelaar er vanuit gaat dat mevrouwtje wel meteen door wil lopen naar de behandelkamer. Vind ik.

Iemand die al goed geïnformeerd is en echt een afspraak maakt puur voor de ingreep, vind ik een andere situatie. Die heeft dan al even kunnen kauwen op de opties.

Begrijp me goed: niet iedereen hoeft het me eens te zijn natuurlijk.

Maar de situatie die geschetst werd van zeg maar de geschrokken vrouw nog met de test in de hand waarvan de behandelaar meteen wel even het probleempje op zal lossen... dat gaat mij een beetje te ver gezien de impact die zo'n ingreep kan hebben. Je wilt je daar achteraf niet door overdonderd voelen.

En hoe er is het om dan een dag na de intake, de behandeling te krijgen. Lang niet zo erg als je achteraf overdonderd voelen denk ik :(:)

Ik heb een beetje het idee dat een abortuskliniek voor jou vergelijkbaar is met een kappersbezoekje, of zo...?

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 17:58

pmarena schreef:
Om een vrouw in een kwetsbare positie, die pas net de benodigde informatie heeft gekregen, te beschermen tegen een al te ijverige behandelaar.

Daarom moet dat niet de standaard worden, moet er geen situatie ontstaan waarin de behandelaar er vanuit gaat dat mevrouwtje wel meteen door wil lopen naar de behandelkamer. Vind ik.

Iemand die al goed geïnformeerd is en echt een afspraak maakt puur voor de ingreep, vind ik een andere situatie. Die heeft dan al even kunnen kauwen op de opties.

Begrijp me goed: niet iedereen hoeft het me eens te zijn natuurlijk.

Maar de situatie die geschetst werd van zeg maar de geschrokken vrouw nog met de test in de hand waarvan de behandelaar meteen wel even het probleempje op zal lossen... dat gaat mij een beetje te ver gezien de impact die zo'n ingreep kan hebben. Je wilt je daar achteraf niet door overdonderd voelen.

En hoe er is het om dan een dag na de intake, de behandeling te krijgen. Lang niet zo erg als je achteraf overdonderd voelen denk ik :(:)


Buiten dat ik persoonlijk betwijfel dat die er zijn bij het doorzetten en uitvoeren van abortus, maar is die verplichte bedenktijd (want je moet dan verplicht minimaal een dag wachten, ook al is het niet wettelijk) de manier om die overijverige behandelaars aan te pakken? Of zou het misschien beter zijn dat op een andere manier te ondervangen die niet negatief is voor de vrouwen die abortus willen aanvragen?

pien_2010

Berichten: 43270
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 17:58

Volgens mij juist het tegenovergestelde San en dus juist geen kapper bezoekje.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:03

'Een al te ijverige behandelaar'.

Alsof ze staan te kwijlen om jou te ontdoen van je foetus.

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:05

pien_2010 schreef:
Volgens mij juist het tegenovergestelde San en dus juist geen kapper bezoekje.


Precies, en dat moet het wat mij betreft ook niet worden.

Allemaal hypothetisch hè (want dat lijkt niet helemaal binnen te komen), als reactie op de een stukje terug geplaatste post van dat als het logistiek zou kunnen dat je direct doorloopt. Ik vind aan die hypothetische situatie dus best wat haken en ogen zitten.