Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:34

Ik snap het sentiment wel hoor, van dat leven dat je niet mag beëindigen. Het heeft op zich ook wel wat :j

Alleen als de consequentie dan is dat een vrouw dan maar iets in haar lijf moet laten groeien dat ze absoluut niet wil...dat gaat me te ver. En dat ze dan in haar wanhoop omdat ze het ècht niet wil, moet gaan rommelen met een breinaald ofzo...verschrikkelijk :(:)

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:35

_San87_ schreef:
Ibbel schreef:
Wim Kan zei ooit over de paus: "als je de sport niet bedrijft moet je je niet met de spelregels bemoeien". Ik vond en vind dat een heel wijze uitspraak.
Iemand die nooit zwanger is geweest (en al helemaal niet ongewenst), en zeker iemand die uberhaupt geen seks heeft, zou zich niet moeten bemoeien met abortus.

Ik vind sowieso dat mannen zich daar beperkt mee moeten bemoeien.


Aangezien mannen in de categorie 'nooit zwanger geweest' vallen lijkt me dat een open deur }> :P

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 19:36

anjali schreef:
Jilletje schreef:
Wanneer krijg ik antwoord op mijn vraag Anjali?

Ik moest even terugzoeken naar je vraag. Ik persoonlijk heb daar helemaal niets over te zeggen maar ik ga voor het Poolse model.Abortus alleen toegestaan in geval van verkrachting of incest of wanneer het leven van de moeder in gevaar is. Dat laatste zou dan in jouw geval mogelijk kunnen zijn.


Gruwelijk dat er mensen zo denken, ik ben zo dankbaar dat gelovigen met dit gedachtengoed het hier niet meer voor het zeggen hebben.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:44

Mkango schreef:
pmarena schreef:
Ja jeetje, welke dokter wil nou een kind om het leven brengen dat prima geboren kan worden... ik denk dat het wel goed is dat er een bepaalde leeftijd is, waarop moeder nog steeds baas is over eigen lijf, maar het kindje ook rechten krijgt. En moeder wel het recht heeft op hulp bij het afbreken van de zwangerschap / verwijderen van het kindje uit haar lijf, maar dat het vanaf week zoveel dan alleen nog maar mag door een opgewekte bevalling of keizersnede, zodat het kindje een kans heeft om te overleven :(:)


Ik vind iets van een bedenktijd bij een normale abortus wel goed eigenlijk :o

Het lijkt mij niet goed als iemand in een vlaag van wanhoop een kliniek binnen kan komen en bij wijze van spreken een half uur later al behandeld wordt...ook al is het een vrouw haar goed recht om dat te willen :j

Ik vind wel dat zo'n beslissing echt veel aandacht verdient en dat er wel wat aan gedaan moet worden om te voorkomen dat zo'n vrouw later vreselijke spijt krijgt omdat ze wellicht andere opties niet gezien heeft in haar situatie :(:)

Dus sowieso een goed gesprek waarbij verschillende opties besproken / aangeboden worden.
Contactmogelijkheden met hulp organisaties bijvoorbeeld. En dan minstens 1 nachtje er over slapen om alle tijdens het voorgesprek gegeven informatie even goed te kunnen verwerken voordat de ingreep plaatsvindt.

Er lijkt mij niks mis mee om een gesprek te houden, en dan de datum van de ingreep 2-5 dagen later te plannen? Zodat de zwangere nog de kans heeft om de tijdens het voorgesprek geboden andere opties goed te overwegen :(:)

edit vanwege tiepvaut
Dat kan toch allemaal nog steeds? Alleen is het nu geen wettelijke verplichting die bedacht is door oude, witte mannen ergens halverwege de vorige eeuw, maar een gesprek tussen arts en cliënt, dáár zit het verschil. Zo'n arts zit er, neem ik aan, niet om zoveel mogelijk embryo's om zeep te helpen, maar om vrouwen te helpen. Ik kan me immers niet voorstellen dat zo'n arts iemand binnen ziet komen, hyperventilerend en met de zwangerschapstest nog in de hand en dan zegt: "nou meid, ga maar liggen, we helpen je er wel vanaf."


Helemaal mee eens! Ook voor iemand die zeker weet een abortus te willen, kan dat een zwaar besluit zijn. Waarom iemand dan nog langer met die last rond laten lopen? Om incapabelen te beschermen? Is het dan wel een goed idee als die een kind op de wereld zetten?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:48

anjali schreef:
pmarena schreef:
Ik vind het ook een hele slechte, schrijnende zaak voor die zwangere dames en babies als je de wetgeving zo maakt. Maar iemand mag die mening natuurlijk wel hebben. Zolang het maar niet zo uitgevoerd wordt....

Tja Polen is nog het enige echt Katholieke land.Of was. Het is daar ook zo dat behandelaars niet graag aan een op medisch gebied niet noodzakelijke abortus willen meewerken omdat dat voor hun (en mijn) geloof een zeer zware doodzonde is. Tegenwoordig heb je ook wel Polen (vooral jongere) die niet meer geloven en het liberale Westerse model willen.Dit geeft grote verdeeldheid in het land.



En daarom is religie achterhaald en zou geen inspraak moeten hebben in medische behandelingen.

Het enige recht van de vrouw is het aanrecht.

Nou daar dank ik voor. Mag ik alsjeblieft mijn eigen leven leven zoals ik dat wil.
Ik wil geen kinderen, hoef geen kinderen en wens niet als incubator gezien te worden. Ik ben meer dan dat.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:57

Suzanne F. schreef:
Toch vind ik het niet fair dat Nynke hier zo wordt afgebrand. Ook haar mening mag er hier zijn.
En ik begrijp zeker wat ze zegt. Ik vind zelf dat abortus er moet kunnen zijn maar wel zeer zeer weloverwogen en niet uit een laksheid. Er wordt soms wel heel makkelijk over abortus gedacht heb ik het idee. Voor mij is het een uiterste noodgreep als alle andere voorzorgsmiddelen hebben gefaald en als ik echt echt niet in de mogelijkheid zou zijn om het kindje groot te brengen. Maar ik vind wel dat het een leven is waar je zeer zorgvuldig mee om moet gaan.


Ik weet niet wat voor mensen jij om je heen hebt, maar ik ken dus echt helemaal niemand die 'makkelijk over abortus denkt'.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:57

Ibbel schreef:
_San87_ schreef:

Ik vind sowieso dat mannen zich daar beperkt mee moeten bemoeien.


Aangezien mannen in de categorie 'nooit zwanger geweest' vallen lijkt me dat een open deur }> :P

Nou ja, ik denk dat er best mannen zijn met een waardevolle mening in hun rol als arts, psycholoog, zeg het maar. Helemaal uitsluiten is denk ik niet handig.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:10

Mars schreef:
Nu nog de idiote moeilijkheid rond sterilisatie aanpakken met verplichte gesprekken bij psycholoog etc. En dan komen we eens ergens rond zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen.


Mwa, dat begrijp ik nog wel. Het is natuurlijk niet een kwestie van alleen maar onvruchtbaar zijn erna, maar ook de daaropvolgende menopauze en alle ongemakken die daarbij horen, de hele hormoonhuishouding die op hol slaat, je veranderende figuur.

Ik begrijp best dat psychische begeleiding daar waardevol is.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 27-01-22 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:11

Matheno schreef:
Mars schreef:
Nu nog de idiote moeilijkheid rond sterilisatie aanpakken met verplichte gesprekken bij psycholoog etc. En dan komen we eens ergens rond zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen.


Mwa, dat begrijp ik nog wel. Het is natuurlijk niet een kwestie van alleen maar onvruchtbaar zijn erna, maar ook de daaropvolgende menopauze en alle ongemakken die daarbij horen.

Het gaat om sterilisatie, geen castratie. De eierstokken blijven zitten, dus geen menopauze.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:13

Ah OK. Ik dacht dat meteen alles dan werd weggehaald.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:14

Matheno schreef:
Ah OK. Ik dacht dat meteen alles dan werd weggehaald.

Nee, dat is een enorm zware operatie die alleen met medische indicatie gedaan wordt.

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:16

Matheno schreef:
Ah OK. Ik dacht dat meteen alles dan werd weggehaald.

Nee, bij sterilisatie worden de eileiders afgeklemd/dichtgemaakt/of verwijderd, zodat er geen eicel vanaf de eierstok de baarmoeder kan bereiken (en ook geen sperma van de baarmoeder naar de eicel kan).
Je hormonen doen het nog gewoon en je wordt nog normaal ongesteld (en krijgt een eisprong).

Je kan daardoor ook door IVF zwanger worden.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:22

Matheno schreef:
Ah OK. Ik dacht dat meteen alles dan werd weggehaald.


Dat komt waarschijnlijk door het foutieve gebruik in de huisdierhouderij. Ook bij vrouwelijke huisdieren wordt in vrijwel alle gevallen gecastreerd en niet gesterilisseerd, ondanks dat het wel sterilisatie genoemd wordt. Er zijn uitzonderingen, maar dat wordt zeer zelden toegepast (en vaker bij mannelijke dieren dan bij vrouwelijke dieren i.v.m. mammatumoren en bmo's).

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:36

Anjali: heb je mijn post over seks en liefde gelezen? Hoe zie je dat dan?

Het huwelijk is van oorsprong een zakelijke transactie niet meer niet minder. Liefde was van ondergeschikt belang.
Ik vind je beeld van liefde, seks en het huwelijk historisch incorrect en geromantiseerd.
Net zoals dieren neuken uit instinct doen ook mensen dat, al doen wij het ook voor het plezier, maar ook uit intimiteit en verbondenheid. Liefde kán een reden zijn maar is het lang niet altijd.

Vind jij het correct overigens dat de godsdienst mag bepalen hoe de wet is, ook voor niet of anders gelovigen? Want dat vind ik persoonlijk een erg gevaarlijk standpunt.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:39

anjali schreef:
Jilletje schreef:
Wanneer krijg ik antwoord op mijn vraag Anjali?

Ik moest even terugzoeken naar je vraag. Ik persoonlijk heb daar helemaal niets over te zeggen maar ik ga voor het Poolse model.Abortus alleen toegestaan in geval van verkrachting of incest of wanneer het leven van de moeder in gevaar is. Dat laatste zou dan in jouw geval mogelijk kunnen zijn.


Puur uit nieuwsgierigheid en niet bedoeld als een aanval, maar ik ben even benieuwd naar hoe jouw visie erop is.
Is een vrouw dan ook verplicht om er alles aan te doen het kind gezond ter wereld te brengen (niet roken, niet drinken, allerhande vitamines slikken, een waslijst aan dingen die niet meer mag eten, check-ups, bevalling in een ziekenhuis, iedere nacht goed slapen, geen stress etc.) en zo ja: hoe ga je dat dan controleren / waarborgen?

Is een vrouw dan ook verplicht om het kind op te voeden? Opgeven ter adoptie is nog zo eenvoudig niet.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:53

Citaat:
Opgeven ter adoptie is nog zo eenvoudig niet.
waarom is dat niet zo simpel?
Daar zijn toch instanties voor die duidelijk adverteren hulp voor moeder met kind?

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:55

Ik heb begrepen dat dat in Nederland idd heel moeilijk ligt.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:57

pien_2010 schreef:
Citaat:
Opgeven ter adoptie is nog zo eenvoudig niet.
waarom is dat niet zo simpel?
Daar zijn toch instanties voor die duidelijk adverteren hulp voor moeder met kind?


Klopt, maar het is niet zo dat je daar 'even' je handtekening onder zet. Het is een complete procedure met intakes, een rechter, bedenktijd etc etc

Wat dat betreft heeft België het beter geregeld met z'n vondelingenluikjes.
Edit: ik zie nu dat Nederland ondertussen ook 10 vondelingenkamers heeft. Goede zaak
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 27-01-22 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:59


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:03

In Nederland heb je ook vondelingenkamers.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:05

MarlindeRooz schreef:
In Nederland heb je ook vondelingenkamers.

Negen in totaal.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:06

Dank je San.

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:19

Anjali, waarom moet een geloof betrokken worden bij zulke situaties?

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:47

Kinke schreef:
Anjali, waarom moet een geloof betrokken worden bij zulke situaties?


Dit vind ik dus ook zo lastig. Ik snap dat je vanuit geloof niet achter abortus staat en er goede intenties bij hebt maar waarom dat ook verplichten voor niet of anders gelovigen?

Ik zie zelf het liefst ook zo min mogelijk abortussen (vanuit de intentie om leed voor iedereen te willen voorkomen) en doe er alles aan bij mezelf een zwangerschap te voorkomen, ook al zal ik als het zover komt zeer waarschijnlijk wel voor de ingreep kiezen. Het liefst zie ik zo min mogelijk gesleutel aan de toegankelijkheid van abortus en meer actie op het front van preventie, informatie en alternatieven (en dan niet in de categorie: dan moet je maar geen seks hebben). Omdat je daarmee de nood tot abortussen tot een minimum reduceert, en de optie open houdt voor mensen die het wel willen.

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:50

Kinke schreef:
Anjali, waarom moet een geloof betrokken worden bij zulke situaties?

Ik snap dat ook niet zo goed.
Omdat iemand een geloof aanhangt welke abortus als (dood)zonde ziet een ander zich ook aan hun regels moet houden.
Dat jezelf nooit abortus zou plegen is iemands goed recht en de gedachten erachter maakt dan niet uit.
Maar een ander jouw moraal opleggen is niet netjes.
Je mag niet beslissen over het leven van je foetus, maar ook niet over die van jezelf, want ook euthanasie (zelfs bij ernstig lijden) is in hun ogen een doodszonde.